Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

Hahaha känner igen det där med håret :p :D

Låter som ett roligt företag, synd att tiden inte räckte till.

*KL*

Hängde upp mig på detta med bil, behörighet å vikter å hittade denna sida som förklarade allt pedagogiskt tycker jag iaf! (jag är tydligt kass på att skriva vad det är jag menar :p )

http://www.clubcabby.nu/forums.php?m=posts&q=24

1,20 tycker jag förvisso är ett ganska realistiskt mål för en femåring. Vill man delta i scandinavian open så måste man ju kvala med felfria 1,20-rundor. Sen är ju inte alla hästar redo , givetvis.
1.30 får de för övrigt starta som 5-åring. Vilket jag i och för sig tycker är lite tidigt, fast rider man finalen på Scandinavian Open så går den ju på 1,25, så då vill man kanske ha en väl förberedd häst.
Sen är det ju det här med priset också, du får ju betydligt mer för en talangfull 5-åring som gått felfria 1,20 , än kanske en lika bra 7-8 åring som gjort lika mycket.

Idag var jag och Decibell iväg på vår första hoppträning sedan efter vintervilan:D Min tränare tyckte att det hade hänt massor sen innan vilan. Galoppen är mer balanserad och hon är mer avslappnad i ridningen. Däremot gick väl kanske inte hoppningen riktigt så bra som jag hade tänkt. Eller rättare sagt, det gick helt ok ända tills vi delade på oss.....för övrigt första gången jag ramlade av henne. Sedan tyckte hon det var läskigt att hoppa mer så vi fick lägga ner alla hinder...då hoppade hon och hoppade även sen när vi lade upp men kändes ändå lite tveksam. Men förhoppningsvis har hon glömt bort det till nästa träning.
SKa försöka lägga in bommar och cavaletti i ridningen så mycket som möjligt för att hon ska vänja sig och inte vara så tittig. Tur i allafall att det inte var så hög fallhöjd, men kommer nog få en ordentlig lårkaka.

Inte virrigt, det är precis så du måste agera om unghästen lyckats få av dig...:)

Så trevlig hon ser ut. Jag är mycket imponerad över hur blickstilla hon stod när du hoppade upp, bra jobbat av dig :bow: Himla härlig galopp också.

Mina tränare har faktiskt tyckt att det har varit ok att ha axlarna lite framför lodlinjen i början. Jag frågade specifikt eftersom jag tyckte själv att jag föll fram för mycket men båda mina dressyrtränare tyckte att det inte var någon fara. Det var nu senast jag var och tränade första gången efter vintervilan som jag blev tillsagd att räta upp mig mer och kräva mer av min egen sits. Så jag hade nog inte bekymrat mig så mycket om jag vore du... ännu :cool:...!!

Snart kommer jag att ha två 05.or att skriva om här i tråden! Har nämligen idag slagit till på en valack f.05. Kunde bara inte låta bli då den var mörkt brun, fyra vita ben och genomgående bläs! :love: Att den dessutom fick dubbeldiplom på Strömsholm i våras gjorde ju inte saken sämre.. :banana:
Har inte sett honom mer än på bild än så länge så det ska bli väldigt spännande när lastbilen anländer på gårdsplan! :laugh:

Stam? Bild? :bump::bump:
Blir ju jättenyfiken. Låter lovande i alla fall. Grattis till ny häst!

Åh vad spännande!! Låter ju fint m 4 vita o bläs:love: (jag har ju själv en sådan - fast inte brun utan isabell :D)
När kommer den då?

det är ju just det som är "felet" anser jag;) att de som femåringar ska gå 125-130 i de stora tävlingarna! Det är alltså inte de enskilda ryttarnas fel utan egentligen asvh/ridsporförbundet eller vilka det nu är, som sätter för höga krav på de ännu väldigt unga och inte ännu färdigväxta hästar anser jag.

Sen tycker inte jag att pengafrågan ska styra - det är ju hemskt! Det är djur vi sysslar med och inga pengamaskiner. Nu säger jag inte att DU är sådan :) Men många resonerar ju som så att ju högre de hoppar på tävling ju mer pengar genererar hästen, sen hur hästen mår och kommer vara om 5 år är det ingen som tänker på just då.
Och köparna ser en välhoppande häst och betalar multum och får sen även betala multum i veterinärkostnader.
För hur många knäskador, senor, kotleder, ryggar är inte trasiga idag på många hästar? Endera är de helt sönderavlade, värdelösa ryttare eller så pressas de för hårt medan de växer.
Tillväxtzoner mm sluts inte förrän i 6-7 års ålder. Att då hoppa 130-140 tycker jag är fel.

Jag personligen köper hellre en grön unghäst som jag kan forma som jag vill, eller en lite äldre med mkt kapacitet men där någon klok människa tagit det lugnt och inte pressat hästen för hårt.

Smulan - Vad roligt!! Önskar att jag oxå hade råd att köpa en till unghäst; helst en ponny som min dotter kan få ärva så småningom :D (hon är två idag och redan hjärntvättad :p)

Tack så mycket :bow:
Man kan inte tro att den lilla pållan har varit fruktansvärt bakskygg, hoppat och farit och haft stans sämsta tålamod!
Hon är en av de klurigaste jag haft att rida in men nu är hon jättego! Man får helt enkelt inte ge sig ;)

Nu har hon tyvärr lyckats fläka ena bakhoven så idag ska vi till hovis och plasta och nita. Hon är dock ohalt men det är lika bra att ta itu med det innan det blir något större av det!

Kanske skall tillägga att det är ett halvblod på ca 1.67 efter Chess u, Black Pooh xx- Baffin - Tammerfors. Storebror efter Cortus var 4a på fälttävlansbreeders i höstas. Egen uppfödning (inte storebror alltså utan 4-åringen).

Ja det ska verkligen bli spännande! Han är e. Cornetto ue. Pablo, vilket innebär hoppstam. :eek: Men uppenbarligen så kan han röra sig också!
Ja jag är så fånigt barnslig när det kommer till färg och utseende kring hästar. Min gamla tävlingshäst var jätte snygg, mycket hingstnacke, svart och stjärn. När jag sedan letade 05.or så var det givet att de åter igen skulle vara svarta med vita tecken. (helst fyra vita och genomgående bläs!) Så blev det också när jag lyckades hitta två små svarta tyska. När jag nu helt plötsligt fick syn på den här gick det bara inte att låta bli.. han är iofs bara mörk, mörk brun MEN med genomgående bläs och 4 vita!! :love:
Men som sagt det återstår att se vad det är för något som går av lastbilen, det är ju alltid lite nervöst att köpa något osett. Dock köpte jag mina två tidigare 05.or osedda och de gjorde mig absolut inte besviken, men man har ju även hört om skräckexempel.
Bild ska ordnas omedelbart när han har anlänt här hemma! Ska se till att dokumentera ordentligt då! Vet inte än när han kommer då han ska transporteras 100 mil med ett företag. Så det beror på vilka dagar de åker, skulle tro att det blir i början av nästa vecka.

Åh vad kul! Blir det championaten för 4-åringar i FT som hägrar för din nu också då??

hahaha jag trodde det var nån polare som skulle komma förbi :p

Jag känner inte marwin vad jag vet ;) Och vem "W" är det har jag ingen aning om! Det skulle vara hovslagaren isf. Hans namn börjar på W, men jag har ingen som ska skos nu :confused:

Hon kanske bara skrev till fel person...

Här är det fö. dags att leta ny sadel till min herre.

Jovisst är det så, men man måste ju själv försöka känna efter hur mycket man kan kräva av hästen, och hur tidigt. Det är ju individer, som är redo olika fort.
Jag tycker det är ganska så rimligt, att rida in hästen som 3-åring (föredragsvis våren, och sen sommarbete, för igångsättning igen under höst) , lite tävlingar vår-sommar som 4-åring, lite sommarvila, ev. kvalité/championat hösten, och sen sikta mot 1.20 som 5-åring. Bäst är ju om man kanske kan vänta till hösten med 1,20 start, men SO går ju i juli.
Men som sagt, individ till individ, somliga tar ju t ex föl på sina hästar som 4-5 åring, och rider dem sen i 5-års tävlan när dom är sex år istället.

Och visst kan det tänkas vara trist att utbildningsplanen är så intensiv så pass tidigt.
Men tyvärr så är det ju så, och tyvärr så spelar pengar en stor roll i den här branchen, för att man överhuvudtaget skall kunna syssla med den.
Låt oss säga att jag håller mig till utbildningsplanen, och min häst går SO nästa år, jag kan ju säkert få det tredubbla av inköpspriset om hon får hyfsade resultat.
Går hon därimot 120 som 7-8 åring, så lär det inte bli i närheten av samma förtjänst, det kostar ju att hålla en häst också.
Pengar är inte allt nej, men det har en stor betydelse. Nu betyder det inte att jag kommer sätta en sjujäkla press på min häst för att hon ska vara ikapp och jag ska få ut största möjliga summa för henne, om/när hon säljs. Vi får se, hur det går. Först och främst ska hon vara på en fyraårings utbildningsnivå, och det är inget orimligt krav.
Bara för att hästen ska vara redo för unghästtesterna så betyder det inte att man behöver spendera 7 dagar i ridhuset i timmeslånga träningspass. Korta pass, mycket variation, och mycket ut på tur. =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
833
· Visningar
46 904
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix