Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

Jag skulle aldrig sitta ner i trav på en unghäst, och definitivt inte på en hård åker som underlag! Undantaget är förstås när hästen har jäkelskap för sig =)

Rider du lång och låg någonsin? Hästen din jobbar nada med ryggen (vilket i sin tur förklarar varför hon är stark och inte tar halvhalter). Sekunden hästen är i en ärlig form brukar det mesta lösa sig ridmässigt.

Håkan Lundell tycker att det är fel på alla hästars SI-leder, det finns fler saker som kan vara galet!

Jag skulle aldrig sitta ner i trav på en unghäst, och definitivt inte på en hård åker som underlag! Undantaget är förstås när hästen har jäkelskap för sig =)

Rider du lång och låg någonsin? Hästen din jobbar nada med ryggen (vilket i sin tur förklarar varför hon är stark och inte tar halvhalter). Sekunden hästen är i en ärlig form brukar det mesta lösa sig ridmässigt.

Håkan Lundell tycker att det är fel på alla hästars SI-leder, det finns fler saker som kan vara galet!

Det är nog en smaksak... om man vill sitta eller inte på ungahästar, jag är "tränad" så att när hästen blivit 4,5 år ska man börja sitta ner och träna stundvis inom passet i nedsittning, därimot varierar jag mycket och sitter aldrig ner när jag rider ut" vanligt" mycket handlar om hästens otroliga styrka att hon lätt drar mig framåt i sadeln och genom att jag sitter ner kan jag använda min kropp att sitta imot istället för att rida så mkt med handen, vilket jag tycker är viktigare att undvika. :)
(4-åringarna som går championat sitter man ned på inom dressyr sporten:angel:) Sen att du påpekar att hästen jobbar dåligt är jag grymt medveten om, har själv redan sagt det hon knäcker av med nacken, springer ifrån jobbet, tappar sina långa bakben och därmed ingen ryggverkan. sådant som ryttare efter så här många år och så mkt unghästar har jag allt lärt mig :smirk:

Sen kan man börja undra vad som är fel om hästen är kollad hel kroppsligt med röntgen och ultraljus, samt sina tänder och har equteraput 1gång/månaden samt att hästens utrustning är kollad, vad är då felet på hästen? listan kan bli låång.... Och eftersom min häst blivit som värst efter sina 5 veckors vila nu vid igångsättningen tror jag det mer har med unghäst och trots att göra, samt att jag inte har bra träning möjligheter med bana/ridhus osv, så vi får väl helt enkelt se om hon blir lika fin som hon var runt september månad. tack för svaret. :)

Hur är hon när/om du "rastar av henne" på lina innan du sitter upp? Kan ju vara att hon har massa spritt i benen och kroppen???

Det är nog en smaksak... om man vill sitta eller inte på ungahästar, jag är "tränad" så att när hästen blivit 4,5 år ska man börja sitta ner och träna stundvis inom passet i nedsittning, därimot varierar jag mycket och sitter aldrig ner när jag rider ut" vanligt" (4-åringarna som går championat sitter man ned på inom dressyr sporten:angel:)

Jag reagerade också på nedsittningen. Inte ATT du sitter ner nu och då, men det var långa svep. Det i kombination med att hon lätt blir spänd och låst i en hög form (dvs inte komme rupp med ryggen) skulle göra att jag på en sådan häst skulle rida lätt ännu mer. Oavsett ålder alltså, de som blir statiska och låsta och inte släpper igenom ryggen tycker jag det brukar fungera bättre på med mycket lång och låg under lättridning. (Fyraårschampionatet är inte många minuters nedsittning totalt. Man sitter ner i dressyren när/om man tävlar en fyraåring med, men vad tar ett program, ett par minuter i sträck liksom)

Sen att du påpekar att hästen jobbar dåligt är jag grymt medveten om, har själv redan sagt det hon knäcker av med nacken, springer ifrån jobbet, tappar sina långa bakben och därmed ingen ryggverkan. sådant som ryttare efter så här många år och så mkt unghästar har jag allt lärt mig :smirk:

Nyfiken fråga. Du har en trevlig sits och rider trevlig, men fick JAG önska, så skulle jag önska att du avbröt och började om när hon blir sådär springig. Att strunta i kvantitet och gå helt på kvalitet. Om du får traggla ett helt pass för att få ett halvvarv där hon mjuknat och går lång låg, så hellre det. Fast du kanske provat det?

Sen kan man börja undra vad som är fel om hästen är kollad hel kroppsligt med röntgen och ultraljus, samt sina tänder och har equteraput 1gång/månaden samt att hästens utrustning är kollad, vad är då felet på hästen?

Har hon haft några problem, alltså kan det sitta kvar i form av smärtminne? För om hon är kollad och okej, så är det ju endera det eller att hon helt enkelt bara 'är sån'. Och det är få som brukar 'vara så' på den nivån utan att endera ha haft ont och minnas det, eller protestera mot något annat (omd et inte är ont/besvär så för höga kraft, de känner sig pressad etc).

Sen finns det nog mer än en 03:a som inte skulle vara lika lättstyrd på fält så, så hon verkar ju inte vara anti till jobb övht, men kanske det blivit en ond cirkel där hon upplever det som pressande/stressande?

NÅGOT gör ju att hon lägger ner en himla massa jobb på att komma undan/komma ifrån, än att ta den enkla vägen och göra det lilla du ber om..

kl.
håller era 03.or på att tappa några tänder nu ??
Tycker 03.an jag har börjat fippla med munnen o såg ut som han håller på o får tänder längst ut på framtänderna..... ?!
Vet inte om han sett ut så förut, då de inte är min häst utan jag bara rider den.

Vi jobbar just nu med att försöka få honom o samla sej lite, framförallt i galoppen.
Han har stor kropp o stor gång så har haft lite problem med o hålla ihop.

kl.
håller era 03.or på att tappa några tänder nu ??
Tycker 03.an jag har börjat fippla med munnen o såg ut som han håller på o får tänder längst ut på framtänderna..... ?!
Vet inte om han sett ut så förut, då de inte är min häst utan jag bara rider den.

Min 03a var påväg att tappa tänderna i underkäken, längst "fram" i munnen för ca 4 veckor sedan kanske, när vi var hos vet och besiktade..Så han drog ut dom då ;P
Men det skulle nog kunna vara det den hästen gör också.

Gott Nytt år alla! Och Lycka till med era 5 åringar!!!

Gud vad tiden går fort. Känns ju som hon precis blev inriden.

ja då är de samma.
Får se om dom lossnar eller om vi drar ut dom själva.

Ja nu är dom 5 år, känns overkligt.

*knapp*

Låter som jag och min 03 är väldigt sena jämför med alla andra här, men sen tar jag saker och ting väldigt lugn.
Har haft väldiga problem med att han tappar tänder hela tiden (känns det som) och alla f*rb*nnade tappskor :mad:.

Vi ska iaf nu under 2008 försöka komma ner i en fastare form, träna mer på hans stora galopp,
börja ta tag i hoppningen ordentligt samt börja utveckla allt annat mer.
han löshoppas väldigt fin så vi hoppas på en hopphäst av honom, trots matte är livrädd.
Får se om vi kommer ifatt alla under året nu. :D

Didrik e: Roderik.
16588586.jpg

Jag reagerade också på nedsittningen. Inte ATT du sitter ner nu och då, men det var långa svep. Det i kombination med att hon lätt blir spänd och låst i en hög form (dvs inte komme rupp med ryggen) skulle göra att jag på en sådan häst skulle rida lätt ännu mer. Oavsett ålder alltså, de som blir statiska och låsta och inte släpper igenom ryggen tycker jag det brukar fungera bättre på med mycket lång och låg under lättridning. (Fyraårschampionatet är inte många minuters nedsittning totalt. Man sitter ner i dressyren när/om man tävlar en fyraåring med, men vad tar ett program, ett par minuter i sträck liksom)

Nyfiken fråga. Du har en trevlig sits och rider trevlig, men fick JAG önska, så skulle jag önska att du avbröt och började om när hon blir sådär springig. Att strunta i kvantitet och gå helt på kvalitet. Om du får traggla ett helt pass för att få ett halvvarv där hon mjuknat och går lång låg, så hellre det. Fast du kanske provat det?

Har hon haft några problem, alltså kan det sitta kvar i form av smärtminne? För om hon är kollad och okej, så är det ju endera det eller att hon helt enkelt bara 'är sån'. Och det är få som brukar 'vara så' på den nivån utan att endera ha haft ont och minnas det, eller protestera mot något annat (omd et inte är ont/besvär så för höga kraft, de känner sig pressad etc).

Sen finns det nog mer än en 03:a som inte skulle vara lika lättstyrd på fält så, så hon verkar ju inte vara anti till jobb övht, men kanske det blivit en ond cirkel där hon upplever det som pressande/stressande?

NÅGOT gör ju att hon lägger ner en himla massa jobb på att komma undan/komma ifrån, än att ta den enkla vägen och göra det lilla du ber om..

Tack för ditt trevliga svar :) det du säger ang "smärt minne" kan stämma, vet inte hur ont hon har haft...men de hon hade i ryggen som sägs är helt borta nu kan nog ha satt sina spår, min senaste häst som jag sålde i sommras hade så, han hade dock varit med om litte större o värre saker en min unghäst, men alla hästar kan reagera olika. det svåraste med att rida lätt och lätta i handen för att få en unghäst att söka sig neråt/framåt är att just min pålle är för springig, så frågan är vad jag ska göra för att få henne lugn och "vänta" jag har inte märkt resultat när jag tränat mkt halter, tempoväxlingar osv... så det e svårt eftersom hno springer ännu mer när jag ger längre tygel, då mister jag kontrollen helt, känns som att hennes springande är hennes typ av "olat" att springa från jobbet när det blir svårt, jobbigt eller tråkigt. Eftersom hon inte beter sig så i traven när jag "rider ut" både i skritt och trav är hon lugn, rider alltid lätt och har lätt för att korta länga och få henne lång/låg. Det blir mer på banan.... så det e synd. Dock är galoppen tvärt om den är som best på banan och blir lite för snabb,stark och springig i skogen... när vi rider ut. så de e ingen lätt häst jag har fått. Dock går hon bättrenär man rider varje dag och verkligen ger henne en chans att jobbas igenom, vilket ho behöver. Jag har haft lättare för det förut då jag även annvände mig mkt av tömkörning, där hon kan de flesta skolorna och är grymt väldresserad. :)

det svåraste med att rida lätt och lätta i handen för att få en unghäst att söka sig neråt/framåt är att just min pålle är för springig, så frågan är vad jag ska göra för att få henne lugn och "vänta" jag har inte märkt resultat när jag tränat mkt halter, tempoväxlingar osv... så det e svårt eftersom hno springer ännu mer när jag ger längre tygel, då mister jag kontrollen helt, känns som att hennes springande är hennes typ av "olat" att springa från jobbet när det blir svårt, jobbigt eller tråkigt. Eftersom hon inte beter sig så i traven när jag "rider ut" både i skritt och trav är hon lugn, rider alltid lätt och har lätt för att korta länga och få henne lång/låg. Det blir mer på banan.... så det e synd.

Är hon mer springig på banan än ute menar du? Är det skillnad som på filmen när du rider på stora volter ute, än om du rider 'en sväng'?

Fungerar det kanske att lägga in mer tömkörningspass om hon är bättre där, kanske tömköra en stund innan du sitter upp?

Om vi antar att hon inte har någon fysisk anledning att springa, utan bara blir lite för taggad och/eller är lite bekväm och springer undan jobbet, så hur är hon om du travar cavaletti etc? Dvs det blir lite mer att tänka på? Om du rider henne rakt ut i skogen (dvs lämna vägen och ut i terrängen?) På vissa hästar kan det ju fungera aiom att de då dels får mer att tänka på, dels måste sänka huvudet, höja ryggen och lyfta på benen, dvs söker sig ditåt man vill utan att det kommer från ryttaren?

Kanske du kan skritta och trava ute, och galoppera på banan, dvs dela upp passen? Och ibland starta på banan, ibland ute? Går det.

Men mest skulle jag nog försöka just att 'stanna och börja om' nr hon blir för stark/springig/etc. Drygt soms jutton i början, det kan ta en evinnerlig tid att ta sig en kort bit, både häst och ryttare är svettiga av att 'bråka' och inte mycket av värde är gjort känns det som. Men på sikt brukar det kunna ge resultat. Jag har ju en ny herre i stallet, iofs en äldre herre (14) på pappret, men inte mer än grundriden, och har fått göra som han vill och kommit undan det mesta innan. Toppat med smärtminne. En utmaning mao. Hursom, det är mycket att jobba med, men en av sakerna är att han taktar hemåt. Jag kör stenhårt med att när skritten blir överilad alt att han taktar, då är det halt som gäller. I början så kom jag tre steg, sen ägnade vi många minuter åt att försöka göra halt, och ännu fler minuter åt att stå STILLA. Han lättade i fram, han snurrade, han backade, han trampade i sidled, han slog med huvudet och i princip hoppade på stället. La ner en enorm energi på att inte stå still. Jag envisades. Det tog tre ggr så lång tid att rida hem som att rida bortåt, pga alla 'halter'. Och det känns där och då ganska lönlöst, att 'det här blir ju inget bättre av, snarare värre'.

Men sne trillade poletten ner, efter bara några ridpass, dock sjukligt konsekventa sådana. Och nu gör han halt direkt, och står stilla med alla fyra benen i backen i flera minuter och tills jag säger 'så går vi' igen. Dock vevar han frenetiskt med huvudet (dvs han tycker det är rena tramset *s*), men det är ändå ett steg framåt.

Dvs bryt ner det i mindre portioner och försök lösa en sak i taget, men var sjukt konsekvent med det. De där energiska brukar inse, även att det kan ta ett tag, att det är enklare och roligare att lyda än att bråka. Däremot om man hamnar i något mellanläge där ingen vinner och ingen eg förlorar, t ex att hästen blir stark och springig, och man lägger i handbromsen och hästen fortfarande är för springig ocg stark, men inte så mycket som DEN vill, men inte där DU vill heller, men man tar det därifrån och försöker jobba därifrån, då anser många av de där mer 'bestämda' hästarna att det ändå är värt det. Om det istället blev halt, stå stilla och så börja om varje gång man ignorerar, då brukar de - med tiden, förhoppningsvis innan man själv blir mentalsjuk - inse och byta taktik.

Men försöka fundera på om du kan bygga något som kan fungera och ge en liten gratisknuff med ( t ex tömköra innan, att rida på banan och ut samam pass osv).

Lycka till, när du får henne MED dig kommer det säkerligen bi kanon, de brukar bli det de där viljestarka med egen vilja. Lika drygt som det är att dem emot sig, lika underbart är det när man har de med sig =)

det svåraste med att rida lätt och lätta i handen för att få en unghäst att söka sig neråt/framåt är att just min pålle är för springig, så frågan är vad jag ska göra för att få henne lugn och "vänta" jag har inte märkt resultat när jag tränat mkt halter, tempoväxlingar osv... så det e svårt eftersom hno springer ännu mer när jag ger längre tygel, då mister jag kontrollen helt,

Generellt säger man att tunga sega hästar mår bra av tempoväxlingar = de blir kvickare i benen. Springiga hästar behöver konsekvent segt arbete för att hitta sin takt = vila mer på steget och slappna av i skallen. Också är det ofta så att desto mer man tar i tygeln desto fortare springs det. Bromsen kommer bakifrån, upp med ryggen, in med bakbenen och du kommer att få mycket bättre koll på tempot!

Det gäller för dig att hitta din stadighet i lättridningen, att "träna om" din häst att arbeta på eftergifter och engagera ryggen! Vad enkelt det låter i det skriftliga men tyvärr är det inte lika lättfixat i verkligheten :devil:

Din häst behöver starta med en långsam trav, inte springa iväg. Om hon ångar på så stannar du och börjar om (som Alexandra skrev). Det går i princip inte att få en förhastad trav/galopp att bli taktfast genom att slita och dra i hästen under rittens gång. Hundra gånger bättre att börja om, och låta hästens polett trilla ner låååååångsamt =)

Jag hade veterinär ute för vaccination + raspning av min 03:a, hon drog ut tre tänder samtidigt hos honom då de satt mer eller mindre lösa, så ja, de tappar mjölktänderna nu.

Till Alexandra och suuz :)

Jag har testat att göra så där med halter och antar att jag får fortsätta me det, även fast det kommer ta lång tid och krävas mycket, så till slut kanske jag får mitt resultat att hon lär sig att "vänta" vilket nästan är det viktisgaste. Hittils har hon varit så att när jag ridit under ett pass och vill sakta av eller inann jag ex ska börja trava så blir hon så "exalterad" att hon börjar tackta och trampa på stället, då ska jag alltså bara göra halt och be henne vänta och sedan testa på nytt? :) och vara beredd på att hon säkerligen kommer bli förbannad.

Sen som jag sagt så hoppas jag att tränings möjligheterna blir bättre när jag på lördag kommer ner till skåne igen då jag har 1 ridbana och 4 ridhus att dagligen välja på, så då kan jag ta upp tömkörningen igen, eftersom hon funkar så bra på det. Hon har varit bra när hon var yngre, därför vet jag att hon kan och eftersom jag uteslutit att hon har "smärta" så känns det som att hon bara kör med mig och att vi har hamnat lite fel.... därför måste jag ta mig igenom de, vet vet gör jag rätt så kanske de går på någon vecka annars månader det får vi se. Caramell kommer nog alltid vara en häst man måste vara väldigt konsekvent imot hela tiden och upprepa saker och ting med jämna mellan rum. :) Att ta bort galoppen testade jag under en period, det fungerade verkligen inte, sen fick jag tillsägelse va mina tränare då att återuppta galoppen eftersom det var hennes svaga gångart och behövde stärka och jobba på den, nu har den blivit mycket bättre men krävs mycket mer. :)

Jag har testat att göra så där med halter och antar att jag får fortsätta me det, även fast det kommer ta lång tid och krävas mycket, så till slut kanske jag får mitt resultat att hon lär sig att "vänta" vilket nästan är det viktisgaste. Hittils har hon varit så att när jag ridit under ett pass och vill sakta av eller inann jag ex ska börja trava så blir hon så "exalterad" att hon börjar tackta och trampa på stället, då ska jag alltså bara göra halt och be henne vänta och sedan testa på nytt? :) och vara beredd på att hon säkerligen kommer bli förbannad.

Exakt. Utrusta dig med TID och tålamod, och en smula humor ;) Men när hon taktar och trampar på stället, fortsätta att lugnt men konsekvent begära halt. Bli inte arg på henne, gå inte på henne. Utan sitt kvar och vänta ut henne. Vill hon backa så får hon väl backa, bibehåll bara tygelkontakten, vill hon steppa så sitte kvar med bibehållern tygelkontakt och låt henne steppa. Försöker hon gå framåt så bromsa henne men bibehåll sen bara normal kontakt. Du ska göra så lite som möjligt förutom när det behövs upprepa haltkommandot. När hon står still - eftergift på tygeln. Jag kan sätta hela min månadslön på att hon kommer utnyttja eftergiften till att börja gå. Då ber du omedelbart om halt igen. Hon ska stå still (hon kan få piska med svansen och slå med huvudet och sånt i början, men fötterna ska vara planterade i backen, du ska kunna ge eftergift på tygeln och hon ska stå KVAR tills du ger framåtdrivande hjälp).

I början kommer ni mest troligt dansa kråka, hoppa, skutta och vara ungefär allt utom stilla. I början så kräv bara kort stunds stillhet, 5 sekunder är ganska lagom (räkna ettusen ett ettusen två etc). Men hon MÅSTE stå still alla fem sek, och på lös tygel (den beh inte vara lång, ge efter med handen bara, annars blir man lätt långt bakom om de far omkring igen).

VIKTIGT att du inte efter tre och en halv sekund känner att hon är 'påväg' och förekommer henne med att be om framåt. De smarta, dit din dam torde höra, lär sig utnyttja det.

Det kan ta två timmar att skritta hundra meter i början, varav 1 h och 58 minuter ägnas åt allmäna hopp, skutt och attacker. Men bara vääääänta uuuuuut.

När hon står still och stått 'sin tid' så ber du lugnt och försiktigt om skritt. Behåll tygeln lös. Sålänge hon skrittar är allt frid och fröjd, skritta vidare en stund, om det fungerar be om trav, så länge den är lugn är allt frid och fröjd. Blir hon stark, springig, taktar etc - göööör halt och bööörja om (och känn mentalsjukdomen komma ett steg närmare).

Det är APTRÅKIG och skittrist och känns helt värdelöst i början. Men nöt nöt och nöt med det, skit i om hela passen blir takta, hoppa kråka stå still, takta, hoppa kråka, stå still. Låt de vara så, rasta henne genom att longera eller något.

För förr eller senare så KOMMER den där dagen komma då hon stannar, står still och står kvar. Och då har du tagit ett stort kliv framåt.

Glöm inte berömma, och fuska inte med lös tygel. Och när ni kommit en bit, glöm inte att göra halt 'bara ändå', så att du då inte bara använder det som korrigering. Men göra halt 'ändå' väntar du med tills ni gör problemfria korrigeringshalter.

JÄTTEVIKTIGT att INTE fuska. Att den där dagen när du är trött, stressad, hungrig och har ont i huvudet se genom fingrarna med exvis taktning skickar dig tyvärr lätt tillbaka till noll.

Sen som jag sagt så hoppas jag att tränings möjligheterna blir bättre när jag på lördag kommer ner till skåne igen då jag har 1 ridbana och 4 ridhus att dagligen välja på, så då kan jag ta upp tömkörningen igen, eftersom hon funkar så bra på det. Hon har varit bra när hon var yngre, därför vet jag att hon kan och eftersom jag uteslutit att hon har "smärta" så känns det som att hon bara kör med mig och att vi har hamnat lite fel....

Låter jättebra att ta upp den igen tycker jag. Både för att den fungerat bättre, och för att du då kan fokusera på 'haltandet' uppsuttet, och sköta 'jobbet' på töm i början, det underlättar för er båda och kortar tiden till målgång med =)

Caramell kommer nog alltid vara en häst man måste vara väldigt konsekvent imot hela tiden och upprepa saker och ting med jämna mellan rum. :)

Mest troligt ja, charmen :devil: med de där egensinniga stona :angel:

tack så mkt :bow::D jag ska hålla er alla uppdaterade om hur det går.

Knapp

Var i väg och tävlade i Stockholm idag och Emsan gick så jäkla bra. Börjar bli riktigt fin och har fått ännu luftigare språng. Debut i 1.10 och hon kändes klockren även om hon blir lite het i mellan åt.

Jag har ridit Nea några gånger nu:) Vi kan trava på voltspår, byta varv på volten i trav, stå still och prata med grannarna:D. Sist klättrade vi. Tyvärr så passar inte sadeln så bra upptäckte jag efter klättringen:(
Rider i helt utan form, med röst, vikt och spöhjälper.
Har tömkört och longerat, även där funkade inte gjorden, så nu har jag fått låna en riktig Tärns*ögjord:love: I longeringen har jag haft henne inspänd 2 ggr, sist med 3 delat ist för det raka gummibett jag rider med, och det funkade bättre, bättre eftergift. Underlaget har varit för hårt så vi har bara kört korta stunder, men nu vet jag ett perfekt ställe vi kan jobba på, nån gång... Mitt plugg börjar imorgon:cool:
004-9.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Skulle bara säga att jag nu har åkt ner till skåne med hästen, red ett 25 minuters pass med lite lätt jogging och galopp i ridhuset och min häst gick så sjukt bra. verkligen. helt komiskt att det helt plötsligt kan gå så bra! :)

*KL

Var iväg på "banhoppningsträning" idag med min, första gången hon hoppade bana och första gången i sån miljö. Skötte sig ypperligt över dom enorma 60cm-hinderna :angel: Duktig uppe på framridningen bland massor av andra ponnyer och hästar också :)

17581554.jpg

17584220.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 534
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka