Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men din make har inte något emot att du lägger alla dina pengar på din häst och att "han får betala din driftkostnad" så att säga? Min sambo tycker jag ska göra likadant haha, lägga typ alla mina pengar på hästar så sköter han resten... fina män det finns där ute. Är din man hästintresserad alls?
Man bor billigt, festar/dricker inte, röker inte eller något annat onödigt som kostar pengar. Annars lever jag normalt. Visst får man skippa att ha guldkant på tillvaron.
Jag jobbar på underhållsavdelningen på en lokalbana (tåg. Städar och liknande). Är timanställd, men nu under sommaren har jag heltidsvikariat. Har det senaste året jobbat minst 90h/månaden, vanligen en liten bit över 100h/månaden. Har en bra timlön. Jag är pedantisk med min ekonomi, och budgeterar och för kassabok över varenda krona. När lönen kommer, räknar jag ut hur mycket pengar som totalt ska gå åt enligt budget. Det som inte ska ut, åker in på något av buffertkontona (har ett för mig och tamråttorna, ett för hästen). Är det pengar kvar på vanliga kontot när nästa lön kommer, åker de kronorna också undan.
När jag har råd, händer det att det shoppas lite (enligt budget, inte "oj den där vill jag nog ha"). Men det är sällan några större summor (förutom mina tatueringar). Kläderna använder jag tills de faller sönder, i princip, och har jag dyrare kläder som bara blir hängande en längre tid så säljs de. Köper schampo etc av lite dyrare sort, vilket gör att det kan bli en lite större klumpsumma att lägga ut när "allt" tar slut samtidigt - men å andra sidan räcker produkterna i 5-10månader (utslaget per månad lägger jag inte mycket pengar på sådant). Äter billig mat, och slänger bara om något råkat bli dåligt - matrester och liknande åker in i frysen.
Förbrukningsvaror (nylongrimmor, grimskaft, reflexer) köper jag på Hööks och liknande. I övrigt satsar jag på kvalité framför kvantitet. Vad jag lägger mest pengar på? I juni och juli har svaret varit utrustning - hästen växte ur båda sadlarna..
Nu i slutet av juli ska jag flytta och börja plugga, vilket innebär att jag ska leva på CSN. Jobbet i Stockholm kommer jag att ha kvar, åtminstone året ut, men jag räknar inte med att kunna jobba där (hoppas på att få några dagar på "jullovet" i mitten/slutet av december. Det är för långt/dyrt att åka för att det ska löna sig att jobba mindre än 2dagar/gång). Satsar på att försöka få någon typ av extrajobb på orten, men åtminstone resten av året räknar jag CSN som enda inkomst. Lägenhet, tamråttor, häst, bil (som jag i princip har för att ta mig till/från hästen, tillvardags. Behövs där ute.), hästsläp. Såhär planerar jag.
Kör som tidigare med budget och kassabok. Varje krona räknas.
Har fått tag i ett ganska stort men billigt boende, där allt utom el ingår i hyran (även p-plats och förråd). Inga elkrävande saker (utöver kyl och frys, naturligtvis) lämnas på när de inte används. Billig billig mat och storkok (som nu, fast jag drar nog åt svångremmen snäppet hårdare). Jag kan leva på pasta, knäckebröd och havregrynsgröt om det behövs (det kan inte råttorna, men å andra sidan äter de sisådär 1-2msk "vanlig" mat/dag. De kostar inga stora summor i drift.). Billigaste möjliga mobila bredband + nuvarande mobilabonnemang = ca 300:-/månaden. I slutet av januari kan jag säga upp nuvarande mobilabonnemang och byta till ett studentabonnemang (sparar troligen ytterligare lite på det). Ingen onödig shopping öht. Bara köra bilen vid behov - ingen nöjeskörning (som sagt - behöver den främst för att ta mig till/från stallet). Planen är att träna under året, så att jag förhoppningsvis kan cykla nästa sommar (ca 1-2 mil enkel resa hemifrån). Nya vinterdäck + nästa års skatt ska betalas med semesterersättningen som jag får ut i augusti (semesterdagarna som sparats ihop under nuvarande vik. på jobbet).
Då bilen är äldre och inte värd att laga för några stora summor, blir det trafikförsäkring (kommer att kosta ca 330:-/månaden, pga orten jag ska bo på).
Billig hemförsäkring (pga orten) som dessutom täcker förluster på ägodelar upp till 40.000:- som förvaras i förråd/stallet (tänker främst på sadlarna). Fortsätter att ha en buffert för hästen och en för mig/råttorna.
Hästens försäkring ska betalas per år (sparar några kronor - avgiften för att betala månadsvis på autogiro). Stallplats (inkl allt utom ridning/motion av hästen) kostar 2000:-/månaden. Skos ska han var 8e vecka (precis som nu). Iom utbildningen kommer jag att köpa så lite läderutrustning som möjligt; använder istället hästen som modell (dvs gör själv under utbildningen).
Det handlar om prioriteringar, helt enkelt.