Sv: Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*
Det har hon säkert.
Och jag med
om vi svarar båda två så får du säkert ut ngt av summan av kardemumman.
Rakriktning är något mer än att få hästen att spåra.
På samma sätt som det frigörs energi när ryggraden stabiliseras när plibågen spänns uppåt
så frigörs det energi när pilbågen blir rak.
Pilbågen består ju av hästens ryggrad, där kotorna ser lite ut som ett flyplan i genomskärning, två vingar utåt och en uppåt.
De tornutskott som pekar uppåt skall peka uppåt - och inte vara lite tippade åt ena sidan vilket de nästan alltid är.
när tornutskotten tippar så belastar du ena frambenet ( oftast höger ) mer än det andra, då får du svårigheter med att byta volt bl.a..
Som någon sade i artikeln också, du får en häst som är överstyrd i ena varvet och understyrd i det andra. = du har lättare att få med dig hsäten in på en volt öppna osv i ena varvet än det andra.
Detverkar som hoppryttare och fälttävlansryttare är mycket mer medvetna om det här.
De lär sig ofta lyssna väldigt bra med sin sits och att känna _var_ hästen är.
Just den här rakriktningen av ryggraden i sidled ( att få tornutskotten att peka rakt uppåt så att hsäten belstar sin aframben lika mycket ) är det som gör att energin kan komma över ryggen - hästen kan hoppa riktigt stora hinder och börja röra sig med impulsion / schwung
Steg 1 = grundpilbåge = longitudal rakriktning
Steg 2 = tornutskotten peka rakt uppåt = Lateral rakriktning
Jag tror att du som dansare har lättast att förstå det här. Först när den riktigt rörliga ryggkotpelaren stabiliseras av hållningsmuskler både framåt bakåt och i sideld och du inte ängre är en trasdocka - så kan du få riktigt spänst och rörelsefrihet i armar och ben eller hur.
Det går inte att dansa och hålla ryggraden som en hösäck