Hur går det för era 03or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 03or

Jätte fina hästar båda två!!!!

Måste lägga ut bilder på min lilla dam också en dag!

Jag har en shettis på tre år och en haflinger på 2,5. Jag har ridit haflinger i skritt trav och nåra galoppsprång och det går super. jag rider honom i skog och vid vägar med bara repgrimma. Shettisen började vi köra in i sommras och nu går han superbra, och en tjej håller på att rida in honom eftersom jag är för stor och han går också jättebra, fast han kan springa iväg lite ibland.

Tack så mycket =) det är flemmingh-roemer- carneval ( tror jag ?)

din såg också trevlig ut, gillar rubinrot, hur är din avkomma i gången och psyket?

Men risk förtrådkapning på min egen tråd!!!:angel:

Hur många kg ensilage/Hö ger ni till era?

Min får 12 kg och hon är jätte tunn, har ökat nu rätt mycket på senaste tiden så jag får se om hon går upp lite nu.

Hon är bara 1,58 och jag vill att hon börar växa lite nu!!

Arabstoet får 11 kg hösilage/dygn, samt en högst symbolisk 100-gramsgiva Hestekraft att blanda ut vitaminer + fosfortillskottet med.. 'Landar' på 71 MJ (kvot 8.75)på det, och hon är för trind, samtidigt så anser hon redan nu att hon sväääälter, så kan inte dra ner det så mkt mer. Får 6 kg till natten och 2 + 1 + 2 i hagen (07, 13 och 17, kommer in 21). Snor kanske åt sig något kilo till i hagen med tyvärr är jag rädd. Växer så det knakar igen och är redigt överbyggd bak.

Fullblodsdamen får 2 + 1 + 2 i hagen med, hur mkt av det hon äter är en bra fråga. De går ju tre st ihop så lite svårt hålla koll på vem som käkar vad. Får 5 kg till natten men lämnar oftast 1 - 2 kg (ibland mer, ibland soprent). 0.8 kg Hestekraft och 0.5 kg Rehab samt 1 dl olja (plus mineral, fosfor och vitamin), hamnar på 88 MJ (kvot 7,65) om hon käkar i sig totalt 10 kg hösilage.

Några bilder på fullblodsdonnan, mest tagna för att ha jämförelsebilder vad avser hullet sedan: https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=84387a34-4e76-4bb2-8e2a-62ca944db23e

(Fullblodsdonnan är den bruna, om det nu skulle råda någon tveksamhet om det *s* Skimmeln med täcke är min valack som har passerat både tre och fyra år med råge, och i bakgrunden skymtar arabstoet modell 03.. tror det finns nån bild där där man ser preciiis vad jag menar med att hon är TRIND..)

Senast ändrad:

Kul med en holländare, hur är han i temperamentet?

Mitt sto är betäckt med en holländare och fölar i slutet av april, dock hoppblod ( Empire VDL), jag har hört att holländarna generellt är hetare än våra svenska hästar, stämmer det med din?

Min fick 887 på 3-årstestet, galoppen ser bättre ut uppsutten är lös tycker jag, nästa mål är kvaliteten i höst, så jag får väl se hur han bedöms uppsutten där. I temperamentet är han mycket snäll och ganska känslig. Här är lite film från 3-års i våras http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20060522

Mmm =) gillar holländare =9 han är som en gud i temperament kvittar vart man åker så står man där man ställer han o bara tittar hur lungt som helst och ändån är han kanske bara riden en 30-35 gånger nu och varit iväg en 4-5 varit jättelugn redan från början..=)

Jag gillar holländare, de är ofta känsliga på sin ryttare och mycket egen framåtanda och är inte alltid så lätta, de flesta holländare jag har mött har i grunden varit lätthanterliga och har haft ett väldigt trevligt och lungt psyke, sen spelar naturligtvis hantering mycket in men jag tycker att de i grunden är mkt trevligare att hantera än svenska hästar. Vet att även Jonas Tornell påpekade det om att holländska hästar är väldigt trevliga och lugna på marken =)

Jättetrevlig är din häst =) gillar typen på den =)

Det låter ju bra om holländarna, jag hoppas att min blir som du beskriver i temperamentet. Modern är Selle Francaise-Hannoveranare-xx och mycket trevlig att ha att göra med, så det ska bli mycket intressant.

Min 03:a fick 8:a på typen på 3-års, så det får man vara nöjd med. Han är mycket lätthanterlig och lyssnar mycket på ryttaren, men på bortaplan är han ännu bäst då han får röra på sig, han är inte helt cool där ännu, han gör inget dumt, men står heller inte lugnt och tittar.

Ja, den såg fin ut, en grålle:) . Vad är det för stam på den?

Lycka till med dina hästar själv, vi ses kanske på någon tillställning med 03orna.

knapplån

Vilka fina videosnuttar/bilder på era hästar! Min 03:a e. Electro-Looping är för tillfället en lurvig tjockis, men eftersom hon är dräktig i 8:e månaden tycker jag att hon kan få vara det. Hon vilade helt i 3 veckor i december och de senaste 2 veckorna har jag ridit henne 2-3 ggr/vecka, men bara ut och lufsat i skogen med henne. En och annan galopp blir det fortfarande, och lite trav men till största delen skritt. Idag blev det ett par bocksprång i galoppen, fast de var relativt snälla bocksprång i alla fall. ;)
Så länge hon tycker att det är kul (och sadelgjorden når runt) kommer jag att fortsätta att rida ut på henne ett par dagar i veckan för att hålla henne i rörelse, så går det lite snabbare att komma igång med ridningen sen efter fölningen.
Tanken är att vara med på kvalitets sen med henne som 5-åring.

Angående foder som nån skrev om, så får hon fri tillgång på hösilage (går ute på lösdrift med ett par andra unghästar) och än så länge inget kraftfoder. Men jag ska börja snart med lite havre och soja för att komma upp i protein.

Hon är en helsvensk häst e: Magritte-Anart-Immer, tack så mycket =)

Ja det får vi hoppas att vi gör =)

TS:
Angående foder: Min får i stort sätt fri tillgång på hö och få 2 kg krafft Grund per dag, och Betfor och Miner på det..

Ja, då är det inte bara färgen utan de släkt på längre håll, min grålle är Rubinrot-Ganesco-Gaspari-Immer.

Till TS: Min 03:a får 10-11 kg hösilage ( protein- och energivärden inom normalgränser), 3 kg hel havre, betfor, mineraler och morötter

*KL*

Jaha, vad har ni gjort upp för planer för era 03or 2007 då?
Ska det tävlas, eller kanske fölas? Eller något helt annat?
Berätta!

*KL*

Berätta!

Fbl 03:an - fortsätta sin omskolning och utbildning, gå lite CR hopp och klubbdressyr i sommar om allt går vägen och sen får man se. Inga 'störr' planer gjorda för henne, det beror helt på hur det går (ffa är det nerverna som kan spöka, dvs det kan krävas en hel säsong med enkom miljöträning kanske)

Arab03:an ska bli frisk =/

Jag har kvalitetsbedömningen som mål i år.
Tyvärr min han valack, försökte avla fram ett sto med den stammen, annars hade jag tagit föl:angel:

Det stora målet är kvalitetsbedömningen i september. Men förhoppningsvis om allt går som det ska kanske vi hinner starta någon LC i vår och LB dressyr till hösten. Mkt eventuellt någon 0.90 klass.

*KL*

Berätta!

Målet är 4 års championatet i år och sen breeders! Får se hur hon utvecklas iår!!

Hoppas tillfrisknandet går bra för er då, och allt annat förståss!

Kvalitets är väl den stora milstolpen för oss i år också, och förhoppnigsvis, så kanske det blir 4-årschampionatet också, men det är ju en bit från västerbotten till skåne så då ska han göra riktigt bra ifrån sig innan jag bestämmer mig för att stövla iväg ner dit. :smirk:

Kn

Idag hoppade jag min lilla töss för första gången efter vintervilan. Hon var jätte duktig och det känndes skit bra. Förhoppningsvis ska vi på Pay&ride om några veckor mest för att miljö träna henne och hoppa en liten bana på 60cm kanske.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag känner mig lite förvirrad och arg just nu. Jag har en dotter på 3 år, som har 3 kusiner (2 år, 8 år och 11 år) (de är mina...
2
Svar
37
· Visningar
4 534
Senast: mino
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka