Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Ja det är liksom endera eller nåndera. Får man bra resultat - ja då anses hästen kalasbra (fast det kanske även det var tillfälligheter), men får den dåliga resultat så blir folk skeptiska fast än hästen egentligen kanske vore värd mer poäng.

Men det är ett bra mål att sikta mot så att hästarna kommer igång i ung ålder ist för att stå i hagen å skrota tills de är 5 :) Tyvärr är det många, tror jag, som dock känner sig pressade och därför skyndar på hästar som kanske eg behöver mer tid.

Men efter kvalitets så tycker jag att det barkar iväg. De ska gå 120 som femåringar och 130 (eller var det 140?) som sexåringar osv. DET tycker jag är lite väl tufft för hästar som inte ens växt färdigt.

scarlettlady - det är inte underlaget som spökar? hon kanske blir ömfotad = spänner sig = överansträngd? är urkass på hältor å svullnder egentligen så ska inte säga så mkt :p

jättefin! roligt! Det är ovärderligt att ha eget släp :) Jag köpte mitt första i våras jag med och var SÅÅÅ stolt :D (gjorde liksom du ett kanonklipp så då var det ännu roligare)

Jag känner lite grann som dig där, bedömningar är lite vanskliga att ge sig in i. Jag vågade aldrig visa min på treårs förra året, tyckte hon började växa o bli så seg i våras så hon hade inte gjort bra ifrån sig. I höstas däremot, var det nästan lite väl mycket fart i kamelen så då hade jag nog vågat visa :p

Tycker också att 120 känns högt för en femåring, men det är kanske för att jag som ryttare tycker det börjar kännas läskigt :angel:

Min fyraåring kommer i alla fall förberedas nu i vår för att kunna gå LC dressyr och 1 m hoppning i sommar /höst. Vet inte om jag vågar ge mig på kvalitetsbedömingar, tycker jag rider för dåligt och ger då hästen en dålig chans. Sen är hästen egentligen en dressyrhäst, men jag föredrar hoppning...

samma med min. Jag hoppas kunna rida LC dressyr å 90-1 m hoppning. sen om det blir tävlingar eller bara på träning känns som att det kvittar. Allt ska kännas bergssäkert innan jag ger mig ut på banorna :p

Umesläp is the shit! Har en -99:a som jag är mycket nöjd med. Rymlig och utan förmycket att kunna fastna i - super! Jag fick ge 25000 för mitt, köpte av en kompis. Tyckte det var rätt skapligt det med. Men inte på när så billigt som ditt!

Senast ändrad:

Du tror inte det var tänderna som spökade när han satte i att bocka då? Bett i munnen när en tand ska krypa fram kan nog kännas rätt obehagligt för en del. Bara en liten teori :)

Min bet också mycket på saker ett tag men det har faktiskt minskat. När han var som värst hängde jag upp en såndär 3-liters saftdunk i ett grimskaft lodrätt från väggen (för att minska risken för att fastna och inte ha det mitt i boxen) som han stod och grejjade rätt mycket med. Man kunde höra hur det klingade mot gallret, då visste man vem det var som var i farten.

Numera tuggar han bara om man direkt ger honom något att hålla i, typ kvast eller så. Och ibland tar han min mössa när jag sätter på benskydden :grin:
Såndär boll köpte jag, men den gick sönder innan jag ens listat ut hur fasiken jag skulle kunna blåsa upp den. Onödiga cash enligt mig.

Jag måste sälja min transport:cry::cry::cry: är i skriande behov av pengar. Kommer ngn imorgon å tittar...:crazy:....

Brixie har också tuggbehov ;) hon tuggar på ALLT. Men härom dagen tappade hon en liten tand som sitter fram (kommer inte ihåg vad den heter nu :crazy:) och sen morgonen därpå så hittade jag en stor tand i krubban. Inte undra på att hon ska smaka på allt - klias ju :love:

KL

Någon som har tips på en billigare dragbil?
Är ute efter en begagnad, billigare bil som kan dra.
behöver dock inte kunna dra vidare tungt utan endast max 400 kg.

sen är jag dålig detta med vikter hit och dit... :/

Min håller på att byta framtänderna nedtill (inte de mittersta) plus att de där betarna är på väg upp, tror det är dem iaf :D en bit från sista tanden i nederkäken är två bulor som blir bara större å större så snart spricker nog tandköttet...*aaajjj!!*

VW... subaru... opel... ford.
de är billiga att köpa å drar lite soppa. billig försäkring. Diesel ger dyrare skatt men drar ofta mkt mindre

400 kg?? vad ska du dra då?

kolla på vagnen vad den är typad till (står på regpappret). Ex 700 kg 1350 kg 1600 kg osv. Sen vad bilen får dra med B-kort (står oxå på regpappret) . Sen spelar det ingen roll vad hästen väger (om det är den du ska dra)

Nja, det var nog lite fel ;) Om man kollar vad bilen får dra, tex 1340 kg. Då får inte kärrans totalvikt överstiga 1340 kg. Om totalvikten på kärran då tex är 1300 kg (vilket verkar vara ganska vanligt) så finns det alltid en maxlast angivet. Om själva kärran väger 540 kg så får man lasta på max 760 kg, dvs totalt blir det 1300 kg.

Beauspirit menar nog att hästen hennes väger 400 kg.

haha jag sa ju att jag är dålig på viktklasserna ;) jag menar att jag har en ponny och det är bara han som ska åka i den, och han väger inte så mkt :D

cela:
aha okej så man räknar ihop kärrans vikt och hästens och får då fram totalvikten och det ska passa överens med maxvikten.
:) tack!

Med körkortsbehörighet B får man köra personbil eller lätt lastbil (totalvikt högst 3,5 ton) med ett tillkopplat lätt släp.
Vad är då ett lätt släp?
1. Ett släp som har totalvikt högst 750 kg är alltid ett lätt släp oavsett bilens vikt.
2. Om släpets totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt och bilens totalvikt + släpets totalvikt inte överstiger 3,5 ton, så räknas det som ett lätt släp.

Ja jag menade ju inte att hästen kan väga 1 ton :p men att de flesta hästtransporter idag får man dra med b-kort + "normal"häst med en vanlig bil dvs det spelar egentligen ingen roll vad hästen väger.

jag skrev lite väl "generellt" :p

Kl

Nu har jag läst lite i den här tråden. Vad kul att det verkar gå så bra för alla med sina nyblivna 4-åringar!
En del verkar riktigt levnadsglada och pigga ;) Min 4-åring är precis likadan!

Hon är knappt riden sedan i våras då jag startade ett företag som tog upp all min tid. Sedan har jag pluggat på annan ort 35 mil + 3 timmar båttid från hästen under hösten.

Nu är hon i alla fall igång sedan ett par veckor i alla fall och i söndags var vi i ridhuset. Hon tycker ridhus är faslig läskigt och det sitter nog minst ett spöke i varje hörn! Hon blir rätt spänd då och kryper i hop lite i formen och blir lite springig/tappar takten i traven men det blir nog bättre med tiden :laugh:

Här kommer en liten film från tillfället http://se.youtube.com/watch?v=Fbx1bh3pMk0#

kommer bli sååå fin så! :) roligt med en till häst i tråden! vad är det för företag du har? Nyfiken vettu...

Fröken sits-besserwieser ser dock att du lutar dej väldigt mkt framåt ;) *ler*

//Har problem själv med min sits så därför tjatar jag på alla andra oxå för att själv må bättre :D

Hahaha! Ja jag vet, jag jobbar på det varje dag och mina tränare sliter sitt hår :D
Hon blir nog fin med tiden men behöver lite tid på sig, det är mycket som rör sig i huvudet på henne och hon är väldigt känslig.

Jag och 3 vänner startade upp ett företag där vi arrenderar en 1300-tals gård från länsmuseet. Vi bedriver museigårdsverksamhet med mat och dryck, barnhantverk och butik. På vår och höst är det mycket konefernsverksamhet med medeltida gästabud.
nu har jag dock sålt mina aktier till övriga delägare eftersom jag insåg att tiden inte skulle räcka till. Jag hann bara rida min häst 3! gånger från 10 maj-september...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 935
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama