Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

Idag var det absolut inte min eller min 4-årings dag, vilket jäkla humör hon var på... !! Jag var super focuserad och såg fram imot lite dressyr med hopphästen, men kan lova det vart rodeo istället, hon ville inte samarbeta nånstans, hoppade hon inte på stället så knäckte hon rejällt av i nacken och gick bakom hand - vilket hon aldrig gjort förut. Så fort jag lättade lite i handen började hon galoppera. Jag så ut så här > :eek: . Unghästar och dess testningar och tonårs fasoner. Men de e bara o ta nya tag.

en liten film kommer snart

Min var oxå helt knäpp i lördags! Har aldrig varit så jobbig. Bockade och hoppade runt och skulle bara trava i ökad trav under ridturen. Rädd för det mesta och blåste upp sig. Då var han billig:angel:
Ska rida lektion idag, hoppas att han plockar fram sin bättre sida!

Vi har varit iväg och löshoppat.:bump:
Nea har ganska taskig kondis, och tyckte det var jobbigt att hoppa igenom sig. Hon fick några bra språng iaf. Hon såg nöjd ut när vi kom hem till fölis igen;)

Idag var det absolut inte min eller min 4-årings dag, vilket jäkla humör hon var på... !! Jag var super focuserad och såg fram imot lite dressyr med hopphästen, men kan lova det vart rodeo istället, hon ville inte samarbeta nånstans, hoppade hon inte på stället så knäckte hon rejällt av i nacken och gick bakom hand - vilket hon aldrig gjort förut. Så fort jag lättade lite i handen började hon galoppera. Jag så ut så här > :eek: . Unghästar och dess testningar och tonårs fasoner. Men de e bara o ta nya tag.

en liten film kommer snart

Här kommer filmen:
http://media.putfile.com/caramell

Emsan blir bara hetare och hetare, ska bara galoppera, studsa och bocka. Tycker livet är så kul. Red lite Teräng hinder med henne i helgen och det tyckte hon var super kul.
Hoppas hon lugnar sig i alla fall, för förtillfälligt går det knappt att hoppa henne. Hennes första tävling nästa år är Stockholms Fältrittklubb i början av januari.

Alla ligger så långt före oss, tävlingar mm, men jag är lika glad ändå:) Idag red jag Nea med sadel för första gången. Runt i hagen, över stock och sten, hon var superduktig:love::love::love:

Alla ligger så långt före oss, tävlingar mm, men jag är lika glad ändå:) Idag red jag Nea med sadel för första gången. Runt i hagen, över stock och sten, hon var superduktig:love::love::love:

gud vad kul att det går så bra med hästen din :D var det inte du som hade någon häst på hjelmskyl förut? :)

Så bra och så bra:o vi har inte kommit så långt, men tack!:bow:
Jo, det stämmer, tog hem henne i augusti, i januari får jag hem mitt avelssto som står kvar på Hjelmskyl

ja har ju precis köpt en 03 från tyskland, gick super bra dom första dagarna, har haft henne 2 veckor nu:) men för någon dag sen va hon svullen på baksidan av framknät och vi röntgade och de va inget allvarligt bara lynfangit eller vad det heter. så det är 4 veckors vila, och hon är som en vilde i boxen hahaha:D men hon är duktig ändå:D

ja har ju precis köpt en 03 från tyskland, gick super bra dom första dagarna, har haft henne 2 veckor nu:) men för någon dag sen va hon svullen på baksidan av framknät och vi röntgade och de va inget allvarligt bara lynfangit eller vad det heter. så det är 4 veckors vila, och hon är som en vilde i boxen hahaha:D men hon är duktig ändå:D

tur i otur.... min hade också lynfangit, men hon var ca 2,5 när hon fick de, nu e hon bra :)

Hur går det för alla er andra? Är era hästar super snälla? eller har ni också bråkmaskiner ute i era stallar..... :angel:

Min tjej är helt hopplös.... funderar på att ställa av henne igen.. men samtidigt vill jag ha henne lite igång när vi åker ner till skåne igen, eftersom jag går på naturbruksgymnasium och privat hästarna ingår i "skolan" 2 lektioner i veckan, så känns det som dumt at låta henne stå alltför länge, hon har redan kommit upp i 5 veckors vila. :crazy:
Vet inte hur jag ska förklara hur hon beter sig.... i galoppen vill hon bara springa och man får rida så jäkla mkt med "handen" och det är det värsta jag vet, vill att hästar bär sig själva och kan ligga kvar i galppen utan att sticka så fort man lättar. Tar jag i henne lite för mkt protesterar hon, lägger jag skänkeln lite fel slår hon eller hoppar på stället. Så jobbigt, kanske blir bättre när jag kan börja rida henne på bana/ridhus, här hemma har jag bara vägarna o skogen att rida på.....

jag trodde att dansa var i en test eller växtperiod.
men när vi kollade upp henne hade hon hasledsinflammation båda bak:(
kanske läge att kolla din pålla innan du sätter igång henne igen?

jag trodde att dansa var i en test eller växtperiod.
men när vi kollade upp henne hade hon hasledsinflammation båda bak:(
kanske läge att kolla din pålla innan du sätter igång henne igen?

min är helkropps röntgad och ultraljudad. :)

men tack ändå.

Hur går det för alla er andra? Är era hästar super snälla? eller har ni också bråkmaskiner ute i era stallar..... :angel:

Här går det bra...Min sköter sig finfint, speciellt när hon slipper hoppa vattenmattor och är inom 4 väggar :angel:
Skämt åsido, men det blir grymt mkt "titthinder-träning" i vinter, såatt hon vänjer sig helt enkelt..Samt att jag tänkte försöka kunna rida ut på henne nåt utan att hon får spader.. Det går rätt bra med sällskap på en lägda lite lugnt o fint i skritt och trav iaf..;)

Nu har hon dessutom lyckats fastna i hagtråden eller nåt, så för tillfället är hon inte ridbar.......

Du skrev inlägget den 10 dec, att hon var "tokig" och filmen, är hon undersökt efter det?, för det ser faktiskt ut som hon har ont:crazy:

Jag måste hålla med föregående talare; det ser ut som om någonting gör ont?

Har ni kollat upp munnen ordentligt?
Just de olater som syns i början av filmen tog mitt fullblod till när munnen gjorde ont (visade sig ha en utslagen tand som låste hela bettet).

Hoppas ni får ordning på ridningen, det såg inte särskilt kul ut för någon i början av filmen (men sista snutten uppför backen i längre form såg kul ut! :bump:)

Nu kan jag äntligen skriva i denna tråd! Min 03:a har haft ett händelserikt år.... hos veterinären! Efter 4 månader med konvalescens har vi nu *trumvirvel* börjat trava! :D Gissa hur förvånad jag blev när hästen trillade ner på tygeln, arbetade i en asbra form och fullkomligt njöt av att ridas!

Hon kommer ihåg hur man ryggar (och rygga rakt för den delen) och vi har börjat med skänkelvikning. :love: Eftersom pållarna inte kan springa i hagen (isgata med frusen lera) är alla i princip övertända. Men min "lilla" pålle trallade lungt vidare med mig när de andra brallade :eek: <--- så ser jag ut när jag red

Den som väntar på något gott :D Det enda jag hoppas nu är att hon vuxit klart på höjden. Madam är 172 i mkh, vuxit 4 hela cm på ett år! :cool: Jag behöver en pall för att komma upp :o

Jag har i alla fall fått jordens bästa julklapp: en frisk häst!

Jag måste hålla med föregående talare; det ser ut som om någonting gör ont?

Har ni kollat upp munnen ordentligt?
Just de olater som syns i början av filmen tog mitt fullblod till när munnen gjorde ont (visade sig ha en utslagen tand som låste hela bettet).

Hoppas ni får ordning på ridningen, det såg inte särskilt kul ut för någon i början av filmen (men sista snutten uppför backen i längre form såg kul ut! :bump:)

Håller med ovanstående om att kolla upp tänderna noga. Även mitt fbl betedde sig sådär pga tänderna. Det gick över efter ett tag, och han jobbade snällt på sen. Men vid tandkoll var det bara att konstatera att det är en fasligt snäll häst som inte protesterat mer än så, med tanke på hur illa det var. (Han körde muntjafset i början, och några små 'attacker', din dam kör mer 'hela registret)

Tänderna fixade, lite bettvila och sen en helt annan häst.

En del saker hittar man inte på röntgen eller UL. Har du provat att ta ut en ET?

H Lundell t.ex. är ju verksam i ditt närområde.

Håkan Lundell hade jag o sommras (juni) när min häst hade Si leden som sitt stora problem. Har efter det hälsat på honom med jämna mellanrum och allt är frid och fröjd. :)

Kan även lägga till för övriga att jag har Equteraput 1 gång/månaden på mina hästar samt kollar tänder 2 gånger/termin.

så att något skulle vara fel har jag uteslutigt, jag vill ha "mer" problem eller hur man ska uttrycka sig för att provisera om en häst har ont, inte att dom kör igång utan anledning, eftersom ingenting har hittast på min, och därmed uteslutigt smärta, kan även tilläga att sadlen är ny kollad. Jag har för mig att jag skrev i någon annan tråd att jag ber aldrig om hjälp eller skriver om problem utan att ha kollat upp det viktigaste punkterna - när en häst beter sig konstigt, bla kroppsligt, tänderna utrustning foder osv.

Hon går mycket bättre nu, när jag kan rida på en kineton nosgrimm som "stoppande" hjälpmedel, hon beter sig mkt som ett fullblod att man inte kan ha komandot till 100% uppe på ryggen. Desutom har hon ett jäkla humör.Tror lite hänger på att jag inte har samma tränings möjligheter här hemma, ingen bana inget ridhus, jag som annars tömkör 3ggr veckan. Slänger väl in filmen från 23 dec.... där hon rids med nya nosgrimman för första gången, hon e fortfarande springig och stark, och tar de flesta halvhalterna me nacken (går bakom hand) men beter sig iaf bättre en inann. och dagen efter den 24 dec var hon helt underbar... >> så det går åt rätt håll!

film:
http://media.putfile.com/caramell-14

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 534
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka