Hur finansierar du på landet hästintresset?

Sv: Hur finansierar du på landet hästintresset?

Hej! Jag går i exakt samma tankar som du,bor nu i lägenhet med hästen installad på landet.
Mitt mål är att ta mej ut till egen gård och ha egna hästar och få så mycket tid som möjligt med dessa.
Jag har kalkylerat mycket på "hästinkomster" och nu i höst ska jag gå en starta eget kurs på 8 månader och hoppas att det ska ge mej mer kött på benen.
Dels har jag tänkt på att starta inackorderingsstall som man kan klara sej på av vinsten.
Ett annat sätt är att starta turridning, att se vackra sverige från hästryggen är uppskattat av såväl nybörjare och andra. Det som gäller är att nå ut till folk runt om i landet och utomlands!!!
Men det största problemet i dessa två frågor är väl igentligen "insatspengar" för at tex kunna fixa till ett modernt stall som drar till sej kunder osv.

Sv: Re: Hur finansierar du på landet hästintresset?

Bor ensam, har haft tre hästar, men har nu två. Har en billig lägenhet och är helt lånefri, har hästarna inhysta på hyfsat nära håll och är nöjd med det (har aldrig haft som ambition att ha egen gård eftersom jag sett på nära håll hur mycket jobb det KAN bli!). Jobbar treskift inom stålindustrin = bäst betalda jobben på just den här orten. Får ut ca 15' per månad. =)
Har dock haft arbetslösa perioder också i mitt hästliv och då blev det helt enkelt FÖR tufft att ha två hästar (som jag hade då) och då fick jag alternera ut dem på foder. Jobbigt och det funkade ENBART pga att jag hade dem hos människor jag redan kände sedan tidigare!
Visst kan det vara tufft ibland att försörja två hästar (och två katter och en hund) på EN lön, men det handlar mest om att prioritera vad man köper i alla lägen, både med mat, kläder, el, telefon och givetvis allting till hästarna. Satsar på kvalitet i täcken och sadlar och struntar i att ha massor av saker när det gäller allt annat!

Lycka till i framtiden!
/JES

Vi bor TRÅNGT men billigt i tjänstebostad,har hästarna gratis (4st)inklusive kraftfoder ,strö och hö mot att jag sköter min mans boss häst.Det är verkligen inte de stora inkomsterna det handlar om hos oss ,utan de små utgifterna.....

Vi hyr ett stort hus på landet och har hästarna (3 st) hos mina föräldrar en mil bort. Visserligen finns stall och hage till vårt hus, men det är mer praktiskt att dela ladugård/stall med föräldrarnas fåruppfödning. På så sätt kan vi dela på dagens fem utfodringar och in- och utsläpp, och det är inte heller svårt att åka på semester.
Jag startade en gårdsrestaurang på mina föräldrars gård (i galma stallet!) och har därför mycket flexibla arbetstider med arbetsdagar på allt från 2 till 16 timmar. Men det finns alltid tid att gå ifrån 10 minuter och fodra m.m. Jag tar inte ut mycket lön från mitt företag (ca 10.000 kr efter skatter), men jag har ju alltid en buffert och kan ta ut säg 5000 kr extra den månad jag behöver köpa nytt hö t.ex.
Foder köper vi i första hand från mina föräldrars grannar, som arrenderar deras åkermark. Billigt med hö o halm o havre, men inte alltid perfekta värden. Man får ju ta det som finns, helt enkelt. Har en utmärkt hovis och lägger 1000-1200 kr varannan månad på det. Jag har haft mina hästar länge, och därför har de täcken och annan utrustning, köper när jag har råd helt enkelt. En annan sak jag har märkt sedan vi flyttade ut på landet är att man blir inte lika känslig för att alltid ha ny och tjusig utrustning, eftersom man inte träffar så många andra hästmänniskor. Funktionen blir viktigare än utseendet alltså.
Kort sagt, det blir mycket billigare att leva på landet med hästar. Man vänjer sig vid att leva på de pengar man har över helt enkelt.
Lycka till!!

Jag bor på gården där min häst är uppstallad (nåja, hon går på lösdrift).

Ha eget vill jag inte, för mycket jobb och pengar som rinner iväg! Det här är en perfekt lösning för mig! Slipper allt ansvaret men har ändå närheten. Och klarar mig därigenom på en vanlig lön men jobbar kväll/natt så jag kan vara ute på dagtid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 709
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar