Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Sv: Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Susan skrev:
Jag har talat om SL leden ofta, den som förbinder bakben och rygg. Det är viktigt att den här leden är rätt ihopkopplad så att inte kraften smiter förbi åt nåt håll
I början orkar hästen bara 'sitta ihop' med tornutsott som står rakt upp och och en ganska rak kropp.
Som Mackans paddla kanot

Eller som jag har fått lära mig - köra buss i hörnpasseringarna.
När jag kör buss så går jag fram med ytter axel och vänder med vikthjälpen. Hästen lärs på detta sätt redan från början att balansera runt sitt yttre bakben.
När den hittat balsnens och koordinationen därifrån så kan man börja böja den i hörnpasseringen.
Försöker man böja för tidigt så kopplar man bara isär antingen halsen från ryggen eller ryggen från bakdelen. Hästen skall sitta rätt ihopkopplad från rumpan till örat :angel:

Den här balansen är mycket skör, det är väldig lätt att koppla isär de olika delarna ...:smirk:
Mycket svårare att få ihop dem

Sus du misstolkar mig totalt. Jag pratar inte om "paddla kanot" i det syftet att det är en räddning på en "grön" häst som inte orkar bättre, och att det innebär en stel, rak (eller utåtställd) häst!. Jag pratar paddla kanot, dvs sitta längst bak i kanoten och vända den med tyngdpunkten på bak!

Prova att paddla en kanot och vända den genom att sitta längst fram och vända för frammen - du kommer ingenstans och det blir helt fel! :eek: :crazy:

dvs "paddla kanot" är känslan att vända på bakdelen - inte på framdelen. du får hästen under dig.
Hästen ska givetvis vara eftergiven i innersidan, (eller den sida du ber den om för den delen) men likväl uppe på ytter och uppe för BAK. Inte sitta och vända runt den för tygelhjälperna förböjd eller för framdelen. det var det jag ville få fram.

Paddla för bak gör du ju inte på en grön häst utan även en mycket rutinerad, - om vi pratar min värld :confused:

Senast ändrad:

Din jämförelse med att paddla kanot är verkligen mitt i prick!!

Precis en sån känsla ska man eftersträva.

Susan skrev:
Ett tag kändes det som om för varje ny sak jag lärde mig så kom hästen bara med ett nytt sätt att udnvika mig.
Hang in there

så småningom komemr du att upptäcka att idag har jag 'ridit' hästen. Det var inte han som körde runt med mig :D

Ja, jag blir knäpp.. han spänner sig, blir som en sågbock och lyssnar på allt utom mig. Blir rädd för minsta lilla och är helt okontaktbar! Sist fick min tränare sitta upp bara för att få till början till kommunikation och jag tog över efter det och det blev mycket bättre. Eller snarare så fick hon honom (efter ett tag!! och hon är bra på det hon gör! :eek: ) att lyssna på henne så jag fick sitta upp sen. Men hon hade ju det hon gjorde när han hade lallat med mig i ca 10 min :crazy:

Nej det är du som missförstår mig :D
Vi menar samma sak

[
QUOTE=The holy grale]Din jämförelse med att paddla kanot är verkligen mitt i prick!!

[/QUOTE]
Om man aldrig har paddlat kanot, så får man väl jmf med att ro en eka:D

Susan skrev:
Nej det är du som missförstår mig :D
Vi menar samma sak

haha - OK! då missförstod jag dig att du missförstod mig när du i själva verket förstod mig :D du skrev klantigt! :D (skojar lite med dig nu bara)

axel skrev:
Om man aldrig har paddlat kanot, så får man väl jmf med att ro en eka:D[/QUOTE]

:rofl:
Eka går nog lika bra det - så sant så sant! :D Fast kanot känns liksom smidigare...!

Senast ändrad:

**Lina** skrev:
Om jag skulle låta bli att försöka forma i en hörnpassering så känns det som att hon bara skulle lägga sig inåt genom hörnet och "tuffa på"..? Eller det är ju svårt för dig att svara på så här men det känns som att det skulle bli ännu mer okontrollerat...

Nej jag menar inte att du skall låta bli att forma, bara att du skall forma med vikthjälper och be om det hästen klarar av.

Om du går fram med ytter axel så rider du över dig själv på yttersidan :D

Det är samma övning som i tidningen. bara det att de också gör 5 meters serpentiner längs långsidorna, det är en bra övning för att lära sig känna hur hästen placerar vikten mellan sina framben. För mycket vikt på inner fram så välter hästen innåt. Ryttaren lär sig kontrolelra sin egen utsida och att styra hsäten med vikten.

Istället för att trycka ut hästen med innerskänkeln :angel: så styr man hästen med vikten och fromar hsäten med axlarna - ett smdidigt och mjukt sätt att få hästen att komma över på yttertygeln med bibehållen kontakt med bakdelen.

Svårt att förklara utan häst framför sig, kanske dumt att försöka göra här också...

The holy grale skrev:
Din jämförelse med att paddla kanot är verkligen mitt i prick!!

Ja jag tycker det är en bra liknelse att ha i tanken när jag rider, hjälper en att hamna och tänka rätt lättare.... :D

Det kan du säga som har ett fullblod:cool:

Det är detta som jag försökt att beskriva när jag har skrivit att jag sitter på hästens bakdel o rider framåt-uppåt.

Senast ändrad:

axel skrev:
Det kan du säga som har ett fullblod:cool:

Det är detta som jag försökt att beskriva när jag har skrivit att jag sitter på hästens bakdel o rider framåt-uppåt.

He he, visserligen - jag väljer mina kanoter (oj hästar :D ) med omsorg :rofl:

Susan skrev:
Nej jag menar inte att du skall låta bli att forma, bara att du skall forma med vikthjälper och be om det hästen klarar av.

Om du går fram med ytter axel så rider du över dig själv på yttersidan :D

Det är samma övning som i tidningen. bara det att de också gör 5 meters serpentiner längs långsidorna, det är en bra övning för att lära sig känna hur hästen placerar vikten mellan sina framben. För mycket vikt på inner fram så välter hästen innåt. Ryttaren lär sig kontrolelra sin egen utsida och att styra hsäten med vikten.

Istället för att trycka ut hästen med innerskänkeln :angel: så styr man hästen med vikten och fromar hsäten med axlarna - ett smdidigt och mjukt sätt att få hästen att komma över på yttertygeln med bibehållen kontakt med bakdelen.

Svårt att förklara utan häst framför sig, kanske dumt att försöka göra här också...

Förstår att det är svårt att förklara så här men frågvis som jag är så fortsätter jag ändå :angel:

Hur ska jag forma för vikthjälpen? Vart ska jag göra av vikten? Förstår jag dig rätt om du menar att istället för att forma runt innerskänkel så ska jag använda vikten? När du skriver att jag ska gå fram med ytter axel menar du då även att jag ska gå fram med ytter handen? För isåntfall är det kanske det samma som tränare nr 2 menar? :confused:

:bow:

ja, det går ju det med!

Men hur jämför man en buss med en kanot??

I kanoten sitter man på "bakbenen" men i en buss sitter man verkligen utan tvekan på "frambenen"??

Har du förstått poängen i den jämförelsen, i så fall är jag trögtänkt...

De menar nog bakhjulsdrift.
En bakåtvänd Dragster kulle jag vilja ha;)

Om man skall ha över hästen på ytter(sidan) OCh böja. Dvs en böjning där hästen fortfarande sitter ihop.
Så formar du genom att din högra axle och därmed tygel går fram.:)

Råkar du ha en bra sits i balans så får du då igång en balanserande reflex så att du får en jämn (liten men korrekt) böjning i hela ryggraden.

Jag har ett analsyssystem med två frågor.
Hur skall vi ? ( i det här fallet böjd= rytatren går fram med ytter axel skapar en jämn böjningav sin egen rygrad med balans i från ytter sittben = precis det hästen skall göra)

Var skall vi ?( = riktingen styrs genom vikthjälpen som regleras med bröstkorgen. Gör jömförelsen; lite mer avcerat böjd där du med placerinegn av din bröstkorg kan bestämma rikting (var) så att hästen antingen går på volt, i öppna eller sluta. )

Hur = du formar hästen med axeln
Var = du vänder hästen med vikthjälpen.

(Ovanstående kräver en sits i balans och att ryttaren inte viker sig i midjan)

Förmidligen är det ungefär såhär tränare två menar.
Jag plockar bara ned det till dess beståndsdelar...

MVH SUS

Igår var verkligen en LC dag... :(
Borde ha åkt hem och lagt mig i stället för att rida. :idea:
Usch.
Nackdelen med ston är den cykliska okoncentrationen. :(
Det är svårt att kommunicera om den andra parten inte vill det. :(

Någon som vill ha en billig häst? ;)

Mitt sto är ofta superbrunstig, men det märks inte vid ridning:d

däremot är hon gärna lite lätt i rumpan jämt, vilket inte bara är negativt.

Ah, jag ska väl inte klaga, min brukar vara bra vid brunst.
Inte igår bara.
Är det bra att den är lätt i bak? Tränar du ryggmusklerna genom bocksprång? :D Kanske går att överföra lättheten till framdelen?

Vi tränade "Fnys med Spring" igår, undrar vilka muskler man bygger då? :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar