Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

*kl*

"Min" -03-dam (visserligen såld, men ändå alltid "min" lillflisa) startade sin första tävling för ett par veckor sedan. Gick 2 st 90-cm. Felfri i den första, två nedslag i den andra. Skulle startat fälttävlan idag, men blev bortlottad pga för många anmälningar.
Hon och hennes matte siktar på fälttävlanschampionatet. Håller tummarna för dem!

Vad skoj :) Hälsa grattis i efterskott från mig till din kicka :)

Två bilder från dagens träning, ursäktar om de är lite stora

DSC00121.jpg

DSC00118.jpg

Bilderna är tagna i en konstig vinkel så man ser inte så mycket..

Hästen ser ut att gå bakom lod och du ser ut att ha lite breda händer också verkar du ha hittat loppor i manen på hästen ;)

hehe jo jag är världsbäst på att leta loppor, blir tokig på mig själv ibland, kan ju både hålla ihop händerna och titta upp så länge jag rider mot ett hinder men i dressyren har hjärnan försvunnit:eek:
bakom lod är vårt stoooora problem men det har iaf blivit bättre nu.

Tack för bra kritik.:)

passar på att slänga ut dagens hoppbild också:) ,
är så lycklig över att ha hittat en usb kabel häromdan :angel: :angel:

Dunahoppning.jpg

Bilderna är tagna i en konstig vinkel så man ser inte så mycket..

Hästen ser ut att gå bakom lod och du ser ut att ha lite breda händer också verkar du ha hittat loppor i manen på hästen ;)

Jag tycker inte att det är ngn nackdel att rida med bred hand på en unghäst eller på vilken häst som helst för den delen. Innan hästen har hittat en stadig och bra form kan det vara ett bra sätt för att lyckas "komma åt den" på rätt sätt. Nu menar jag inte att man ska rida hästen med handen men ibland kan man behöva visa vägen lite.

Att en unghäst går ngt bakom lod tycker jag inte heller man behöver bry sig så mkt om så länge den inte släpper bettet toltalt och tappar all bjudning.

Men om du breddar händerna för att få ner den på tyglen missar du en viktig sak, att hästen går på tyglen genom bakbenen, så även unghästar..Inte genom händerna.

Hej!

Jag har nyligen inhandlat ett sto -03 till min dotter.
Men mycke närver i :angel:
Har inte ridit henne mer ett par gånger själv ;) Är en fegis.

Dotten hade med Henne på terängbanan nu för första gången ( det är meningen att det ska bli en fälttävlandshäst)

Hon hoppade allt och vatten inga problem hon kastade sig i :bump:
Helt otroligt men himla roligt för min dotter

Min lilla flicka tävlade för första gången idag & hon skötte sig super.

Hade lite svårt att konsentrera sig från början då hon var livrädd för alla "levade paraplyer" men efter ett tag slappna hon av bra.

Hoppade både 90 och 1m felfri så det ser bra ut inför kvalen till 4 års championatet.

Några bilder blev det:
10501150.jpg

10501152.jpg

Hmmmm. är inte 03 or 4 åringar? iallafall är min 03:a det..
Han heter Prince, är saddlebred, har ridits sen ca 2 års ålder, avelsvärderad, nu valack, rider akademiskt och har testat lite hopp och dressyr mest på skojj och för miljöträning.

se mer på www.silarps-saddlebred.se
:banana:

Denna tråden skapades förra hösten och då var ju 03orna tre år. ;)

Svaret var nog inte tänkt till mig, men svarar ändå (det är ju jag som rider på bilderna iaf) möjligt att jag svarar på flera inlägg dessutom:angel: . Breddar inte händerna för att hon ska gå i form, det är bara en olat jag har antar jag. Har snarare jobbat på att hon "inte ska gå i form". När hon kom var hon var riden vädigt mkt bakom lod när hon kom och sprang mest. Red henne då väldigt mkt för skänkeln/sätet och red mest ut, tror inte hon kunde något annat läge än kröka på nacken, sen när jag fått rätt typ av bjudning har vi börjat hitta en ärlig form. Med tanke på hennes bakgrund accepterar jag att hon går lite bakom lod ibland så länge hon håller kontakten med handen och arbetar med en bra takt och avslappnat tempo.

Men om du breddar händerna för att få ner den på tyglen missar du en viktig sak, att hästen går på tyglen genom bakbenen, så även unghästar..Inte genom händerna.

Som jag tidigare sa är inte meningen med att bredda händerna att "dra ner hästen på tygeln" men ibland kan man behöva visa vägen lite tydligare. Många unghästar vet inte atomatiskt vart dom ska placera huvudet (hals osv) så ibland kan det behövas lite mer stöd anser jag.

Detta gäller även äldre hästar. Min ena får jag tex rida med ganska bred hand i uppvärmingen så att jag kommer åt honom på ett bra sätt det är en häst som kan ridas mkt med skänkel och säte men ån sä länge inte enbart då han är en ganska gloig häst som lätt blir spänd och då kan det behövas lite mera hand för att "hålla honom på plats".

Vad trevligt att du hittat vår tråd:) , men kan du inte svara på mitt PM vill ju veta hur du hade det på din resa;)

Självklart kan man genom att bredda händerna rama in hästen på ett mer konkret sätt, den stund det behövs, men jag kommeterade bara det jag såg.

Och detta kanske var just i ett sådant moment, men det kan jag ju inte veta när jag bara ser en stillbild :idea:

Kollar man och jämför båda bilderna så är ju händerna bättre på den ena av bilden men det reflekterade jag inte över då utan kommenterade som sagt bara det jag såg.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Och min kvarvarande 03:a fick äntligen sina sadlar förra veckan. det 'firar' vi dock med en liten konvalescens, så hon går i hagen och käkar gräs.. Så blir varken FT-läger eller dressyrtävling här i juni. Surt sa räven, men det kommer ju fler.. Men jag vet inte vad jag istället ska göra med min semester, virka kanske? :crazy:

Har ridbilder från sadelutprovningen, dock suddiga som fan. Och är inte så pigg på att lägga ut dem på Buke.. Hästen är fin och sköter sig fint, men matte har kagt sig till med otroligt fina sitsfel (ffa händerna..) av att hasa runt i skritt i skogen helt solo alldeles för mycket senaste åre.. :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 534
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka