Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Sv: Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Nej, inte hela tiden ändra, utan försöka förbättra/förfina.. hitta andra, kanske bättre vägar att göra saker på. och inte hela tiden.. men om man aldrig ändrar på något kan man ju inte heller komma framåt!? Betänk nu att jag håller på att LÄRA mig rida.. jag är inte på msv nivå och lattjar

Jag tycker att du verkar att ha en ypperligt kunnig tränare, så det blir nog ett bra slutfacit.

Hur får du över hästen på yttertygeln?

Jag tillhör inte de som alltid vill ha hästen på EN tygel.
Jag strävar efter att ha den lika mkt på bägge tyglarna.

Visst gör jag förhållningar på yttern på böjda spår, men jag försöker inte att hela tiden skapa en yttersida.
Om hästen är rakriktad o mellan hand- skänkel så krävs inte detta.

Inte ens i skolorna har jag mer i yttern, jag kompenserar ev. brister med säte- skänkel, men gör halvhalter i detta, på ytter.

Delvis knapplån, frågar nog både dig och andra..

Varför ska man ha hästen på yttertygel?

Vad är vinsten med att ha hästen på yttertygeln kontra som du säger, på båda tyglarna.. (det låter ju faktiskt som att man har en mer rak häst om den är "lika på båda")

Det är lite det som jag söker efter i början av tråden... Det är ju just så som du säger. Rider man hästen rakt fram SKA den vara lika mycket på båda tyglarna, annars är den inte RAKRIKTAD.

Men rider man den böjd, kommer det finnas sidskillnad, inte bara i din sits utan även hur hästen rör sej fram till handen och bettet.

Men ofta upplever jag det som att man pratar om yttertygel även när hästen inte är böjd, och det är lite ogenomtänkt logik tycker jag.

Jag antar att det lätt bli så att den böjda hästen ramlar på sin innersida och en sådan häst är ju svårmanövrerad på grund av obalansen. Den böjda hästen måste kunna förhålla sej över sin yttersida för att vara balanserad.

Att det är bra att ha hästen på yttertygel är i min värld för att den blir väldigt mycket mer manövrerbar då. (för att den är bättre balanserad) Du kan "göra" mer med din häst, om det så är att hoppa en bana, rida sick-sack i skogen mellan träden, valla en ko eller vad man nu kan vilja använda sin dressyr till...
Det blir ju också - eftersom vi är på dressyrforum - väldigt mycket smidigare att få höga poäng på hur vägarna rids....

Den bästa övning som finns för att kontrollera att hästen finns "på yttertygeln" är att flytta från ena sidans öppna till andra sidans förvända sluta längs medellinjen. Det ska inte svaja och vagga eller bytas linje en massa, utan vara samma linje, samma grad av böjning - enda skillnaden är åt vilket håll hästen är böjd. När hästen är PÅ yttertygeln blir den här övningen en fröjd att rida, bara att sitta och böja om sej själv så har man öppnorna och slutorna! :banana:

Bara min tanke och erfarenhet...

Senast ändrad:

malinsky skrev:
Varför ska man ha hästen på yttertygel?

Det kan vara bra i vissa lägen där man vill få bågen spänd.
Om man ska ha hästen ställd så krävs det en mothållning för att inte hela yttersidan ska falla utåt.

Halvhalter - riktiga sådana- görs bl. a på yttern för att man ska kunna komprimera hästen,i positioner där hästen är böjd.
Annars görs det på bägge tyglarna plus ett fast säte.

evis skrev:
Den bästa övning som finns för att kontrollera att hästen finns "på yttertygeln" är att flytta från ena sidans öppna till andra sidans förvända sluta längs medellinjen. Det ska inte svaja och vagga eller bytas linje en massa, utan vara samma linje, samma grad av böjning - enda skillnaden är åt vilket håll hästen är böjd. När hästen är PÅ yttertygeln blir den här övningen en fröjd att rida, bara att sitta och böja om sej själv så har man öppnorna och slutorna! :banana:

Bara min tanke och erfarenhet...

Lickety skrev:
Det är lätt att hästen "tränger" = blir stum mot yttertygeln i tex öppna. Man ska ju kunna gå över i förvänd sluta bara genom att ändra sitsens riktning, utan att håva runt en massa och ändra tvärningen eller ta i tygeln. När man kan göra detta på medellinjen börjar man ha koll på ytter och innersida.

Alltså... Jag ser en likhet i tänket här! :) :p

Senast ändrad:

Evis har redan svarat väldigt bra på detta tycker jag.

Balans - är hästen på böjt spår eller i galopp i balans så kan förhållningar på yttertygeln gå igenom till bakhoven.
Är hästen inte på yttertygeln så går förhållningen inte igenom på rätt sätt - dvs spänner bågen ytterligare en liten aning.

På rakt spår skall häste ha lika stöd i båda tyglarna

Det finns vissa nackdelar med att ha stöd i insidan i gallopp och på böjda spår - det bromsar hästens insida.

Jag tycker detta var en ovanligt bra konsensus tråd. :)
Så gott som alla svar har gått ut på samma sak, men med olika fokus utifrån den egna ridningen.

En sak tycker jag är roligt med buke - det är att så många här är så medvetna ryttare :)
Med en väldigt schysst inställning :)

Senast ändrad:

jacko skrev:
I senaste Horse&Rider uttalar sig ett antal proffs om rakriktning, där fanns många guldkorn att citera om man vill.

En häst kan ju vara rak i böjning? Hur är det man brukar uttrycka det - rak i förhållande till spåret. Om spåret är böjt så blir ju hästen också böjd. Men rak.

Hu, nu ska jag nog inte villa in mig mer i detta, det är en grad över min fattningsförmåga.

Gick jag ju genast ut och köpte...

Jag blev ju jätteglad:)

Den första ryttaren sa ju precis samma som jag :)
Att rakriktning är att fördela vikt över fyra ben, och att det gäller att tippa manken/tornutskotten åt rätt håll - precis som din fröken säger:D
Proffset körde samma övning som mig också:bump:

prenumenerar du?
Själv prenumenerar jag numera på The Horze magazine.

Bytlånas;) :angel: :o

Ja, visst var den bra? Inte en ENDA av dem tjatade om spårande ben, utan ALLA pratade om ryggraden. Halleluja! :bump:

Nej, prenumererar inte, men funderar på det!

Hm bara för att ingen skall känna sig utanför så översätter jag en av frågorna;
why is straightnes important? (hej malinsky :D)

Lucy Thompson FT
Vi poängsätts utifrån rakhet i dressyren. PÅ hoppningen så får du lättare nedslag om hsäten inte är rak.
Det blir också svårare att hoppa 'pilspetsar' i terrängen.

Peter Storr.
om du inte rakriktar din hsät tidigt i utbidlningen så komemr den att böra krängla när du komemr till mer avancerat lateralt arbete.
Det viktigaste är att lära hästen att arbeta ut på yttertygeln.

Chris Bartle D
Utan det så kan inte hästen överföra vikt bakåt och bli lättare i framdelen och däremd röra sig mer uttrycksfullt.
Du kan inte samla en häst ordentligt förrän den är rak.

:banana: :banana: :banana:

Hmm man kanske inte är så fel ute ändå :D
Nu väntar badet ett glas rödvin - och resten av tidningen

prenumenera i morn!

Susan skrev:
(hej malinsky :D)
Tjena :D

Tack för översättningen. Tror jag måste ut och shoppa jag med. Inser också att det dessuto kan vara bra träning då jag förmodligen ska börja nytt jobb där all dokumentation är på engelska :eek:

Jag översätter en till som jag missade pga reklam

Tim Stockdale.
Det uppmuntrar hästen att utveckla styrka och impulsion och att arbeta genom ryggen.
Det uppmuntrar också hästen att bli jämn och balanserad på båda sidorna av kroppen.

jacko skrev:
Ja, visst var den bra? Inte en ENDA av dem tjatade om spårande ben, utan ALLA pratade om ryggraden. Halleluja! :bump:

Nej, prenumererar inte, men funderar på det!

Hej!

Vad menar du med att ingen tjatar om spårande ben.. å pratar om ryggrad? Har du lust att förklara?

*knapplån*

Christopher Bartles svar är det jag köper:

"Chris Bartle D
Utan det så kan inte hästen överföra vikt bakåt och bli lättare i framdelen och däremd röra sig mer uttrycksfullt.
Du kan inte samla en häst ordentligt förrän den är rak."

Och då har du också testmetoden. När hästen är ärligt rakriktad fungerar halvhalten och kan föra över vikt bakåt.

Underbart enkelt. :)

Det har hon säkert.
Och jag med :D
om vi svarar båda två så får du säkert ut ngt av summan av kardemumman.

Rakriktning är något mer än att få hästen att spåra.
På samma sätt som det frigörs energi när ryggraden stabiliseras när plibågen spänns uppåt
så frigörs det energi när pilbågen blir rak.

Pilbågen består ju av hästens ryggrad, där kotorna ser lite ut som ett flyplan i genomskärning, två vingar utåt och en uppåt.

De tornutskott som pekar uppåt skall peka uppåt - och inte vara lite tippade åt ena sidan vilket de nästan alltid är.

när tornutskotten tippar så belastar du ena frambenet ( oftast höger ) mer än det andra, då får du svårigheter med att byta volt bl.a..
Som någon sade i artikeln också, du får en häst som är överstyrd i ena varvet och understyrd i det andra. = du har lättare att få med dig hsäten in på en volt öppna osv i ena varvet än det andra.

Detverkar som hoppryttare och fälttävlansryttare är mycket mer medvetna om det här.

De lär sig ofta lyssna väldigt bra med sin sits och att känna _var_ hästen är.

Just den här rakriktningen av ryggraden i sidled ( att få tornutskotten att peka rakt uppåt så att hsäten belstar sin aframben lika mycket ) är det som gör att energin kan komma över ryggen - hästen kan hoppa riktigt stora hinder och börja röra sig med impulsion / schwung

Steg 1 = grundpilbåge = longitudal rakriktning
Steg 2 = tornutskotten peka rakt uppåt = Lateral rakriktning

Jag tror att du som dansare har lättast att förstå det här. Först när den riktigt rörliga ryggkotpelaren stabiliseras av hållningsmuskler både framåt bakåt och i sideld och du inte ängre är en trasdocka - så kan du få riktigt spänst och rörelsefrihet i armar och ben eller hur.

Det går inte att dansa och hålla ryggraden som en hösäck :D

Senast ändrad:

Då har vi bara det där lätta att få hästen lösgjord o rakriktad:D

Senast ändrad:

Red igår ganska bra galopparbete, efter ett tag:angel:
Undrar om man kan rida riktigt bra innan man går i pension?

Traven slapp jag då ena framskon for:crazy:

Red o xå JÄTTEFIN passage på den ena.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?