När jag får hem unghundar/vuxna hundar till mej som visar intresse för villt så gör jag så här:
Jag går ut och testar av HUR intresserad hunden är. Jag promenerar med hunden i koppel på områden där jag vet att det finns ex. gott om kaniner. När hunden sedan visar intresse så testar jag vad som krävs för att bryta det intresset. Kan jag locka hunden med mej? Kan jag uppmana den med rösten att ignorera viltet? Måste jag knycka lite i kopplet? Eller vad/hur mycket krävs?
När detta är kontrollerat så åker jag hem och börjar lydnadsträna. Om jag inte kan kalla in hunden i vardagliga situationer utan störningar kommer jag ALDRIG kunna avbryta en jakt!
Hunden rastas ALDRIG lös - utanför inhägnat område - innan jag har en väl fungerande inkallning där hunden klarar av att ignorera lockande störningar så som andra hundar, barn, bollar osv.
Två bra övningar som stärker inkallningen:
Lek med hunden och en boll! Rulla/kasta bollen 20-30 meter och låt hunden springa och hämta den. Gör detta 4-5 ggr. 6:e gången låter du hunden påbörja "jakten" på bollen men sedan avbryter du den och gör en inkallning på "halva vägen" så att säga. Om hunden avbryter och kommer till dej så ser du till att ha en annan boll redo som du DIREKT kan kasta till hunden som belöning. Om den INTE kommer så går/joggar du efter hunden med ett stramt kroppspråk samtidigt som du med låg/sträng röst förklarar vad du tycker om hundar som inte lyssnar! Ta av hunden bollen gör om övningen! Om hunden även denna gång är olydig - ignorerar din inkallning - så får du vara tydligare med ditt missnöje! Om den lyssnar så var frikostig med belöningar och beröm. Använd sedan denna övning men lägg in oregelbundenheter så att hunden ALLTID måste lyssna på dej för att veta om den får eller inte får hämta bollen. Vissa pass kanske den får hämta bollen alla gånger du kastar den, andra inte...
När ovanstående övning fungerar så är det dags att planera in hundar som störning. Planera rastningar tillsammans med andra vänner med hundar - helst lydiga sådana

. Låt hundarna leka och bestäm sedan ett lämpligt tillfälle där hundarna är "mottagliga" och kalla in dem. Gör sedan som ovan! Ohörsammhet korriegras, hörsamhet premieras på ALLA sätt som hunden uppskattar!
När du så har en hund som kan lyssna och komma på inkallning trots rullande bollar och andra lekande hundar DÅ och först då är det dags att gå ut och testa med vilt. Bäst är att gå till ett område där du vet att det finns gott om vilt, men som är placerat så att trafikerade vägar/järnvägar inte finns i direkt närhet (öppna fält är betydligt bättre än skog pga sikten).
Släpp hunden och låtsas so att det regnar! Kalla in några gånger och belöna riktigt om hunden är snabb och "duktig"! Ge INGA andra chanser! Inkallning är ETT (1) kommando = Hunden kommer! Inget annat.
Om hunden är ohörsam redan innan ni stött på vilt, avbryt övningen!!! Öva mer med bollar och hundar där du lättare kan styra över vad som händer!
Om hunden kommer snabbt och du känner dej säker på att övningen kommer fungera fortsätt promenaden och hoppas att ni stöter på vilt på lite lagom långt avstånd. Om hunden visar intresse - ex stannar upp/tittar/bbörjar söka spår eller vad som helst - avbryt med det kommando du använt hemma! Ex Fido hit! Om hunden inte lyssnar så gör du exakt samma som om det var en boll den fixerat vid. Dvs gå efter hunden samtidigt som du muttrar arga/stränga saker om vad man kommer göra med ohörsamma hundar! (Ordvalet är så klart helt oväsentligt! Det viktiga är att du både verbalt och med ditt kroppsspråk visar ditt missnöje!!) Om hunden börjar gå/springa mot/efter viltet så går/springer du efter sammtidigt som du med högre röst påtalar missnöjet! Detta gör du TILLS DU HUNNIT IFATT HUNDEN!! Dvs du går/springer efter verbalt bråkandes på hunden tills du kommer ikapp den! Du kallar INTE på den eller använder något kommando ord i din monolog! Du pratar hela tiden enbart för att hunden inte skall kunna missta sej på vad du anser om jakt!!
När du hinner i fatt hunden så är det VIKTIGT att DU går hela vägen fram till hunden du får INTE stanna så att hunden kommer till dej!!!
När du hunnit ikapp så förklarar du med de medel som krävs att detta var första, sista och ENDA gången som jakt påbörjas utan husse/mattes initiativtagande! Hur/vad du gör är helt beroende på hund/situatiton mm. Men hunden skall INTE kunna missförstå vad du anser om jakt!!
När denna korrigering är avklarad så vänder du på klacken och promenerar iväg. Kalla på hunden med neutral röst om det brhövs, men bli inte glad!! Hunden MÅSTE få anstränga sej för att få "njuta av" en glad husse/matte! Låt dock resten av promenaden bli en långsam klättring uppåt där hunden innan ni kommit tillbaka till bilen/hemmet fått lyckas med några inkallningar och belönats på lämpligt vis!
/Ulga