Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

Har ridit ut 5ggr, o allt känns bara bra.Skulle börja rida in henne i somras men hon var lite risig så ist har vi promenerat,longerat o tömkört hela hösten.Sen var det lite problem med pälsfällningen o efter det så var det underlaget som var helt värdelöst.Men nu ,peppar peppar, verkar det som att vi kanske kommer igång ordentligt.Har ridit ut både själv o med hästkompis,jobbigt bara att hon är så jäkla pigg i traven...

Var i Hamre med Emsan i Lördags och hoppade en 1.10. Kändes bra och var felfri även om hon var lite skeptisk till underlaget(träflis)

jag var iväg och tränade hoppning igår och de gick riktigt bra.
Startar två 1 meter på söndag, om jag får efteranmäla.

Knappis

Så har nu den femåriga (fattar inte vart tiden tog vägen, hon var ju tre nyss!) donnan anlänt till Umeå. Har för tillfället två hästar, tänkt att gammeltanten ska ut på foder.

Har varit ut i skogen lite och en sväng i ridhuset och hoppat. Väldigt pigg och glad, men har man inte hoppat sen december så blir det lätt så. Hoppträning ikväll igen så jag hoppas den värsta överskottsenergin har försvunnit.
Kan dock stoltsera med ett fett blåmärke på armen efter en spark då jag skulle brodda...

W.
f-03 e: Looping

16142857.jpg

åhh lilla donnan som är så fin så fin.
Lite avis att du har henne måste jag säga. Skulle lätt kidnappa henne :)

Lycka till

*KL*
Jag har hoppat med Nea för första gången!!:banana::banana:
Hon var supercool:love::love:

Igår var hon dyr, men idag är hon billig :p

Gick kanon på hopptrn. Hoppade både studs och kombination, är verkligen super nöjd med hur hon skötte sig :love:

Idag var inge roliga att rida alls, hade bara ett läge: Framåt...

Dessutom har jag för tillfället två hästar med tre skor var. Jag som inte ens kan komma på när jag hade en tappsko sist :smirk:

Idag har jag galopperat på Nea för första gången :banana::banana::banana:
Red hem längs rakbanan, travade, gjorde en halvhalt, tröck till med höger och Nea fattade vänster galopp helt perfekt :bow::bow:
Jag har världens bästa häst :love::love:
004-10.jpg

Idag har jag åkt på hoppträninga alldeles själv :banana:

Lastade och lastade ur själv, hoppade en 90 bana. Jag är så nöjd med hur hon skötte sig idag!

Hon är väldigt överambitiös vilket gör att hon överhoppar sig en hel del vilket i sin tur leder till en trött häst fort så därför har vi bestämt att bara hoppa lågt på träningarna ett tag framöver och hoppas på att hon lär sig hoppa mer ekonomiskt.

Tyckte det var en liten elak linje ett till två. Speciellt när de har stoppat in ett titthinder på tvåan.

Han såg himla trevlig ut!

Ja vi kan väl säga som så att av 11 unghästar var de 2 nollor och 8 fyrafelare, varav minst 6 rev just 2.an .

Samma i avd A, 2-3 nollor av ca 30 ekipage.
Så de där hindren fällde många i söndags.
Dessutom gick de inte o hoppa fram ute eftersom de var is överallt, så man fick hoppa fram på ettan en gång, så inte de bästa förutsättningarna direkt.

I natt kom en 5-årig valack e.Irco Marco-Zamiro hem. Målet med honom är också att kvala till Falsterbo och Breeders, så han får följa med Emsan på nästa tävling.

Imorn blir det hoppträning för Anders Normann. Sen på söndag ska jag starta 90 och 1m. Kan bli intressant :smirk:

Vad roligt med en 03:a-tråd med så olika utgångspunkt/utbildningsståndpunkt! Då kanske jag vågar vara med här också ;)

Har ingen egen 03:a men har en häst här inackorderad som jag hjälper till med då ägaren bor & jobbar i Sthlm och alltså inte har riktigt tid med honom. Det är ett halvblod som är efter Davinci-Maraton och planen är att han ska bli en fin allroundhäst åt sin ägare, mot dressyr eller AR.

Han reds in förra våren, galopperades första gången i somras men sedan fick han problem med sina tänder och föll ur kraftigt och sedan har hösten varit ett pussel för att få honom bra igen, han har besökt veterinär var 3:e vecka i flera månader typ. Han har något som kallas glesbett och det har gjort att han går med inflammationer i tandköttet och äter då dåligt. Nu har tandläkarstuderande här i Västerbotten tagit sej an honom som lärobjekt för tandreglering, för att han på sikt ska få ett normalt bett utan "för mycket mellanrum" mellan tänderna. Prognosen just nu ser ok ut, sista åb så hade några av de bakersta kindtänderna börjat växlas och vet trodde att när de kommer fram så kommer de trycka ihop tänderna i resten av tandraden, och därmed göra hans bett bättre. Vi får hoppas hon har rätt! Hursomhelst är det ett tidsprojekt, då Torbjörn L trodde att det skulle ta i alla fall 1 år med tandreglering var 3:e månad innan man såg riktig skillnad.

Han är fortfarande mycket tanig, så Projekt Uppgödning pågår ständigt och jämt. Han har ätit käk för över tusenlappen i veckan senaste månaderna, helt SJUKT mycket mat har han behövt :crazy:

Sedan fick han en hovböld/hovskada, och efter den en sårskada på ett knä, så därav har han gjort lite och ingenting sedan i höstas.

Men nu har jag börjat jobba lite smått med honom igen. Han går med som löshäst när jag rider min egna, tömkörs av ägaren en del, och så har jag arbetat honom vid hand och ridit lite på stallplanen i veckan.

Han är nog inte riden mer än kanske 20 gånger sammanlagt och har inte riktigt fått igång motorn, och nu är han så svag så han har ingen motor att tala om. Väldigt härlig häst att jobba med, klok och snappar upp väldigt fort vad som förväntas av honom. Gillar att jobba.

18870857.jpg

Från häromdagen när han stod och solade :D

Från i somras då han var som finast;
11315737.jpg

11315738.jpg

Det är en grann häst som nog kommer att kunna röra sej riktigt trevligt, han är dock lite "räkig" över rumpan och har lite väl mycket undertramp, han måste lära sej att ta tag i marken och skjuta på ordentligt också.

Mycket arab över honom just nu när han är så tanig också :angel:
Det är mormorsfar Phaeton x som slår igenom.

http://Ceridwen.bilddagboken.se/ind...3NDc4MDY5NiZ0PTEyMDQ1ODUyMDEmY3VycmltZz00Ng==

Uppdateringar kommer! Men på vår nivå då, för just nu är ridningen bara 5-10 min skritt & trav på stallplanen. Han är så jäkla omusklad att jag misstänker att han kommer få ont i ryggen om man sitter på honom längre stunder än så.
Det är svårt att fodra upp honom också eftersom han blir lätt övertänd i huvudet av för mycket kraftfoder... Men nu börjar ju våren närma sej och sommaren med sommarbete är nog en lättare period att fodra upp honom ordentligt.

*KL

Banhoppningsträning idag igen, 90 &1m. Felfri i båda och Wepzan var superfin! Har aldrig känts så bra! :)
Nästa helg är det tävlingsdebut!

Kul att de gick så bra på träningstävlingen.

idag har jag tränat med evert och han skötte sej alldeles utmärkt. Behöver komma ihop o bli lite snabbare o mera "puls" i galoppen , men de kommer sakta men säkert.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 534
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka