Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Gud så söt häst du har! Riktigt fräsig!

Han är e. Gomir, U. Vilha / Beausonge, som har spansk stam. Förmodligen är det därför han är så "rund" i kroppen, jag tror de spanska araberna generellt är lite biffigare än t.ex. Egyptiska. Han har jättesött huvud, och är nyfiken och verkar social. Tyvärr var det stenhård i marken, så jag kunde bara skritta. Men han hade iaf trevlig skritt med mycket "svikt"... ha, vet inte om det är ett vedertaget begrepp. Jag får hålla tummarna för att han kan galoppera och trava! :D

hur reagerar ni på bockningar/bakutsparkar/bus?

är det bara jag som blir feg och inte vågar driva framåt? jag är helt ovan att ha min häst(ponny) så här han har aldrig betett sig så här förut, men under förutsättningarna just nu går han i grushage, har vilat 2 mån = superduperpigg.

han har alltid varit jättelugn, cool och säker och vi har från inridningen förra vintern ridit ut mkt själva från första början, bland mindre trafik och samhällen, på åkrar osv.

men jag är så himla feg när det kommer till heta och bockande hästar, har aldrig egentligen ridit några sådana utan har alltid haft trygga hästar. jag gillar inte att behöva sitta på spänn.

jag spänner mig och det hela blir värre.
vi har ridit ut med sällskap idag (ett tryggt äldre sto) och min lilla buse for runt och bockade och busade. jag driver på honom framåt när han gör så men samtidigt är jag feg. gillar inte denna sidan av honom ;)

har läst lite här att det verkar vara en hel del bus från hästarnas sida? stämmer det? vad gör ni/hur reagerar ni? är ni helt orädda och bara rider på ? tusen frågor...

om 1 vecka flyttar vi till nytt stall så jag funderar på att låta honom vila tills dess och när han då fått gå ute i bra hagar igen så blir han ju sig själv igen, och att det är bättre att rida igång honom då.

hm....

Jag har precis som jag skrivit tidigare här i tråden ett sto som är pigg och glad....lite väl glad...:angel: Hon bockar, sparkar bakut och hittar på hyss för jämnan. Jag har inte gjort så stor grej utav det utan bara väntat ut henne, drivit framåt och smackat. Än så länge har jag ansett att hon endast gör det för att hon är glad och har myror i benen vilket jag då kan tycka är ok. Om hästen istället gör det för att den är rent dum skulle jag klacka hälarna i den och "grymta" med min arga röst. :D Givetvis bör man vara säker på att hästen inte bockar pga. att den har ont någonstans, felpassad utrustning eller annat obehag.
Kanske ska tillägga att jag har ganska god erfarenhet av tokiga hästar och unghästar som busar. Så jag vill påstå att jag är ganska van, men har full förståelse för dig och att du tycker det blir lite otäckt. Själv vill jag gärna ha dem lite galna och med mycket nerv så mitt lilla sto är allt jag önskar! :)
Risken med att låta honom vila är ju att det blir ännu värre sedan, trots att han då får gå i större hage. Hade jag varit du så hade jag bett någon som är duktig på unghästar att hjälpa dig. Det bästa är att han verkligen får reda på att det inte är OK och det är bättre att någon som känner sig trygg tar ur honom det. Är man osäker känner ju hästen det direkt och resultet kan ju tyvärr bli ännu värre än vad det redan är.
LYCKA TILL!

min polle är också lite halvt galen ibland :p men när han bockar och hoppar så gäller det bara att sitta ner och driva driva driva!! de orkar inte bocka med högre fart, oftast bocka min i samband med gallopp fattningar, eller när man piskar lite och han inte får betämma, men det är en dumhet som man måste ta ur dem! glädje bock och så där är ok, men det får inte gå över i dumhet!
när jag red för tränare i lördags så började Dacke bocka, och hon sa då till mig att driv hela tiden och efter ett litet tag slutade han. Han sparkade även mot spöet ett par gånger och när han gör det så sa hon till mej att ge han ett spörapp till, (missförstå inte, utan ett pet med spöet) för att visa honom att det inte är ok!

Hoppas du kommer tillrätta med problemet, men det är något man får räkna med när man håller på med unghästar, förr eller senare kommer det, och visst har jag varit rädd när han är sån, men varje gång det går vägen blir man bara ännu säkrare!! :p hade han gjort så i början hade jag nog flugit av på en gång, men nu så är man nästintill fastlimmad i sadeln! Så se det inte bara negativt, men som smulan87 skrev så bör du ta hjälp av någon som inte är rädd när han börjar med detta och få ur honom dessa dumheter, för det kan lätt bli en ful ovana. Lycka till!

Ja han gör ju detta för att han är pigg och glad, men han blir lite full i fan med, men det är ju glädjebocknignar/spritt i kroppen som härjar, ingen smärta. :)
Jag har under omständigheterna ingen som kan rida honom riktigt, jag har heller inte mitt ridhuskort kvar då jag flyttar om 1 vecka, paddocken är blankis och så även alla skogsvägar utom en...

det dumma är att underlaget är som det är, jag kan inte rida "på" och rida ur honom det, utan han är barfota för tillfället och det är lite lurigt underlag. den rundan vi ridit idag är den enda vi kan rida på nu utan skor.
och det dumma är att man måste gå över en 70 väg och sen en fotbollsplan för att komma dit, så det är inget jag rider till själv i dagsläget (gjorde det i höstas).

men men egentligen är det ju inte så farligt, och det kanske lät värre i mitt förra inlägg. :) jag rider honom framåt och han slutar, lugnar ner sig efter en stund, men jag kan inte rida på honom så mkt som jag skulle vilja.
min huvudsakliga fråga är just hur ni tacklar buset, om ni är helt orädda av er osv :)?

jo men precis det är ju driva man ska göra. önskar jag hade ett ridhus nu så man kan rida på lite ;)
tror inte det är så illa att det kan bli en ful ovana utan mer att han inte är sig själv just nu. tänk er en häst som står på boxvila/sjukhage så på tårna är han just nu... det är inte vanliga dörren och känner jag honom rätt kommer han inte vara såhär så fort han kommer ut i hage med kompisar igen :)

han kommer nog fortsätta testa mig efter flytten men han kommer inte ha denna överskottsenergi som nu..

Ja när underlaget är dåligt så har jag verkligen förståelse för att du tycker det är obehagligt. Det kan jag också känna när vi är ute och rider, risken är ju att både du och hästen står på näsan och det tycker jag är en obehagligare tanke än att bara jag trillar av. Då kanske det kan vara bättre att låta honom stå så får ni ta itu med det när ni har bättre möjligheter i ert nya stall. Att rida ut själv när han har lite myror i benen är ju inget direkt att rekomendera. Även om jag gör det på min galning jämt...:crazy: Jag är en gammal fälttävlansryttare så jag har väl inga gränser, förr kunde man säga att man var ung och dum men nu är man nog bara adrenalinsökande...:angel:

nä det ska nog gå bra då omständigheterna är som de är.. men sen ska man ha i åtanke att det inte är bra för dem att flytta runt för mycket, för då blir de otrygga igen, men du kommer nog tillrätta med det igen då han är i gång och går i vanlig hage med kompisar att busa med.

haha adrenalinsökande ;).

det värsta scenariot jag ser framför mig är att vi går omkull på isen (för jag sitter rätt säkert i sadeln i bockningarna så dom sitter jag kvar av) och att han springer hem mot stallet över vägen där det körs både stadsbussar (går täta turer) och en hel del bilar!
hemska tanke!

det blir skor runt om och brodd snart hoppas jag, ska ringa hovslagarn i morgon. han har ju gått barfota för han har vilat, lika bra då. men nu är det dags för skor igen!
jag har alltid ridit ut själv förut, men som sagt nu är det inte någon höjdare... :(

men det ska bli så härligt med nya stallet! det är ett enkelt litet stall men med underbara stora hagar med både äng och skog. blir bättre ridvägar och man får rida i sommarhagarna. :)

jag säger som alla andra: så länge det är av glädje och bus så rider jag bara på framåt och låtsas som inget. Om hon däremot skulle göra det för att "vara dum" så skulle jag absolut säga ifrån.

nej jag vill heller inte bli en sådan som flyttar i tid och otid.

men han mår bättre av att flytta än att stå kvar i detta läget, det är en sak som är säkert :). jag gör detta för hans skull (och delvis min plånbok).
han står idag i en utebox med bara en häst bredvid sig, och det är ett överstressat boxvandrande hbl som har fått honom att må mkt dåligt i boxen. :(
sen är hagarna så leriga och när dom nu frysit så har han fått lov att gå i grushage. så det är som bäddat för problem så han kommer verkligen må bra av denna flytt.
:)

Äsch det löser sig nog när du har flyttat. Verkar som om du är mer positivt inställd till det hela då också vilket påverkar ridningen mer än vad man tror! :)

Såg förresten att vi nästan har bytt orter, jag kommer ursprungligen ifrån Borås men bor i Örebro nu..och jag antar att du bor i Gbg nu och tidigare har bott i Västerås? :laugh:

jo det känns skönt att flytta när jag vet att han kommer få det så bra :) (fast jag blir utan bekvämligheter som spolspilta, ridhus etc.)

Jajamen det stämmer! jag har blivit mig bekant med det härliga västkustvädret haha. is regn is regn och en massa lera... usch.
fast jag kan inte påstå att gården hemma i västerås har haft så mkt snö i år och dom har rätt mkt plusgrader och lera dom med.

har du oxå flyttat med häst till den nya orten? hur tyckte du det gick?
det är ju svårt när man inte har nån koll på stallen i staden osv, vilka som har bra rykte och vilka inte, vilka som verkligen är bra osv.

Ja själv tog jag med mig både häst, hund och sambo. :laugh: Ja det är svårt att först och främst veta vart stallen finns någonstans, och sedan om de passar in på ens önskemål. Själv åkte jag runt på vinst och förlust och tittade på lite stall som jag hade blivit tipsad om (har fått ganska mycket hästkontakter runt om i Sverige genom mitt arbete!) och tillslut hittade jag ett toppenbra stall som är perfekt för mig och mina hästar. Har en tendens att öka på mitt hästantal..vilket inte är ett problem i detta stallet, toppen för mig! :laugh:
Vad heter stallet där du står nu?

Vad härligt att det gick så bra för er! Låter som en vettig tränare du fått tag på :)

Vi rider ut i skogen ungefär varannan dag och Avalon har verkligen skött sig ecemplariskt! :love: Inget bockande och knappt något skyggande alls. Jag är helt förvånad :eek:

Vi rider ofta först och han traskar på som han aldrig gjort annat. Fick trava på grusväg framför en bil häromdagen då det inte fanns plats för honom att köra om oss precis. 5-åringen som vi hade med som sällskap var livrädd och vi fick ta täten och trava på vägen där det både låg berg med hösilagebalar och snöpinnar längs diket. Jag var så stolt!

I lördes var vi på vår första träning/hoppning och det var 4 andra hästar i ridhuset. Han kunde inte direkt slappna av men han försökte inte bocka eller så. Dock var det svårt för honom att förstå att det var okej att stå stilla när nån annan häst galopperade och även rida i motsatt riktning än de andra. Instinkten sa såklart att han skulle springa dit alla andra sprang och det var inte lätt att förstå varför man inte fick göra det. Men vi skrittade och travade över bommar, travade och galopperade med fina fattningar och med tanke på att vi va 5 st varav 2 hästar från ett annat stall så var jag nöjd med honom som bara den. Dessutom andra gången han var i ridhuset. Jag ledde honom tillbaka hem sedan för jag tyckte han gjort tillräckligt med mig på ryggen.

Vi hoppade ingenting utan man får väl se det mest som en miljöträning. Ska försöka ta mig dit i veckan när där inte är någon annan så vi kan rida lite ostört och förhoppningsvis vara avslappnade och i någon slags form.

Det är så roligt nu och jag har svårt för "vilodagarna" då jag bara vill rida rida rida! :)

spansk? är han inte polsk och crabbet oxå?

min dam är oxå spansk, vääldigt mkt... men lite crabbet och lite annat smått o gott med ;)

hoppas verkligen du sätter in bilder på den sen!

Ohh det där med bockande hästar.. Är det bara små glädjeskutt så brukar jag inte direkt bry mej, utan galopperar bara vidare som ingenting har hänt, och skrattar.

Men Cesars bockningar är inte bara små glädjeskutt, så då gäller det att hålla tungan rätt i munnen, då han hoppar rätt upp i luften med huvudet mellan frambenen, sparkar bakut och skjuter rygg uti helvete, och sedan ställer sej och bockar åt alla håller och kanter på stället. Jag har försökt morra åt honom, och driva framåt, men det är inte så lätt då han är väldigt känslig för skänklarna, och det går på en millisekund och sedan flyger jag som en vante. Har försökt lite olika grejjer, dom 2 första gångerna så blev jag så paff, så då hann jag inte ens tänka, utan flög bara av. 3:e gången försökte jag få upp huvudet på honom och stanna, Det fungerade bra, men sedan flög han iväg och gjorde ännu värre bocksprång så det fungerade inte heller. Hmm det var sista gången han bockade.

Nu har jag ridit 3 gånger utan att han har bockat.

Han är väldigt, väldigt känslig, Och dom gångerna det har hänt har varit på stora volten, på den öppna delen då jag bara har ramat in ytterrsidan, med ytterskänkel, och en gång då han ville sakta av i traven, och jag bara klämde lite med skänklarana för att han skulle gå fram, så jag tror helt enkelt att han har bockat mot skänkeln (ja han är väldigt överkänslig)

Men ja nu tänker jag bara på att vara ännu försiktigare med underskänklarna, och jag använder rösten mycket, och försöker få honom att trava på framåt och så.

Det gäller att bara vara konsikvent med en bockande häst, lyckas den bocka av dej, så är det bara att hoppa upp igen, och börja om igen.

Jag hämtar andan igen, hoppar upp igen, och är helt lugn från första början såklart, och börjar sedan om.

Jag blir inte rädd då jag blir avbockad, utan jag tappar nog snarare mer respekten för min egna säkerhet. Men ja jag tror att det bara är att hoppa upp igen så fort som du har åkt av, för att unghästen ska förstå att det inte fungerar (förmodligen)

Men om din bara gör glädjebock, så tror jag att det bara gäller att rida framåt, och smacka på lite.

Aj, aj virrigt inlägg det här blev.

Jag har hittat en släkting till Dörren!!! Han är ju korsning reggad okänd men i de fåhändiga papper jag fick med honom vid köpet så hade jag namn på pappan och hans släkt samt mammans namn.

Tack vare internet har jag nu hittat en tjej som äger Daimon f.94, HELBROR till Dörren :banana:

är dom inte lika?
daimon.jpg

DSC00524.jpg

kanske svårt att se men jag ser det direkt, dom har exakt samma huvudform och ansikte, samma tecken på huvudet. samma kroppstyp...

vad glad jag är, äntligen kan jag kanske få reda på lite om hans släktingar :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 944
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?