Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

"Min" (på prov till 29 feb) 5åring varierar jag mellan att rida lätt/stå i lätt sits och att sitta ner på. Han bär sig bra, förutom när han blir spänd då han lixom sänker ryggen och drar ihop nacken. Men då brukar jag rida lätt tills han lugnat ner sig.
Vi har precis börjat med skänkelvikning i skritt och trav och han verkar ha fattat det där riktigt bra=)
Planerar att göra tävlingsdebuten den 5 april, men vi får se hur han lugnar ner sig;p
Han är väldigt "flycktbenägen"(?) och blir rädd för det mesta som han inte är berädd på, är det vanligt bland 5åringar och något som han kommer vänja sig av med? Eller är det något speciellt jag ska träna för att få bort det då jag åkt av en del gånger pga det.. :smirk:
Ingen bild atm, men han är en Dansk sportponny som jag haft i snart 4 veckor, riden sedan i Maj efter Rögild´s Kilimanjaro, valack=)

Vad kul att höra att det har lossnat för er - hoppas det fortsätter!!:)

Det där såg ju inte ut som några problem!:) Kul!:banana:

Min dam har en liten pause i arbetet, får se när jag kan ta ut henne igen. Vill att ETn ska kolla på henne, tror att det är spänning någonstans

Jag tycker fortfarande att hon går i alldeles för hög form! Vad händer om du länger på tyglarna? Hon kör upp huvudet eller hur? Hennes rygg är inte med = hon har ingen självbärighet.

Jag skulle vilja se en film på dig och din häst där hon har mulen i backen och luffsa runt i trav och vila på stegen! Då skulle hon bli fin :d

Men som du skrev, bättre än förra filmen =)

jag tycker du är på helt rätt väg och det är en enorm skillnad -bra jobbat!
och hoppa kan hon ju:)!

tack så mkt, kul att höra att folk ser skillnad, eftersom stora förändringar inte går att ändra på över en natt :)

Jag tycker fortfarande att hon går i alldeles för hög form! Vad händer om du länger på tyglarna? Hon kör upp huvudet eller hur? Hennes rygg är inte med = hon har ingen självbärighet.

Jag skulle vilja se en film på dig och din häst där hon har mulen i backen och luffsa runt i trav och vila på stegen! Då skulle hon bli fin :d

Men som du skrev, bättre än förra filmen =)

nej, släpper jag tygeln springer hon, då kan hon hålla på att galoppera runt, runt runt i ridhuset tills jag ber henne sakta av igen. Tränade igår dressyr för duktig dressyr tränare, först var hon springig och tjaffsig, men slappnade snabbt av och tog tag i ytersidan, vilket man vill, samt hitta taken, eftersom hon gärna springer ifrån sin egna takt, som min tränare sa, och som jag redan vet om är det att hon blir bättre har har mer balans när man får henne mer på bakbena och med takt i stewget, alltså ett lugnare tempo. så det jobbar vi på. Ingen har hittils bett mig rida i så lång o låg form som du verkar vilja se henne i, sådan form red jag henne i som 3-åring, och även då på 3-åra test ville dom ha upp henne mer. så de e lite olika. ska bli kul att se till helgen vad Fredrik Böling (landslagstränare i ponnydressyr) säåger om henne, tränar för honom i jämna mellan rum, i höstas var han mkt förtjust i henne. :)

Vi har olika ridstilar du och jag, jag anser att man ska rida unghästen i en låg form (kanske inte mulen i backen) tills den ORKAR DET! När hästen klarar sin låga form utan problem, kan man be den att samla sig = den höga formen kommer som ett brev på posten =)

Dessutom är det bra för att stärka upp ryggen och få hästen att arbeta med hela kroppen istället för att benen pinnar på och ryttaren måste "tvinga ner" huvudet. Ingen häst mår dåligt av att strecha och flexa ryggen, jag börjar alltid mitt ridpass med att ha hästen i lång-låg oavsätt ålder/utbildningsgrad på häst!

Dock är jag renodlad dressyrryttare, jag antar att du är mer hoppinriktad. Dock är det alltid viktigt att engagera hästens rygg, annars funkar mycket litet under ett ridpass :D

Min häst gick som en giraff i början, men nu när hon orkar bära mig behöver jag knappt ta i tyglarna innan hon hamnar i en bra arbetsform!

säkerligen, jo det stämmer bra att jag e en renodlad hoppryttare rakt igenom, men rider fortfarande dressyr ett par gånger i veckan och vet hur en häst bör gå och bära sig, men som jag skrev i ett inlägg högre upp, stora förändringar görs inte över en natt, det kan ta lika lång tid att få en springig och trotsig unghäst att slappna av, ta stöd och söka sig neråt framåt som att få den när den väl är redo att korta och höja sig, allt är träning, och vi jobbar på de olika.... nu har vi tagit tag i det första problemet = Olaterna, hon reser sig inte längre, hoppar inte på stället och tjaffsar inte med munnen, vilket jag tycker på 2 veckor är ett stort steg mot rätt håll, nu jobbar vi på balans, och stöd på ytter, för att sedan förhoppningsvis kunna jobba i en bättre lägre (unghäst form) rider alla äldre hästar med igång jogging och avjogging på stabil balans med lång låg form, dom kan det och tycker om de, och min häst måste lära sig att det är skönt att gå så, vilket är svårt för mig att tvinga henne till, eftersom tvinga inte löser något. :) så vi jobbar på saker och ting.

Jag tkr att det var stor skillnad faktiskt! :) Tkr att hon trots allt ser mer avslappnad ut samt att hon har kommit fram en del med näsan o fått lite längre hals! :)

han är till salu ;)

han är jättetrevlig, otrolig snäll häst.
Är hopphäst egentligen men rör sej trevligt oxå.

Guuud så härligt med snö!!!:bump:

Jättetrevlig häst förresten.. ;)

Men hallå, vi pratar trots allt om 03or. Självklart beror det på hur länge hästen tränats men de vi ser nu har ju ridits sen de var tre. En mellanform är dessutom det som är enklast för hästen. Min 03a har gått flyinge och ska kvala i sommar(dressyr) och han får jobba både låg/lång hals, låg/rund, mellan och hög. Huvudsaken är trots balansen, bakbenen och känslan och den kan man ju framförallt döma från ryggen. Och tycker dessutom att de flesta duktiga hoppryttare rider sina hästar ungefär som riktigt bra dressyrryttare. Kanske tillomed nogrannare med just att hästen måste vara lösgjord o i balans. I svår hoppning blir det nästan omöjligt att klara banan utan det, i dressyr kan man ändå smita undan med en hel del, det blir i alla fall inte farligt.

Men hallå... Det svåra är att skynda långsamt. Hellre en häst som har arbetsgnistan kvar när den är 25 år än en 8 åring som vägrar... Hur många hästar har gått 3 års, kvalité, breeders och sedan upp i höga klasser och stannat där?

Formen är inte produkten av hur mycket ryttarna drar i sina tyglar, utan hur hästens bärighet har utvecklats. Har hästen fått börja låg (och orka det i alla gångarter) då blir det lekande lätt att sedan samla = flytta vikten bakåt. De hästar som har lätt för sig är ett annat kapitel.

En häst som kämpar emot ryttaren har inte tid att arbeta, dvs förstå. Hoppryttare och dressyrryttare är ute efter olika saker, men att påstå att det är lättare att smita undan i dressyr är bara löjligt... Och om det skulle bli farligt ute på en hoppbana pga oförberedd häst skulle jag inte ställa upp i tävlingen öht, fast det är kanske bara jag som har ett sunt förnuft?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 534
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka