Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

Lite uppdateringar om caramell:

Jag kommer på Måndag att ringa till djursjukhuset strömsholm för att beställa en tid för utredning. hoppas få tid nu redan i veckan.

Jag har en liten känsla av att det är något som inte riktigt till 100% stämmer med henne, det märks i galoppen. När jag tömkör/longerar kan hon inte fatta rätt galopp, det blir alltid rätt fram men bak korsar hno och går alltid fel, jag har lagt ner massor med tid att försöka få henne att bredda sig och galoppera rätt galopp med alla 4 ben, men det verkar inte hjälpa, så för att vara på säkta sidan vill jag kolla upp så att det inte är någon låsning eller likande.

Mycket lättare att ta sig an problem, när man kan utesluta smärta! :) jag återkommer.

Precis :) Så resonerade jag med min häst och det visade sig ju att han hade kotledsinflammation båda fram :o

Kan tipsa om en bra ET i Köping annars, som fixade till korset/bäckenet på Jolie i vilket hon var sned och låst. Hon hade också problem med galoppen.

Knapp

Är det någon som kvalar eller är kvalad till 4-års championatet?

Knapp

Är det någon som kvalar eller är kvalad till 4-års championatet?

jag på började min kvalning, men har avbrutit den, och lägger ner den för i år, därimot är planerna att hon ska gå 4 årskvalitden den 16 september nere på Bollerup. :)

Kan också tilläga att min pålle börjat bli bättre i galoppen, troligen var hon väl inne i en växtperiod. Nu ska en ET komma ut och massera/knäcka lite! :)

Jag kör på kvaliten istället, går han vidare därifrån så åker jag till championatet, om inte så stannar vi hemma. Det är ju trots allt 130 mil enkel väg att åka.

Hej nu är jag här igen med lite nya nyheter för dom som är intresserade :)

Nu har jag och min caramell fått sådan tur att vi ska åka och praktisera på Runsten i 4 veckor, jag ska bo och jobba där och har hästen med mig, att under en period stå på ett så bra ställe med så mycket möjligheter kommer ge mig o unghästen massor tror jag, är även inbokad på 2 kurser, en för ted Nätterqist som är 3 dagars och en mför KG Svensson som är 2 dagars.

Den för KG ser jag väldigt iframimot då det var han som dömde min unghäst på 3-årstestet för ett år sedan och då mer eller mindre älskade han henne, så det ska bli jätte kul att höra om han fortfarande tror på henne :D

Är det ingen mer som har något att berätta?

Min lilla flicka tävlade idag och var felfri i både 90 och 1m. Så vi närmar oss semifinalen till 4-års championatet.

Hon var jätte duktig, lite het på grötten bara och det blev några bocksprång. Men hoppa super fint!

vad roligt att det går så bra för alla :D

Jag tänkte också visa min tjej på kvalitetsbedömning, för mig blir det den 15-16 sep på Bollerup i skåne. jag hoppas då verkligen på det bästa, så nu v.31 åker vi upp till stockholm och ska stå på Runsten i 1 månad, för att kunna träna rejält, både för KG Svensson och ted Nätterqist. Så det ska bli spännande. Hon har vilat nu i 1 månad, så nu tror jag hon är redo för lite arbete.

Jag läste nyss på http://www.swedehorse.com/ att om man får bra poäng/diplom på kvalitetsbedömningen så är man kvalifiserad till Flyinge Swedehorse, har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Om jag har rätt.. vad ska hästen prestera på Flyinge? Är det uppsutten hoppning?

Det enda jag har läst om är Breeders Trophy - och där är det juh kval. 3, 1 meters rundor felfria och sedan semifinal.

kan inte någon som är lite bra på det här berätta för mig?

min tjej:
Full.jpg

Och jag ska börja med marsvin..

Klinikbesök idag, det tredje på en månad. Jag hatar det där knäet!

Och nu rök höstens tävlingsdebuterande och tävlingssäsong med.

Kul i jul eller nåt

*gnällig Alex*

Från Swede horse hemsida angående 4-års championat hoppningen

Uttagning från kvalitetsbedömning
Hästar som genomfört kvalitetsbedömning med godkänt kvalresultat samt är registrerad i ASVH med grönt, vitt eller gult hästpass är berättigade att delta i Svenskt Avel och Sportchampionat 2007. Häst som kvalificerat sig i både hoppning och dressyr måste välja vilken gren de önskar delta i. Det är inte möjligt att delta i båda. Häst kan beroende på resultat kvalificera sig till semifinal eller final i hoppning och till final i dressyr. Startberättigade att delta i championat är kvalitetsbedömda 5-åriga ston som fått föl som 4-åring. Avkomman måste dock vara registrerad i ASVH med grönt, vitt eller gult hästpass.

Till final från kvalitetsbedömning går:
Bästa hopphäst, enligt resultatlistan, på regional bedömning som genomfört uppsutten hoppning är startberättigad i Svenskt Avel och Sportchampionat. Hästar som uppnår godkänt betyg i hoppning, endast uppsutten hoppning är kvalificerande, kan ta sig till final och semifinal enligt följande regler.
Häst med talangbetyg enligt: De två betygen i hoppning, teknik och förmåga samt hoppning allmänt intryck ska vara lägst 8.5 i genomsnitt och inget av de två betygen får understiga 7,0. Det veterinära betyget ska vara lägst 7.0

Till semifinal från kvalitetsbedömning går:
Häst med talangbetyg enligt: De två betygen i hoppning, teknik och förmåga samt hoppning allmänt intryck ska vara lägst 8,0 i genomsnitt och inget av de två betygen får understiga 7,0. Det veterinära betyget ska vara lägst 7.0.

Och jag ska börja med marsvin..

Klinikbesök idag, det tredje på en månad. Jag hatar det där knäet!

Och nu rök höstens tävlingsdebuterande och tävlingssäsong med.

Kul i jul eller nåt

*gnällig Alex*

Jag förstår din tankegång, problemet med marsvin är att de har så låg ridbarhet.
Bifogar en liten peppbanan! :banana:

*KL*
Uppdatering från oss! Min "lilla" kille har vilar större delen av sommaren och jag började rida honom extremt försiktigt för en vecka sedan, är i dagsläget ca 177 cm och 4 år :eek:. I helgen har vi transporttränat och åkt till annat ridhus och ridit, han var jätteduktig. Vi satsar varken på 4 årschampionatet eller Kvalitets då han inte är färdig varekn i skallen eller kroppen. Vi kommer igen till 6 års Scandinavian Open i stället, planen är ju att vinna det :devil::angel::rofl:

knapplån..

Det här är min 03.a:)

under en tränares övervakning..

Hon skötte sig fint, om än lite lat. Fast vad ska jag förvänta mig en varm dag och betesgående häst??

Vi gjorde väl inget speciellt, försökte få Malka ur krullningstadiet, som syns mkt tydligt på vissa klipp.

Ömsom jättetrevlig ömsom noll kontakt och eh.. Tja lite busig ibland :D

Men jisses! Jag har alltid träningsvärk när jag ridit henne på banan för hon är så obalanserad o vinglig.
Så jag försöker verkligen tänka på att hålla mig själv stadig och det tar en del på min bålstyrka.

Speciellt när jag skulle sitta ner ett litet tag på henne och aktivera traven så kände jag mig som värsta nybörjaren.. Blä! Fy fabian vad jag studsade, syns på nåt klipp faktiskt haha!

Var inte för kritisk, det går framåt

http://www.youtube.com/watch?v=EZuFpN3mMWo

Hon är dösöt på slutet :)

Jag började i våras rida privatlektioner för att börja arbeta lite mer bestämt med form. Efter två lektioner så märkte jag redan förändring. :)
Nu går hon att rida samlat i skritt och trav. Både kortare/högre och längre/lägre samling. I galopp går hon mer samlat än innan och rusar inte längre. Hon tar galoppskänklarna bra. Hon kan även öppna, sluta och skänkelvikning under kortare bitar. Hon hoppar även låga hinder ibland. :)
Har nu även tränat in henne på hackamore som funkar bra.
Så långt har jag kommit.

kl

Min debuterade på dressyrtävling i går, en LB:2 som han fick 63,5% för. Han var cool hela tiden, men lyssnade ändå på ryttaren och inne på banan gick han som om han hade varit där många gånger, han har t ex aldrig tränat på något dressyrstaket. Han gjorde några småmissar som galoppanslag i mellantrav, fattade fel galopp först i ett varv. Domaren tyckte att det var en harmonisk och trevlig häst med goda gångarter, så jag är helnöjd.

knapplån..

Det här är min 03.a:)

under en tränares övervakning..

Hon skötte sig fint, om än lite lat. Fast vad ska jag förvänta mig en varm dag och betesgående häst??

Vi gjorde väl inget speciellt, försökte få Malka ur krullningstadiet, som syns mkt tydligt på vissa klipp.

Ömsom jättetrevlig ömsom noll kontakt och eh.. Tja lite busig ibland :D

Men jisses! Jag har alltid träningsvärk när jag ridit henne på banan för hon är så obalanserad o vinglig.
Så jag försöker verkligen tänka på att hålla mig själv stadig och det tar en del på min bålstyrka.

Speciellt när jag skulle sitta ner ett litet tag på henne och aktivera traven så kände jag mig som värsta nybörjaren.. Blä! Fy fabian vad jag studsade, syns på nåt klipp faktiskt haha!

Var inte för kritisk, det går framåt

http://www.youtube.com/watch?v=EZuFpN3mMWo

Hon är dösöt på slutet :)

Vackert sto i sundtals trevlig form, gräslig musik.
Nåt för framtida avel?

Japp, avel blir det nog framöver:).

Ska debutera på lokal tävling i augusti en LB:0 och sedan någon klass till sen är det kvalite´n så får vi se hur det går, ev en lokal hoppning med.

Positiv häst är det!:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 534
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider