Hur får ni ihop ekonomin?

Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Kl
Jag o min man har gemensam ekonomi, vi får ut 40-45k efter skatt varje månad.
Har ett huskonto där vi sätter över 10k det täcker alla löpande kostnader samt fungerar som ett sparande för mindre renoveringar.
Sen tillkommer två bilar, hundar, katter, mobiler, mat mm. Hästen kostar runt 5k per månad.
Vi sparar utan vidare 10k per månad.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Oj får man fråga vad ni jobbar med? :D Härlig inkomst, och härligt sparande! :)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Min man är lokförare o jag är tågvärdinna :) Så inga speciella jobb alls.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag och Sambon får ut ca 45 tillsammans. Inga lån, inga krediter, låg boendekostnad och vi kan ju utan problem spara ca 20tusen tillsammans i månaden. Hästen kostar mig ca 4000:- i månaden.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Mina hästar har inte kostat många spänn, det har varit gratishästar som ingen annan ville befatta sig med men jag och dom har passat ihop och haft skitkul tillsammans, mycket bus, galna upptåg och massor med kärlek.

Eftersom jag haft hästarna hemma, jobbat med lantbruksreparationer mm. så har hö och annat varit bytesaffärer liksom "arrendemarken" som ändå ingen kunde bruka med moderna maskiner. Dessutom har hästarna varken varit försäkrade eller registrerade och hållit sig friska så mitt hästeri har gått plus-minus noll.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Mina hästar har inte kostat många spänn, det har varit gratishästar som ingen annan ville befatta sig med men jag och dom har passat ihop och haft skitkul tillsammans, mycket bus, galna upptåg och massor med kärlek.

Eftersom jag haft hästarna hemma, jobbat med lantbruksreparationer mm. så har hö och annat varit bytesaffärer liksom "arrendemarken" som ändå ingen kunde bruka med moderna maskiner. Dessutom har hästarna varken varit försäkrade eller registrerade och hållit sig friska så mitt hästeri har gått plus-minus noll.

Så du menar att du jobbar med svarta affärer för att finansiera din hobby?
Ja detunderlättar nog avsevärt;)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Vi har 5 travhästar, tre kallblod och två varmblod som inte längre går i travet men blivit kvar av känslomässiga skäl. vi har idag inga starthästar för vi har småbarn igen. Jag jobbar natt i äldrevården och min man jobbar heltid på företag. Vi har inga superlöner någon av oss.
Vi bor i Norrland på avbetald ärvd gård med stall och lösdrift så vi kan inte bo billigare.
Dels har vi "häst"sparkapital för oföredda händelser och där vi sparar varje månad för inköp och dels har vi kvar vinstpengar som är kvar för köp framtida unghäst/starthästköp.
Min man skor och verkar själv vilket känns som ett måste när man har starttravare iaf.

I övrigt lever vi ganska snålt, vi köper aldrig på kredit/lån utan vi sparar till oss saker tex teknikprylar, vi köper kött av grannbönder eller jägare. Och jag jobbar extra i ko-lagård och får hö för det.
Man kan göra sin ekonomi väldigt olika beroende på vad man prioriterar och vad man tycker är värt att lägga pengarna. det gäller hästhållning också. vi har förhållandevis till många andra hästägare som jag känner ganska låg hästbudget tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag är timvikarie inom äldreomsorgen och pluggar på distans till undersköterska. Får 2700kr i studiebidrag och jobbar ca 40timmar/månad vilket ger 3000-4000kr. Tackar nej till en del för att hinna med plugget, när jag läst klart kommer jag försöka jobba mer. Har en connemara och en shettis. Eget stall, eget hö(om det inte är sån här skitsommar så det blir förstört) , lättfödda hästar som aldrig varit sjuka. Föräldrar som ställer upp när det krisar eftersom man är ensambarn:D(och som står på försäkringarna då maran är ganska dyr). Går oftast barfota båda två så behöver bara betala verkning. Jag och min sambo bor på en liten gård som vi renoverar. Han jobbar heltid inom industrin. Har även en liten hund och 3 jänkare. Det är våra intressen, vi är inte så mycket för att t.ex resa utan är mest hemma.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag jobbar som drifttekniker, skiftgående året runt dvs jag jobbar dagar, kvällar, nätter och helger på rullande schema. Det ger endel ob-tillägg och har hysat bra grundlön.

Tiden är mitt största problem, eller snarare orken - mitt jobb är ganska krävande periodvis och stallet på det ger ca 13 tim/dag fysiskt och mentalt krävande arbete. Dessutom jobbar vi oftast 7 dagar i rad.
Jag har en medryttare men h*n är sällan tillgänglig när jag behöver hjälp dvs jag sköter allt själv.

Jag har hästen helinackroderad där allt ingår utom intag och mockning. Dock går allt att köpa till ifall det krisar någon dag. Det kostar runt 3000 kr/mån men besparar mig mkt tid och arbete då jag inte behöver ta stallpass eller egentligen bry mig om annat än mitt eget. Vi är några som hjälps åt att ta in varandras hästar så de får gå ute till kvällen, annars kan man köpa intag men då är det ingång vid 15-16 och det tycker jag är för tidigt.
Vi har ridhus och tränare som reser till oss så det besparar mig tiden och arbetet att transportera.
Jag tränar 2-4 ggr/mån och det kostar 400-500 kr/gång. Sedan skor jag min häst var 6e vecka. Försäkringen kostar och sen köper man ju prylar när det behövs. Jag lägger nog runt 6000 kr/mån på min häst och då unnar jag mig bekvämlighet och träning.

Jag bor ensam och bekostar allt själv. Tiden är som sagt mitt problem, så i höst kommer jag att börja leta efter någon medryttare med möjlighet att ta 1-2 dagar/vecka så att jag får lite lugn och ro ibland och kan ägna mig åt styrketräning kanske 1 gng/vecka. Av naturliga skäl gör jag inte så mkt annat än jobbar och har häst. Umgås med pojkvännen som tackolov jobbar samma dåliga tider som jag, annars hade det varit svårt att hinna träffa nån annan än stallfolk och kollegor.

Jag bor på 40kvm och betalar 3200 kr/mån. Har 1,3 mil till stallet så bilen kostar endel. Jag äter väl halvbilligt, kanske för 2000 kr/mån. Sedan har man ju lite försäkringar, facket, mobil, elräkning, internet etc. Jag tror jag räknade ut någon gång att jag inkl hästen lade ut 18k/mån på allt. Då har jag några tusenlappar över. Tjänar 28-35k brutto. Jag reser också litegranna eftersom jag har släkt och vänner 100 mil härifrån, blir några resor dit per år.

Jag köpte hästen för sparpengar. När jag började jobba var jag van att leva på CSN så det tog inte lång tid att få ihop till häst + utrustning när man ökade inkomsten rätt markant från 8k men la undan "överskottet" så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag jobbar i dagsläget 8-17, mån-fre, är medicinsk sekreterare och skulle vilja anse mig själv ha en ganska "normal" lön. Det är inget högavlönat yrke precis men jag ligger heller inte i botten i min yrkeskategori. Jag har lägenhet med lån, bil (som iofs killen betalar det mesta på, men bensin är fan inte billigt!), och vill gärna köpa kläder och roa mig som alla andra.

Hade sparat ihop en stor del själv när jag köpte lilla pållan men fick låna en del ändå som jag fortfarande betalar av. Med lånet, försäkringen (förhållandevis billigt då islandshäst har lägre försäkringspremier vad jag hört) och stallhyra är de fasta kostnaderna cirka 2000. Sen tillkommer skor ungefär var åttånde vecka, vaccin en gång om året, avmaskning och kraftfoder och lite annat smått och gott, grovt räknat 500-600 kr/månad utslaget på hela året då. Och så vill jag gärna köpa lite nya fina saker till henne och åka på träning då och då vilket också blir några hundra/månad. När jag flyttar neråt Stockholm igen om ett år räknar jag med att hyran och t ex hovslagare blir dyrare, men då borde jag å andra sidan ha hunnit betala av lånet så det jämnar ut sig lite.

Jag tycker alltså inte alls att det är omöjligt att ha egen häst fast man inte tjänar multum, fast vill jag göra något extra, typ semesterresa, får jag helt enkelt spara ett tag tills jag har råd. Men i övrigt tycker jag att jag har en ganska bra ekonomi!

Har en medryttare som avlastning en dag i veckan men det får väl kanske bli lite mer i framtiden när det är dags för familj. Det är viktigt tycker jag att också få lite tid över för sig själv och värt oerhört mycket med någon som ställer upp och tar hand om hästen!
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

"Upp" denna tråd lite då det är kul att se alla olika människor och deras förutsättningar för att ha häst!

Jag själv har fast tjänst sedan ett år, 5skift med en lön runt 20k efter skatt. Jobbar en del storhelger och då rullar de såklart in en del extra vilket oftast går till hästen eller sparandet.
Sambon jobbar inom vvs och får ut runt 25k så har vi gemensam ekonomi dvs inget att den ena betalar mer än den andra till något.

Stallhyran ligger på 1400kr, ingår det mesta utom mockning samt tar man ett insläpp i veckan. Hästen går just nu utan skor så runt 200kr för verkning. Försäkring runt 1600kr per år. Sen är det ju en del småsaker man köper mellanåt..
Tar ungefär en kvart att åka till stallet så det är inga stora kostnader så på bensinen men har stor bil som tyvärr drar en del..
Köpte hästen för sparade pengar och fick en härlig skatteåterbäring :)
Har nyss också köpt en trailer som vi målar om och rustar upp lite!
I övrigt lever vi ganska bra.. snålar inte på mat och nöjen vilket vi har valt att inte göra!
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Låter ganska perfekt måste man säga :D Härligt att bo nära stallet också!
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Som icke-hästägare är jag verkligen nyfiken, hur får ni ihop ekonomin?
Två vuxna 40+ med heltidsjobb och ungefär normala inkomster för åldern... mer eller mindre utflugna barn märks tydligt i ekonomin, hyfsat billigt boende, inga stora kostnader på andra hobbies eller liknande. Två hästar som tillsammans, inklusive allt utom clinics/träningar, kostar runt 6500-7000/mån utslaget över året. Ena hästen köptes kontant för väldigt litet pengar och den andra för lånade pengar, men anskaffningskostnaden är nog för de flesta en marginell del av hela hästekonomin... ;)

Kostnader för utrustning (sadlar, hjälmar, träns, kläder etc) och för hästtransport tillkommer förstås, de kostnaderna behöver man ju också ha så öppna ögon att man periodiserar åtminstone mentalt... :grin:
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Låter ganska perfekt måste man säga :D Härligt att bo nära stallet också!

Om du menade mitt inlägg så ja! Att vara 22 år och ha fast jobb, bra inkomst varje månad är jag lyckligt lottad för, vet vänner som fortfarande bor hemma och knappt får en krona så jag är rädd om mitt arbete kan man säga eftersom det verkligen gör att jag kan hålla på med min hobby =)
Sen kör man ju nyår och påskhelger gärna för att tjäna lite extra också så man får kämpa lite för kulorna ändå ;)
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Jag jobbar som jurist, har ut ca 22 500 kr per månad. Bor billigt, unnar mig enbart kläder från HM medan hästen enbart har kvalitetstäcken ;) Lägger mest pengar på stallhyra, 2500 men då ingår allt även kraftfordret så det är bra. Har tyvärr haft en skadad häst så han har kostat extra. Eftersom jag precis separerat från min sambo blir det lite tuffare nu så jag ska om pålle håller försöka hitta medryttare som kan bidra lite.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Oj vad alla verkar ha bra ekonomi! Har inte i närheten av de summorna :o, men klarar mig rätt bra ändå. Till saken hör ju att jag har eget stall, tar eget foder och allt arbete gör vi själva. Sen så köper jag bara utrustning som jag behöver, har bara c:a 3-4 schabrak per häst (o ve o fasa, de matchar inte alltid min klädsel!! OBS. Ironi)):rofl: och har inte 6-7 olika outfits till mig själv, utan endast 1-2 funktionsdugliga grejer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

Vill man så kan man :) som så många andra sagt så handlar det om prioriteringar...

Jag tycker tiden är svårast. Jag pendlar 3h/dag + doktorerar = inte rik, så det kan vara rätt tufft ibland, både tidsmässigt och ekonomiskt, men vill man så går det! Har en medryttare 2dagar/vecka annars skulle det inte gå och snålar med ALLT, har tex inget internet hemma, men eftersom jag aldrig är hemma (kommer hem 23 och går till jobbet kl 7) så räcker internet i telefonen mer än väl... prioriteringar helt enkelt. Provade att vara hästlös ett tag och man hade ju mer tid och mer pengar, men jag klättrade på väggarna!
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

*kl*
Jag har löst det så att jag skaffat mig en man med bra jobb :angel:
Nä, men visst hjälper det att han tjänar ca dubbelt så mycket som jag (än så länge i alla fall, jag är inte färdigutbildad). När det var bara jag så prioriterade jag bort allt som jag inte absolut behövde. Man åt billigt, bodde billigt och gick man ut så var det på studentställen. Nu så har sambon lite högre krav på mat än vad jag har så då får han köpa maten så kan jag laga den. Vi bor rätt så billigt fortfarande och jag har en gammal skruttbil. Har en stallplats som tillåter att jag jobbar mycket då alla fodringar och ut/insläpp ingår och jag tar gärna extrapass och konstiga tider på jobbet som alltid gör att jag får ett par tusenlappar extra i månaden i ob och övertid.
 
Sv: Hur får ni ihop ekonomin?

*kl*
Jobbar som djursjukskötare, har ut ca 17 efter skatt, då inte medräknat något OB eller övertid. Hästarna kostar mig 5354 kr i månaden, inkl. stallhyra, bensin och hovslagare men exkl. försäkringen. Mina fasta kostnader utöver hästarna ligger på ca 9000, då är CSN, billån och sparande inräknat. Ska försöka skära lite i de kostnaderna, har ett ganska dyrt boende men å andra sidan är det gångavstånd till jobbet...
Bor ensam så jag bär alla kostnader själv. Äter sällan ute, blir en pizza någongång då och då och ett biobesök i månaden ungefär.

Hästarna kostade mig 7000 tillsammans, så de köptes kontant!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 180
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp