hur farligt är de?

Sv: hur farligt är de?

Hur går det, har läst din tråd nu. Usch hoppas ni får fast dom och att polisen kommer snabbt. Kan ni stå bakom dörren och försöka låsa in dom i en box, Om det finns galler på dom.

Men gud vad läskigt. :crazy: Hur har det gått för er? Det låter mkt märkligt att samma sak hänt redan 2004, bilburna män som dessutom vet vad som är farligt för en häst, iom valet av foder. :crazy: Låter väl planerat och märkligt.

Detta verkar sjukt skumt. Vem f*n lägger ner sån tid på att åka och ge hästar mat, flera dagar i rad osv? Har du några "fiender" som vill jävlas eller sabba för dig? Kanske har stallägaren kommit på kant med någon..?
Jag skulle faktiskt inte sätta hundar på vakt eller mig själv än. Jag skulle installera kameror och sedan låta det hända en gång till och sätta dit dom asen på kameran. Bättre att hästarna inte far illa en gång till - ja! men! en gång till tar han nog inte så stor skada av om han lever än, så att säga. ta det inte fel. och samtidigt sätter ni dit dom j*vlarna och hästarna får vara ifred sen...

vi har funderat på de med fiender och stallägaren kom på kant med en nu för någon månadsedan(hade hästar här och bodde här) men ja vet vem de är då den personen jobbar hos veterinären ja åker till och nä ja vill verligen inte tro de. Annars vet vi inte:/ja har satt upp min fölvakningskamera men vi fick inte något bra på den dock är de givetvis visat för polisen. Ägaren funderar på kameror på hela gården men de är typ en mega gård så de lär gå måååånga då men ja tycker de är ett lätt val men en snål stallägare tycker de blir dyrt:/ men vi turas nu om att vara där och hålla koll:) har ju även reg på en bil som smyger omkring här som inte vi känner igen. Inget foder i någon häst krubba idag dock lösa hästar i stallet:/

ja men eller hur:/ men nu är fodret inlåst på natten de är någon där par gånger i timmen och kollar så allt är som de ska. Dock var hästar ute i morse i stallet men tur dem inte kommer åt maten iallafall:/

:eek: Lösa hästar, hoppas inte dom hittar på något mer i natt.

stallägaren har lovat att patrullera så hoppas han håller de har kedjor på boxarna nu med men dem kan fan inte ta sig ut annars heller men men:/ En fråga larm någon som har de på sitt stall? är fan villig att betala de bara de tar slut:/

men fy!! hoppas att detta får ett slut och det snart!
har ni nån aning om vem det kan vara? en sur bonde som inte vill ha hästar i närheten av sin gård? eller helt enkelt en som vill sabotera för dig eller nån annan i stallet?
vet en som har problem med en gubbe som vill att grusvägen ska bli asvalterad men majoriteten av de som bor längst vägen har hästar och vill behålla grusvägen. så gubben skrämmer alla hästar som går förbi, bankar på plåt tak och väsnas riktigt rejält, så att de ska flytta och han kan få sin asvalt väg. knäppt!

kan ni inte släppa in en stor elak hund med rabies i stallet så han kan vakta hästarna och äta upp skurkarna??
är glad att jag bor ovanför stallet så jag ser och hör när nån kommer.

saken är att stallägaren äger typ all mark här ^^ så tror ingen är sur över hästarna sen har de ju drabbat flera i stallet men min prins som redan har de mesta skador man kan ha känns de som är dem som tagir mest skada av de. Stora hundar finns här men dem är inte direkt skräck injagande^^ vi har våra misstankar men man kan inget göra utan bevis men nu hjälps vi alla åt med att åka ut och patrullera :b

Läskigt att det fortfarande håller på!
Hur mår din häst nu då?
Skulle jag vara er skulle jag försökt gömma mig i stallet en natt med en bra kamera och tagit kort på dem om de kommer och gör någonting. Då finns det ju ändå starka bevis. Kanske inte så enkelt dock.

Hmmm...har inte lusläst tråden...men hur kommer det sig att amerikanarna ger sina hästar torr betfor och pållarna klarar sig utmärkt? Finns det någon som kan förklara det? Min lille gris satte i sig en hel del torr betfor och jag ringde direkt till Strömsholm och där fick jag beskedet "ABSOLUT inget vatten"
för då kan hela magen och tarm brista. Rådet blev MOTION för att få magen att jobba...och det gick...hon blev bra efter ett par timmar.

jag får genast dåliga vibbar av att dem fick svampar i dricksvattnet.
Tänkte på ifall dem sprutat in ngt i svamparna..... varför dem inte gjort det direkt i vattnet vet jag inte, kanske för att det är svårare att bli upptäckt med svampar. men vi får hoppas på det bästa!

Har det gått så många timmar är det knappast någon fara. Har betforen passerat strupen är det ganska ofarligt. Många tror att betforen är jättefarlig i magen och sväller abnormt, men så är inte fallet...det är farligast på vägen NED.

"Hästar kan normalt inte kräkas. Deras övre magmun stängs helt med hjälp av kraftig muskulatur och slemhinneveck, som effektivt hindrar ett bakåtflöde till foderstrupen. Om ett stopp i passagen till tunntarmen inträffar kan en kraftig gasutveckling i magsäcken leda till att den sprängs. Magsäckens vägg kan också brista om hästen äter ett foder som sväller i matsäcken. Ett exempel på det är om hästen äter torr betfor som snabbt kan ta upp vatten och öka i sin volym." sid 77, Hästens biologi utfodring och avel

Till TS:
Jag skulle tagit mina hästar därifrån omedelbums, gärningspersonerna/personen har tydligen för avsikt att skada hästarna, tom ta död på dem! Det är förbjudet att uppmana andra att begå brott så jag kan tyvärr inte skriva vad jag skulle gjort med dessa personer.
Jag värderar hästarna som de flesta föräldrar värderar sina barn - de är mitt allt.
Jag skulle aldrig låta dem stå där och hoppas på det bästa nästa gång idioterna varit framme.:confused:

Ja, min första tanke var också att det luktar konkurrens på sjuk nivå. Jag menar, det låter ju helt klart som någon som har mer än måttlig kunskap om hästar. Först får hästarna torr betfor, sedan med morötter för att hästen ska visa större intresse för betforn. Rakblad där hästarna rör sig och liknande, människorna tar sig tid att kartlägga när man kan och inte kan ta sig ut, det sker försiktigt, iom att ingen har någon misstanke, detta har även skett tidigare. Ja... Vad ska man säga? Kontigt är att stallägaren tar så lungt på saken. I hans läge skulle jag genast vänt upp och ner på hela verksamheten, satt upp kameror och tagit fast bovarna direkt innan någonting hemskt händer.

svar till dig och er andra:)
Ja som stallägare hade med vänt upp och ner på allt men han är inte normal :( dels vägra han ha kamrorna uppe och säger att han vaktar men de har vi kollat genom att stanna kvar och inte fan kom han ut. SEn bara som igår glömmer sin häst ute inte mockat eller satt maten tycker ja säger de mesta :/ har ju själv typ precis flyttat hit men ja så fort vi får något annat så flyttar på direkt men har ju några hästar så de är inte lätt att hitta :(
sen ang allt så sattes de ju upp lås mm men i fredag så var kameran borta och även låset. Ja trodde stallägaren hade de då han sagt att han låser mm på kvällen när han fodrar. Men icke har tävlat i helgen så var där tidigt tänkte då ja skulle passa på och kolla så han låste men de var de ju inte och tunnor var öppna mm. Så idag fick han sig en hm ganska rejäl utskällning dels ang låset men också ang sin häst och att han inte vaktat som han sagt men fick bara ett dumt svar:/ Något har hänt min häst mår inge bra och veterinären tror att magsäken mm svällt först trodde dem de var vanlig kolik men de var de inte:( Så dem ör ju allt dem kan men är de som dem misstänker så kan de vara kört:cry: Min älskade prins hade precis övervunnit en lättare hjärnblödning ivåras åh var precis på väg att få börja galoppera han var så levnadsglad nu ser han inte alls glad ut mer :( Ja hoppas han tar detta med han är något extra :love:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård