Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Sv: Hur förklarar man sin längtan efter barn?

Hästägare :D

Riktiga sovmorgnar har jag nog inte haft sen jag gick i grundskolan.
Har ägt hästar sen jag var arton och husägare sen tjugotre så jag är rätt van vid att planera om jag måste iväg
Hästvakt/barnvakt/husvakt same same..!

Värre omställning för sambon tror jag som vuxit upp i familj utan djur, kunnat sticka iväg på spontansaker när som helst.
Nu måste det ordnas med djur, hus och barn SEN går det att åka iväg.

Håller med!

/Hundägare

Men precis.
Djuren låser fast mer är vad ett (friskt) att barn kommer att göra.

Fast jag känner mig ju inte fastlåst, det är ju ett val, det är ju inte en slump att jag bor på gård med djur.

Spontanresor liksom.

Men jag förstår vilken stor chock det måste vara för någon som aldrig tagit ansvar över någon annan.

Nu har mitt liv BERIKATS med ett barn och jag upplever verkligen inte att jag måste avstå från massa saker som jag hellre vill göra även om det kanske krävs mer pyssel för att kunna åka till stallet t.ex.

Precis. Det kanske krävs mer pyssel för att kunna åka till stallet. Eller för att påta i trädgården eller gå på toa. Det var ju det jag skrev. Jag tycker att det är en större förändring än det där med resor och vin (dessutom fattar jag inte varför barn omöjlggör resor och vin, jag tycker snarare att de ändrar på villkoren för det, precis som med toabesöken).

Betoningen på att man måste avstå från saker, är väl snarare ett uttryck för att man inte är så himla sugen på barn, tänker jag. Betoningen på hur berikande det är (att inte få gå på toa ifred?) är väl snarare ett tecken på att man älskar sin unge till den grad att till och med pysslet (för att kunna åka till stallet) upplevs rätt positivt, men inte ett tecken på att inget är ändrat.

... man har en ganska udda livsföring som vuxen om ett barn inte gör skillnad, skulle jag säga.

Varför skulle man ha det?
För vår del så var det bara de första åren som det var någon större skillnad.
Litet större barn tenderar att ha intressen som man som vuxen med nöje kan dela.

Visst, det är skillnad att ha en dotter som är musiker och få gå på bra konserter ofta.
Men jag har alltid tyckt om att gå och lyssna på levande musik.
Så där blev det ju inget hinder utan i stället ett berikande av mitt intresse.

Tja, jag brukade inte skynda hem för att hinna besöka ett dagis på hemvägen innan jag fick barn. Jag brukade inte servera ett närande mellanmål det första jag gjorde när jag kom hem. Jag brukade inte sitta och fika vid lekplatserna innan jag fick barn. Jag brukade inte stå och titta på getterna vid barnlekparken särskilt länge. Listan på exempel kan göras oändligt lång, faktiskt.

Jag har absolut inget emot de flesta av dessa aktiviteter, men att påstå att de inte innebar en förändring av mitt liv, vore att ljuga stort.

En förändring behöver ju inte vara samma sak som en försämring.

Tja, jag brukade inte skynda hem för att hinna besöka ett dagis på hemvägen innan jag fick barn.
Dels så är det en kort tid och dels så blev det ingen direkt skillnad för mig.
Med barn så gick jag ner i tid till 75% och var i alla fall tvungen att skynda hem eller komma överens med någon annan för att fodra hästarna.
Olika liv men inte ovanligt alls.
Andra har hundar att skynda sig hem till.

Jag brukade inte servera ett närande mellanmål det första jag gjorde när jag kom hem.
Det kan barn fixa själva ganska så tidigt.

Jag brukade inte sitta och fika vid lekplatserna innan jag fick barn.
Jag brukade inte stå och titta på getterna vid barnlekparken särskilt länge.
Har jag aldrig gjort.
Djurparker har jag däremot gått på både före och efter och andra djur finns hemma och hos vänner.

En förändring behöver ju inte vara samma sak som en försämring.
Definitivt sant.
Vilket ÄR viktigt att komma ihåg.
Men något som jag tycker glöms bort i diskussionen är att barn växer upp och är inte under 3 år i mer än just 3 år.
Sedan så blir de större och har helt andra intressen och behov än dagis, bolibompa och mellanmål.

Men vem har sagt ingen förändring?

Det som jag och andra invänder är att man inte skulle kunna göra något man gjort förut och det är ju inte sant.

Men ingen har påstått att det inte skulle bli annorlunda.

Men vem har sagt ingen förändring?

Det som jag och andra invänder är att man inte skulle kunna göra något man gjort förut och det är ju inte sant.

Men ingen har påstått att det inte skulle bli annorlunda.

... Och att mängden förändring inte avgör barnets värde. Det var en mycket udda syn på det hela.

Petruska: Har man haft djur under längre tid (vilket jag och förmodligen många andra på det här forumet har) så tänker man nog inte på exempelvis utfodring ( :D ), stress hem/till stall/dagis och bortglömda sovmornar som något speciellt. Att pussla scheman för att åka och rida (vanlig tur till stallet funkar ju såklart utan pusslande) är ju jämförbart med att pussla schema för att kunna lämna gården för umgänge med kompisar på den tiden jag hade eget stall eller få ihop mockning i kollektivstall när jag jobbar 12h-pass och hade lång resväg till stallet, tycker jag.

Visst är det förändring men livet är ändå lika så som det var innan jag fick barn, för mig.

Precis.
Man har ju redan anpassat livet efter någon annans behov. För att man vill det. Det är inte roligt varje sekund men det är så värt det :love:

Precis.
Man har ju redan anpassat livet efter någon annans behov. För att man vill det. Det är inte roligt varje sekund men det är så värt det :love:

Nja, det är väldigt stor skillnad på att vara hästägare och förälder, måste jag nog hävda. Hästar är liksom lite mer självständiga och lättare att leja bort vid behov.

Är det?
Jag som trodde att det bara var att släppa ut ungen i lösdriften med hundarna och ponnyerna, de tar ju hand om flocken.

Är det?
Jag som trodde att det bara var att släppa ut ungen i lösdriften med hundarna och ponnyerna, de tar ju hand om flocken.

Tja, det var inte jag som gjorde jämförelsen.
Men de som tycker att barn inte blir någon större förändring för att de har ett stall att ta hand om är inte helt sanningsenliga, anser jag.

Eller så var det det där med vanan att anpassa sitt liv efter någon annans behov.

Nja, det är väldigt stor skillnad på att vara hästägare och förälder, måste jag nog hävda. Hästar är liksom lite mer självständiga och lättare att leja bort vid behov.

Jag upplever det som att det är lika svårt/lätt att få barnvakt som att få hästvakt :)

Det beror nog lite på hur förutsättningarna är och vart man har bäst back-up

Edit. Läste om och insåg att jag troligen missuppfattade med vad du menade med leja bort. Leja bort en längre tid som till exempel skicka hästen till fodervärd, ja det är ju faktiskt lite svårare att göra med barn.
Men en natt här eller en dag där, det är lättare.

Senast ändrad:

Jag upplever det som att det är lika svårt/lätt att få barnvakt som att få hästvakt :)

Det beror nog lite på hur förutsättningarna är och vart man har bäst back-up

Edit. Läste om och insåg att jag troligen missuppfattade med vad du menade med leja bort. Leja bort en längre tid som till exempel skicka hästen till fodervärd, ja det är ju faktiskt lite svårare att göra med barn.
Men en natt här eller en dag där, det är lättare.

Jag tror att om ett hästköp hade inneburit en lagstadgad försörjningsplikt i 18 år hade väldigt få valt att skaffa häst. För den kan man ju när som helst göra sig av med, på flera olika sätt.

Eller så var det det där med vanan att anpassa sitt liv efter någon annans behov.

Nej, jag köper inte det där. Föräldraskap är när barnet väl är ute en tvångsmässig anpassning, hästar är något man när som helst kan välja bort. Så även om man anpassar sitt liv efter hästen har man hela tiden valet att ändra på den situationen.

Jag tror att om ett hästköp hade inneburit en lagstadgad försörjningsplikt i 18 år hade väldigt få valt att skaffa häst. För den kan man ju när som helst göra sig av med, på flera olika sätt.

Nu svarade jag enbart på hur svårt det är att "leja bort" inte göra sig av med.

Fäder verkar annars vara bra på att välja bort barn även när de väl finns, så valet verkar vara fullt möjligt.
Eller det kanske bara gäller för män?

Fäder verkar annars vara bra på att välja bort barn även när de väl finns, så valet verkar vara fullt möjligt.
Eller det kanske bara gäller för män?

Jag tror inte att någon skulle rekommendera att välja bort ett barn som man har satt till världen, men det är rätt oproblematiskt att sälja en häst eller leja iväg på foder.

Jaha, måste man behålla barnet också?
Jag som trodde att man kunde lämna tillbaka det till BB när man inte vill längre.

Ajdå.

Det är väl bäst att jag skippar det här med (trolig) IVF, det kan ju bli barn då :eek:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 335
Senast: Svartkatt
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka