Hur får ni ihop ekonomin?

Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Min häst kostade 8 000 så det betalde jag kontant för ett par månaders sparade pengar :)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag har en ganska medelsvensson lön, arbetar kontorstider (ca 7.30-16).
Stallhyran går på ca 2200 + 2000 träningar och bensin beroende på hur mkt jag kör med släp.
Skor på klinik, kostar 1400 var 7:e vecka. (inte för att det är ngt fel på hästen utanför att han skor så himla bra och hästen började röra sig fantastiskt efter att jag bytte)
det går ihop med pengar över varje månad, jag bor dessutom dyrt för att vara i den här stan och skulle vid kris utan större problem kunna bo ca 2000 kr billigare än nu utan att behöva byta ner mig markant storleksmässigt.

Min mamma som äger hästen betalar försäkring och veterinärvård.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

En till fråga då; när ni köpte er häst, hur betalade ni? Lån, hade ni undansparade pengar, avbetalnings osv? :) Och ni som vill svara på det, vad kostade er/era hästar?

Jag har fått min häst, hade honom på foder i 5 år sen fick jag "köpa" honom för 1 krona, men inte ens den behövde jag betala:D

Jag har funderat på att om man någon gång skulle skaffa en ny häst så skulle jag aldrig ta ett lån för det iaf. Att ha häst är dyrt som det är redan.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jobbar 91% som undersköterska. Får ut ca 15000 efter skatt. Lite olika beroende på helger, storhelger.
Har hus med lite betesmark och byggde stall för ca 6 år sedan. Bor med sambo och mina 2 söner (17 och 20 år.) Äldsta sonen jobbar och betalar lite hemma. Yngste sonen läser på annan ort och jag får då betala för honom.
Eftersom stallkostnaden är inbakat i huslånen betalar vi båda för stallet, men jag står för hästarnas kostnader.
Skördar eget grovfoder men betalar för hjälpen att pressa hö, rulla hösilage.
Genomsnitt per månad hamnar jag runt 2500-3000 kr. Är då med försäkring (har bara veterinärvård) hovslagare, vaccination m.m.
Har inga dyra hästar.
Min 5-åring som bara kostade 4000 i betäckningsavgift (egen uppfödning) och min 9-åring köpt som problem häst för 10000 kr. Så har köpt kontant för sparade pengar.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Welsh Cob-04 köpte jag som tvååring för 25.000:- delade upp det då det var säljaren som var i störst behov att sälja och jag hade inte tänkt köpa då egentligen. Paintkorsningen-07 har jag fött upp själv. Lånade syrrans stos mage och körde henne till en painthingst. Har väl kostat runda slängar 30.000 att ta fram ... de kostnaderna har jag betalat kontant under uppväxten.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Mina ponnys kostade 3750:- samt 6500:- inkl hemleverans. Betalade givetvis detta kontant :)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

En till fråga då; när ni köpte er häst, hur betalade ni? Lån, hade ni undansparade pengar, avbetalnings osv? :) Och ni som vill svara på det, vad kostade er/era hästar?

Mina föräldrar har betalat mina ponnyer/hästar men jag har hjälpt till att betala med mina sparpengar sen jag var liten, även om det var väldigt lite :p
Jag tror jag betalade typ 10kr själv på min första ponny, men då var jag å andra sidan 4 år så hade inte så mkt kapital då...

Hästen jag har nu har min sambo betalat för.

Som det ser ut nu ska jag köpa en till häst om ca 1 månad och den betalar jag själv för.
Den kommer att kosta 40,000kr.

Alla hästarna har och kommer alltid att betalas kontant oavsett om den är dyr eller billig.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Använder du tidigare sparade pengar då? :)
En till fråga (alltså man har ju så många), ger ni "lösa" pengar eller överför till konto? Är det inte nervöst att föra över t.ex. 20 000 eller 40 000? :o
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Använder du tidigare sparade pengar då? :)
En till fråga (alltså man har ju så många), ger ni "lösa" pengar eller överför till konto? Är det inte nervöst att föra över t.ex. 20 000 eller 40 000? :o

Japp har sparat :) Så fet lön har jag inte att jag har 40-50 000kr över efter att allt är betalt, tänk om jag kunde ha det så :angel:

När sambon köpte min lillkille så använde vi oss av postväxel som var utställd till säljaren och köpebeloppet hade vi kommit överens om i förväg.
Postväxel = kontanter.

Hur det blir denna gången vet jag inte, smidigast är ju att föra över från mitt konto till säljarens konto.
Jag tror och hoppas att säljaren går med på det då det är en kompis till mig.
Annars är ju en banköverföring inte helt säker eftersom köparen kan gå in och stoppa överföringen innan den gått igenom.
Alternativt kan man ju göra så att papprena inte skrivs och hästen inte lämnar gårdsplanen förrän pengarna syns på kontot.
Men det blir ju tidsödande om man tex inte kommer att genomföra köpet om hästen inte går igenom en besiktning UA och man har olika banker.
För då kan man ju inte sätta över pengarna i förtid, OM hästen inte skulle gå igenom.

Varför skulle det vara nervöst att sätta över 40 000kr på säljarens konto?
Man sätter ju över pengar på bankkortet för att kunna handla i affären?
Om man ska köpa något brukar man ju behöva föra över pengar på ett eller annat vis?
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Man kan ju göra så att man gör överföringen i internetbanken när man är hos säljaren och hämtar hästen. Så ser säljaren att pengarna går iväg och att allt är rätt. Jag hade inte velat ha så mycket pengar i kontanter som säljare.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Inte like nervöst som att gå omkring med 40 k på fickan ;) Jag förde över via internetbanken hos säljaren, samma bank så pengarna syntes direkt.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag jobbar som drifttekniker på ett värmeverk o brukar ligga runt 30-35 brutto.

Har gård ihop med min sambo (lastbilschaufför) här utanför Göteborg(dvs inte billigt i inköp/boendekostnad). Jag har fyra egna hästar och sambon en, dvs fem styck. Har även tre inackorderingar, vit verksamhet.

Jag shoppar alldeles för mkt ridkläder o hästgrejer men jag går runt. Hade jag slutat shoppa så hade jag nog bara sparat o köpt på mig fler hästar så det är väl lika bra att fortsätta. Förutom hästarna har jag inget liv. Det blir inga semestrar, inge elektronikprylar eller annan lyx. Jag lägger stora pengar på bilen o pendlandet till jobbet.

Jag hade även två av hästarna när jag pluggade, vi levde på studielånen o klarade oss fint. Billig stallplats och "gröt, nudlar o vatten"... Man anpassar sig efter tillgångarna!
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Så gjorde jag med ena hästen, den andra när kontraktet var påskrivet men hästen kvar hos säljaren (jag hade bett om att låta henne stå där ett par månader så jag i lugn och ro kunde fixa det praktiska, var dessutom en unghäst som inte skulle ridas in på ett tag).
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Kl mig själv.
Jag har betalat båda mina för sparade pengar, tycker det känns dumt att låna av flera anledningar. Hästen kan ju dö knall och fall innan lånet är betalt, inte direkt kul. Jag ser hästar som lyxkonsumtion och det skulle jag aldrig låna till.
Med en ny häst så ökar ens kostnader me några tusen i månaden och det känns ju innan man anpassat sig och då kan det ju vara dumt att ytterligare öka sina kostnader med ett lån.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

En till sak jag tänkte på nu när du sa att hästen kunde dö, jag antar att man får ut lite pengar på försäkringen om man måste avliva sin häst? Inte lika dyrt att köpa sin nästa häst isåfall, som jag av någon anledning alltid tänkt...
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag jobbar på ett konditori cirka 27-30 timmar i veckan får ut runt 12 000 kronor efter skatt. Jag och min sambo och vår dotter på snart 2 år bor på en egen liten gård så jag slipper betala stallhyra men får dra hela lasset själv istället med insläpp, utsläpp, fodringar och så vidare. Hö får vi mycket gratis som tack för att min sambo hjälper en bonde under sommaren med hökörningar så grovfoder behöver jag inte köpa så mycket under vinterhalvåret.

Det som kostar för mig är hovslagare, kraftfoder, försäkringar, gödselhantering, underhåll av hagar och stall och har man otur så råkar man få både en eller två veterinärräkningar någon månad då någon av hästarna blivit skadade eller sjuka eller kanske ska vaccineras.

Jag brukar räkna med att mina hästar kostar runt 2 000 kronor i månaden en månad då de verkas och skos. Förra månaden fick jag betala runt 4-5.000 kronor i veterinärräkningar på min ponny som haft fång. Självrisken är 1900 kronor plus 20% per räkning så det är inte mycket man får hjälp med av de där försäkringsbolagen.

Jag vet inte hur jag får ihop ekonomin varje månad. Hästarna brukar suga ut min lilla plånbok rätt duktigt! ;) Jag köper aldrig någon utrustning. Jag har vad jag behöver och mer därtill.. Och jag har i dagsläget ingen häst som tränas och tävlas så jag har inga kostnader för det.

Men det har varit så hela mitt liv, att hästarna har kostat mig alla kronor och det är så jag vill ha det... för utan hästar kan jag inte leva. :)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Man kan ju göra så att man gör överföringen i internetbanken när man är hos säljaren och hämtar hästen. Så ser säljaren att pengarna går iväg och att allt är rätt. Jag hade inte velat ha så mycket pengar i kontanter som säljare.

Om man inte har samma bank tar det ju minst 1 dygn innan pengarna överförs och då har köparen gott om tid på sig att avbryta betalningen.
Många har ju dessutom banken i mobilen så det går ju att avbryta såfort man satt sig i bilen för att köra därifrån.

Skulle jag vara säljare skulle jag INTE gå med på det eftersom det enligt polisen är ett utbrett problem...
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

En till sak jag tänkte på nu när du sa att hästen kunde dö, jag antar att man får ut lite pengar på försäkringen om man måste avliva sin häst? Inte lika dyrt att köpa sin nästa häst isåfall, som jag av någon anledning alltid tänkt...

Du kan ALDRIG räkna med att du kommer att få tillbaka pengar på försäkringen.
De gör typ ALLT för att inte behöva betala ut på ett eller annat sätt. SUCK
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jaså? :o Dumma försäkringsbolag... Jaja det är väl sånt man får räkna med, tyvärr. Som att de inte förstår att det redan är dyrt att ha häst...
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jaså? :o Dumma försäkringsbolag... Jaja det är väl sånt man får räkna med, tyvärr. Som att de inte förstår att det redan är dyrt att ha häst...

Fast det är ganska sjukt att man betalar dyra pengar för en försäkring som man tror ska gälla och sen hittar de på ngn konstig anledning till att den inte ska gälla i just detta fallet osv.
Nu är det inte alltid så men ofta så därför förväntar jag mig inte att den ska fungera när det verkligen gäller.
För då blir man istället glad när det fungerar som det är tänkt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 180
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 625
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp