Hur fick ni hunden viltren?

Sv: Hur fick ni hunden viltren?

Jag jagade min ena med hästen, hon har nog flögit efter en hare 2 gånger som unghund tror jag, iofs i "gillrad fälla". Då drog jag efter henne med hästen och läste lusen av henne, så det är inga problem att stoppa henne, hon ser oftast inte dem.

Den andra var ju betydligt äldre och kom dessutom uppåt landet där de inte har så mycket småvilt, så hon stack ju efter allt i början. Provade att jaga henne med hästen också, men hon var alldeles för fokuserad för att märka att vi var bredvid, efter nån kilometer gav jag upp...
Men jag gick hjälp av en kompis att träna stoppsignal på andra spännande saker, typ boll i full fart, och sen gick vi över att träna på hare. Så vi gick en i varje ände av åkern, så om hon skulle dra efter så skulle vi kunna (i teorin:D) ta henne ändå. När viltet stack upp skrek jag stanna och då hade hon bara det i huvudet så hon stannade.
Fast det kräver ju en i grunden lydig hund, vilket hon är, det var bara så jäkla spännande:D

Fast faktum är att mina jagade en hare senast igår, men det var helt och hållet mitt fel som sysslade med annat för länge så jag såg inte att de jagade haren förrän de var en halv kilometer bort. Men de hinner aldrig i fatt och de kom tillbaka inom 3 minuter, dock ändå inte bra, får träna stopp idag :angel:

Jag vet faktiskt inte, de flesta hundar går nog att få viltrena skulle jag tro men kanske inte med metoder som man faktiskt är beredd att ta till.

Svårt ..

Nej det är inte svårt, läste du inte Hallgrens krönika i förra hundsport? Man bara lär hunden att matte är jätterolig och kör små aktiviteter på skogspromenaderna så lär sig hunden att hålla koll på matte och att hon är roligare än harar...

*ironi* :devil: Han får gärna komma och visa med min terrorist.

Allvarligt talat, jag tror du har rätt. Min blir helt vansinnig! Det skulle kanske funka med vissa extrema metoder men aldrig att jag skulle prova det.

Jag rusade efter hunden, fick tag på henne medan hon fortfarande hade haren i huvudet och hivade upp hunden så hon flög i en snygg volt i luften. Det tog totalt fyra minuter. Hon har aldrig jagat vilt igen.

Åh, om jag vore så snabb. Min är så OTROLIGT snabb att hon pipit iväg innan man hunnit säga hare. Innan jag ens tagit några steg är hon långt borta.

Även om hon sitter vid min sida och jag är beredd på att hon ska sticka så hinner hon sticka innan jag hinner dyka ner och hugga henne.

*kl*

Har en hund som både gillar bollar, springa och är inklickad. Och som jagar.

Upp sex på morgonen, långlina, ut och gå där det är vilttätt. När hunden har fått upp spår, syns på honom när det är vilt eller bara "nån som gått förbi". Då har jag klickat, fått hundens uppmärksamhet, tagit favvo-bollen och kastat i motsatt rikning. Sen har både jag och hunden galopperat efter bollen. Hunden har altid fått vinna.

Och vet ni vad, det fungerar. Nu kör jag på samma sätt fast utan lina.
Fast det gäller att vara snabb, och det ser antagligen väldigt roligt ut.

Det är inte jag som är snabb. Det är hunden som är långsam. Enda fördelen med att ha en hund med slött temperament.

Hur tränade ni in stopp? :)

Enkelt förklarat:

Står två personer mitt emot varandra, hunden kan lattja med vad den vill, ska helst befinna sig nåtsånär emellan. Då kastar man ett föremål, man kan börja med något som inte studsar/rullar. När hunden ser det säger man stanna med hela kroppen (om det inte funkar med bara röst, man kan använda både sitt, ligg och stanna, det som funkar bäst, jag använder sitt).

När hunden stannar får den beröm, stannar den inte så gäller det att föremålet har landat så nära den andra personen att den kan ta föremålet utan att hunden får det.

Sen tjatar man på med det och ökar på svårigheten på föremålet och ökar avståndet. En boll i full fart längs marken med hunden på 50 meter är tex inte så lätt.

När hunden har lärt sig stoppet kan man även tillåta den att hämta föremålet på signal, men EFTER att den har stannat.

Funkade bra på min som sagt:D

Nä fysisk "bestraffning" fungerar icke. Den gången med hästarna när det "tog" var en ren impuls och kom i exakt rätt sekund.
Jaktbeteendet min har är bara toppen på isberget. Han kommer inte på inkallning, drar tills han blir blå om man inte hela tiden tar förhållningar - han är som en het häst - med små kramningar i kopplet så kan han gå med "bara" sträckt koppel. Så fort jag mjuknar så drar han. Han skiter fullkomligt i att han får släpa på folk.
Gå fot är något man gör enbart med upprepade kommando var 5 m.
MINSTA beröm är tecken på att man får ge sig iväg.
Vi har kämpat med varsågod hela tiden men att han vet vad det ordet betyder gör inte att inte bra betyder det samma. Att jag stannar honom betyder ALLTID att det finns vilt eller något annat kul i närheten och han börjar genast kolla av området runt - OCH DET HAR ALDRIG HÄNT ATT JAG STANNAT HONOM NÄR JAG SER NÅGOT.
Fasen vet vad han fått lära sig på sina första 2 år.
Jag tror han fått jaga fritt och mycket sällan om aldrig gått i koppel som valp.

*Knapplån*

Detta med vilt är ett stort beskymmer för oss. Vi (jag & min sambo) har en tik på snart 4 år som vi haft i lite mer än ett år. Hon är blandras mellan Dobermann och Stövare och hon drar så fort hon får upp ett spår, och hon springer tills dess att spåret upphör eller hon tappar det. Enda fördelen med henne är att hon ALLTID springer tillbaka till samma ställe som hon stack ifrån.

Det vi gör nu är att när hon sticker så ropar vi, har hon inte kommit/reagerat efter två "rop" så lägger vi henne ner(när hon väl kommer), skäller och sen får hon gå kopplad nån minut.

Har de senaste ggr sprunit efter henne och det har fungerat faktiskt. Problemet är om jag är en bit ifrån henne eller om jag t.ex rider.

Kanske borde testa en sån där med citrondoft, som man har en dosa till. Zita som hunden heter behöver nog mest ngt som stör, så att hon avbryter det hon håller på med.

*Knapplån*
Det vi gör nu är att när hon sticker så ropar vi, har hon inte kommit/reagerat efter två "rop" så lägger vi henne ner(när hon väl kommer), skäller och sen får hon gå kopplad nån minut.

Nämen, så när hunden äntligen bestämmer sig för att avbryta och återvända till er så hamnar den uppochner.
Det var nog det dummaste jag hört på länge.

Nämen, så när hunden äntligen bestämmer sig för att avbryta och återvända till er så hamnar den uppochner.
Det var nog det dummaste jag hört på länge.

Håller helt med. Snart slutar nog hunden komma, den får ju sig bara en omgång...:crazy:

Två olika alt, i två olika lägen.

1. Vissla in på visselpipa med köttbullar. Samma princip som när man klickar in en hund. Vissla - ge JÄTTEGOTT godis, vissla - ge JÄTTEGOTT godis. Träna hemma i köket först typ. När hunden oavsett vilket rum den är i eller vad den gör kommer som ett skott när pipan ljuder, då flyttar man ut, till ingägnat område. I början visslar man bara när hunden är oupptagen, supergoda godiset när den kommer. Sen börjar man vissla när hunden är intresserad av någonting på sådär lagom nivå (sniffa en buske typ).

Sen utökar man, och om hunden är tillräckligt godismotiverad (godiset måste ju smälla högre än att jaga) så kan man bryta under pågående förföljande av katt/jare/rådjur/vad man nu försöker träna, genom att vissla i pipan. OBS att pipan inte betyder 'kom hit' för hunden, utan 'här var det köttbullsutdelning'

Alt 2. Sprayhalsband i kombination med uberpositivt komma till husse/matte. Man får träna in det med på inhägnat område. Ropa in hunden, om den kommer beröm och ge gärna godbit. Om hunden inte hörsammar inkallningen, spraya och ropa ett kort tag efter. Beröm när hunden kommer. De två jag använt sprayhalsbandet på lärde sig SNABBT att det blev otäckt om man inte kom direkt när matte sa, men utan att koppla det till matte. Jag förstärkte hur hemskt sprayandet var genom att ömka lite med *vissel*

Dock, det finns hundar som skiter helt i både sprayhalsband och köttbullar, och de som ser sprayhalsbandet som så otäckt att de springer hem. (Då fungerar det ju mot att inte jaga, men dåligt för inkallning).

Vissa hundar fungerar bra med neutral spray i halsbandet, andra kan man behöva citronellaspray till, eller kanske senapsspray (aldrig provat den, men vet det finns).

Jag ska köpa nytt batteri till halsbandet jag, nu ska den lilla slyngeln även känd som Viktor lära sig att INTE äta hästbajs. Han väljer hästbajs före köttbulle, och alltså måste jag tyvärr göra det obehagligt att ignorera mattes NEJ och ändå äta hästbajs.

*KL*

Det här med fysisk bestraffning/stort obehag, så MIN tro är att ska det fungera måste det vara frikopplat från matte/husse. Min förra tik fick tyvärr en spark av en häst. Hon had einte gjort minsta fel, hästen blev skrämd och slog.

Hon gick inte i NÄRHETEN av hästar sen dess.

En hund jag hade som var hopplös på att jaga, slutade TVÄRT den dag den under jakt i EXAKT samma sekund som jag vrålade NEJ åkte på en propp av elstängslet. Min lilla tik som var hopplös på att jaga hönsen, och där vi provat både att ta tag i henne och tycka 'NEJ' (dvs mkt obehagligt) och spola vatten på osv, hon slutade inte förrän den dag en av ungtupparna helt sonika gjorde helt om och började jaga henne. (Liten dvärghund). Efter den dagen gick hon omkring mitt i hönsflocken med en air av 'det finns inga höns här'.

Äh, kom igen när ni haft greyhound ;)

Skämt åsido, är väl ganska FÅ hundar man kan springa ikapp om de sticker? Med tanke på att även min lilla luddboll lätt sprang ifrån matte om hon ville.

Varför inte prova med sele o lina när de inte funkar med köttbullar?

Känns som att de skulle va enklare..

Jag skulle aldrig ge mig ut i skogen med en okopplad hund om den sticker efter vilt..

Jag skulle träna med sele o långlina (jag vet jag tjatar om de hela tiden, men de funkar såå bra).

När hunden fattat att man kommer till matte när hon ropar trots vilt då tar man bort linan, först då är de säkert att släppa lös hunden.
Annars finns ju alltid risken att hunden kan självbelöna sig. O de vill man ju inte, särskilt inte om man lagt ner timmars träning i skogen. :grin:

Varför inte prova med sele o lina när de inte funkar med köttbullar?

Känns som att de skulle va enklare..

För att hunden är smart. Koppel alt lina på = man äter inte hästbajs.

Fri = hästbajs är mums!

Skvallerträning skulle säkert fungera, om man inte bodde i hästbajsets mecka, dvs kunde undvika självbelöningar mellan träningspassen.

Så, kvar är att lära hunden att man VILL INTE äta hästbajs, det är en otrevlig fritidssysselsättning.

Använder inte långlina vid inkallning eller viltrenhetsträning heller, de två jag haft inkallningsproblem/jaktproblem med hade stenkoll på när linan var på, trots att jag tillslut använde startsnöre till gräsklippare (mkt lätt och tunn) så de inte skulle märka linan. De lät sig inte luras så lätt. De lät sig inte luras av hake i halsbandet heller. (tänkte ett tag att det var vikten från haken de kände, och slängde på en ultralätt hake på linan, och en normaltung men utan lina sen på andra halsbandet. Inte en suck att de gick på det ;))

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 925
Senast: Snurrfian
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 496
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?