Sv: Hur går det för era 03or
det svåraste med att rida lätt och lätta i handen för att få en unghäst att söka sig neråt/framåt är att just min pålle är för springig, så frågan är vad jag ska göra för att få henne lugn och "vänta" jag har inte märkt resultat när jag tränat mkt halter, tempoväxlingar osv... så det e svårt eftersom hno springer ännu mer när jag ger längre tygel, då mister jag kontrollen helt, känns som att hennes springande är hennes typ av "olat" att springa från jobbet när det blir svårt, jobbigt eller tråkigt. Eftersom hon inte beter sig så i traven när jag "rider ut" både i skritt och trav är hon lugn, rider alltid lätt och har lätt för att korta länga och få henne lång/låg. Det blir mer på banan.... så det e synd.
Är hon mer springig på banan än ute menar du? Är det skillnad som på filmen när du rider på stora volter ute, än om du rider 'en sväng'?
Fungerar det kanske att lägga in mer tömkörningspass om hon är bättre där, kanske tömköra en stund innan du sitter upp?
Om vi antar att hon inte har någon fysisk anledning att springa, utan bara blir lite för taggad och/eller är lite bekväm och springer undan jobbet, så hur är hon om du travar cavaletti etc? Dvs det blir lite mer att tänka på? Om du rider henne rakt ut i skogen (dvs lämna vägen och ut i terrängen?) På vissa hästar kan det ju fungera aiom att de då dels får mer att tänka på, dels måste sänka huvudet, höja ryggen och lyfta på benen, dvs söker sig ditåt man vill utan att det kommer från ryttaren?
Kanske du kan skritta och trava ute, och galoppera på banan, dvs dela upp passen? Och ibland starta på banan, ibland ute? Går det.
Men mest skulle jag nog försöka just att 'stanna och börja om' nr hon blir för stark/springig/etc. Drygt soms jutton i början, det kan ta en evinnerlig tid att ta sig en kort bit, både häst och ryttare är svettiga av att 'bråka' och inte mycket av värde är gjort känns det som. Men på sikt brukar det kunna ge resultat. Jag har ju en ny herre i stallet, iofs en äldre herre (14) på pappret, men inte mer än grundriden, och har fått göra som han vill och kommit undan det mesta innan. Toppat med smärtminne. En utmaning mao. Hursom, det är mycket att jobba med, men en av sakerna är att han taktar hemåt. Jag kör stenhårt med att när skritten blir överilad alt att han taktar, då är det halt som gäller. I början så kom jag tre steg, sen ägnade vi många minuter åt att försöka göra halt, och ännu fler minuter åt att stå STILLA. Han lättade i fram, han snurrade, han backade, han trampade i sidled, han slog med huvudet och i princip hoppade på stället. La ner en enorm energi på att inte stå still. Jag envisades. Det tog tre ggr så lång tid att rida hem som att rida bortåt, pga alla 'halter'. Och det känns där och då ganska lönlöst, att 'det här blir ju inget bättre av, snarare värre'.
Men sne trillade poletten ner, efter bara några ridpass, dock sjukligt konsekventa sådana. Och nu gör han halt direkt, och står stilla med alla fyra benen i backen i flera minuter och tills jag säger 'så går vi' igen. Dock vevar han frenetiskt med huvudet (dvs han tycker det är rena tramset *s*), men det är ändå ett steg framåt.
Dvs bryt ner det i mindre portioner och försök lösa en sak i taget, men var sjukt konsekvent med det. De där energiska brukar inse, även att det kan ta ett tag, att det är enklare och roligare att lyda än att bråka. Däremot om man hamnar i något mellanläge där ingen vinner och ingen eg förlorar, t ex att hästen blir stark och springig, och man lägger i handbromsen och hästen fortfarande är för springig ocg stark, men inte så mycket som DEN vill, men inte där DU vill heller, men man tar det därifrån och försöker jobba därifrån, då anser många av de där mer 'bestämda' hästarna att det ändå är värt det. Om det istället blev halt, stå stilla och så börja om varje gång man ignorerar, då brukar de - med tiden, förhoppningsvis innan man själv blir mentalsjuk - inse och byta taktik.
Men försöka fundera på om du kan bygga något som kan fungera och ge en liten gratisknuff med ( t ex tömköra innan, att rida på banan och ut samam pass osv).
Lycka till, när du får henne MED dig kommer det säkerligen bi kanon, de brukar bli det de där viljestarka med egen vilja. Lika drygt som det är att dem emot sig, lika underbart är det när man har de med sig =)