Sv: Hur går det för era 05r edition 4
Ohh det där med bockande hästar.. Är det bara små glädjeskutt så brukar jag inte direkt bry mej, utan galopperar bara vidare som ingenting har hänt, och skrattar.
Men Cesars bockningar är inte bara små glädjeskutt, så då gäller det att hålla tungan rätt i munnen, då han hoppar rätt upp i luften med huvudet mellan frambenen, sparkar bakut och skjuter rygg uti helvete, och sedan ställer sej och bockar åt alla håller och kanter på stället. Jag har försökt morra åt honom, och driva framåt, men det är inte så lätt då han är väldigt känslig för skänklarna, och det går på en millisekund och sedan flyger jag som en vante. Har försökt lite olika grejjer, dom 2 första gångerna så blev jag så paff, så då hann jag inte ens tänka, utan flög bara av. 3:e gången försökte jag få upp huvudet på honom och stanna, Det fungerade bra, men sedan flög han iväg och gjorde ännu värre bocksprång så det fungerade inte heller. Hmm det var sista gången han bockade.
Nu har jag ridit 3 gånger utan att han har bockat.
Han är väldigt, väldigt känslig, Och dom gångerna det har hänt har varit på stora volten, på den öppna delen då jag bara har ramat in ytterrsidan, med ytterskänkel, och en gång då han ville sakta av i traven, och jag bara klämde lite med skänklarana för att han skulle gå fram, så jag tror helt enkelt att han har bockat mot skänkeln (ja han är väldigt överkänslig)
Men ja nu tänker jag bara på att vara ännu försiktigare med underskänklarna, och jag använder rösten mycket, och försöker få honom att trava på framåt och så.
Det gäller att bara vara konsikvent med en bockande häst, lyckas den bocka av dej, så är det bara att hoppa upp igen, och börja om igen.
Jag hämtar andan igen, hoppar upp igen, och är helt lugn från första början såklart, och börjar sedan om.
Jag blir inte rädd då jag blir avbockad, utan jag tappar nog snarare mer respekten för min egna säkerhet. Men ja jag tror att det bara är att hoppa upp igen så fort som du har åkt av, för att unghästen ska förstå att det inte fungerar (förmodligen)
Men om din bara gör glädjebock, så tror jag att det bara gäller att rida framåt, och smacka på lite.
Aj, aj virrigt inlägg det här blev.