Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Sv: Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Lickety skrev:
Ah, jag ska väl inte klaga, min brukar vara bra vid brunst.
Inte igår bara.
QUOTE]

Så här års börjar jag ångra att jag köpte ett sto! :mad: Hon blir superkänslig under brunsten och eftersom jag själv inte kan sitta i balans :crazy: så blir det bara pannkaka av alltihopa. Hon blir rena rama satmaran under brunsten o vägrar acceptera ngt jag ber henne om! :devil: Men men, även hon har ju sina trevliga stunder! ;) :D

Susan skrev:
Var skall vi ?( = riktingen styrs genom vikthjälpen som regleras med bröstkorgen. Gör jömförelsen; lite mer avcerat böjd där du med placerinegn av din bröstkorg kan bestämma rikting (var) så att hästen antingen går på volt, i öppna eller sluta. )

Hur = du formar hästen med axeln
Var = du vänder hästen med vikthjälpen.

(Ovanstående kräver en sits i balans och att ryttaren inte viker sig i midjan)

Förmidligen är det ungefär såhär tränare två menar.
Jag plockar bara ned det till dess beståndsdelar...

MVH SUS

Men hur ska jag använda vikthjälpen? Du skriver att jag ska använda bröstkorgen, på vilket sätt? Eller använder jag bröstkorgen som vikthjälp automatiskt om jag går fram med ytter axel o om jag inte viker mig i midjan?

Iofs är det kanske inte nån mening att jag klurar över det här för jag tror inte att jag har en sits i balans :mad: så det kanske är fel ände att börja i..?

Det kanske inte är nån mening att börja med finliret när man inte ens kan utföra grovjobbet? :angel:

Lickety skrev:
i tex öppna.
Man ska ju kunna gå över i förvänd sluta bara genom att ändra sitsens riktning, utan att håva runt en massa och ändra tvärningen eller ta i tygeln.
Fy 17 vad du är avancerad.
Jag använder mig av alla hjälper för att göra detta t o m på tävling.
Har nog gått ganska bra (var länge sen nu;)

Varför göra det så svårt?
Är det ingen sport annars?
Det blir lättare o lättare ju lydigare o smidigare hästen blir.
Då kan man rida med sätet o telepati, möjligen

Men om man gör rätt, och verkligen har koll på sina och hästens sidor, är det lättare med att bara ändra sätet på träning. :)
Att använda en massa håvande hjälper hit och dit stjälper balansen så lätt för mig.

Nu rider ju jag också med alla tillgängliga hjälper på tävling. ;) Svårt annars.
Ju mindre hjälper man använder hemma, desto bättre lyssnar hästen även på tävlingen. Man slipper förstärka så mkt. För om jag måste använda styrka blir jag spänd. Och det har ju negativa konsekvenser till tusen.
Men det är mitt sätt. Jag är ju ganska liten på min häst, så den måste verkligen lyssna utan att jag skriker.

Nej det är egentligen rätt ände att börja i.
jag har inte upplvt att det varit svårt för någon, men man behöver ju lite feedback förståss. för detta är helt avhängigt av sitsen..

Båda två är vikthjälper
Att gå fram med ytteraxel hjälper dig att balansa från din utsida och ditt yttre sittben

Det är viktigt att man sitter i balass så detta verklige blir en rotation av hela ryggarden som flyttar över vikten på det yttre sittbenet.
Prova längst ut på kanten på en stol

Sedan den vändande hjälpen
Du känner ju på kroppen var din revbenskorg är,
känn efter var den slutar ned mot magen.
Tänk dig att en hand tar tag i din revebenskant och drar den 2 cm i sidled (detta tänk hjälper dig att flytta i sidled som en enhet utan att vika dig ngnstans)

men som sagt man behöver lite feedbck i början för man måste sitta rätt och man är inte symmetrisk, så det kommer att gå bättre i ena varvet.

Senast ändrad:

Okej :idea:

Det är svårt att få hjälp med sånt här när ingen ser hur det blir i praktiken... Kom nyss hem från träning för Mads Hendeliowitz och fick ytterligare en teori... :smirk: Angående hur jag skulle rida hästen på yttertygeln.

Dessutom pratade vi om detta att flytta fram axlar men han ville att jag skulle gå fram med inneraxel speciellt i högervarv eftersom jag viker mig i midjan och "kastar" ut hästen...

Jag fick höra en tumregel för drygt ett år sedan: Man flyttar bogen med axlarna och bakdelen med densamma (bäcken)

Däremot så har jag också hört at man ska eftersträva att alltid vara centrerad på hästen, alltså inte flytta vikt (tyngd) i sidled. Eller kan det vara bara för att undvika att man som ryttare viker sig/kollapsar i sidan tro!?!?

Det är väl den klassiska tumregeln detta med axlar och bäcken.

Sedan finns det ju lika många sätt att rida som det finns tränare.:D

Hästen följer ju vikten natutligt , men som du säger - det gäller ju att man själv sitter ihop.

Det är ju också så att om du vrider huvudet till vänster tex, så förflyttar du också tyngdpunkten

ja, det är ju sant, (ang vrida på huvudet och vad det innebär) men jag har aldrig hört att man ska vrida över överkroppen (såsom du beskriver)

Så, nu får vi se hur det går för Carola... :D

Hon kom 5.a har jag läst på text TV :D

Även till **Lina**

Jag tror att när det finns så många olika teorier, och alla säger så olika, så får du helt enkelt fråga hästen :D

Enligt vilken metod verkar hästen prestera bäst men ändå vara bekväm....

Välj den :D

Du kan ha 50 tränare eller ryttare som diskuterar - hur man gör - men det är bara en som har rätt...

hästen

Susan skrev:
Jag tror att när det finns så många olika teorier, och alla säger så olika, så får du helt enkelt fråga hästen :D

Enligt vilken metod verkar hästen prestera bäst men ändå vara bekväm....

Välj den :D

Du kan ha 50 tränare eller ryttare som diskuterar - hur man gör - men det är bara en som har rätt...

hästen
:bow:

Som det känns nu så får jag plocka lite här och var för det finns vissa saker hos alla som jag tycker fungerar bäst.... Sen kanske man ska försöka välja en tänare som känns mest "rätt" så att hästen inte blir helt snurrig! :o

:bow:
Det är nog det enda man kan göra

mackan Sus du misstolkar mig totalt. Jag pratar inte om "paddla kanot" i det syftet att det är en räddning på en "grön" häst som inte orkar bättre skrev:
paddla kanot[/B], dvs sitta längst bak i kanoten och vända den med tyngdpunkten på bak!

Prova att paddla en kanot och vända den genom att sitta längst fram och vända för frammen - du kommer ingenstans och det blir helt fel! :eek: :crazy:

dvs "paddla kanot" är känslan att vända på bakdelen - inte på framdelen. du får hästen under dig.
Hästen ska givetvis vara eftergiven i innersidan, (eller den sida du ber den om för den delen) men likväl uppe på ytter och uppe för BAK. Inte sitta och vända runt den för tygelhjälperna förböjd eller för framdelen. det var det jag ville få fram.

Paddla för bak gör du ju inte på en grön häst utan även en mycket rutinerad, - om vi pratar min värld :confused:

Jag måste säga att det här med "paddla kanot" är suveränt för det beskriver så bra hur det ska kännas. Det hjälper till att fokusera på bak, inte fram och att rätta in fram när det behövs, utan större problem. Det är verkligen värt att upprepa. Fast man kanske ska säga "styra kanot" så at inte någon tror att man ska paddla med händer och fötter.:D

oopsie skrev:
Jag måste säga att det här med "paddla kanot" är suveränt för det beskriver så bra hur det ska kännas. Det hjälper till att fokusera på bak, inte fram och att rätta in fram när det behövs, utan större problem. Det är verkligen värt att upprepa. Fast man kanske ska säga "styra kanot" så at inte någon tror att man ska paddla med händer och fötter.:D

Tack! :D Du har helt rätt - STYRA är nog bättre än uttrycket paddla! :D :o

tack! har bara sett åror i den liknelsen! :)

axel skrev:
Om man aldrig har paddlat kanot, så får man väl jmf med att ro en eka:D

Ha, ha. Med en eka blir det ju mer liksidigt. Ro eka när jag vill rakt fram och paddla kanot när jag vill svänga....

Mvh Monika

Jag har klurat vidare på det här med ekan.... Jag tycker att det är en ganska perfekt liknelse. Alltså, i ekan måste du ju ro lika starkt med båda årorna (säte, skänklar) för att ekan (hästen) skall går rakt fram (och jobba liksidigt). Perfekt, ekan skapar förståelse för varför det är viktigt med liksidighet.....

Mvh monika

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII