Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

och just det... våra hästar är inte längre 3-åringar utan 4-åringar i morgon :D

fort tiden går! han var ju nyss 2 :o

Ja herregud vad tiden går fort! Jag inser att jag ligger så enormt mycket efter med mitt sto. Det har dock hänt väldigt mycket sen jag fick henne för 2 månader sedan då var hon ju endast insutten och nu är hon grundriden i samtliga gångarter. Men tanken är ju att man ska ut och se sig omkring lite smått på tävlingsbanorna nu i vår, och det är vi verkligen inte redo för!
Bättre är det med valacken som är mycket väl framme för sin ålder och kommer förmodligen hävda sig ganska bra på tävlingsbanorna i vår. Dessvärre är han ju förmodligen såld så det blir till att slipa ordentligt nu efter vilan med lilla Flisan för att hinna ikapp!

huuua jag skulle aldrig någonsin våga rida barbacka! Har ridit barbacka några gånger i SKRITT på den 22 åriga B-ponnyn och tyckte det var läskigt värre :p
Dessutom ser brosus små blå monster både här och där ute längs vägarna så då skulle matte glida av på momangen ;)

Jag rider min 3 åring barbacka nästan alltid i alla gångarter..
han nu börjat rida henne med hals ring och träns men använder ej tränset utan jag vill kunna rida henne med bara hals ringen sen. nu har jag mest tränset om i fall att men hon e himla lugn å snäll =)

Jag red in min tjej barbacka med så d eva inget konstigt med det =) gäller bara att ha bra balans när dom busar i början =) Min hon e så mjuk å go att sitta på så de e inga problem =)

Här e bild sedan i somras =)
23170438.jpg

kl*

Kan berätta att jag eventuellt köpt en 05a .
Väntar på besiktning , går allt bra är jag ägare till ännu ett sto. :)

Ja,grattis alla 4-åringar!!!!:love::bump:

tack, hoppas att besiktningen går bra bara :)

*kl*

Beauspirit- jobbigt att behöva leta och byta stall men jag förstår verkligen varför. 4000 spänn i månaden (!!) och så kan hästen knappt gå ute! Nä usch. drygt med 3 månaders uppsägning bara, dyrt och tråkigt när man bara väntar på att få flytta! Men jag håller tummarna att det löser sig så du kan få ha kvar honom hos dig o gbg.

Athena Avalon - Jag säger bara det - NORRLAND! :p Massa massa vit härlig snö att pulsa i och vägarna består nu av hårt packad snö å ger sån där härlig svikt att rida på. När jag bodde i Sundsvall plogade en travtränare en bana på en sjö där vi brukade intervallträna hästarna på vintern! underbart!
Nu har vi lite väl kallt, minus 16-18 grader, men klär man bara på sig rejält och på med vindtätt och fodrat ländtäcke så gör det inget :) Hade en uuuunderbar ridtur igår morse. (nyårsaftonen) då var det bara sju minus å jag å brosus gav oss iväg precis i soluppgången. Inte en kotte ute, tyst och fridfullt med gnistrande snö och solen som steg över bergen. mmmm... ! Klättrade lite och galopperade i djupsnön. Då är hästlivet underbart!

Planer inför 2009.
Öka antalet ridpass per vecka. Fortsätta träna enligt Cillas "planer" (litar på henne fullt ut så hon får sköta upplägget) Borde väl tävla honom nått oxå i både dressyr å hopp men vi får se om mattes nerver pallar. Annars har jag en skicklig kompis som kanske ställer upp å hopptävlar honom (fast hon vet inte om det än... hehe) Men går träningarna klockrent så kanske jag vågar starta själv :p
Utbildningsmässigt så är väl målet kvaliten. Men om han blir anmäld vette katten. Vet inte om vi har nått där att göra. Ska jag tävla vill jag ha en chans att gå vidare eller vinna ;) :p

ja jag vet det är hutlöst :(.
på måndag för jag reda på om jag får boxen i ridhusstallet, det var en helt okej hage men egentligen inte riktigt det jag söker (men för mig är stallet perfekt.. men måste tänka på honom i detta läge).

får förmodligen den boxen i skogsstallet. och kommer ta den isf. då får han komma ut och vara häst på riktigt igen och dom går ute till 17 nu men så fort det blir ljust senare så går dom ute ännu senare. kommer ut på bete i maj.
alltså riktigt bra hagar. det är det han behöver just nu, så nu får det bli så ett tag.
jag får vara utan alla bekvämligheter, men det är det värt för att se han må bra igen.

vi provar med det och fortsätter det så här att jag inte får mer timmar än idag och inget annat jobb kommer jag flytta hem igen.
men jag måste vara kvar i gbg till 1/4 just pga mitt nuvarande stalls uppsägningstid för att jag har mina åtaganden att fullfölja... :/ (8 utsläpp/mån).

så det är mkt i min skalle just nu och varken jag eller pålle mår särskilt bra. :( men det löser sig.

SP_A0015.jpg

Senast ändrad:

KL*

Gissa vem som red barbacka och trillade av igår då? :rofl:
Jag hade fått mkt bättre balans så vi travade en hel del och sen helt plötsligt skuttar hon åt sidan... och jag som sitter med hala joggingbyxor glider av med en gång :rofl:

men vi travade mkt och hon har så underbart mjuk trav, man kan inte ens studsa :love: hon gick i fin avslappnad låg form helatiden i traven, hur mysigt som helst och jag satt o lyssnade på ljudbok samtidigt :p ja jag vet att jag inte borde... men jag är så trött på att rida ensam att det antingen är det eller inte rida alls...

* skickar en tröstkram och en lyckospark! *

Jag har heller inga bekvämligheter i mitt stall och det funkar ju finfint! man får rida dressyr på täkterna eller i skogen helt enkelt och ta transporten om man vill träna på annat underlag. Ingen dusch på vintern, ingen sadelkammare osv men jag älskar mitt stall och hästarna mår prima! *peppapeppa*

Kimmis - ååå jag älskar att rida ut ensam och bara få njuta av tystnaden och naturen, koncentrera mig på hästen och bara vara! Det är min rekreation!

*kl*
Hur länge är era hästar ute om dagarna? mina går ut vid 7 på morgonen och kommer in vid 19. unghästen skulle nog kunna gå ute längre för kommer jag det minsta för sent på morgonen så har han sprungit 100 varv i boxen å kladdat till allting *suck*

Våra går ut vid 7 och in vid 16.30 nu på vintern eftersom vi har en del hagar på andra sidan vägen och den vill vi inte leda över när det blivit mörkt. På sommaren går våra ute på natten och in på dagen så ut vid 17 och in vid 9 ungefär, de som inte går på sommarbete förstås. I mellanmånaderna, alltså vår/höst så blir det väl 7-18 samt 7- 17.30.

De går in på dagen under sommarmånaderna då det är väldigt varmt.

Idag ska vi göra ledövningar i terrängen. Gå en promenad med många stopp och så. Gjorde det häromdagen, han var över all förväntan! Man blir så glad :bump:

haha... när man har gjort det varje dag i 8 år så tröttnar man lite på det... hehe...

kom på att jag sprutade pselma med pälsglans för inte så länge sen... inte konstigt att jag druttade på rumpan :rofl:

i helgen nu så ska jag iväg o titta på hästar, en gamling som jag får låna att tävla på... o sen ett föl (eller nåja.. åring räknas den ju som nu) jag ser fram emot det jätte mkt!

äntligen ska jag få rida ordenkligt igen! och tävla!!!!!

*kl*
Red ut på Tibbe idag :D första gången på 3 månader :banana: Han tyckte det va helt underbart och ville inte hem sedan :p Va första gången vi red på åkrar idag så va lite nervös att han skulle hoppa i luften men han skötte sig het super, lite på tårna bara :D

Hur länge är era hästar ute om dagarna?
Från ca 7 till 16.00 kommer in senast 16.30. Han kommer in några timmar före de andra hästarna (de kommer in runt 20.30-21.00)

Mina går ut kl 8 och kommer in 18. Men är det riktigt kallt får de komma in tidigare och när dagarna blir varmare och ljusare får de vara ute längre.

Jag anpassar det efter väder och vind - det är det som är såååå skönt när man har dem hemme :laugh:

Mina går inte ute jättemycket. Det beror på vädret och hur jag mår. Nu tar min inackordering in hästarna och det blir vid 18 ungefär. Ibland tar jag in dem och då blir det vid 20-snåret. Ut kommer de oftast inte innan 9 på morgonen. Annat är det när jag jobbar. Då kommer de ut mkt tidigare.

Hästarna släpper sambon ut på veckorna vid 6 förutom på helgerna då det blir mellan 6-7.30. Vi tar in dom mellan 18.30-22.30 och då är det oftast runt 21-tiden. Fodrar klockan 6,12.30,16,30 och vid insläppet på kvällen.

Phigalle har tyvärr tunnat ur igen och ömmar mkt över rygg och bak igen så nu väntas besök av hästteraputen på onsdag från huskvarna.

Min tjej går ute jämt. Hon älskar det, och håller sig hyfsat musklad tack vare mycket rörelse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 989
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama