Sv: Hur går det för era 03or
Vad roligt med en 03:a-tråd med så olika utgångspunkt/utbildningsståndpunkt! Då kanske jag vågar vara med här också
Har ingen egen 03:a men har en häst här inackorderad som jag hjälper till med då ägaren bor & jobbar i Sthlm och alltså inte har riktigt tid med honom. Det är ett halvblod som är efter Davinci-Maraton och planen är att han ska bli en fin allroundhäst åt sin ägare, mot dressyr eller AR.
Han reds in förra våren, galopperades första gången i somras men sedan fick han problem med sina tänder och föll ur kraftigt och sedan har hösten varit ett pussel för att få honom bra igen, han har besökt veterinär var 3:e vecka i flera månader typ. Han har något som kallas glesbett och det har gjort att han går med inflammationer i tandköttet och äter då dåligt. Nu har tandläkarstuderande här i Västerbotten tagit sej an honom som lärobjekt för tandreglering, för att han på sikt ska få ett normalt bett utan "för mycket mellanrum" mellan tänderna. Prognosen just nu ser ok ut, sista åb så hade några av de bakersta kindtänderna börjat växlas och vet trodde att när de kommer fram så kommer de trycka ihop tänderna i resten av tandraden, och därmed göra hans bett bättre. Vi får hoppas hon har rätt! Hursomhelst är det ett tidsprojekt, då Torbjörn L trodde att det skulle ta i alla fall 1 år med tandreglering var 3:e månad innan man såg riktig skillnad.
Han är fortfarande mycket tanig, så Projekt Uppgödning pågår ständigt och jämt. Han har ätit käk för över tusenlappen i veckan senaste månaderna, helt SJUKT mycket mat har han behövt
Sedan fick han en hovböld/hovskada, och efter den en sårskada på ett knä, så därav har han gjort lite och ingenting sedan i höstas.
Men nu har jag börjat jobba lite smått med honom igen. Han går med som löshäst när jag rider min egna, tömkörs av ägaren en del, och så har jag arbetat honom vid hand och ridit lite på stallplanen i veckan.
Han är nog inte riden mer än kanske 20 gånger sammanlagt och har inte riktigt fått igång motorn, och nu är han så svag så han har ingen motor att tala om. Väldigt härlig häst att jobba med, klok och snappar upp väldigt fort vad som förväntas av honom. Gillar att jobba.
Från häromdagen när han stod och solade
Från i somras då han var som finast;
Det är en grann häst som nog kommer att kunna röra sej riktigt trevligt, han är dock lite "räkig" över rumpan och har lite väl mycket undertramp, han måste lära sej att ta tag i marken och skjuta på ordentligt också.
Mycket arab över honom just nu när han är så tanig också
Det är mormorsfar Phaeton x som slår igenom.
http://Ceridwen.bilddagboken.se/ind...3NDc4MDY5NiZ0PTEyMDQ1ODUyMDEmY3VycmltZz00Ng==
Uppdateringar kommer! Men på vår nivå då, för just nu är ridningen bara 5-10 min skritt & trav på stallplanen. Han är så jäkla omusklad att jag misstänker att han kommer få ont i ryggen om man sitter på honom längre stunder än så.
Det är svårt att fodra upp honom också eftersom han blir lätt övertänd i huvudet av för mycket kraftfoder... Men nu börjar ju våren närma sej och sommaren med sommarbete är nog en lättare period att fodra upp honom ordentligt.