Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Sv: Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

- Om man lyckas hålla sig i form kan man ha tid att rida riktigt bra när man gått i pension. Har haft en massa avbrott av olika orsaker. Kan bara hoppas att det ska fungera igen, och igen, och igen.......skulle vara så roligt att komma hela vägen med den häst jag har nu....... men det blir innan pensionen, iså fall.

- Tänk om man kunde hitta en sponsor så att man åtminstone kunde jobba lite färre timmar! *önskar*

- Ändå är jag tacksam för att jag haft förmånen att rida för några jättebra tränare. Vill gärna komma till det stadium där det syns att jag har gjort det också!! ;)

Intressant diskussion!

Hästen ska arbeta på lika med bägge bak och därmed ha lika kontakt med båda tyglar för att vara rak i kroppen och spåra.

På ett böjt spår måste hästen ta ett längre steg med ytterbak för att spåra korrekt, men jag tycker att kontakten fortfarande ska vara lika i tygeln.

Yttersidan ska ramas in med hjälp av ytterhjälperna för att inte hästen ska flyta ut, utan hålla sig inom den ram som du som ryttare bestämt som den väg som ska ridas.

Viktigt att ha en väg utstakad i huvudet varje sekund av ett dressyrpass. Detta leder till medveten ridning och ditt träningspass ger bättre utdelning genom att du får en bättre kontroll på din och hästens kropp.

Att ytterhjälperna "fungerar" är en förutsättning för samling och därmed mycket viktiga!

Du är min kompis:D Tänker oxå i detta som jag.
Ska träna vidare idag på mitt galopparbete.
Har äntligen börjat att förbättra kvalitén på bytena på den yngre.

I serierna går det inte så bra ännu.
Väntar på att den där tandläkaren ska höra av sig:crazy:
Efter det ska allt nog gå som en dans på rosor.;)

Måste verkligen ryttaren rida varenda millisekund rätt.
Det är jobbigt när man är lat av naturen.
Det ska väl vara bekvämt att rida.:crazy:

Jag instämmer i Susans inlägg förstås.

Det jag tyckte var befriande att läsa var att ALLA ryttare, oavsett disciplin pratade om rakriktning över ryggraden, ingen nämnde spårningen som något primärt. (Så som jag upplever svenskar fokusera på rakriktning är det fokus på spårning och ryttare rider omkring år ut och år in utan en enda nervbana till bäckenet påslagen).

axel skrev:
Du är min kompis:D Tänker oxå i detta som jag.
Ska träna vidare idag på mitt galopparbete.
Har äntligen börjat att förbättra kvalitén på bytena på den yngre.

I serierna går det inte så bra ännu.
Väntar på att den där tandläkaren ska höra av sig:crazy:
Efter det ska allt nog gå som en dans på rosor.;)

Måste verkligen ryttaren rida varenda millisekund rätt.
Det är jobbigt när man är lat av naturen.
Det ska väl vara bekvämt att rida.:crazy:

Det är klart att du ska rida varje millisekund när du rider ett dressyrpass, lata dig får du göra i skogen!!

Disciplin är nyckeln till de flesta dressyrryttares framgång.

Bekvämt att rida? - Självklart, det är det som är målet med det hela.

Men det krävs ansträngning oxå hörrudu fröken...

Men det tror jag att du är mycket medveten om, med tanke på dina inlägg här på detta forum.

Spårning och ryggradens rakhet har ett nära samband.

Men en häst som spårar korrekt på ett böjt spår är inte rak i ryggraden av naturliga skäl.

Däremot kan inte en häst böja sig i ryggen speciellt mycket överhuvudtaget eftersom dem av naturen är stel i sidled.

(Svanka och skjuta rygg är något helt annat.)

Du rider alltså inte över hästen på yttertygeln när hästen är böjd som en del av rakriktningen?

The holy grale skrev:
lata dig får du göra i skogen!!
Det är därför som jag bara har ridit där i vinter o vår.
Skämt åsido.
Har tyckt att det har varit dumdristigt att ge sig ut i halkan med transporten.
Disciplin är nyckeln till de flesta dressyrryttares framgång.
Jag har dåligt med den varan nuförtiden.
Har suttit alldeles för mkt HÄR.
Så några tävlingar blir det nog inte förrän till hösten om hästarna håller sig krya, ta i trä.

Susan skrev:
Du rider alltså inte över hästen på yttertygeln när hästen är böjd som en del av rakriktningen?

Förklara lite närmare vad du menar med att "rida över" på ytter!
Man kan mena så mycket olika saker, men med samma uttryck!

Man har alltid en yttertygel och en innertygel oavsett om man rider på en ridbana eller på en skogsväg anser jag.

Eftersom man alltid tar halvhalterna med hjälp av en yttertygel. Märk väl "med hjälp av" inte enbart med.

Styr hästen på ett böjt spår gör jag med min vikt och ställningen på min överkropp. Mest med tanken genom att överföra min tanke till kroppen som reagerar med mycket små variationer som inte syns för blotta ögat om man inte filmar och analyserar bild för bild.

Om jag tänker efter så använder jag nog tygeln nästan endast till att förstärka halvparader.

Halka och hästtransporter är ingen vidare kombination! Instämmer till fullo!

Tråden skapade jag för att frågan förekom på en annan tråd, och där fick ett helt annat svar än de som användare har svarat här, så jag vet inte ens om frågan ingår i min egen terminologi.:crazy:

I min värld så skulle jag därför uttrycka det så att jag vill att hästen skall hitta balansen på utsidan = balans utifrån ytterbak med en framdel rakt framför bakdelen så att en förhållning på yttertygeln verkligen går igenom till bakfoten, och inte stannar i halsen eller ryggen eller så.

Jag skapade tråden för att vi skulle kunna diskutera HUR man gör, istället för att diskutera hur man inte skall göra, eller diskutera hur fel andra gör.

och som jag skrev i överskriften det finns lika många sätt som det finns ryttare.

Susan skrev:
så att en förhållning på yttertygeln verkligen går igenom till bakfoten, och inte stannar i halsen eller ryggen eller så.

Det är det som jag menade med att jag vill att hästen ska stampa till rejält ibland i halhalten eller ska vi använda det mer rätta ordet halvparad(?).
att kolla så att det verkligen går igenom.
Sen behöver man bara använda finliret- med lite tuur;)

Läste igenom tråden igen och nu slank polleten ned.

kanot :) Vi kallar det buss :D
men det är samma sak = bakhjulsdrivet

Jag har precis skrivit hur jag gör. Sen finns det givetvis många fler sätt.

För att inte halvhalten/paraden ska mynna ut i ett tag i mungipan så gör man den i en kombination med säte och hållningsmuskler.

Det intressanta är att hästen kan göra på mängder av sätt och det kan upplevas som rakt för ryttaren. En häst som spårar är per automatik inte rakriktad i ryggen. Ryggkotorna behöver alls icke ligga som pärlor på ett pärlband för att bakfoten trampar i framhovens spår.

Då är det något fysiskt fel på hästen som inte har med ridning att göra.

Givetvis är ingen levande varelse helt liksidig, men om hästens ben är relativt lika långa och den tar relativt lika långa kliv på en relativt rak linje eller böjt spår så borde den hästen vara ganska rak/liksidig (eller vad vi nu ska kalla det) i sin kropp.

Enligt min uppfattning.

jacko skrev:
Det intressanta är att hästen kan göra på mängder av sätt och det kan upplevas som rakt för ryttaren. En häst som spårar är per automatik inte rakriktad i ryggen. Ryggkotorna behöver alls icke ligga som pärlor på ett pärlband för att bakfoten trampar i framhovens spår.

Hur vet man att de ligger som ett pärlband? Stoppar in handen under sadeln och känner efter? :D

Nä, men allvarligt talat?

"Hur vet man att de ligger som ett pärlband? Stoppar in handen under sadeln och känner efter?

Nä, men allvarligt talat?"

När halvhalten fungerar, då vet man... :)

Jag håller inte med dig.

Då förändras hästen och blir dyr. Gången kommer ut, den växer fram och kraften kan gå från bakdelen till framdelen. Den eleverar, den upplevs som "liten" bakom sadeln och sänkt, medan den kommer ut framför sadeln. Den blir lättgådd och lättstyrd. Kontakten blir fin. Nacken tänker fram och ut. Manken tänker fram och ut. Manken tiltar inte åt något håll. Den håller sin mage upplyft och symmetrisk. Det finns möjlighet för schwung. Det finns möjlighet för samling.

Det var några ingredienser. Finns säkert många flera.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?