Sv: Hur får ni ihop ekonomin?
Jag jobbar som drifttekniker, skiftgående året runt dvs jag jobbar dagar, kvällar, nätter och helger på rullande schema. Det ger endel ob-tillägg och har hysat bra grundlön.
Tiden är mitt största problem, eller snarare orken - mitt jobb är ganska krävande periodvis och stallet på det ger ca 13 tim/dag fysiskt och mentalt krävande arbete. Dessutom jobbar vi oftast 7 dagar i rad.
Jag har en medryttare men h*n är sällan tillgänglig när jag behöver hjälp dvs jag sköter allt själv.
Jag har hästen helinackroderad där allt ingår utom intag och mockning. Dock går allt att köpa till ifall det krisar någon dag. Det kostar runt 3000 kr/mån men besparar mig mkt tid och arbete då jag inte behöver ta stallpass eller egentligen bry mig om annat än mitt eget. Vi är några som hjälps åt att ta in varandras hästar så de får gå ute till kvällen, annars kan man köpa intag men då är det ingång vid 15-16 och det tycker jag är för tidigt.
Vi har ridhus och tränare som reser till oss så det besparar mig tiden och arbetet att transportera.
Jag tränar 2-4 ggr/mån och det kostar 400-500 kr/gång. Sedan skor jag min häst var 6e vecka. Försäkringen kostar och sen köper man ju prylar när det behövs. Jag lägger nog runt 6000 kr/mån på min häst och då unnar jag mig bekvämlighet och träning.
Jag bor ensam och bekostar allt själv. Tiden är som sagt mitt problem, så i höst kommer jag att börja leta efter någon medryttare med möjlighet att ta 1-2 dagar/vecka så att jag får lite lugn och ro ibland och kan ägna mig åt styrketräning kanske 1 gng/vecka. Av naturliga skäl gör jag inte så mkt annat än jobbar och har häst. Umgås med pojkvännen som tackolov jobbar samma dåliga tider som jag, annars hade det varit svårt att hinna träffa nån annan än stallfolk och kollegor.
Jag bor på 40kvm och betalar 3200 kr/mån. Har 1,3 mil till stallet så bilen kostar endel. Jag äter väl halvbilligt, kanske för 2000 kr/mån. Sedan har man ju lite försäkringar, facket, mobil, elräkning, internet etc. Jag tror jag räknade ut någon gång att jag inkl hästen lade ut 18k/mån på allt. Då har jag några tusenlappar över. Tjänar 28-35k brutto. Jag reser också litegranna eftersom jag har släkt och vänner 100 mil härifrån, blir några resor dit per år.
Jag köpte hästen för sparpengar. När jag började jobba var jag van att leva på CSN så det tog inte lång tid att få ihop till häst + utrustning när man ökade inkomsten rätt markant från 8k men la undan "överskottet" så att säga.