Hur får ni ihop ekonomin?

Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Det där med försäkringen beror ju lite på. Sen så har man ett lån så går ju försäkringspengarna till att betala av det och har hästen varit sjuk så kan man ju ha veterinärkostnader.

Så tänker jag :)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

*halvt kl

Och visst är det så, att om man inte inväntar ett "godkännande" från försäkringsbolaget när det är dags för avlivning, kan de mycket väl låta bli att betala ut livförsäkringen? Om de anser att man kunnat prova någon annan behandling först, t.ex.?
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Kl.

Jobbar 60% under vintern och 100% under sommaren plus snöröjning på vintern och så driver jag eget i mycket liten skala så vad jag får ut är minst 10,000 efterskatt men oftast över 15,000.

Har hästarna på pappas gård och tar eget hö, tar hand om göseln själva och har gått hovslagar utbildning så mina hästar kostar inte mycket i drift :Dk

Fick min första häst när jag var 17 av pappa som betalades kontant, tog ett föl på henne som jag betalade kontant för arv penngar och ponnyn jag har har jag fått när hon skulle från ridskolan.
Skulle aldrig ta ett lån för en lyxvara om inte det handlade om någon tusen lapp av pappa som man kan betala tillbaka nästa lön.

Kram
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Tjänar 32 000 kr brutto och har två hästar där stallhyran, manegeavgift och foder kostar 4 500 kr/mån. Det som tillkommer är försäkring 2 x 1000 kr/mån, hovslagare och träning. I princip går hela min lön till hästarna, ridkläder, tävlingar etc. och min man betalar övriga kostnader med sin lön, tur jag är gift!
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

frilans inom tv-produktion. Jobbar lite olika tider, 9-15.30, 11-22.30, 11-16, 10-19, 9-21 osv... brukar oftast åka till stallet innan jobbet, sen vid enstaka tillfällen så ber jag någon mocka och kolla att hästen lever om jag jobbar 9-21 så har jag dubbel mat så det finns :)

Jag tjänar ju beroende på hur mkt jag jobbar, jag älskar mitt jobb... jag jobbar kort och gott för mycket... har insett att halva min hobby är att räkna pengar å hur mkt jag tjänar :angel: sen jobbar jag ännu mer...

Har hästen i en förort till sthlm å bor i en annan förort... stallhyra 4300, mat kanske 6-700/månad, skor 1300 (skor var 5:e v)...
Hästen får kosta det den kostar å jag ställde mig i stallet för å ha ridhus osv. Insåg att den kostar så mkt så lite till gör inget = flyttade till anläggning med ridhus så jag kan "utnyttja" mitt dyra intresse till fullo.

Däremot köpte jag min lägenhet för 10år sen och har pappas personallån :D så min 2:a kostar med parkering å el å lån å bredband ca 3500kr.

Köpte även en ny bil (ny för mig) men anser att jag MÅSTE ha en bil som är säker å man kan dra med och pålitlig att den startar, kan ju dra milersättning på företaget.

Går i princip aldrig ut, äter sällan ute numera, gillar inte att shoppa vanliga kläder...
Dock köper jag det jag vill ha å gör lite det jag vill...

Jag sparar å hamstrar, å på så sätt har jag ju alltid pengar NÄR jag väl vill göra något. Men sådan var jag innan hästen också... Har nog aldrig spenderat en hel lön till sista öret någon månad...

Sen är det klart att man mättar munnen efter matsäcken.. helt klart... å jag har nog dragit på mig dyrare vanor allt eftersom min lön har ökat.

Klarade min häst när jag jobbade i vanlig butik också... har även jobbat på bio å haft min häst, men då var det långt ute på landet :)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Men din make har inte något emot att du lägger alla dina pengar på din häst och att "han får betala din driftkostnad" så att säga? :D Min sambo tycker jag ska göra likadant haha, lägga typ alla mina pengar på hästar så sköter han resten... fina män det finns där ute. :) Är din man hästintresserad alls?
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Men din make har inte något emot att du lägger alla dina pengar på din häst och att "han får betala din driftkostnad" så att säga? :D Min sambo tycker jag ska göra likadant haha, lägga typ alla mina pengar på hästar så sköter han resten... fina män det finns där ute. :) Är din man hästintresserad alls?

Hehe det finns fler såna karlar där ute :p

Min sambo är också sån :)
Han älskar djuren och hjälper mig med det jag behöver hjälp med men annars är han inte speciellt hästintresserad...
Han tycker det är häftigare med alla maskiner, grejor å verktyg som stallägaren har :grin:
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Härligt! :D Och folk säger att det inte finns några bra killar där ute ;)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Hej!
För mig är tiden antagligen värre än pengarna, har ett hyfsat välavlönat jobb.
Äger 16 hästar, har köpt samtliga för befintliga, sparade pengar (dock ganska billiga hästar, i snitt ca 11000kr/häst).
10 av dem är ridbara och tränas ungefär tre dagar per häst och vecka vilket är lagom för att de ska utvecklas i lagom takt. Jag har ingen större brådska.

Sköter hästarna helt själv. Ganska lite jobb nu på sommaren när de går ute dygnet runt, mer jobb vintertid då sju av dem är på stall. Men på något sätt hinner jag med utan att känna mig stressad.

Träningsmässigt tycker jag att tre pass per vecka fungerar, växlar då mellan skog, väg, paddock lite beroende på säsong och underlag. Jag tycker att hästarna är "med" utbildningsmässigt och de verkar nöjda och glada och positiva.
Det kommer förstås att bli problem när de sista sex hästarna också ska ridas... får väl försöka skaffa vettiga medryttare (även om det säkert blir svårt pga mina hästars ras i kombination med utbildningsnivå).
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jobbar som USK och ca 8 dygn i månaden plus att jag har extra jobb som kontaktperson och Ledsagning, brutto har jag ca 28-32000 i mån beroende på hur många extratim jag gör. Har för tillfället 3 egna på föräldragården, har rätt bra tid de dagar ja e ledig me pållar, sparar i gnatar ihop det man vill köpa, förutom en hästtransport som ja köpte ny förra året la hälften kontant och hälften avbetalning. Känner dock att ekonomin kommer bli mer ansträngd i år så jag kommer vara mammaledig ett år.Bor för övrigt i villa med sambo Ibsen och kostnader där till, det gäller helt enkelt att prioritera pengar :)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Min man är tyvärr inte hästintresserad. Han är med någon gång i stallet och på tävling men det är inte ofta. Det är jag och vår dotter som gillar att vara i stallet. Hon har en äldre storebror som inte alls är hästintresserad och jag har allt dåligt samvete för att familjens pengar och min tid går till hästarna och att jag tillbringar så mycket mer tid med dottern än med sonen. Har en fantastisk man som låter mig hålla på...
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Men har inte din man och son något gemensamt intresse då?

Annars kanske du och sonen borde försöka hitta ett gemensamt intresse så ni också får lite egentid tillsammans även om det inte blir lika många timmar som med dottern?
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag har aldrig haft problem med mina försäkringsbolag. Har under sista åren tagit bort tre hästar. Två var försäkrade i ett bolag och en i ett annat. Inga problem med att få ersättning för veterinärvård eller när de sorgligt nog blev utdömda.

När det gäller ekonomin så handlar det mycket om att prioritera (och att tycka det är värt det). Jag vet inget som jag tycker är så roligt som hästlivet så då är det lätt att lägga "alla" pengar på det.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Man bor billigt, festar/dricker inte, röker inte eller något annat onödigt som kostar pengar. Annars lever jag normalt. Visst får man skippa att ha guldkant på tillvaron.

Hästarna är uppfödda av mig själv så inga inköpspriser utan mer delat upp det.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

kl

2 hästar, inhyrda i ett stall som vi hyr helt.
Landar på 5-6000kr i månaden inkl allt.
Både jag och sambo är undersköterskor.
Delar hästintresset och således alla kostnader och träning.
Vår livs passion, så det är inte svårt att prioritera :)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag jobbar på underhållsavdelningen på en lokalbana (tåg. Städar och liknande). Är timanställd, men nu under sommaren har jag heltidsvikariat. Har det senaste året jobbat minst 90h/månaden, vanligen en liten bit över 100h/månaden. Har en bra timlön. Jag är pedantisk med min ekonomi, och budgeterar och för kassabok över varenda krona. När lönen kommer, räknar jag ut hur mycket pengar som totalt ska gå åt enligt budget. Det som inte ska ut, åker in på något av buffertkontona (har ett för mig och tamråttorna, ett för hästen). Är det pengar kvar på vanliga kontot när nästa lön kommer, åker de kronorna också undan.
När jag har råd, händer det att det shoppas lite (enligt budget, inte "oj den där vill jag nog ha"). Men det är sällan några större summor (förutom mina tatueringar). Kläderna använder jag tills de faller sönder, i princip, och har jag dyrare kläder som bara blir hängande en längre tid så säljs de. Köper schampo etc av lite dyrare sort, vilket gör att det kan bli en lite större klumpsumma att lägga ut när "allt" tar slut samtidigt - men å andra sidan räcker produkterna i 5-10månader (utslaget per månad lägger jag inte mycket pengar på sådant). Äter billig mat, och slänger bara om något råkat bli dåligt - matrester och liknande åker in i frysen.
Förbrukningsvaror (nylongrimmor, grimskaft, reflexer) köper jag på Hööks och liknande. I övrigt satsar jag på kvalité framför kvantitet. Vad jag lägger mest pengar på? I juni och juli har svaret varit utrustning - hästen växte ur båda sadlarna..

Nu i slutet av juli ska jag flytta och börja plugga, vilket innebär att jag ska leva på CSN. Jobbet i Stockholm kommer jag att ha kvar, åtminstone året ut, men jag räknar inte med att kunna jobba där (hoppas på att få några dagar på "jullovet" i mitten/slutet av december. Det är för långt/dyrt att åka för att det ska löna sig att jobba mindre än 2dagar/gång). Satsar på att försöka få någon typ av extrajobb på orten, men åtminstone resten av året räknar jag CSN som enda inkomst. Lägenhet, tamråttor, häst, bil (som jag i princip har för att ta mig till/från hästen, tillvardags. Behövs där ute.), hästsläp. Såhär planerar jag.
Kör som tidigare med budget och kassabok. Varje krona räknas.
Har fått tag i ett ganska stort men billigt boende, där allt utom el ingår i hyran (även p-plats och förråd). Inga elkrävande saker (utöver kyl och frys, naturligtvis) lämnas på när de inte används. Billig billig mat och storkok (som nu, fast jag drar nog åt svångremmen snäppet hårdare). Jag kan leva på pasta, knäckebröd och havregrynsgröt om det behövs (det kan inte råttorna, men å andra sidan äter de sisådär 1-2msk "vanlig" mat/dag. De kostar inga stora summor i drift.). Billigaste möjliga mobila bredband + nuvarande mobilabonnemang = ca 300:-/månaden. I slutet av januari kan jag säga upp nuvarande mobilabonnemang och byta till ett studentabonnemang (sparar troligen ytterligare lite på det). Ingen onödig shopping öht. Bara köra bilen vid behov - ingen nöjeskörning (som sagt - behöver den främst för att ta mig till/från stallet). Planen är att träna under året, så att jag förhoppningsvis kan cykla nästa sommar (ca 1-2 mil enkel resa hemifrån). Nya vinterdäck + nästa års skatt ska betalas med semesterersättningen som jag får ut i augusti (semesterdagarna som sparats ihop under nuvarande vik. på jobbet).

Då bilen är äldre och inte värd att laga för några stora summor, blir det trafikförsäkring (kommer att kosta ca 330:-/månaden, pga orten jag ska bo på).

Billig hemförsäkring (pga orten) som dessutom täcker förluster på ägodelar upp till 40.000:- som förvaras i förråd/stallet (tänker främst på sadlarna). Fortsätter att ha en buffert för hästen och en för mig/råttorna.
Hästens försäkring ska betalas per år (sparar några kronor - avgiften för att betala månadsvis på autogiro). Stallplats (inkl allt utom ridning/motion av hästen) kostar 2000:-/månaden. Skos ska han var 8e vecka (precis som nu). Iom utbildningen kommer jag att köpa så lite läderutrustning som möjligt; använder istället hästen som modell (dvs gör själv under utbildningen).

Det handlar om prioriteringar, helt enkelt.

Tyckte att detta lät dyrt.
Jag betalar 150kr/mån för min volvo, -97 års modell.
D*na Försökrinagar har jag som bolag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 180
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp