Hur farlig känns ett 3 timmars flygbyte i Istanbul?

Jag vet hur du reser och jag dör över både Istanbul och Egypten. :D

Men jag menade ingen särskild person, utan bukekollektivet. Eftersom de har häst i större omfattning än genomsnittet är jag ganska säker på att de också flyger utrikes mindre än snittet. Och att det alltså förklarar det där som @niphredil skrev, att bukefalister är mer oberörda av terrorrisken.

Jag är hyfsat oberörd av terrorrisken, därför att den på ett väldigt rationellt sätt är en mindre risk för livet än att sätta mig i bilen för att åka till jobbet, men inte ett dugg oberörd av terrorn.

Vad har mina släktingar med nåt att göra? :confused:. Och ja, jag såg att du svarade mandalaki och du skrev bland annat att saker kan hända även i Sverige - vilket jag valde att bemöta. Vad är problemet?

Dina släktingar har absolut ingenting med det hela att göra! Så går det när man skriver på två ställen samtidigt. Jag stirrar just på en text (i word) där jag skulle ha skrivit "släktingar" men har skrivit "vänner"! :rofl:

Problemet för mig uppkommer genom att du skriver "[...]Tycker du att mina turkiska vänner är irrationella [...]". Det blir formulerat som en ja- eller nej-fråga som inte (för mig) går att besvaras med "ja" eller "nej".

Jag är hyfsat oberörd av terrorrisken, därför att den på ett väldigt rationellt sätt är en mindre risk för livet än att sätta mig i bilen för att åka till jobbet, men inte ett dugg oberörd av terrorn.
Visst är det så. Men då skulle du alltså också sätta dig med dina barn på ett flyg till Istanbul (eller med Turkish airlines)?

Visst är det så. Men då skulle du alltså också sätta dig med dina barn på ett flyg till Istanbul (eller med Turkish airlines)?
Är det större risk att resa med Turkish Airlines än med något annat flygbolag just när det gäller terror-risker? Det skulle väl iofs vara om terrorister riktar sig mot vad de anser vara "västerländskt" i länder som Egypten och Turkiet och flygbolag hemmahörande i dessa länder därför blir mer utsatta.

Jag vet hur du reser och jag dör över både Istanbul och Egypten. :D

Jag var på Royal Ascot för ett par veckor sen. Där var det faktiskt så jag själv tyckte att det var läskigt. Sjukt mycket folk på nivån stora problem att ta sig fram. Konstigt att de säkerhetsmässigt får ta in så många. Där funderade jag faktiskt över riskerna för terrordåd. Jag menar, rätt många personer ur brittiska aristokratin närvarande inklusive drottningen. Jag misstänker dock att det fanns en hel del dolda säkerhetsarrangemang. Britterna brukar ju vara duktiga på sådant. Men mängden människor var ändå så obehaglig att den blir en dealbreaker för mig. Aldrig mer Royal Ascot! (En lugn och trevlig dykbåt på Röda havet däremot....Mmmmm!)

Jag var på Royal Ascot för ett par veckor sen. Där var det faktiskt så jag själv tyckte att det var läskigt. Sjukt mycket folk på nivån stora problem att ta sig fram. Konstigt att de säkerhetsmässigt får ta in så många. Där funderade jag faktiskt över riskerna för terrordåd. Jag menar, rätt många personer ur brittiska aristokratin närvarande inklusive drottningen. Jag misstänker dock att det fanns en hel del dolda säkerhetsarrangemang. Britterna brukar ju vara duktiga på sådant. Men mängden människor var ändå så obehaglig att den blir en dealbreaker för mig. Aldrig mer Royal Ascot! (En lugn och trevlig dykbåt på Röda havet däremot....Mmmmm!)
Jag tänkte på det för ett tag sedan, när jag inte fick biljett till Springsteen förra helgen. Det kanske var lika bra, Bataclan och allt.

Men så fick jag biljett i ett senare släpp och då tänkte jag inte så längre. :D

@tott @Myrten För att turkiska plan regelbundet står på marken i terrordrabbade Turkiet = objekt för de som vill gömma sprängladdningar ombord.
Jag fattar hur du menar. Men är det inte destinationen, d v s Turkiet, som är problemet då?
Det står säkert fler plan från Turkish (och Pegasus) på flygplatser i Turkiet än från andra flygbolag. Men om jag skulle flyga någon annan stans med Turkish skulle det väl inte vara större risk än med något annat bolag? (Nu vet jag inte, de har kanske alla sina längre flighter via Turkiet.)

Jag fattar hur du menar. Men är det inte destinationen, d v s Turkiet, som är problemet då?
Det står säkert fler plan från Turkish (och Pegasus) på flygplatser i Turkiet än från andra flygbolag. Men om jag skulle flyga någon annan stans med Turkish skulle det väl inte vara större risk än med något annat bolag? (Nu vet jag inte, de har kanske alla sina längre flighter via Turkiet.)
Min gissning är att Turkish är de som står mest på turkiska flygplatser. Men jag gör inte anspråk på någonsomhelst rationell bedömning i det här, jag fattar beslut utifrån min känsla i det här.

Hur gick det förresten med Egyptair-planet? Det är det jag har i bakhuvudet. Där sa man i alla fall ett tag att det var någon anställd på flygplatsen som apterat en sprängladdning under ett säte. Men om det säkerställdes vet jag inte.

(Nu vet jag inte, de har kanske alla sina längre flighter via Turkiet.)

I princip ja. Det är iaf väldigt ovanligt att flygbolag gör flighter som inte går via hemmahub.

Kl

Det är så lätt att prata om statistik och att det är farligare att åka bil till jobbet. Samtidigt tycker jag ändå man får ha respekt för att folk blir oroliga och inte raljera över det. (Nu menar jag inte att någon speciell här gjort det, utan rent allmänt). Det är som sagt väldigt lätt att leva "opåverkad" av terrorismen när man ändå gör det.

Jag befann mig ett par hundra meter bort på tunnelbanan när självmordsbombaren sprängde sig på Drottninggatan. Jag undvek tunnelbanan ett par veckor efter det men sen när det "lagt sig" åkte jag som vanligt. Fullkomligt irrationellt jag vet. Fast ändå inte direkt något jag skäms över. Att folk som ändå tar bilen eller cykeln till jobbet tyckte jag var töntigt kändes rätt oviktigt, och väldigt lätt för dem att säga.

[...]Hur gick det förresten med Egyptair-planet? Det är det jag har i bakhuvudet. Där sa man i alla fall ett tag att det var någon anställd på flygplatsen som apterat en sprängladdning under ett säte. Men om det säkerställdes vet jag inte.

Det jag läste senast (på BBC) var att man till bärgat svarta lådorna + inspelning från cockpit och att de första genomgångarna tydde på att det brutit ut eld. Orsak ännu okänd.

Sprängladdning ditsatt av anställd på flygplatsen bör ju i så fall ha placerats där i Paris, varifrån planet lyfte. Men än så länge tycks allt vara spekulationer. Egyptiska myndigheter har ju en tendens att ha lååångt till att erkänna att något som kan knytas till Egypten kan vara inblandat i otrevliga händelser (oavsett om det gäller terrorister eller hajar). Vi får hoppas att det dels går att komma fram till vad det hela berodde på, dels att det inte mörkas utan att lämpliga åtgärder (om sådana finns) vidtas.

Det jag läste senast (på BBC) var att man till bärgat svarta lådorna + inspelning från cockpit och att de första genomgångarna tydde på att det brutit ut eld. Orsak ännu okänd.

Sprängladdning ditsatt av anställd på flygplatsen bör ju i så fall ha placerats där i Paris, varifrån planet lyfte. Men än så länge tycks allt vara spekulationer. Egyptiska myndigheter har ju en tendens att ha lååångt till att erkänna att något som kan knytas till Egypten kan vara inblandat i otrevliga händelser (oavsett om det gäller terrorister eller hajar). Vi får hoppas att det dels går att komma fram till vad det hela berodde på, dels att det inte mörkas utan att lämpliga åtgärder (om sådana finns) vidtas.
Fast jag har för mig att de tog in/ev anhöll en eller två anställda på flygplatsen i Egypten. Även om de släpptes senare så låter det ju som att det var möjligt att det skett i Egypten.

Fast jag har för mig att de tog in/ev anhöll en eller två anställda på flygplatsen i Egypten. Även om de släpptes senare så låter det ju som att det var möjligt att det skett i Egypten.
I så fall måste sprängladdningen haft ordentligt fördröjd utlösning och så måste de missat att upptäcka den i Paris. Hur som helst så vet vi inte ännu, men eftersom de hittat planet och bärgat grejor är det ändå gott hopp om att få det hela utrett. Och förhoppningsvis klarlagt.

TILLÄGG: Det är hur som helst knappast anmärkningsvärt att de pratar med många av de som på något sätt varit i kontakt med planet. Både i Kairo och Paris.

I så fall måste sprängladdningen haft ordentligt fördröjd utlösning och så måste de missat att upptäcka den i Paris. Hur som helst så vet vi inte ännu, men eftersom de hittat planet och bärgat grejor är det ändå gott hopp om att få det hela utrett. Och förhoppningsvis klarlagt.
Fördröjd utlösning ... Nu är vi i omskärelsetråden igen. :D

Grejen är ju att hur farligt det känns inte säger ett skvatt om hur farligt det är. Jag tycker att det känns i princip ofarligt, tex @mandalaki kanske känner något annat. Det ÄR dock lika (o)farligt för oss båda.
Jamen det är ju, som jag skrev tidigare, precis därför jag valde ordet känns - för i verkligheten är det som det är. En känsla för en människa är inte en absolut sanning för världens befolkning. Här efterfrågar jag bukefolkets känslor, för jag vet att ingen här (eller någon annanstans) känner till den absoluta sanningen.

Jamen det är ju, som jag skrev tidigare, precis därför jag valde ordet känns - för i verkligheten är det som det är. En känsla för en människa är inte en absolut sanning för världens befolkning. Här efterfrågar jag bukefolkets känslor, för jag vet att ingen här (eller någon annanstans) känner till den absoluta sanningen.
Ja, jag förstår det. Men vad ska du ha svaren och diskussionen till, så att säga? Om många tycker att det känns farligt, vad betyder det jämfört med om få har den känslan? Eftersom du kopplar diskussionen till dina näras flygresa snarare än till en generell diskussion om resor i tider av krig och terror.

Du tänker inte på det ryska planet som flög från Egypten och sprängdes i luften för ett tag sen? Där stod det väl klart att det var flygplansanställda som placerade bomben, tror jag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 427
Senast: Paddington
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka