Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En hund ska aldrig få upptäcka att den kan fly för att komma undan korrigering. Evita gjorde några försök, men då fräste jag till så hon lade sig platt. Hon visste vad det där fräset betydde och att hon till slut skulle förlora. Har man en smitare som man inte kan fräsa åt är lina en ganska bra grej. Det finns fiskelinor som är starka men inte väger ett dugg. De syns inte heller så hundarna fattar aldrig att de har lina på sig. Det ska sedan ta en korrigering för hunden att förstå vad som händer om man försöker smita.
Sedan finns det ju vissa drifter som är så starka att de inte går att korrigera bort. Hunden tar stryket för handlingen är värd det, exempelvis cillamuffins matgalna labbe.
Alexandra_W Och Diskus: Jag har kanske haft väldigt långsamma hundar - bla. bordercollie/whippet blandras och malle... Så det måste ju vara tack vare att de är så långsammaeller tacka vare att jag är så ruskigt snabb
Som denna metod faktiskt fungerar!!
Poängen är att man måste hitta rätt nivå för rätt hund! Har man en greyhound som drar på allt vilt innan föraren hinner säga pip, så kanske mekaniska hjälpmedel så som halsband med obehag (ovidkommande vilket obehag) fungerar, men... Jag har sett fler fall där mekanisk korrigering INTE funderat alls utan social-påverkan har varit det enda som verkligen abrutit hundens ständiga vilt-sökande.
Som Alexandra skrev så finns det absolut hundar som lär sej - Husse rastar = inte jaga, matte rasar = jaga om något intressant dyker upp
Det finns dock också många hundar som lär sej Halsband med liten dosa på = inte jaga! Halsband utan dosa/inget halsband = Jaga!!
Alla är vi saliga i vår tro!
Mina tips kanske passar någon!
/Ulga
Alla är vi saliga i vår tro!
Mina tips kanske passar någon!
/Ulga
Min rottis blev också betydligt hårdare vid jakt än hon egentligen var. Därför fick också korigeringen bli därefter. Jag har varken före eller efter jakttillfället varit lika hård i en korrigering.
Hur gjorde du när du "uteslöt" ur flocken? Motade bort när han närmade sig, ignorerade...?
*Knapplån*
Nu ska vi se om ni tycker att jag gör rätt. Jag var ute nyss och tränade med Zita. Jag bor i lägenhet men vi har väldigt många harar häromkring, jag var ute ca 15 min och hann se 5 harar, :P Men i alla fall. Jag gjorde som så att jag gick i närheten av hararna så att Zita såg eller kände lukten av dem, när jag såg att hon visade intresse så ropade jag på henne tills hon kom, när hon kom fick hon massa beröm plus godis. Så höll jag på hela tiden och det tog ju en bra stund innan hon kom men, hon kom. :P
Jag har ett flexikoppel på tre meter, så hon kommer en liten bit ifrån mig. När jag ropar på henne, tycker ni att jag ska "dra" i kopplet lite för att förstärka kommandot? Eller ska jag låta henne vara på lång lina och ropa tills hon kommer?
Var kan man få tag på citronhalsband som styrs med dosa? Vad ligger priset på? Kan man hyra det nånstans?