Hur går det för era 05:or edition 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or edition 4

*kl*

Vill bara passa på att önska er alla här inne en riktigt GOD JUL :laugh:!

Jag ska snart åka hem från jobbet och rida en härlig tur i gnistrande snö och solsken, klarblå himmel. :love:

Ha det fint så hörs vi snart igen! Gissar att det kanske blir lite lugnt här på tråden i ett par dagar? :)

KRAM från Anni och Ambrosius

Den såg trevlig ut, långt kommen (jämför med min jätte häst 177 i mkh.). Hur stor är din?

Den såg trevlig ut, långt kommen (jämför med min jätte häst 177 i mkh.). Hur stor är din?

Tack! Han är inte riden mkt, men har varit väldigt positiv och enkel. Han är ca 161 cm. Min förra häst blev 176, så jag vet hur det är :D
Tycker det känns väldigt behändigt med liten häst, i många avseenden faktiskt :)

GOD JUL PÅ ER ALLA! Önskar Cissi o Ikaros

Hihi, vad söt! God jul på er alla, själv firar jag hästfritt men har en häst årgång -08 på väg hem i helgen. :D

Min pojk har varit halt några dagar, förmodligen bara vrickat sig lite i hagen dock för idag fick han gå ut igen och inga spår av smärta eller svullnad viade sig. Blir nog en ridtur på söndag, förhoppningsvis! :bump: Kan knappt vänta att sätta igång igen! Äntligen mår alla bra! Mamma, storebror och lillasyster.

God jul allihop från oss!

n691301614_1692218_6269.jpg

n691301614_1692220_8539.jpg

n691301614_1692221_8145.jpg

Och nu har jag bestämt att min pålla ska få sin vintervila! Två månader blir det ungefär, får se när jag kan börja rida igen i början av mars någongång. :)

Ska era hästar ha semester eller de har vilat färdigt?

Min har semester sedan mitten på November, och ska få vila Januari ut. Vi promenerar någon gåg i veckan, mest för att hon är så ohyggligt fet :o

Min har haft semester hela december, blir nog hela januari oxå. Men beror lite på underlaget.

Ni som ger lite längre vintervila, hur planerar ni igångsättningen?

Jag hade tänkt sätta igång min i början av mars (längtar redan) och då har hon stått i 2 mån drygt. Jag hade väl tänkt börja med lite kortare ridpass, typ 20 min. Tre stycken 20 min pass första veckan, blandat markarbete och uteridning. Veckan efter utökas passen till 30 -40 min men fortfarande bara tre pass per vecka.

Blir nog att vi åker iväg till ridhus också, eftersom jag tycker den sociala träningen och lastningsträning är jätteviktig för en unghäst.

Ska bli så kul att kunna rida själv! :) Är ju i 8 månaden nu så jag har inte kunnat rida själv på ett par månader, känner mig lite klumpig. Men jag har haft en jätteduktig medryttare som hjälpt mig så därför har hon varit igång tills nu.

Sen i slutet på mars har jag nog tänkt att vi skulle kunna vara med på ett kortare hoppträningspass, meningen är ju att hon ska hopptävlas till sommaren. Hon är inhoppad och det har gått jättefint.

knapplån

Här kommer jag och min lilla 05:a! Nordsvensk som jag haft i snart tre månader, var helt grön när jag köpte honom.

Vi har tömkört och sadelvant och nu även ridit tre gånger i skritt och trav. Jätteduktig häst!

Här är den första darriga ridbilden på honom! Inte jag som rider så lämna ryttaren utanför ;) Jag försökte pilla med kameran så att det skulle bli bra bilder, men lyckades inte speciellt bra...

25343897.jpg

1. Vad har varit eran akilleshäl under året, nåt som ni måstat jobbat extra mycket på. Hennes galopp... Så fort hon hittar något att titta på blir de sån ful tråkig stuts galopp men de har blivit bättre nu =)

2. Vad har gått särskilt lätt, över er förväntan kanske.
Ska jag vara helt ärlig så har allt gått väldigt lätt med tjejen.
de e bara att göra de man vill å hon e med på det mesta =)

3. Har ni gjort mer eller mindre med era 05 or än vad ni först trodde ni skulle hinna/klara av.
Vi har gjort mindre av de vi planerade men mer av de oplanerade =)
Hon skulle tex blivit beäkt men fick istället bli foster mamma.
Vi skulle åkt iväg å tränat mer nu i vinter men självklart så sket de sej med vårat släp =( ridmässigt går de nog som planerat men att prova rida i en padock eller ridhus hade varit kul =)

4. Känner ni att ni har gjort ett bra jobb med eran häst? Eller kanske något särskilt som misslyckats. För att vara första egna uppfödningen och den första hästen jag ridit in dessutom utan hjälp så tycker jag det har varit mkt bra faktiskt =)

5. Hur ser framtiden ut. Ska dom behållas eller säljas?
Min tjej ska betäckas ni tidigt i vår sen ska hon ridas fram till fölning sen ska hon få gå å vara mamma. när hon sen e 5 så ska vi ut å tävla lite distans va de tänkt. sen ska hon väll ha nått mer föl någon gång beroende på hur de som kommer näst nästa år blir. Så hon ska stanna hos mej. Hon e ju min lilla ögonsten =) man har alltid nått speciellt med sin först födda =)
Jag menar kan man annat än älska en häst som gnäggar så fort den ser dej å alltid kommer när man ropar?? NÄÄÄÄ säger jag då =)

Förstår att du e extra ridsugen! Men kan ju bli tufft att hinna med både häst o bebis, eller?
Min kommer också ha vilat i två månader. Han gick lungt innan han ställdes av, 3-4 ggr i veckan 20-30 min /pass (pga hovböld + div olyckshändelser så kom vi aldrig igång mer) Så jag antar att det mer eller mindre är att köra på där vi slutade? Egentligen så har han säkert inte ens behov av att vila i 2 månader, men samtidigt så är det inte så givande att ge sig ut i mörkret på knaggligt hårt underlag, vi har paddock m gummiflis vilket är kanon, men det känns inte aktuellt att lägga för stor del av träningen där.

Fram i April hoppas jag i alla fall vara uppe i pass om ca 40 min 4 ggr i veckan.

Vill också ridhus /transportträna mkt. Hoppas kunna köpa egen transport nu i vår, vilket ju underlättar en del.

Jag hoppas på en lika snäll bebis som förra gången :p Då kommer ridningen funka kanon, min kära make passar de små på kvällen när jag rider.

Jag håller med dig angående årstiden, passar ju rätt bra att ställa av dem en period nu när ridbanan fryser lite då och då.

Egen transport underlättar enormt!

*kl*

Min har vilat färdigt, vilade drygt en månad. Sattes igång med skritt och lite travpass några gånger som sen utökades succesivt.
Han kommer alltid få sin vintervila i november skulle jag tro, nu med facit i hand så är ju november urtråkig med kasst väder och stenhårt underlag och kolsvart. december är fylld med snö så då vill man ha häst att rida! :)

Har lagt upp lite ny plan med min snart fyraåring. Ska böra ridas 4 ggr per vecka och vartannat pass blir på "bana" (dvs täkt/äng för det mesta) och 1-2 träningar för tränare i månaden.

Sassiball - Underbart med bebis!!

Men kan ju bli tufft att hinna med både häst o bebis, eller?

När jag köpte Phigalle som ettåring dec 2006 så var mina barn 4 år och den andra 5 månader! Nu är dom 6 och 2 år och Phigalle älskar att ha dom på sin rygg i boxen när han äter kvällshöt eller bli borstad under magen av dom,dom kommer åt så bra där:D

*kl*

Min fick "ofrivillig" vila i mitten på november då jag inte hann med så bra som jag önskade. HAr vilat helt sedan 1 December. Jag har nu honom i nytt stall som ni vet och tänker tömköra nu ett tag, små korta turer på typ 20 minuter runt i skog och mark. Men än så länge kommer vi bara några 100 meter sedan är det knaggligt och hårt överallt =/ Men men, jag hoppas på tö snart!

Sedan ska vi rida ut mycket och träna kanske 1gång/veckan i ridhus, först bara markarbete sedan lite skutt som sedan ökas succesivt. Det är lite svårt att hålla sig från att rida nu känner jag, men samtidigt killar det lite i magen då jag vet att han är rätt störig när man rider ut med andra...

Han blir så självsäker då och taktar, svänger runt lite och sådär eftersom han kan låta den andra hästen ha koll och han får tid att busa. Någon mer som kan fjanta sådär och hur brukar ni korrigera? Jag rider mest ut stormen om man säger (så länge man kan sitta kvar), bockar han dock på riktigt får han spöet på bogen. Dock har jag tänkt lite på det där... Man kan inte så lätt i själva bockandet lägga till spöet utan det tenderar ju att bli när de slutat, och det vill man ju eg. berömmma! Vad säger ni om det hela?

Tänker iaf rida med halsring ett tag för jag har märkt hur mycket man vinner på att KUNNA rida ut en såndär liten "spritt".

Jag vet att typ alla här inne har så stabila luuugna saker som bara traskar rakt fram ;) Men jag kan väl ändå inte vara den enda som har en liten skojjare ibland? :)

Senast ändrad:

som jag berättade innan så blir brosus rätt övertänd ibland på träningar, det enda raka är att aktivera honom, lägga tajta serpentinbågar, snäva volter, gå över bommar etc - helt enkelt TVINGA honom att koncentrera sig på annat än bus. Så även när han börjar takta eller "tänka på bus" ute efter vägarna så rider jag helt enkelt serpentiner längs vägen, sidförande, volter mm. Vill han bara trava så hellre det än att sitta å blåhålla honom å han ska takta hela vägen och bara gå å ladda upp sig. bästa är att bara styra rakt ut i skogen över stock och sten så de helt enkelt inte kan annat än fokusera på var de ska sätta hovarna, men det kanske är svårt där du bor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
834
· Visningar
46 996
Senast: Bexzor
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 176
Senast: zassoo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama