Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

Men hallå... Det svåra är att skynda långsamt. Hellre en häst som har arbetsgnistan kvar när den är 25 år än en 8 åring som vägrar... Hur många hästar har gått 3 års, kvalité, breeders och sedan upp i höga klasser och stannat där?

Formen är inte produkten av hur mycket ryttarna drar i sina tyglar, utan hur hästens bärighet har utvecklats. Har hästen fått börja låg (och orka det i alla gångarter) då blir det lekande lätt att sedan samla = flytta vikten bakåt. De hästar som har lätt för sig är ett annat kapitel.

En häst som kämpar emot ryttaren har inte tid att arbeta, dvs förstå. Hoppryttare och dressyrryttare är ute efter olika saker, men att påstå att det är lättare att smita undan i dressyr är bara löjligt... Och om det skulle bli farligt ute på en hoppbana pga oförberedd häst skulle jag inte ställa upp i tävlingen öht, fast det är kanske bara jag som har ett sunt förnuft?

Kunde inte skrivit bättre själv. :bow:

"Min" (på prov till 29 feb) 5åring varierar jag mellan att rida lätt/stå i lätt sits och att sitta ner på. Han bär sig bra, förutom när han blir spänd då han lixom sänker ryggen och drar ihop nacken. Men då brukar jag rida lätt tills han lugnat ner sig.
Vi har precis börjat med skänkelvikning i skritt och trav och han verkar ha fattat det där riktigt bra=)
Planerar att göra tävlingsdebuten den 5 april, men vi får se hur han lugnar ner sig;p
Han är väldigt "flycktbenägen"(?) och blir rädd för det mesta som han inte är berädd på, är det vanligt bland 5åringar och något som han kommer vänja sig av med? Eller är det något speciellt jag ska träna för att få bort det då jag åkt av en del gånger pga det.. :smirk:
Ingen bild atm, men han är en Dansk sportponny som jag haft i snart 4 veckor, riden sedan i Maj efter Rögild´s Kilimanjaro, valack=)

Och här kommer en bild :D
still0010_1200938397.jpg

Min "älg" var med på sin andra "banhoppningsträning" idag! :) Hoppade en 80 bara, och hon nollade. Hoppade både mur och "fårlådor", trots att hon aldrig sett liknande förut. Lite läskigt var det allt, men hon vill verkligen göra rätt hela tiden:)
Nu känns det inte omöjligt att hon är startklar 1m i början av mars.

Ett annart STORT framsteg är att hon har varit ute i skogen själv två gånger! (Hmm, en enda gång med annan häst också...), sköter sig super så det är skönt.

Annars så lyckas hon för jämnan göra illa sig på det ena eller andra sättet. Har nu varit lite svälld i ett ben efter ett liiiiitet broddmärke. Inte halt iaf, tack och lov.

Bilder kommer nog imorrn :)

min går stadiga 110 banor nu. Ska tävla 9 mars och 30 mars. Återstår att se hur det går. Ikväll blir det dressyr träning för instruktör och sedan har jag skaffat mig en hopptränare (A-tränare) som kommer var 14 dag, utöver speciall idrotten som är 1 gång i veckan för instruktör. Så nu börjar vi få lite flyt. Samt att träningarna för Ponnylandslagets tränare går kanon bra. :) ( i dressyr)

*KL*
Nea "vilar" fortfarande, men jag har särat på henne och fölis och tagit hem Nea. Så jag hoppas att vi kommer igång snart, men nu har jag fått influensan...

Var ska du tävla?

Var i väg med Emsan i Heby i helgen och hon gick jätte fint. Tyvärr hade vi stolpe ut och fick ett litet pet på första oxern i 1m. Fick tyvärr även ett pet på samma hinder i 1,10. Men men hon kändes super och det känns värkligen jätte lett de 1.10 starterna vi har gjort.

Kanske ska uppdatera om min 03:a... Har ridit igång henne efter sin skada, och har sådeles börjat arbeta henne. Bara för att upptäcka att jag har helt förträngt hennes gångarter :o Stor häst med mycket rörelse = ryttare som kämpar får att hitta takten :o :o Red lektion igår och idag har jag en sjuhelvetes träningsvärk :D

Alla som tittade på tyckte hästen var jättefin, önskar att jag kunde hålla med :cool: Jag rider på känslan, och den hittade jag bara 2 gånger under 30 minuter :crazy: Ska bli askul när hon har fått tillbaka konditionen och börjat bygga muskler, då måste jag rida med korsett för att inte knäcka ryggen :o

Jag ska tävla på Bollerup den 9 mars och sedan den 30 mars i Ystad.

Löshoppade Emsan i Fredags, Inte bra bilder och urdålig kvalite men men.

18157008.jpg

18157009.jpg

Nu har vi börjat om igen, hoppas bara vi kan fortsätta. Igår när jag tömkörde var hon SÅ fin:love::love::love: Idag fick hon gå i skrittmaskin för första gången, och det gick galant.

KL.

Fick min 4½åring (född 03, men född i augusti) för några veckor sedan.
Gimsteinn från Östra Greda heter han.
e. Dagur frá Kjarnholtúm u. Myra från Östra Greda.

såhär ser han ut.
18160652.jpg

18136120.jpg

Fin!!

Var själv och tävlade Emsan idag och hon skötte sig som vanligt väldigt bra. Trotts väldigt dåligt underlag gjorde hon två jätte fina runder i 1.10. Fick till och med gå in på prisutdelningen och hämta sina priser något hon tyckte var skit kul.

Aa, han är hingst :)
Knappt inriden. Kan stanna, svänga, gå fram. De tre grundgångarterna + lite lite tölt. Bor just nu i Kalmar då jag inte kan ha honom i stockholm ännu. Ska bli riktigt spännande och se vad det blir av honom! :d

oj vad alla har kommigt långt har enbart skrittat min å tömkört han lite , har tyvärr haft för dålig tid :( har istället lagt ner all tid på en 5 åring,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 534
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka