Hur får ni ihop ekonomin?

Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag pluggar till hippolog (islandshäst) och lever enbart på CSN. Man får helt enkelt prioritera :) jag kan inte köpa mig så mycket "extra" i månaden.. Men jobbar på loven så mycket jag kan för att kunna ha råd med andra saker än räkningar, mat och bensin.

Tid tar jag mig. Eftersom jag har haft min häst uppstallad på skolan har jag kunnat rida under håltimmar eller innan skolan, och ibland direkt efter men då är jag inte hemma först ungefär halv 7 på kvällarna. Jag lovar att det är värt långa dagar! :)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag har gått genom flera olika faser och tillstånd av ekonomi och hästägande. Har varit deltidsanställd och frilansande med häst i eget stall, då fick jag snåla och vända på slantarna, ibland låna av familj för att få ihop. Har varit studerande med häst både på lösdrift och i kollektivstall, funkade bra tack vare make med god ekonomi, hade varit tufft för mig annars. Nu är jag heltidsarbetande efter akademiska studier i flera år och börjar komma upp i lön därefter. Det innebär också engagerande arbete med ansvar och inte så sällan behov av att jobba över. Därför har jag nu mina hästar helinackorderade för första gången någonsin och lägger gärna en del av min lön på kostnaderna för det, för att orka och hinna med både hästar och jobb på ett tillfredsställande sätt.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag studerar på högskola, får CSN lån+ bidrag och jobbar extra så mycket tiden tillåter, vilket ger ett par tusen extra varje månad.
mamma och pappa hjälper mig med bensin lite då och då när det krisar

För mig handlar det om att prioritera, jag har en låg hyra på lägenheten, går sällan ut, handlar sällan saker till mig själv etc.

Jag har två hästar, eller ja en och en halv.

Ett varmblod på foder där jag betalar allt utom försäkring och ett russ på foder tillsammans med en kompis, där vi betalar allt utom försäkring och vi delar kostnaderna rakt av.

Har en vettig stall + lösdriftshyra, får köpa till strö och kraftfoder.

Försöker att enbart köpa den utrusting som hästarna verkligen behöver, letar gärna på rea eller begagnat om det är möjligt.


Vissa månader är det verkligen tajt med ekonomin det kan jag villigt erkänna, förra månaden kostade varmblodet ca 20 000 kr, pga att sadelutprovare+sadel inköp, hovslagare, vaccinationer, strö och kraftfoder var tvunget att göras/införskaffas samma månad. Då får jag helt enkelt låna av sparkontot och planera lite bättre i framtiden så att jag inte får allt samtidigt igen, men man lär sig av sina misstag helt enkelt!
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag jobbar på ett statligt verk. Har cheftsposition.. och lönemässigt kvalar jag in i kategorin höginskomsttagare.

Bor på egen gård som klassas som skogsfastighet. Köpte fastigheten oförskämt billigt för 12 år sen och har således inga stora lån. Har hästarna hemma i eget stall.

Dagarna på jobbet kan bli långa och därför har jag investerat i en ridbana med bra belysning. Det gör att jag kan rida sent på kvällarna.

Hästarna är inte på någotvis märkvärdiga... En snart 6 årig kallblodstravare som jag köpte för 25000:- när hon var 1 år... Den dyraste häst jag köpt... En korsningsponny som blir 4 år i dagarna.. kostade 7000:- i inköp (just nu utlånad) och så har jag en 24 år gammal varmblodstravare som sällskap till kallblodet.

Eftersom jag inte har några tävlingsambitioner så duger "skogsmullar" väldigt bra åt mig. Friska trevliga hästar som jag kan ha roligt med.
Flera av dem har jag faktiskt fått gratis,...

Trots att jag mycket väl skulle kunna köpa mig en välstammad dyr häst så gör jag inte det eftersom jag saknar ambitioner att ta tillvara på en sådan individ. Slöseri med pengar alltså... En trevlig 5000 kronors varmblodstravare passar mig precis lika bra.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag delar iof med min syster men har råd att ha hela kostnaden själv. Jag har ett eget konto för hästens utgifter och för över en fast summa dit varje månad, med alla hans årliga utgifter inräknade (och utslagna på 12 månader). I det finns även ett litet sparande så att jag hela tiden bygger på en liten buffert. På så sätt påverkas inte min privatekonomi av plötsliga utgifter för hästens del. Från min privatekonomi går samma summa varje månad, resten finns på kontot från "billigare" månader.

Sen har jag hästen på lösdrift, det är billigare än uppstallat. Och jag har haft en del tur tex när jag startade upp en ny lösfrift i ett befintligt inackorderingsstall - det kunde vi sköta kollektivt och till slut fick jag stå gratis eftersom att jag skötte det hela med rutiner, listor, möten, nya inhyrningar etc. Och där häste står nu kom jag över genom att fråga mig runt. Platsen jag fick var inte utannonserad och de hade inget behov av en tll inackordering då stallet egentligen inte hyr ut platser annat än till vänner. Så hyran är låg.

Rider barbacka. Iof har jag en dyr sadel men den använder jag sällan. Hästen kostade 25' och är en nordsvensk brukshäst, han går utan täcke året runt så har inga såna kostnader. Jag är inte mkt för prylar och skydd och liknande. Jag har mitt sidepull och det har jag precis bytt ut till ett nytt efter ca 6-7 år med det förra. För egen del rider jag inte runt i snygga kläder i matchande färger utan det är ft ett par jeans jag fått av min systers killkompis, nån avlagd t-shirt och sen brukar det bli nån avlagd tjocktröja från min man. Stalljacka köper jag ny när den gamla har några år på nacken. Den senaste hade jag nog i ca 7-8 år. Man tager vad man haver sas. Fast nu bor jag iof billigt och är inte någon spenderare i övrigt så nog har jag råd att lägga ner mer pengar på hästeriet om jag vill. Men jag tar mig liksom inte för att lägga pengar på mig själv om jag inte måste.

Har normalhög lön, och en man som tjänar lite mer. Men nu är jag föräldraledig sen 3 år tillbaka så min inkomst är ibland lika med 0.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag är student och har två hästar som är helinackorderade, skulle inte hinna annars. De kostar cirka 8000 i månaden totalt, ungefär som studiemedlet alltså :p Jag lever själv ganska billigt överlag men prioriterar så att jag alltid har det jag behöver. Min sambo och min mamma täcker upp ekonomiskt då de har bra inkomster. Jag bor i en bostadsrätt med låg avgift och har en billig bil, jobbar på somrarna. Tidigare jobbade jag extra ca 20 % även under terminerna men min utbildning är för krävande för det nu. Vi hjälper alltid varandra i familjen och jag kommer kunna ställa upp tillbaka när jag är färdig. Hästarna betyder otroligt mycket för mig så det är värt allt även om det är dyrt. Har en islandshäst och ett halvblod, fått båda i present av mamma :love:
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Som många redan ha svarat, prioriteringar. Jag köper väldigt sällan nya kläder till mig själv, går inte på bio, äter inte ute m.m. Lever snålt helt enkelt. I mångas ögon är det väl inget lyxliv, eller liv överhuvudtaget, men i mina ögon är det att leva i lyx då man får spendera sin tid med sina allra bästa vänner: djuren :love:
Sen har jag fått tag på billigt MEN BRA hö, och ingen av dem kräver mycket kraftfoder, mest bara krubbskrammel för att få i dem mineralerna.

En till fråga då; när ni köpte er häst, hur betalade ni? Lån, hade ni undansparade pengar, avbetalnings osv? :) Och ni som vill svara på det, vad kostade er/era hästar?

Häst nummer 1 (vbl, ridhäst) betalade jag 1700kr för inkl. regn & vintertäcke, sadel och träns.
Häst nummer 2 (kallblod, ridhäst) betalade jag 600kr för, utan utrustning.
Och ja, båda fullt friska och jättetrevliga individer ;)
Båda betalades kontant :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

*kl*

Har plugget på universitetet i 3 år och då varit utan häst. Nu jobbar jag som sjuksköterska, får ut runt 20 000 kr i månaden vilket täcker mina kostnader gott och väl. Har en nyinköpt häst (40 000 kr) som köptes för sparade pengar från en valpkull i somras. Har bil som jag lånat pengar till. Bor på gården så har hästen billigt mot viss arbetsinsats, betalar runt 2000 kr i månaden för stallplats, foder och service. Skoning 1000 kr varannan månad och försäkring 650 kr/månad. Ca 1000 kr i månaden för träning och ridhuskort. Mycket ny utrustning nu i början men det har gått fint det också, man får ta lite varje månad och prioritera. Har mycket sedan innan också.

När det gäller tiden handlar det om att prioritera, men jag lever ensam (med hästen och hunden :laugh: ) så det är ju mitt val. Jobbar treskift och det tycker jag är perfekt, hinner ofta rida när det är ljust på dagarna.


:bump:
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag spenderar all min lediga tid i stallet, är sällan någon annanstans än hemma, iväg med hund på träning eller i stallet. Är inte ute med kompisar på krogen, är inte hemma hos någon och festar och är allmänt tråkig i mångas ögon. Köper sällan något till mig själv utan lägger pengarna på djuren i stället.
Har levt på csn de senaste åren med egen pålle. Jag fick Wiktor i födelsedagspresent av hon som hade honom då (sådär som man bara läser om i böcker från typ Pollux med flätad mat och rosett runt halsen och där ett kort satt fast i rosetten av sidenband med texten "Grattis på födelsedagen") så behövde bara betala passavgiften på 500-lappen då det strulat och den betalade jag inte själv. :D Innan jag fick honom betalade jag stallhyra och mat till honom, så det blev inte mycket ändringar där. I samband med sista flytten till nuvarande stall tog jag hem Bengan på foder då Wiktor annars hade varit själv i både hage och stall. Jag har sparade pengar på konto till hästarna och hundarna och på det kontot hamnar de mesta av pengarna. Får även en hel del av mina föräldrar.
Jag får hjälp 2, ibland 3, dagar i veckan då jag är hästledig, vilket är guldvärt under tentaperioder och när jag behöver skriva arbeten i skolan :bow:

Är arbetssökande nu när jag är färdig med studierna i januari, ska "bara" hitta ett jobb också..
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Inte är det lätt att gå runt.
Jag jobbar heltid inom lager 7-16 o får ut ca 17 i månaden.
Har 12 i räkningar varje månad med det viktiga som boende, parkering, internet, el, försäkring till mig och häst. stallplats. så tillkommer bensin o sådant

Hästen i sig kostra 3200 i månaden sedan tillkommer försäkring , vet, hovslagare.

Jag lägger allt på hästen gör aldrig något annat i stort sett som krogen bio o.s.v. Det går om man vill prioritera bort allt annat.

Tiden tar ju tid också. Brukar kommer hem runt 7-8 på kvällarna o då är det mer eller mindre dags att sova så man orkar nästa dag.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Mina hästar kostar mig i snitt kanske 1000kr/mån för båda. Har gratis stallplats o hö. Det som kostar är spån, hovslagare och veterinär. (har säkert räknat lååg, vågar inte räkna ordentligt). Mitt boende kostar mig 2500kr/mån.

Jag jobbar som instrumenttekniker och får en vanlig månad ut 15kkr kanske. Dock jobbar jag för tillfället i Norge, sist var jag där i tre veckor och fick ut 35 kkr :eek: Normalt nu fram till februari får jag ut 25kkr (traktet gör allt :love:)

Köpte min ponny för 25 kkr när jag var 15år. Lånade 3500kr av mamma och 6500kr av min bror, resten var sparpengar. Var lite segt att betala tillbaka min bror när man själv bara fick 1050kr/mån då, men efter några år så! Andra ponnyn köpte mamma för 5000kr och hon står som ägare, fast han är här hemma hos mig och jag tar hand om all skötsel av honom.


Tillägg: Totalt ligger nog mina fasta utgifter på 4000kr, har inget på avbetalning eller bindningstid, så på en månad kan jag få ner den summan till 0kr om jag vill. Sen tillkommer mat som brukar hamla på 1700kr. Har aldrig haft problem att få det att gå runt.. Men jag är ju bara 20år så har inte hunnit skaffa mig så många utgifter än :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Som jag ser det så är det att få ihop pengar och tid till nåt annat än hästen som är det svåra. ;)

Jag jobbar heltid 7.30-16.30 och har en dryg halvtimmes väg hem från jobbet. Kör direkt vidare till stallet. De dagar hästen motioneras brukar jag vara hemma igen vid 20-tiden. Ska jag bara mocka och ta in hästarna så är jag hemma en dryg timme tidigare. Så det blir inte så många timmar hemma vaket tillstånd (brukar gå och lägga mig vid 22-tiden).

Vad gäller ekonomin så får jag ut ca 20.000 varav drygt hälften går till återkommande räkningar för boende, el, avbetalning på bilen, internet, telefon osv. Hästens stallhyra är billig (700 kr i kallhyra), och sen tillkommer kostnader för foder, hovslagare osv. Brukar bli runt 2000 i månaden. Utöver det kostar såklart bensinen också (fast den kanske inte enbart kan skyllas på hästen ;) ).

Sen brukar det alltid dyka upp årliga kostnader också, som bilskatt, försäkring, hästens försäkring osv. Som mest har jag lyckats spara 5000 kr någon månad, men det har varit på sommarhalvåret när hästen gått på bete. Annars är jag glad om jag får 2-3 tusenlappar över till att lägga på annat eller att spara.

Men hästlivet är något man väljer. Om man inte tjänar så mycket pengar att man har råd till "allt" man vill göra så gäller det helt enkelt att prioritera. Att få det att gå runt är inget problem för mig. Att hinna med eller ha råd med annat är lite knivigare. :p

Angående inköp av häst så har jag haft två och betalat båda kontant. Den dyraste kostade 10.000 kr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 180
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp