Sv: Hur går det för era 05r edition 4
Jovisst är det så, men man måste ju själv försöka känna efter hur mycket man kan kräva av hästen, och hur tidigt. Det är ju individer, som är redo olika fort.
Jag tycker det är ganska så rimligt, att rida in hästen som 3-åring (föredragsvis våren, och sen sommarbete, för igångsättning igen under höst) , lite tävlingar vår-sommar som 4-åring, lite sommarvila, ev. kvalité/championat hösten, och sen sikta mot 1.20 som 5-åring. Bäst är ju om man kanske kan vänta till hösten med 1,20 start, men SO går ju i juli.
Men som sagt, individ till individ, somliga tar ju t ex föl på sina hästar som 4-5 åring, och rider dem sen i 5-års tävlan när dom är sex år istället.
Och visst kan det tänkas vara trist att utbildningsplanen är så intensiv så pass tidigt.
Men tyvärr så är det ju så, och tyvärr så spelar pengar en stor roll i den här branchen, för att man överhuvudtaget skall kunna syssla med den.
Låt oss säga att jag håller mig till utbildningsplanen, och min häst går SO nästa år, jag kan ju säkert få det tredubbla av inköpspriset om hon får hyfsade resultat.
Går hon därimot 120 som 7-8 åring, så lär det inte bli i närheten av samma förtjänst, det kostar ju att hålla en häst också.
Pengar är inte allt nej, men det har en stor betydelse. Nu betyder det inte att jag kommer sätta en sjujäkla press på min häst för att hon ska vara ikapp och jag ska få ut största möjliga summa för henne, om/när hon säljs. Vi får se, hur det går. Först och främst ska hon vara på en fyraårings utbildningsnivå, och det är inget orimligt krav.
Bara för att hästen ska vara redo för unghästtesterna så betyder det inte att man behöver spendera 7 dagar i ridhuset i timmeslånga träningspass. Korta pass, mycket variation, och mycket ut på tur. =)