Hur fick ni hunden viltren?

eldione

Trådstartare
Jag är väldigt nyfiken på hur ni tränat era vuxna hundar att bli viltrena eller inte sticka efter andra hundar.
Alltså inte hur de tränats från valp utan hur problemet har löst sig efter att hunden redan varit sådan som sticker på vilt (tex).

Det är väl ändå ett relativt vanligt problem att vuxna hundar inte lyssnar på inkallningen ifall den får syn på tex en katt eller hare men att det finns de som lyckas träna bort det.

Hur gjorde ni? Hur lång tid tog det?

Sv: Hur fick ni hunden viltren?

Om någon har tips på hur man fixar sådant trots att man har vinthund så får ni hojta till :D

Jag rusade efter hunden, fick tag på henne medan hon fortfarande hade haren i huvudet och hivade upp hunden så hon flög i en snygg volt i luften. Det tog totalt fyra minuter. Hon har aldrig jagat vilt igen.

Jag tror faktiskt det är bland dom enda sätten att få en hund som en gång jagat att sluta, att göra det så JÄVLA obehagligt och illa att dom verkligen kommer ihåg det ..

Jag tror faktiskt det är bland dom enda sätten att få en hund som en gång jagat att sluta, att göra det så JÄVLA obehagligt och illa att dom verkligen kommer ihåg det ..

Men om hunden inte bryr sig ändå? Min är hopplös på vilt och katter och jag har hunnit på henne mitt i kattjakten och hon åkte på en riktig avhyvling, hon var ganska spak några timmar sen skakade hon av sig det och problemet kvarstår....

Hmm det tåls att tänka på, då tyckte hon inte att det var tillräckligt obehagligt.

Men å anda sidan kan man ju inte gå för hårt heller, det finns ju en gräns.

Har du ömkat henne efteråt ? Dvs först avhyvling alá bigtime och sedan ömka för att förstärka det obehagliga ?

Jag vet faktiskt inte, de flesta hundar går nog att få viltrena skulle jag tro men kanske inte med metoder som man faktiskt är beredd att ta till.

Svårt ..

Denna hund det gäller tog jag över när hon var 4 år..och inte hade nån lydnad knappt..Jag hade fått till inkallningen ganska snabbt,men en sak missade jag..jaktlusten..
När jag 1a gången upptäckte att hon jagade vilt,var en gång när vi var ute och red..Hunden drog efter en hare..Men jag satt till hästt,så då blev vi snabba!

Full kareta efter hunden,gapandes och vrålandes,när vi kom ikapp,så kastade jag mig av hästen och tag ett rejält tag i nackskinnet,och vrålade ilsket,säkert nåt i stil med "vafan gör du mm..."

Efter det,så kunde jag hinna avläsa henne när hon var på g,och det räckte med ett "apvrål"..Hon kom väl i håg ridturen..

Sen kunde det räcka med "stanna"

Numera så tittar hon knappt på vilt!

Hon var ganska ivrig på katter också..Hade bara haft henne en vecka när jag upptäckte det(tog henne ju som 4åring),vi gick ut..och på gården satt grannens katt..Satan vilken fart hon fick,kopplet gick av,jag for i backen,hade handen i gips,nyopererad..Låg väl på backen och tjöt,gipset sprack,ett stygn gick upp..Kravlade mig upp och gick fram till hunden där hon stog och sniffade efter katten i busken..Och med min smärta,mitt trasiga gips,ett stygn fläkt,blodig..Så överreagerade jag nog..Jag tog kopplet och drämde till henne..
Nej,hon jagar inte katter mer..
Hon vill,men hon gör det inte!

Lär väl få hela Buke på mig nu.....men jag har fått hjälp att använda citronhalsband.
Min hund har under 3års tid (hon fyller snart 4) gått i koppel utom på inhägnade områden då hon stuckit efter vilt. Inte bara efter synintryck, utan även efter spår.
Hon har mått otroligt dåligt psykiskt av detta, varit väldigt stressad.

Det har inte tagit lång tid att träna och nu har jag en hund som mår bättre psykiskt också. Hon går lös dagligen, på nästan varje promenad oavsett var vi går (park/skog/fält). Inga tendenser till att sticka på spår. Visst spårar hon fortfarande, men hon blir inte stressad av spåren längre och hon är avslappnad och lyssnar på mig.
Det har tagit ca 3 månader att få henne så här.
Vi har fått en bra relation numera!
Har tom. kört MH med förväntat resultat, där testledaren sa att det tydligt syntes att min hund litar på mig och väntar på mitt godkännande (utan att vara rädd för mig, så ingen tror det).

Hoppas du kan få hjälp, det är jättejobbigt att ha en hund som sticker på vilt.
Att springa fram till människor/andra hundar har min hund aldrig gjort dock.

Funkade i 2 veckor på mitt monster. Han fick göra en luftvurpa efter att ha gjort utfall mot hästarna.
Men sen så skulle han gå förbi dom när dom stod och åt.
En häst gjorde ett utfall och han skuttade undan och sen var cirkusen igång. Jag kom inte åt honom och han hade skitkul. Märrarna sprätte och slog och han for runt mellan och under dom.
Så där slutade den lydnaden.
Jag vet inte hur många gånger kräket har hoppat rakt ut över djupa diken - det slutar alltid med att han dimper i backen, någon gång ner i vattnet, pga av att kopplet tar slut och det blir en rejäl knix av strypet.
Inte fan lär han sig.
Han har efter 3 år äntligen förstått att linan han är bunden med och selen inte går sönder så han slutat ta fart och slå frivolt då det tar stopp. Ibland glömmer han det dock.
Vi har satt i en grov båtfjäder för att det ska bli lite mjukare för honom - men stopp blir det ändå.

Jag har aldrig träffat envisare hund, han slutar inte prova - aldrig någonsin - han bara minimerar skadeverkan.

Men hur fungerade citronhalsbandet då? De enda jag sett sprutar ju när hunden morrar/skäller, visserligen skulle det kunna funka då hon börjar skälla när hon satt efter vilt, men har svårt att tro att hon i det tillståndet ens skulle märka att det sprutade citron.

För övrig tog jag i henne riktigt hårt den gången, men hon är på det viset väldigt "hård" och tålig. Bryr sig inte nämnvärt. Nej jag provade inte att ömka henne då jag själv var så arg att jag riktigt kände adrenalinet pumpa och tänkte nog inte längre än näsan räckte:crazy:

Kan tillägga redan nu också att jag nu har henne kopplad där jag vet det finns risk att hon sticker.

Har tänkt prova börja klickerträna bort vilt. Men det krävs enormt tålamod och tar tid. Man börjar helt enkelt som så att när man ser att hunden fått upp spår klick/belöna, obs att belöningen måste vara något RIKTIGT roligt för hunden (hunden lär naturligtvis vara inklickad redan). Och fortsätter så till hunden självmant söker upp dig för belöning när den får upp spår. Sen får man försvåra så man rör sig på avstånd där man vet vilt brukar befinna sig, klick/belöna när hunden får syn på dem osv....
Som sagt tar tid och kräver tålamod, men det är en metod jag tror på.

Den enda gång min hund har dragit efter rådjur rusade jag också efter men istället för att fysiskt korrigera honom när jag hann ikapp körde jag bort honom från mig. I mindre än en halv minut fick han inte vara med i min flock och fy tusan vilken hård korrigering det var för honom. När jag väl kallade in honom och berömde när han lydde hade jag världens fjäskigaste hund i timmar efteråt. Han har aldrig dragit efter rådjur igen, även om han kan springa några steg räcker det att ropa till för att han ska bryta, så även om det kanske var en grym bestraffning så hade den avsedd effekt och jag har aldrig behövt ta till den igen.

Tänk om man hade en hund man kunde springa ikapp! Då skulle jag vara världsmästare på sprintdistans :D

/Setterägare

Haha, i ärlighetens namn så saktade han av lite, han insåg att mitt vrålande och svärande inte direkt skulle tolkas som uppmuntran till den roliga jakten... Annars har jag ju också typen av hund som är borta vid horisonten på två röda :laugh:.

Om man ska se det så, ingen har chans att komma i kapp min lilla kamphund heller hon springer så hon ser ut som gråben typ :D

Ganska roligt att se faktiskt...

Trodde aldrig att hon skulle vara så kvick som hon är faktiskt, hon springer förbi de flesta raser vi träffat faktiskt..

Det citronhalsbandet jag har fått låna är ett sådant man styr med en dosa, dvs man trycker på en knapp för att det ska ge en citrondusch.

Klicker gav jag upp ganska direkt när det gällde att få min hund viltren, hon hörde den ju inte trots att hon annars hör den på en gång och vet vad det betyder.

Jag har en kompis som har en gammal kappis (grey) som alltid haft galen jaktinstinkt. Hon började klickerträna honom så varje gång han såg en hare fick hon honom att sätta sig ner (bara det är en bragd i sig) och så fick han godis. Efter MÅÅÅÅÅNGA om och otaliga men började det sakta sjunka in och idag kan han faktiskt vara lös. Han springer runt och latjar och när han får syn på en hare springer han blixtsnabbt till matte, sätter sig och väntar på godis. Helt otroligt men går det på en kappis så ska det gå på allt. Ska själv börja träna min med denna metod då hon blir helt blockad när hon ser en hare.

En del hundar är hårdare än andra och de hårda är svårdresserade. Ingen ide att ge dem däng heller för man kan slå halvt ihjäl dem utan att de bryr sig. Där får man hoppas på att det finns något annat att spela på, som enorm matlust eller liknande. Då kan man ju alltid köra klicker eller något.

Ett beteende som redan gett belöning är ju dessutom ännu krångligare att få bukt med. Min hann ju bara jaga en enda gång och fick således aldrig någon belöning för det.

Och min tappade bort haren så hon sprang runt och letade. Annars hade det varit kört.

På min hund upplever jag att fysiska korrigeringar inte fungerar något vidare, för att han öht ska reagera måste man ta i hårdare än vad som känns rimligt och dessutom svarar han lätt upp då - inte för att han är kaxig utan snarare för att han känner sig trängd. Han är nog ett rätt bra exempel på en hund där "snälla", sociala korrigeringar som ser mjuka ut är mycket jobbigare för honom än vad en korrigering enligt den "hårda skolan" skulle vara. En skicklig hundmänniska med bra timing skulle säkert kunna använda fysisk korrigering på honom med framgång, men jag kan det inte - och det finns inget större behov eftersom det i princip alltid räcker med rösten eller kroppsspråk.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 924
Senast: Snurrfian
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 496
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?