Sv: Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*
Susan skrev:Jag har talat om SL leden ofta, den som förbinder bakben och rygg. Det är viktigt att den här leden är rätt ihopkopplad så att inte kraften smiter förbi åt nåt håll
I början orkar hästen bara 'sitta ihop' med tornutsott som står rakt upp och och en ganska rak kropp.
Som Mackans paddla kanot
Eller som jag har fått lära mig - köra buss i hörnpasseringarna.
När jag kör buss så går jag fram med ytter axel och vänder med vikthjälpen. Hästen lärs på detta sätt redan från början att balansera runt sitt yttre bakben.
När den hittat balsnens och koordinationen därifrån så kan man börja böja den i hörnpasseringen.
Försöker man böja för tidigt så kopplar man bara isär antingen halsen från ryggen eller ryggen från bakdelen. Hästen skall sitta rätt ihopkopplad från rumpan till örat
Den här balansen är mycket skör, det är väldig lätt att koppla isär de olika delarna ...:smirk:
Mycket svårare att få ihop dem
Sus du misstolkar mig totalt. Jag pratar inte om "paddla kanot" i det syftet att det är en räddning på en "grön" häst som inte orkar bättre, och att det innebär en stel, rak (eller utåtställd) häst!. Jag pratar paddla kanot, dvs sitta längst bak i kanoten och vända den med tyngdpunkten på bak!
Prova att paddla en kanot och vända den genom att sitta längst fram och vända för frammen - du kommer ingenstans och det blir helt fel!
dvs "paddla kanot" är känslan att vända på bakdelen - inte på framdelen. du får hästen under dig.
Hästen ska givetvis vara eftergiven i innersidan, (eller den sida du ber den om för den delen) men likväl uppe på ytter och uppe för BAK. Inte sitta och vända runt den för tygelhjälperna förböjd eller för framdelen. det var det jag ville få fram.
Paddla för bak gör du ju inte på en grön häst utan även en mycket rutinerad, - om vi pratar min värld
Senast ändrad: