Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

Jag har en arabvalack som jag köpte i påskas. Han är född sent, i oktober -03! Så det känns lite konstigt att räkna honom som 4 år men det är han ju... När jag köpte honom var han riden i alla gångarter i skogen med hästkompis, ca 40 ggr enligt förra ägaren. Nu rider vi även själva i skogen och tar lektioner för en superbra instruktör. Han börjar söka sig ner i formen och han har bra framåtbjudning i alla gångarter, dock vinglig i paddocken ibland men han är ju ovan där.

Hur mycket tycker ni att man kan hoppträna en häst som är snart 4 år? Jag är rädd att gå för fort fram;)

Jag vet inte hur man lägger ut bilder, någon som kan förklara?

Igår var vi på vår första mer seriösa hopp CR. (ridit nån 40cm på hemmaplan men det räknas inte )

Resultaten var mkt blandade...

70cm: lillflickan fattade inte öht vad vi skulle göra och matte var extremt nervös och har inte befunnit sig på en tävlingsplats det senaste 12 månaderna... en väldigt dålig kombination, vi var väl ungefär överallt förutom där hindrena var. Total uteslutning kan man väl kalla det.:crazy:

80cm: nu hade hon fattat vad vi skulle göra:bump:, stog t.o.m och studsade vid insläppet. Matte hade också vaknat till liv så nu var vi på banan igen. De gick lite väl FORT... så en bom föll men annars en kanonrunda dock lite högt tempo som sagt.

Nu har även jag och min caramell uppdaterat oss lite:

första "riktiga" tävlingen var en lokal 90. Hon var väldigt mjuk och trevlig på framridning, jag var riktigt stolt över henne, väl inne på barnan tycker jag hon gjorde ett bra jobb. Hon har haft problem med galoppen och mina krav var inte så stora när det var hennes första riktiga tävling.

Här kommer lite bilder och film. ni får jätte gärna kommentera!

Micaelas18rsdagCaramelltvling041.jpg

Micaelas18rsdagCaramelltvling003.jpg

Micaelas18rsdagCaramelltvling017.jpg

Micaelas18rsdagCaramelltvling016.jpg

http://[URL=http://s174.photobucket.com/albums/w116/frojdhen/?action=view&current=Micaelas18rsdagCaramelltvling072-1.flv][/URL]

på söndag ska hon få starta sin 2,a 90 tävling, återkommer med resultat. :)

Hej hej, lite OT här men, vet ngn om det finns en sån här tråd, men med 02or ist?
Tacksam för svar :D

wheei :) grönbetet börjar med hjälp av både hö, lusern och groov ge effekt på min "anorexi häst". Så glad att hon äntligen lägger på sig lite, kämpat så med detta hela vintern.:)

Jag har en arabvalack som jag köpte i påskas. Han är född sent, i oktober -03! Så det känns lite konstigt att räkna honom som 4 år men det är han ju... När jag köpte honom var han riden i alla gångarter i skogen med hästkompis, ca 40 ggr enligt förra ägaren. Nu rider vi även själva i skogen och tar lektioner för en superbra instruktör. Han börjar söka sig ner i formen och han har bra framåtbjudning i alla gångarter, dock vinglig i paddocken ibland men han är ju ovan där.

Hur mycket tycker ni att man kan hoppträna en häst som är snart 4 år? Jag är rädd att gå för fort fram;)

Jag vet inte hur man lägger ut bilder, någon som kan förklara?

Här kommer en bild på oss.

http://nikita.slavserver.bloggagrat...7122e85f87590ffdb26b6e8da2144682bad49d68c.jpg

Hej!

Jag köpt mit arabiska fullblods hingst i december föra året. Han var inte så mycket riden mer än i skogen i full fart och inte riden med andra hästar men han kunde alla gångarterna men viste inte vad sakta av var. han var en häst som gärna hetsade up sig och drog up huvudet och sprang iväg.:(
Men nu söker han sig ner atomatiskt och tar det lungnare fram och vet hur man gör när man saktar av:)

Hon ser glad och positiv ut! Verka tycka att det är roligt. Och hoppa verkar hon kunna!

Igår var jag och Kulan på våran första tävling någonsin om man inte räknar treårstestet. Och han överraskade faktiskt mig. Har tyckt att framåtbjudningen inte riktigt funnits där i galoppen men när man väl hittat den där lilla energin som saknas så har han hoppat kalas och igår så fanns den verkligen där utan att jag för den skullen behövde driva benen av mig.

Första klassen var en 0.90m och de tre första hinderna gick väl inte så bra, men de fyra sista var hur klockrena språng som helst. Vi fick 16 fel om jag inte minns helt fel..

Andra klassen var en 1m och där kändes han också fin men jag la honom skit dåligt på första hindret så det blev ett helikopter hopp och jag lyckades tappa stigbygeln och hann inte få ordning på oss till det andra hindert som låg på ett relaterat avstånd så där blev det ett stopp men det vara bara o ta om så gick det fint.. Sen blev det ett stopp på 4 hindret som var en oxer med plank så jag vet inte om jag red lite för dåligt sen gick det jätte bra på nummer 5 och 6 hindret råkade riva, blev nog lite för flack där och sista hindret vart det ett klockrent språng.. 22 fel tror jag att vi hamnade på här.. :o

Resultatet var inte direkt bländande men han kändes väldigt fin när jag red ordentligt och det kändes som om han tyckte det var super roligt. Och höjden är då inga som helst problem med.

Nästa tävling blir den 29 juli och då har jag tänkt hoppa 0.90m och 1m också.

Det är ju som du själv säger, det hänger på galoppen. Hon blir ju lång som en eftermiddag innan du kommer till muren.
Men det hela ser väldigt trevligt ut. Lite rutin på hästen så tror jag att det där blir kalas.

Funkar tränset, är det nån "skillnad"?

*KL* på mig själv

Kan inte låta bli att uppdatera mina egna bilder, som gärna får kommenteras. Och vi ska också hoppa minst en meter, nån annan dag bara.....

Knubbe och Åsa

pic.php
[/URL][/IMG]

pic.php
[/URL][/IMG]

Busat lite för vilt i hagen igen skulle jag tro. Har iaf lyckats smälla på griffelbenet ganska ordentligt på VF. Så förutom ett stort, aktivt överben har hon en inflammation i griffelbenet..

Jag slår vad om att när du ringer till din vet. så gör du inte som andra typ: Hej, jo jag heter ...... och har en treåring som..... så då undrar jag.... Jag har hästen uppstallad på.....

Utan det är mer; "Tjena, Alex här, kommer´ru förbi i eftermiddag, har ett litet problem med ...."

Alla som gnäller över soleksem borde PM.a dig, så de lärde sig veta hut. Bifogar en liten peppdans till nuvarande veterinärkund till häst.
:banana::bump::banana:

*kl*

Min 03:a står på betäckningsstation för 3e gången i sommar då vi först seminerat med Impuls 2 ggr som visade sig vara defekt och inte fertil. Så nu ska vi göra ett nytt försök med Nobel 944.

Har blivit lite dåligt med träning eftersom hästen varit på station var 3e vecka :crazy:

Men så fort hon är hemma nu så ska här ridas igen!

Det är ju som du själv säger, det hänger på galoppen. Hon blir ju lång som en eftermiddag innan du kommer till muren.
Men det hela ser väldigt trevligt ut. Lite rutin på hästen så tror jag att det där blir kalas.

Funkar tränset, är det nån "skillnad"?

tränset är kanon, för mig har det varit syor skillnad.
Efter veterinär besök där vi kollade upp munen och tänderna rekomenderade dom mig att köpa ett sådant träns, (de trodde att ett vanligt nackstyke låg på och tryckte på känsliga näver bakom örona som gjorde att min häst spänade sig och utmed det började bita sig i kinderna) Jag köpte ett sådant och nästan direkt släppte stelheten hos min lilla 4åring, så det är att rekomendera :)

Jag slår vad om att när du ringer till din vet. så gör du inte som andra typ: Hej, jo jag heter ...... och har en treåring som..... så då undrar jag.... Jag har hästen uppstallad på.....

Utan det är mer; "Tjena, Alex här, kommer´ru förbi i eftermiddag, har ett litet problem med ...."

Alla som gnäller över soleksem borde PM.a dig, så de lärde sig veta hut. Bifogar en liten peppdans till nuvarande veterinärkund till häst.
:banana::bump::banana:

Host..harkel.. Inte riiiktigt så eftersom jag ju oftast åker in till KLINIK direkt, men nära nog :o Jag säger 'hej det är Alexandra', och jag hinner nog mest bara säga 'hej, det är..' innan de hör vem det är. Sen brukar jag bara tala om att jag har XX, och vill ha en tid hos vet X eller Y, och växeltanten brukar fråga 'vem är det som ställt till det den här gången då?', och har lärt sig stava de krångliga, svårstavade namnen med..

Tid får jag vänta på som alla andra, däremot så skillnaden är väl mest att säger jag 'jag behöver en akuttid idag' så blir det inget snack om 'varför då, är det verkligen nödvändigt att komma idag?' utan det letas fram en. Säger jag jag att 'har ett griffelben här som behöver röntgas inom det närmaste' är det samma sak. Dvs det är länge sen de ifrågasatte om jag har gjort en korrekt bedömning ;) Dessutom om jag velat ha tid en specifik dag men det inte finns, jag får en annan dag och det blir ett återbud så brukar växeldamen utan att vara ombedd ringa mig och fråga om jag vill ha den..

Så du var inte heeelt fel ute :crazy: När det gäller 'hemmavet' är du HELT rätt ute. Jag ringer och säger 'hejsan, Alex här. Du måste komma förbi och göra X; när har du möjlighet?', eller faktiskt ja 'hejsan, Alex här. Du, har ett litet syjobb åt dig här i eftermiddag' *rodnar*

Vi 'firade' avläkningen av griffelbenet med att banka på det ANDRA framknäet, och slog upp den gamla, utläkta senskideskadan igen. Stått 2 v på box/i sjukhage, hade ÅB idag och får börja skritta igång, men fortsatt sjukhage.. *tung suck*

Vi är säkert igång igen år 2009 eller nåt..en vecka iaf..

Kontenta: Köper du SVINDYRA top of the line-skydd att sätta på din häst i hagen så hon INTE ska banka på några mer griffelben, så kommer Muprhy och hans följe snabbt snappa upp att 'kolla, kolla, oskyddade FRAMKNÄN! Wohoo'

Finns det hockeyskydd för hästar? ;)

PÅ POSITIVA delen är att damen - förutom att vara rent livsfarlig att promenera (en hjärnskakning och en avsliten muskel senare la jag ner projektet promenera..) - skött sig MÅNGA gånger bättre än någon vågat hoppas under vilan. Så det går framåt. Hon till och med accepterade att EN av hennes sällskapspojkar kunde gå utom synhåll, utan att hon flippade. Och UL:ades idag på klinik helt utan massiva doser knark! Som sagt, det tar sig, och 2009 är vi nog inte bara friska och fräscha en vecka utan hon framstår säkert som en normalsansad häst som kan uppföra sig med ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 534
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider