Hur fick ni hunden viltren?

Sv: Hur fick ni hunden viltren?(LÅÅÅÅNGT)

Min rottis blev också betydligt hårdare vid jakt än hon egentligen var. Därför fick också korigeringen bli därefter. Jag har varken före eller efter jakttillfället varit lika hård i en korrigering.

En hund ska aldrig få upptäcka att den kan fly för att komma undan korrigering. Evita gjorde några försök, men då fräste jag till så hon lade sig platt. Hon visste vad det där fräset betydde och att hon till slut skulle förlora. Har man en smitare som man inte kan fräsa åt är lina en ganska bra grej. Det finns fiskelinor som är starka men inte väger ett dugg. De syns inte heller så hundarna fattar aldrig att de har lina på sig. Det ska sedan ta en korrigering för hunden att förstå vad som händer om man försöker smita.

Sedan finns det ju vissa drifter som är så starka att de inte går att korrigera bort. Hunden tar stryket för handlingen är värd det, exempelvis cillamuffins matgalna labbe.

Haken med lina är att de små kräken fattar. Fråga inte hur. Ett tag trodde jag det var haken, men icke. Antagligen något i kroppspråk eller liknande. Iofs har varken pappas när inkallningar var kajko, eller nu lilla bajsätaren, smitit i meningen dra iväg, utan 'hålla sig utom räckhåll'. Bajsätaren var inte rädd för korrigering (det var pappas), utan att bli av med det goda bajset. Dvs så fort han svalt kommer han glatt. Och om jag ser så rör han inte bajs, däremot om jag inte ser, men om jag då kommer på honom med bajset, så tugga och svälj så fort det går, och se till att inte matte får ta det. Han hade de tendenserna redan när han kom, men de förvärrades ju just för jag gick fram och tyckte 'nej', och bannade honom och såg till att han släppte bajset.

Han gör lika med exvis pinnar, något jag aldrig tagit ifrån honom eller haft ngt emot att han har, så som sagt grunden var lagd när han kom. Hur mkt det påverkade vet jag inte, och hur mycket som är att det är en tuff hund. Den andra gick jag också fram till, fyade och tog bort bajset (givetvis komb med beröm när han lät bli), och inga problem. Han har dock aldrig haft problem komma med saker, varken förr eller senare.

Vad gäller inte dra på vilt så alla utom en har det fungerat på just genom att ha i koppel och använda NEJ och avbryta, och sen öka retningen, och ta bort kopplet osv. Men greyistiken som sagt, hon kunde vara utmärkt, och sen poff var hon iväg. Dvs om man i 100 dagar träffat på vilt, så 99 av dem inga problem, men den sista så poff och vovve borta.

Hon var riktigt knepig iom att hon var VEK. Jag provade ju sprayhalsbandet på henne. Hon bröt jakten, och skenade hem i panik. Övriga som spray har fungerat på (vissa skiter ju bara i det), så de har tyckt 'hjälp, matte!' och kommit till matte. Dessutom kopplade skrället inte obehaget till jakten, utan till att följa med ut i skogen med oss andra. (Om man pös själv var det ingen fara). Samma sak när hon mycket lägligt fick en smäll av ett elstängsel vid jakt. Hon skenade hem, och ville sen inte följa med på promenad på X dagar. Så där fungerade inte matte-oberoende grejer heller, vilket jag annars föredrar. Att de kopplar obehaget till det intressanta, och att man kombinerar det med nej. Dvs säger matte nej är det en bra ide att låta bli, för det är läskigt.

Sv: Hur fick ni hunden viltren?

Alexandra_W Och Diskus: Jag har kanske haft väldigt långsamma hundar - bla. bordercollie/whippet blandras och malle... Så det måste ju vara tack vare att de är så långsamma ;) eller tacka vare att jag är så ruskigt snabb :D Som denna metod faktiskt fungerar!!

Poängen är att man måste hitta rätt nivå för rätt hund! Har man en greyhound som drar på allt vilt innan föraren hinner säga pip, så kanske mekaniska hjälpmedel så som halsband med obehag (ovidkommande vilket obehag) fungerar, men... Jag har sett fler fall där mekanisk korrigering INTE funderat alls utan social-påverkan har varit det enda som verkligen abrutit hundens ständiga vilt-sökande.

Som Alexandra skrev så finns det absolut hundar som lär sej - Husse rastar = inte jaga, matte rasar = jaga om något intressant dyker upp ;)
Det finns dock också många hundar som lär sej Halsband med liten dosa på = inte jaga! Halsband utan dosa/inget halsband = Jaga!!

Alla är vi saliga i vår tro!

Mina tips kanske passar någon!

/Ulga

Absolut, det finns nog inget universalsätt som fungerar för alla. Men jag anser vissa av sätten framställs så. Men är ju bara prova sig fram med just den hunden man har. Och börja prova det tips man tycker lät mest troligt det ska fungera för just sin hund, och om det inte funkar prova nästa.

när det gäller smitande, eller hundar som springer runt, runt, så är jag inte helt främmande för att kasta saker. t ex ett koppel i häcken, eller om det är en något känsligare hund, på marken bredvid. jag har ett pinsamt minne där vi var ute på en liten gård och loke fick för sig att jaga en flock fina och dyra ekologiska gäss. jag var bara tvungen att få stopp på det så fort som möjligt och tog tag i det som var närmast, i det här fallet en sten. han blev nog rätt paff, för han stannade så jag kunde få tag på honom.

Alla är vi saliga i vår tro!

Mina tips kanske passar någon!

/Ulga

Alltså jag håller ju med dig i princip! Förmodligen är det jag som gör fel på något sätt i kombination med att vissa hundar är svårare än andra.

Och det där du skrev om att det är enkelt håller jag inte med om...

Knapplån.

Jag har en liten sak, som jag inte lyckats få viltren än. Han är 3 år gammal, och bryr sig inte ett dugg om "vanliga" fysiska bestraffningar eller sociala korrigeringar. Allt rinner av honom som en gås när det är intressanta saker på gång. Exempelvis ett djur att jaga.
Han är inte intresserad av godis heller, bara om han råkar ha tråkigt i övrigt.
Att jaga honom, skrika på honom, ha lina på, kasta saker som låter, att springa på andra hållet, att ignorera, att visa HUR arg man är med kropp/röst, skvallerträning osv osv... Det är dödsdömt.
Det enda som finns kvar att testa är elhalsband, och det tänker jag göra sen också faktiskt. Förutom jaktbiten så kan han vara lös på dom flesta ställen, han lyder alltid trots störningar osv. Han älskar att kampa, men ser inte ens kamptrasan om en hare kommer nära och han är lös.. Ingen belöning i världen är större än jakten just då, så jag får ta till något som är tillräckligt obehagligt för att det inte ska vara värt det helt enkelt.

Min rottis blev också betydligt hårdare vid jakt än hon egentligen var. Därför fick också korigeringen bli därefter. Jag har varken före eller efter jakttillfället varit lika hård i en korrigering.

Jo jag vet...Men jag vill gärna ha med mig hunden tillbaka i ett stycke...:crazy:

Hur gjorde du när du "uteslöt" ur flocken? Motade bort när han närmade sig, ignorerade...?

Vad jag kan minnas så flög jag på honom(bildligt talat, jag rörde honom aldrig) med ett rytande när hans jakt gått över till ett tveksamt förföljande och jag därför fått en chans att hinna upp honom. Han ryggade naturligtvis undan, försökte sedan få kontakt ett par gånger och då motade jag bort honom. Sedan ignorerade jag honom stenhårt i max en halvminut medan jag gick därifrån som om han inte längre tillhörde min flock. Mitt hjärta blöder verkligen när jag tänker på det; hur han försiktigt tassade efter på behörigt avstånd, förvirrad och förtvivlad.

Efter det gjorde jag en helt vanlig inkallning, han kom som ett skott och fick beröm och gos och lite lek. Jag tror inte att jag var särskilt översvallande eller hysterisk, bara normalt glad och lugn. Sedan hade jag hans fulla uppmärksamhet resten av promenaden, som varade en och en halv timma, och han gick inte längre än kanske fem meter bort.

Det svåra är att jag nog aldrig skulle kunna göra om det på beställning s a s, risken är stor att jag skulle börja tänka för mycket och bli tveksam i agerandet eller bli arg eller dumma mig på något annat vis. Jag hade ju också tur så tillvida att det här faktiskt var första gången han drev rådjur och jag hann upp honom istället för att han vände och började komma mot mig, för då hade jag nog fått agera annorlunda.

*Knapplån*

Nu ska vi se om ni tycker att jag gör rätt. Jag var ute nyss och tränade med Zita. Jag bor i lägenhet men vi har väldigt många harar häromkring, jag var ute ca 15 min och hann se 5 harar, :P Men i alla fall. Jag gjorde som så att jag gick i närheten av hararna så att Zita såg eller kände lukten av dem, när jag såg att hon visade intresse så ropade jag på henne tills hon kom, när hon kom fick hon massa beröm plus godis. Så höll jag på hela tiden och det tog ju en bra stund innan hon kom men, hon kom. :P

Jag har ett flexikoppel på tre meter, så hon kommer en liten bit ifrån mig. När jag ropar på henne, tycker ni att jag ska "dra" i kopplet lite för att förstärka kommandot? Eller ska jag låta henne vara på lång lina och ropa tills hon kommer?

Om du får hålla på och ropa och ropa så förstör du inkallningen. Bättre då att ropa en gång och sen hala in hunden och berömma den när den är hos dig. Ropa alltså först, komer hon inte så hala in inom 3 sekunder. Jag hade kört vanlig långlina, inte flexi för där vet hon aldrig gränsen i kopplet.

Tror jag skrev tidigare i trådne (typ sida 2) om hur vi fick göra med min omplacering, testa det.

*Knapplån*

Nu ska vi se om ni tycker att jag gör rätt. Jag var ute nyss och tränade med Zita. Jag bor i lägenhet men vi har väldigt många harar häromkring, jag var ute ca 15 min och hann se 5 harar, :P Men i alla fall. Jag gjorde som så att jag gick i närheten av hararna så att Zita såg eller kände lukten av dem, när jag såg att hon visade intresse så ropade jag på henne tills hon kom, när hon kom fick hon massa beröm plus godis. Så höll jag på hela tiden och det tog ju en bra stund innan hon kom men, hon kom. :P

Jag har ett flexikoppel på tre meter, så hon kommer en liten bit ifrån mig. När jag ropar på henne, tycker ni att jag ska "dra" i kopplet lite för att förstärka kommandot? Eller ska jag låta henne vara på lång lina och ropa tills hon kommer?

Nu vet jag inte hur fixerad din hund blir när hon får syn/lukt på vilt, men det tjänar ingeting till att tjata på henne, du tjatar då bara ut kommandot och det mister sitt värde. Ropa en gång, reagerar inte hunden, dra inte in henne med hjälp utav kopplet, utan gå fram till henne, ge den en liten putt så hon märker "hej, jag pratar med dig" tittar hon då upp så belöna.

Var kan man få tag på citronhalsband som styrs med dosa? Vad ligger priset på? Kan man hyra det nånstans?
Jag har provat det mesta med min, skälla, ömka, bestraffa....trodde stenhårt på klicker och skvallerträning och gör fortfarande men kanske inte på en hund som redan har fått upp tjusningen med jakten och tyvärr också dragit. Min hör inte ens att jag klickar trots att jag i vanliga fall använder det i träning och vardag. Lina fungerar inte heller, hon kollar inte ens åt vilt när hon har lina, hon vet att hon inte kommer någonstans.
SÅ, jag tänkte testa med citron!
Eller så får jag önska att snön ligger kvar för hon sticker inte i djupsnö, hon har inte en chans att hinna ikapp vilt plus att matte tar sig fram nästan lika fort i snön:D

Okej, tack för ditt svar. Har flexikopplet när jag går i stan och tränar så jag kan "hala in" henne fortare ifall jag möter någon med hund eller liknande. Ska kolla det du skrev om eran :D

Okej, Tack för ditt svar. Hon är ganska fixerad vid lukten/djuret när hon väl fått upp spåret eller fått syn på djuret, i koppel går det hyfsat men är hon lös drar hon direkt. Det är svårt att få henne att ignorera djuret. Sen är hon korsning med hälften stövare också, så det ligger ju i hennes natur, :P

*kl*

Nu har jag inte lusläst tråden, men personligen är ett bra stopkommando A&O och en av de första saker som börjar tränas med valpen i mitt hem. Då uppnår man lättast bra resultat.

Har man problem med en äldre hund som sticker efter vilt så brukar inkallning inte vara så stor idé. Nu är ju allt individuellt, men oftare är det lättare för hunden att stanna än att när den är på väg i full fart framåt vända och komma tillbaka till husse/matte. Sedan när hunden stannat har man ju brytit jaktbeteendet och brukar få bättre kontakt med hunden och kan kalla in.

Sedan har vi ju dem som inte stannar på kommando heller ;)
Fokus skall läggas på att bryta beteendet hunden är inne i. Få bort fokus på djuret den jaga helt enkelt. Nån nämnde köttbullar, en annan långlina, spring ikapp hunden är ett alternativ. Man får rigga situationer och gömma folk ute i skogen som kan hoppa fram och skrämma/bryta hundens beteende....... vad som helst för att bryta beteendet helt enkelt. Inom laglig gränser förstås!!!
Har man förstört sitt stannakommando kan man börja på nytt med ett nytt ord, kanske pipsignal.......

Detta om att berömma när hunden kommer hem är jag lite tveksam till. Du ska deffenitivt inte straffa den för då vill den som nämnts inte komma hem nästa gång. Däremot så har den ju själv lämnat flocken och inte är det helt självklart att flocken tar tillbaka den när den ger sig ut på så självständiga turer.:cool: Då kan den gott få vara ensam och utstängd från flocken ett tag. Men här måste ju anpassa sig utifrån var man är så att inte hundens säkerhet äventyras!

Det sägs att min terrier var kattjagare i sitt förra liv. Numera bor hon med två katter och jagar dem inte.

I början så fullkomligt vibrerade hon när hon fick se katterna, hon studsade upp och ner för att komma åt dem när de satt på köksbänken och åt. Utomhus var det oemotståndligt att jaga en springande katt.

Jag vet inte hur hon har slutat men den har hon. Visst önskar hon att hon fick nosa på katterna lite längre än bara snabba hälsningar, men det är katterna som styr och det *vet* hunden.

Vi tränade genom att en människa satt bredvid hunden och höll om henne (då minskade vibrationerna) och hon kunde inte sticka. Sen satt vi så varje gång en katt kom inom synhåll. Lite tur har det väl varit att föraren i princip alla gånger sett katten innan hunden gjort det och då kallat in hunden så hon har haft väldigt få chanser att sticka iväg. Inomhus har katterna många reträttplatser iom loft och övervåningar dit hunden inte tar sig. Många gånger har det legat en katt på toppen av trappan och glott föraktfullt på hunden nedanför.

Jag tror att min hund jagat katt i första hand för att leka, numera iallafall, hon försöker få igång de tröga katterna genom klassisk terrierleks invitation - men katterna är högfärdiga och inte det minsta intresserade. Om hon däremot håller lite låg profil så *kan* de tänka sig att nosa både bak och fram, men hunden har såååååå svårt att hålla svansen i styr.

Var kan man få tag på citronhalsband som styrs med dosa? Vad ligger priset på? Kan man hyra det nånstans?

Har du tittat på tradera? Jag tyckte jag såg någon som brukade sälja något liknande halsband med "fjärrkontroll" ganska billigt.

Gå in på Hem och hushåll - husdjurstillbehör.

Vet inte alls om det är ett vanligt citronhalsband, det säljs ju mycket konstigt där. Men det kan vara värt att kika.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 924
Senast: Snurrfian
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 496
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?