Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

*skrattar* (Inte illa menat...!) Det ser så hejjigt ut när de bockar fast det är inte lika hejjigt att sitta på....

Ang bockningar så tror jag de flesta bockningar har med glädje eller dålig framåtbjudning (alt sadeltvång) att göra. :) Sällan tror jag det beror på smärta även om många på buke ropar "KLINIK!!" så fort hästen gör annat än går rakt fram i stadigt form 100% lösgjord.

Och ute på isiga vägar utan skor skulle jag inte provocera fram bockningar... Hellre låta hästen vila än att riskera att den går omkull pga benen glider i deras krumbukter. Det syns på ex smulans häst att balansen fortfarande är för dålig för att "hålla igång" och samtidigt bocka, dvs de stannar av sig själva eftersom både bjudning och balans inte är så bra. Plus att de har rätt kass koll på sina fyra ben :D
Och om de väl får av sin ryttare några gånger, även om det är glädjeskutt, så kan de lära sig fula ovanor tror jag.

KL

Ingen ridhusritt i helgen. Vädret blev bättre men då kom sambon på att han skulle jaga... suck. längtar till sista februari när jakten är över :D
Red dressyr på täkten hemma, som vanligt, och tränade galoppfattningar. Gick riktigt bra tillsist i vänster varv. Höger fattar han fint men hugger sen bettet och blir springig och helt utan form och lösgjordhet. Högertygeln blir liksom helt stum! begriper inte hur jag ska få honom att släppa... men men, det kommer nog. I skritt å trav blir han riktigt mjuk å fin i höger nu, så galoppen får väl ta sin tid helt enkelt.

Högertygeln blir liksom helt stum! begriper inte hur jag ska få honom att släppa... men men, det kommer nog. I skritt å trav blir han riktigt mjuk å fin i höger nu, så galoppen får väl ta sin tid helt enkelt.

Jag var på clinic igår för Jens Fredricsson där han red en unghäst för att visa hur man rider de och ge tips mm mm Var du oxå där kanske?? Hästen han red där hade samma problem som din, som han oxå sa att de felsta unga hästar har. De har ju en stark och svag sida, han mjukade upp hästen först i den starka sidan (alltså det varvet hästen vill ta stöd) sen böt han varv och flyttade in framdelen med hjälp av yttreskänkeln (trampade ner i stigbygeln) bara nåt steg sen tillbaka på spåret igen med hjälp av famförallt vikthjälperna. Efter ett tag va hästen med på noterna och började ta jämnt stöd och söka sig framåt. Det finns ingen ide att försöka att få hästen att jobba i form om man inte har jämt stöd. När man kommit längre i utbildningen rekommenderade han att man i stället rider lite öppna och sluta istället för att endast flytta framdelen.
Hoppas du förstår mitt svammel..... :grin:

*kl*

Härlig film, Smulan 87!:D Tror att min lilla dam kan vara åt det pigga hållet!

Vi var ute och promenerade för första gången MED skor. Jag har fått en ny häst!:crazy: Hon höll sig nästan på marken...så glad och pigg och busig. Men hon lugnade sig efterhand (efter att ha balanstravat, kastat sig för en bil och en blompall mm) och var faktiskt jätteduktig. Men svansen stod rätt upp mest hela tiden! Vi hade sällskap av en stallkompis med sin coola:cool: tinkervalack (som är lika gammal), det var jag glad för...

Det blir promenader nu varje helg som underlaget tillåter. Hoppas vintern går fort!:angel:

*kl*

Sitter här och läser vad alla skriver om bockningar, form, lösgjordhet, sadlar, hjälper, övningar etc. och tänker GUD va mycket kunskap det finns i den här tråden! Och även på hur oerhört långt vi ändå kommit sedan vi startade den.

Det är en helt salig blandning med raser och ämnen vi sysslar med men ändå är det så bra stämning och kloka råd man får av varandra.

Finns det inte någon slags nominering man kan göra på buke till "bästa tråd"? Isf. skulle jag omedelbart nominera oss!

Min kille vilar två dagar nu för att smälta allt från i lördes. Imorgon blir det skogstur och sedan ridhuset en förmiddag så vi kan vara lite själva och försöka slappna av.

Kul! min tränare var där och tränade sin egna hoppehäst för honom i helgen och var även på clinicen vad jag vet, själv hade jag ingen möjlighet att åka. Skönt att höra att det finns fler "stela" där ute. Har ju bara ridit vuxna hästar i alla år och då är ju den svaga å starka sidan inte så här markanta utan mer bortarbetade så att säga. Precis så där som du beskriver har jag jobbat brosus de sista 3 ggr och det har redan gett resultat! och om jens fredricsson oxå gör så då måste jag vara rätt ute *skrattar* ;) :D

Ja efter hindret blev jag faktiskt lite snopen och förvånad då hon tidigare hade skuttat över helt okomplicerat. Skillnaden är bara att hon denna gång råkade nudda ena bommen lite grann...åh tjohej så blev det bakutspark efteråt. :p
Än så länge är det faktiskt inte så svårt att sitta kvar, trots att det inte alltid ser så stiligt ut...:angel: Som någon sa så orkar hon inte så länge för att hon inte har koll på varken sina ben eller balansen. Så fort jag bara har fått tummen ur att börja driva framåt eller smacka så brukar hon sluta.

jag håller helt med dig! Helt underbar stämning i den här tråden och blandningen av raser gör det hela väldigt roligt och intressant. Kanske borde prata med moderator om nomineringar till "bästa tråd" hahaha;)

en del trådar har ju en massa stjärnor - vad betyder det då? bla sadeltråden 2.0 och nån tråd om pinsamma hästminnen hade en massa stjärnor.

Men vi som bor här uppe får väll peppa varandra då. Dom är ju fyra nu :) Min är inte heller igång, han blir så vansinnigt stor! :crazy: Jag siktar iaf på att ta ut honom på små klubbtävlingar så snart jag anser att han är mogen (vilket känns långt borta nu) Jag har studsat över ett kryss innan han fick gå på lång vinter vila (3 månader), men du kanske mest är intresserad av att komma ut på någon dressyr tävling med din?? Sist lät det som att du hade lite mycket för att hinna med honom. Det vore kul om man kunde komma ut på lite träningar tillsammans mm, eftersom dom är jämngamla. Frågan är ju bara vem man ska rida för här uppe, tänkte åka upp och kolla på Marcusträningen igen i slutet av denna månad, få lite inspiration och fika när jag spanar på de andras ridning ;)

spansk? är han inte polsk och crabbet oxå?

min dam är oxå spansk, vääldigt mkt... men lite crabbet och lite annat smått o gott med ;)

hoppas verkligen du sätter in bilder på den sen!

Jo, jag menade att hans mor är spansk. Men han har mycket polskt och lite crabbet också, vill jag minnas. Jag visste inte att Pselma var spansk! Hon är inte särskilt lik honom i modellen, men det kanske finns olika spanska grenar också.

Visst är det så, men får hästen bra resultat så ser det ju bra ut vid en försäljning, plus att man får bekräftat att man har en bra häst. Men är hon inte redo, eller jag av någon annan anledning tror att det inte kommer gå bra, så skippar vi det.
Sen kan som sagt alla hästar ha en dålig dag, Mynta hade 5-4 i hoppningen på kvalitén, och titta hur långt hon tog sig, (visserligen är väl inte hennes teknik något vidare, så kanske ett dåligt exempel).
Min tjejs halvbror fick väldigt låga poäng på 3-års test på hoppdelen, från början hade domarna tänkt sätta 10 på tekniken , men ville se hästen hoppa en gång till och då var han trött, så fick mycket sämre poäng. Sen gick han kvalitén och då var det stor skillnad poängmässigt.

Har dessvärre inga bra bilder, har ingen fungerande kamera för tillfället, men när jag får tag på en så lovar jag att det kommer bilder ;)

kl
Var iväg på en pay / jump igår. Min ponnys fodervärd skulle hoppa, så jag o hästen passade på att åka med där, så vi travade runt 50-banan. Lite tvekan här och där, så det var inte direkt ett jämnt, rytmiskt tempo banan runt, men hon var jätteduktig, med tanke på att det är andra gången hon hoppar med ryttare på ryggen.
Var mest en möjlighet att få åka ut på lite tävlingsliknande miljö, med ljud, och andra hästar, etc. Och då kunde vi lika gärna ta och skutta över lite bommar också. Och hon var ganska cool. Var lite spänd i början på framridningen, men det släppte rätt så fort.

Senast ändrad:

Kan väl skriva lite om hur våra planer för våren ser ut, dels för att någon kanske är intresserad men också för att sätta ord på idéer jag haft.

Första veckan ska han få hitta sin roll i flocken och vänja sig vid rutinerna i lösdriften. Någon promenad blir det väl också. Sedan ska vi promenera mycket i skogen, dels för att han ska få vänja sig miljön men framförallt för att vi ska lära känna varandra, och bygga upp en tillit. Det är guld att veta hur hästarna reagerar i olika situationer när man går vidare med inkörningen så småningom.

Han kommer tömköras under våren, och när den flyter börjar vi vår resa mot inkörningen. Om han funkar bra ihop med min äldre häst kommer han få hänga med som handhäst. Ridningen kommer nog komma i 3:e hand lite grann, men jag tänker mig lugna skogsturer, både ensamma och med sällskap. Jag längtar till söndag!:)

Jo dressyr är ju vår melodi;) man han hoppade ju iaf 77 på 3års så kanske någon lokal men inte med mig på ryggen:crazy:
Vi har haft långvila i typ 5 mån. Men nu åker vi till ridhuset typ 2ggr/vecka & promenerar i skogen hemma. Sena kvällar är vi där...

Har en tjej som vill rida för Maria E så vi kan dela på 2 dagar men det verkar vara lång kö......

Tänkte också försöka titta på markus. Hoppas vi syns där..

pselma är nog 75% spansk, mamma helspansk och pappa halvspansk...

Pselma är nog en ganska bra typ på hur de brukar se ut, bara kortare, hon har ju fått lite längre rygg efter sin pappa.

sen finns det ju alltid olika grenar inom en linje liksom, oavsett vilken du tittar på :D Men vad jag har sett så lämnar gomir avkommor som är ganska lika, ger dem väldigt mkt av sin typ liksom...

överlag gillar jag de spanska araberna, de har mkt massa samtidigt som de är eleganta och lätta i sina rörelser, pselma stämmer in rätt bra på det tycker jag.

Pselma är den längst bak ifall någon missade det :D

DSC_0091_078.jpg

Idag har jag tränat med Cesar för första gången på ett tag. Han var jätteduktig!!

Har tänkt vara lite försiktig med honom ett tag nu, då hans mun kliar så in i h*lvete. Ute i hagen har vi badkar som vi har vatten i, och dessa står på träställningar, men se Bäver Cesar hade varit framme, och tuggat av 2 stycken ben idag, så det var bara att plocka ut allting.

Här om dagen fick han tag på vattenslangen som går till vattenkoppen, och den stog han och tuggade på och drog i, så den fick vi sätta fast bakom en bjälke.

Och idag då vi skulle ut från ridhuset efter träningen, så var det en extremt stor dragningskraft från Cesars mun, till sargen och dörren och allting, Tugga, tugga.

Måste åka och köpa någon leksak som han kan stå och tugga på, och leka med, funderar på en sådan där stor gummiboll, som han kan slänga runt med oxå, Någon som har något förslag på andra bitvänliga leksaker?

Såg att det var en liten tand på väg fram oxå, haha han har ju så söta små minitänder :P Men tror det är dags för tandläkaren att komma ut och kolla tänderna snart igen, trotts att dom blev kollade i oktober.

Nåja tillbka till träningen, Cesar var som sagt jätteduktig!! Positiv och arbetsvillig igen, började med lite hjärngympa i skritten, och gjorde lite sidvärtsrörelser. Och har även travat runt utan draghjälp, och travat på stora mittvolten, och jag har fått använda mina hjälper, och vikthjälper osv. utan att han har lackat ut. :) Så är mycket stolt över lill killen.

Helt ärligt så är det i stort sett bara denna tråden jag numera är inne och läser och ev. skriver i. Jag är så trött på alla lättstötta människor som inte kan vare sig ge eller ta ett vettigt råd.

Jag ska nog sätta i gång nilla snart. Jag fattar dock inte vad som är problemet med hennes ben. Hon är ohalt nu och har varit en vecka, men på kvällen är benen svullna framtill (frambenen). Inte mycket, det känns snarast galligt, men är svullet. Några ideer? Jag kanske kan ta ett kort på det, men jag har världens sämsta kamera...

*kl*
Håller helt med er alla om att det är en jättebra stämmning i tråden! Alltid kul att gå in här :)

I helgen gjorde jag ett kap, jag köpte äntligen min första egna transport!
Det är ett Umesläp från 84. Det mesta är bytt 2002, axel, golv, tak, inner o ytterväggar mm. Det är som ska göras (först o främst) är ett par svetsjobb på ramen, byta stötdämpare samt rostskyddsbehandla ramen. Men för 4000 kr känns det som att jag fått en ooootroligt bra kärra :D:D:D

ume014.jpg

ume005.jpg

ume012.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 935
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama