Jag är väl en av de som brukar säga mig vara mindre påverkad och jag reser utomlands ganska mycket.
Sedan vet jag inte exakt vad "påverkad" är. Jag försöker alltid göra lite research så att jag har lite koll på vad man ska undvika innan jag beger mig till ett nytt land. Likaså försöker jag hålla koll på läget i landet/på orten innan jag åker dit och under tiden jag är där. Om möjligt undviker jag att åka främst tunnelbana men i viss utsträckning även annan lokaltrafik i rusningstid. Ser jag en demonstration eller att människor samlats går jag åt ett annat håll. Men allt detta är sådant jag även gör i Sverige. En god vän (som genom sitt jobb har viss insyn) har uppmanat mig att inte hänga på Stockholms Central utan bara passera igenom. Jag ser en poäng i vad hen säger och försöker att göra så.
Ovanstående är delvis sådant jag alltid gjort (gillar inte folksamlingar så om jag kunnat undvika rusningstrafik har jag alltid gjort det), men till viss del sådant jag blivit mer noga med under den senaste tioårsperioden.
Jag ska som sagt åka till Egypten i september. Senast var jag där nära en månad i december - januari. Paradoxalt nog kände jag under den månaden var utsatt för betydligt färre risksituationer än i min vardag i Sverige. Jag och min väninna bodde på ett litet, enkelt, skabbigt hotell som visserligen låg i utkanten av turistkvarter men knappast skulle väljas ut som mål av terrorister. Personalen var ständigt på pass. Att någon obehörig skulle ta sig in var osannolikt, så våra grejor var trygga även när vi inte var där. Rån förekommer knappast. Eftersom vi var där så länge blev vi en del av invånarna i kvarteret och fick del av den lokala informationen. Jag åkte ju minibuss när jag var ute och dök. Trafiken brukar vara den största risken i landet, men nu var den extremt lugn (eftersom turistindustrin tappat så mycket). Men min transfer till och från mitt dykcenter var förmodligen det farligaste jag ägnade mig åt under månaden. Inklusive dykningen. Lugnt och skönt med andra ord. Det förväntar jag mig att jag får även i september även om förutsättningarna är annorlunda (annan plats, större hotell). Sen kan vad som helst hända. Men det kan det i Sverige också. Och för att inte tala om i London, där jag var för några veckor sedan. Att åka dit är dock inte kontroversiellt i bekantskapskretsen. Ändå tycker jag att London bör vara rätt riskfyllt. Att terrordåd riktas mot Storbritannien skulle ju inte direkt vara något nytt.