Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan vara som du säger men jag håller inte med. Jag kunde bli bortknuffad av mina storkusiner när jag var mindre men de har definitivt fått lära sig respektera andra och att de även ska kunna kräva samma respekt tillbaks.
Jag har gjort samma sak med mina småkusiner och jag har en väldig respekt för dem. Men det är inte alltid så kul att leka med någon som är många år yngre.
Jag är mer inne på Petruskas idé om att det kanske inte är primärt lillkusinen som de är där för att träffa utan kanske just vidga sin egen värld i en trygg miljö.
Sedan inte sagt att det är okej att ts dotter inte får vara i sitt eget rum eller i de gemensamma ytorna i sitt hem.
Då hade varken du eller dina kusiner förstått vad respekt är för respekterar man någon så knuffar man inte bort dem. Det är en sak att inte vilja leka med någon och en helt annan att knuffa bort den och vara respketlös.
Självklart är inte de stora kusinerna där för att träffa sin lilla kusin. De är där för att det är spännande att sova borta och deras lilla kusins familj är ett av de få ställena som finns att tillgå.
Precis så är det ju. Och jag krävde som sagt inte att de skulle roa min dotter, bara att hon skulle få röra sig fritt i sitt hem och få vara i sitt rum. Det var själva maktspelet jag vände mig mot, det var rena mobbningsfasoner. Hur många barn har inte blivit mobbade för att vuxna säger att "barn gör så", "barn är barn"... Jag vill tydligt meddela hur oacceptabelt det är.
Dessutom hade vi vänner här igår, som bland annat har en 13-månaders. Och jag såg min dotter säga precis samma saker till honom som kusinerna sagt till henne. Hon gick in i lekstugan, puttade bort honom och sa att 'du får inte vara med'. Så jag hade ett samtal med henne om saken, och sedan slutade hon med det, men det gjorde mig riktigt illa till mods. Jag vill inte att hon skall ta efter såna här dumheter. Hon är egentligen väldigt snäll och empatisk, hanterar katterna bra och flyttar sniglar till kanten och blir lessen när andra slår sig. Jag vill inte att hon skall tro att man måste vara dum för att känna sig starkare själv .
Men måste en knuff vara respektlös? Jag tycker inte det och kanske är det därför jag inte tycker att jag blev respektlöst behandlad?
Jag tycker absolut att knuffar är respektlöst. Enda gången är väl om man småskojar och knuffar varandra då men i övrigt så tycker jag att knuffar är respektlösa ja.
Men gud så tråkigt. Både för er och för barnen.Jag är snarare sådan att ju mer de tjatar, desstu längre stannar vi.