Hur farlig känns ett 3 timmars flygbyte i Istanbul?

Ja, jag förstår det. Men vad ska du ha svaren och diskussionen till, så att säga? Om många tycker att det känns farligt, vad betyder det jämfört med om få har den känslan? Eftersom du kopplar diskussionen till dina näras flygresa snarare än till en generell diskussion om resor i tider av krig och terror.
Jag vill helt enkelt veta hur folk känner. Får jag det?

Du tänker inte på det ryska planet som flög från Egypten och sprängdes i luften för ett tag sen? Där stod det väl klart att det var flygplansanställda som placerade bomben, tror jag.
Jag funderade just på om jag blandat ihop dem! Det hade jag nog. Tack!

Jag bestämde mig för ungefär ett halvår sen att sluta flyga via Istanbul och med Turkish Airlines.

Känns bara inte bra. Alla mina turkiska vänner drar sig också för att åka till Istanbul.

Mina turkiska vänner bor i Istanbul. De funderar inte på att flytta. Så det beror kanske på vem man pratar med?

Du tänker inte på det ryska planet som flög från Egypten och sprängdes i luften för ett tag sen? Där stod det väl klart att det var flygplansanställda som placerade bomben, tror jag.
Nej, det var ju ett klart terrordåd som berodde en lucka i säkerheten på flygplatsen i Sharm el-Sheikh.

Sinai har ju länge varit mer utsatt än resten av Egypten med bombningar och skjutningar. Det går tillbaka till före revolutionen. En del celler som tidigare bekände sig till Al Qaida har senare växlat till IS. I stort sett har detta dock varit knutet till norra Sinai. Under viss tid avrådde svenska UD från resor dit, men södra Sinai, där t ex Sharm el-Sheikh och mitt favoritställe Dahab ligger, var öppet. Sedan 2013 (typ) har avrådan dock gällt hela Sinai. Många andra UD har dock inte varit lika restriktiva, men att terrorister tagit sig in på flygplatsen i Sharm blev nog en kalldusch för alla. Britterna evakuerade Sharm.

Nu tycks de dock ha stramat upp säkerheten och jag tror tyska UD har släppt södra Sinai (eller i alla fall Sharm).

Många länder, alla de jag besökt genom åren, då jag tagit aktiva beslut att åka dit.
Det blir en ganska lång lista om de ska räknas upp.
Tänkte mer på ett urval :). Men skit samma. Tycker bara att det är intressant att se kriterier för vad som är ok och vad som inte är det. De flesta länder gör ju en hel del skit liksom. Är du okej med nåt afrikanskt land? Sydamerikanskt?

Det är så lätt att prata om statistik och att det är farligare att åka bil till jobbet. Samtidigt tycker jag ändå man får ha respekt för att folk blir oroliga och inte raljera över det. (Nu menar jag inte att någon speciell här gjort det, utan rent allmänt). Det är som sagt väldigt lätt att leva "opåverkad" av terrorismen när man ändå gör det.

Jag vet inte om någon raljerar i tråden?

Själv tänker jag att jag som alltså inte känner mig rädd, just därför bör hålla lite extra koll i samband med resor till potentiella riskområden.

Merparten av mina privata resor, som inte handlar om familjebesök, går med fördel just till några av de nuvarande riskområdena därför att det är platser jag gärna vill besöka om möjligt. I mitt fall är statistik och sannolikheter användbara, tycker jag. Just för att jag inte är rädd men ändå vill veta om det faktiskt är farligt, så att jag kan fatta förnuftiga beslut.

Jag lever alltså inte "opåverkad" av terrorismen, jag kollar tvärtom upp saker när jag ska resa. (Och kom fram till att min resa till Istanbul i april i år var tillräckligt säker. Jag hade en bokad resa till Damaskus när det blev på tok för farligt, då reste jag givetvis inte. Men huvudskälet var inte upplevd rädsla, utan rationell försiktighet, tycker jag själv.)

Om man känner sig rädd verkar det ju helt orimligt att man skulle åka till tex Turkiet om man inte av något skäl verkligen måste. Men varför skulle man plåga sig med semester på ett ställe man upplevde skrämmande?

Tänkte mer på ett urval :). Men skit samma. Tycker bara att det är intressant att se kriterier för vad som är ok och vad som inte är det. De flesta länder gör ju en hel del skit liksom. Är du okej med nåt afrikanskt land? Sydamerikanskt?

Det är svårt att svara på, eftersom jag hyfsat sällan har planer på att göra långresor. Alla länder som jag har någorlunda koll på i t.ex. Afrika är högst tveksamma som resmål.

Faller tanken in så får jag göra en djupare studie, om det är ett land som passar för den typen av resa.

Antar att det är den europeiska, men vet inte. Varför är det skillnad?

IS riktar in sig på västerländska mål i Turkiet.
PKK brukar hålla sig till militära mål.

Personligen tror jag inte ett byte av flyg innebär någon större risk. Bevakningen av flygplatserna är enorm.

En del av min familj skall åka på resa om drygt en vecka och kommer att mellanlanda/byta flyg i Istanbul. 3 timmars väntetid kommer det att vara...och så Turkish airlines vidare. Jag är inte så förtjust i tanken :crazy:
Vad tycker ni?

Jag skulle inte åka till Istanbul för att semestra men att bara mellanlanda där känns inte speciellt riskfyllt. Jag skulle inte åka nånstans i Turkiet alls. Att resebolagen menar att badorterna är säkra osv spelar ingen roll för min del, varför skulle terrorister inte slå till där?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 427
Senast: Paddington
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka