hur fungerar vinthundar?

imported_gerbera

Trådstartare
Jag förstår mig inte alls på denna ras men har sett att det är en del som har vinthundar här. Jag tänker främst på små vinthundar som konstant skakar och har svansen mellan benen. Jag tycker alltid de ser ihopkrupna ut också, har jag sprungit på olyckliga hundar eller har de ett underligt kroppsspråk?

Sv: hur fungerar vinthundar?

Till att börja med så är vinthundar inte en ras :P.
Vet inte hur de hundar du har träffat på har uppfört sig men vinthundar har ett mer i undanfallande kroppspråk än andra "vanligare" hundar.
De brukar dessutom ses som extremt signalsäkra med ett mkt tydligt och bra kroppsspråk.
Kanske har de du stött på varit frusna? Många vintisar fryser ju lätt och kan då lätt ge ett lite ynkligt uttryck.

Jag får säga som Flarne.

De minsta vinthundarna har dessutom lätt för att frysa och då drar de lätt ihop kroppen och har svansen mellan benen.

Vinthundar över lag är mycket signalkänsliga, signalsäkra och mycket tydliga. Det krävs oftast ytterst lite för att en vinthund ska reagera på någonting och jag vet att det, tex när jag tränar lydnad, är mycket lättare att lära hundarna att följa handtecken än röstkommandon.

Titta på dem på sommaren, då får du nog se lite färre antal "ynkliga hundar" ;)

Nu är bilden lite sned, men så som den här hunden står här, med svansen "mellan benen" är helt normalt. Svansen hamnar så när den är i "viloläge".
Zala.JPG

Tillägg:
Greyhound, Whippet och Italiensk vinthund har dessutom naturligt sluttande rygglinje, så om de drar ihop sig lite så ser de lätt väldigt ynkliga ut för en ovan, utan att nödvändigtvis vara det.

Senast ändrad:

hah, näe. det är väl lika lite en ras som "ponny". jag ber om ursäkt.
Hur menar du med undfallande?

Och tycker inte andra hundar att deras kroppsspråk är underligt? (jag antar att de inte gör det, men fascineras)

Hehe min hanhund bara vägrade lära sig sitt hur jag än försökte. Efter två års nötande fick jag nog. När jag pratade med en hundpsykolog om ämnet så visade det sig att jag har "hotat" hunden i två år med mitt kroppspråk i sitt kommandot. Snacka om att man kände sig DUM! *asg*
Och nu efter lite omträning (läs en dag) och bytt kommando kan han sitt som vilken hund som helst! ....Det kallar jag signalkänslighet!

:)
Med undfallande menar jag att dom till skillnad från många andra hundar inte har uttrycket "här kommer jag" utan är mildare i hela sin natur.
Andra hundar, främst de som har problem med hundspråk, uppskattar oftast vinthundarnas kroppspråk, det finns lixom inget att misstolka. Man kan säga att det är som svenska för invandrare :P.

:D

Jag älskar hennes uttryck. Hon är dessutom den saluki som, för flera år sedan, lärde mig vad en saluki verkligen är. Det tog mig.. öhm.. 10 år av intresse innan jag lärde känna någon saluki "på riktigt" och i ett hus med ca 20 salukis fanns det en som det var något extra med. Det var min älskade Zala. Hon är otroligt speciell och det tar tid att lära känna henne, men OJ vad hon lärt mig mycket!

Här ser ni en till tydlig bild på hur svansen är i viloläge.
Här står Wahidah och är helt avslappnad, men nyfiken och absolut inte osäker någonstans. Ändå är svansen "ner mellan benen" lite.
dsc_2625-copy_18537392.jpg

Jag tror att Flarne med "undfallande" menar att de ofta är lite avvaktande. Kastar sig inte in i situationer utan att först ha stannat till, tittat, checkat läget och fått lite koll på vad som händer.

Om någon som är nyfiken på vinthundar befinner sig i närheten av Stockholm eller Piteå så är det bara att hojta till om ni vill träffa mig. Jag har två salukis med stor åldersskillnad och väldigt olika personligheter, så de är perfekta att studera om man vill lära sig mer ;)

Hehe min hanhund bara vägrade lära sig sitt hur jag än försökte. Efter två års nötande fick jag nog. När jag pratade med en hundpsykolog om ämnet så visade det sig att jag har "hotat" hunden i två år med mitt kroppspråk i sitt kommandot. Snacka om att man kände sig DUM! *asg*
Och nu efter lite omträning (läs en dag) och bytt kommando kan han sitt som vilken hund som helst! ....Det kallar jag signalkänslighet!

Haha, så kan det vara!
Jag är själv väldigt lugn och avslappnad när jag är med hundarna, och de hundar jag lärt känna har från början varit vinthundar. Träffade saluki första gången för 13 år sedan, så jag har, som tur är, inte haft direkta problem med att lära hundarna någonting - när jag väl förstod vad man kunde lära hunden och varför det var bra att göra det :p Jag har improviserat det mesta, men ofta har det fungerat och jag har förhoppngsvis unghunden klar till lydnadsklass I innan året är slut.

Åh!!1
Jag skulle så himla gärna vilja se dina hundar live in action.

kom på att det är whippet jag menar när jag säger "dom små". Det kan ju vara bra att förtydliga.

SFI var en fantastisk jämförelse flarne!! :D

Jag klickade om hela rörelsen. Han fick själv komma på vad det var jag ville ha ut av honom. Till en början blev det bara en vinkling av knäna osv. Tillslut satt han sig utan kommando då la jag in ordet "sitt"

Innan hade jag lärt in sitt via att föra handen upp ovan och bakåt så hunden sätter sig. Själva kommandot blev sitt med en höjd hand och lite lutad över honom (nästan som en hitler hälsning om jag tänker efter :-S). Det tolkade han som hotfullt vilket ledde till att han alltid backade in i sitten och satte sig i vääääääldigt långsamt. Tänk så mkt tok man kan göra som hundägare! :)

efter den här tråden börjar jag förstå att jag alltid haft buffliga hundar omkring mig (förutom grannarnas mellanschnauzer jag var bästis med när jag var liten) och det är därför en försiktig hund förvirrar mig.

Jättekul med en vinthund som tävlar lydnad! Hoppas allt går som du vill och ni är klara till årsslutet. Ska själv börja lydnad har jag tänkt.. Och freestyle... Sen bara måste jag återuppta agility för det var såååå kul! :)
Kanske ses vi på banorna!

Vart i världen befinner du dig?

Hm... Du! jag har youtubeklipp på när hundarna leker tillsammans, så kan du få se i alla fall lite hur de är "live".

Wahidah springer själv, 4-5 månader gammal: http://www.youtube.com/watch?v=kFUqCzd4rvI&feature=channel_page

Zala och Wahidah leker: http://www.youtube.com/watch?v=I_SjXCmWUi0&feature=channel_page

Lydnadsträning där man ser hur hon reagerar på en hel del och hur hon rör sig: http://www.youtube.com/watch?v=M1CiPSWLhGw&feature=channel_page

Zala travar helt vanligt (Hon har f.ö. väldigt bra salukirörelser): http://www.youtube.com/watch?v=fyp1zBTLb1U&feature=channel_page

Lite lätt kvällsbus: http://www.youtube.com/watch?v=b-SmErI0qzc&feature=channel_page

Just det faktum att det är så få vintisar som tävlar lydnad gör att jag blir ännu mer motiverad :p Jag vill visa att vinthundar faktiskt kan de med.

Visst finns det ingen övre åldersgräns vid agilitytävlingar? Funderar på att försöka komma igång igen med gammeltanten här hemma. Hon älskar agility, så det känns som om det nog skulle kunna fungera att hålla på med lite och då vill jag gärna tävla någon liten lätt klass :p

Vilka jättehärliga video snuttar!
Jag har en ngn stans där mina leker "du är hare och du ska dö" vilket typ är den vanligaste leken vinthundar emellan på stora fält :P

Kanske bör tillägga att min hane och situationen med "sitt" dels beror på att han aldrig som valp fick lära sig det (uppfödaren skulle ställa honom och ville inte att jag lärde in det pga missförstånd i ringen). Dels för att han ALDRIG någonsin har satt sig ner naturligt av sig själv...

stockholmare born and raised.

Åh, vad fina klipp. Älskar när de leker i sängen :D
Hur gammal var hon på lydnadstträningsklippet?

Jag vet inte... jag hoppade av innan tävlings träningen. Skulle man vara med så var man tvungen att tävla på slutet av kursen och då fegade jag ur.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
914
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 932
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 646
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 740
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka