Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Sv: Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

För mig finns det olika samlingsgrad.

ja, jag tycker jag uppnår det relativt lätt. Frågan är hur länge hästen orkar hålla det. Det tar ju tid att bygga en häst.

Det är alltså en "piece of cake" att rakrikta och samla en häst?

Enligt min erfarenhet behövs det lite mer...

Men det är ju det som är kul med dessa diskussioner, att vi är så många som tycker saker och dessutom att vi helt klart är på så olika nivå när det gäller hästar och ridning.
Dessa skillnader tillför en massa nya tänkvärda saker i våra funderingar kring många tänkvärda fenomen som kommer upp på tapeten!

KL
Ha! Tack för påminnelsen om tornutskotten! Jag hade glömt dem av någon :devil: anledning.
Tidigare hade jag koll på dem, men så var det något som blev fel i rakriktningen efter ett tag... Jag har grunnat ett tag på vad som är knasigt i ridningen, men nu hittade jag det! :) :bow:

Min häst kan i alla fall spåra och tippa utskotten åt vänster i höger varv. Då tar hon naturligtvis kortare steg med vänster bak.
Men se, när vi blev rakriktade blev hon jämn igen! :)
Tänk så det kan vara. Att man aldrig lär sig att hålla allt i huvudet *suck*

Om din häst tar kortare steg med vänster bak i höger varv spårar den INTE.

En förutsättning för att hästen ska spåra är att den tar LÄNGRE steg med ytterbak som i ditt fall då blir vänster bak i höger varv.

Min definition av att spåra verkar vara annorlunda mot din.

I min värld innebär spåra att hästen går i samma spår med fram och bakben, dvs ej på dubbla spår.
Samma sak om hästen går på tre spår, så betyder ju inte detta att den är jämn i kroppen för det, utan endast att man ser "tre" ben framifrån eller bakifrån.

Allt annat som var med liksidighet att göra kallar jag rakriktning. Jag tycker att rakriktad är ett bättre ord för liksidig än spåra därför att man inte alltid vill att hästen ska gå i samma spår, tex i sidvärtsrörelser.

Om begreppet spåra innefattar allt så kan vi avskaffa begreppet rakriktad, för i så fall betyder detta samma sak.

Hur ser övrigas definitioner ut? Det blir så lätt begreppsförvirring.

Nejdå, det är inte en "piece of cake". Jag tycker det är svårt, men samtidigt, har man väl börjat få lite koll på hur det funkar, så är det inte så extremsvårt. Det krävs heller inga speciella rörelser ed.

Jag vet inte riktigt vart du och Axel vill komma? Ibland får man beska kommentarer om att man krånglar till det och nu får man beska kommentarer om att man tycker det är för enkelt?

Jag är på en mkt lägre nivå tävlingsmässigt än du och Axel, det sticker jag inte under stol med!

Jag håller med du :D

Jag bor i samma värld som Lickety.

För mig är spårning inte samma sak som rakriktad. Däremot upplever jag att många svenskar tror att det är så. (Det kan vara viktigt att hästen spårar också, men många ryttare har lite sämre koll på hästens ryggrad, och det är ju synd när den är ett sådant bra verktyg!)

jacko skrev:
Då förändras hästen och blir dyr.

Och håller med du :D

Jag tycker jag hamnar där när (om) jag kommer ihåg alla ingredienser, vilket kan ta ett tag.

Jag har inte gett dig några beska kommentarer.

Tycker bara att det krävs lite mer för att samla än vad du tycker.

Men du skiriver också att det finns olika grader av samling och det håller jag med dig om.

Vi pratar nog om olika grader av samling.

Vissa rörelser behövs på vägen till en hög grad samling, eftersom det inte räcker att bara vinkla om sitt bäcken i alla fall inte i början.

Sedan när hästen börjar bli stark behövs det naturligtvis mindre och mindre hjälper och signaler.

En häst spårar på en volt och på ett rakt spår i den bemärkelse som vi diskuterar här.

Mina tävlingsmeriter hör inte hit och vilket land och vilka tränare jag rider för hör inte heller hit.

Har mycket mer i min ryggsäck än ni någonsin skulle kunna tänka er.

Just därför är det extra roligt att läsa vad ni tror och tycker.

Jag kan ha lite nytta av det i mina framtida engagemang.

Så berätta för mig om era ideér och funderingar, det är intressant!!

Var snälla och dra inte in mig i era personliga dispyter och jag skriver inte här för att på något vis briljera, eller övertyga någon, utan för att delge er mina tankar kring ridning.

Som sagt - jag är på låg nivå. Jag har inte kommit till någon högre samlingsnivå, så det stämmer säkert som du skriver!

En liksidig häst för mig är en häst som är lika trevlig att rida åt bägge håll!!

Det är målet med min ridning, att göra hästen trevlig och lättriden!

jacko skrev:
Som sagt - jag är på låg nivå. Jag har inte kommit till någon högre samlingsnivå, så det stämmer säkert som du skriver!
Visst du kanske inte är på någon hög nivå, men du är på väg eftersom du är kunskapstörstig!!

Det är en förutsättning för att komma någonstans här i livet och i dressyr!!

Jacko skrev:
Den eleverar, den upplevs som "liten" bakom sadeln och sänkt, medan den kommer ut framför sadeln

axel skrev:
Då är den ju samlad.

Uppnår du detta med lätthet?

Det är nog ingen elevering av hela framdelen Jacko menar utan mer att 'fjädringen' i första hand hissas i framkärran.
Både beroende på att de muskler mellan frambenen som bålen hänger i stramas upp, och även att halsen sträcks framåt - uppåt

Det känns faktiskt som om hästen blir en decimeter högre i just manken när man sitter på.

själva samlingen när hästen sätter sig känns annorlunda

Lickety skrev:

I min värld innebär spåra att hästen går i samma spår med fram och bakben, dvs ej på dubbla spår.
Samma sak om hästen går på tre spår, så betyder ju inte detta att den är jämn i kroppen för det, utan endast att man ser "tre" ben framifrån eller bakifrån.
Det är skillnad på om det ingår en tvärning ur spåret.
Om man upphör med tvärningen i öppnan hamnar man påen volt, då hästen återigen spårar.

axel skrev:
Lickety skrev:

Det är skillnad på om det ingår en tvärning ur spåret.
Om man upphör med tvärningen i öppnan hamnar man påen volt, då hästen återigen spårar.
Exakt! tiiiiiiooooooooooo

jacko[QUOTE skrev:
]Nejdå, det är inte en "piece of cake". Jag tycker det är svårt, men samtidigt, har man väl börjat få lite koll på hur det funkar, så är det inte så extremsvårt. Det krävs heller inga speciella rörelser ed.
För mig låter det då konstigt att man kan rida hästen i uppförsbacke men inte kunna göra en skaplig galoppfattning.
Axel vill komma? Ibland får man beska kommentarer om att man krånglar till det och nu får man beska kommentarer om att man tycker det är för enkelt?
Ja jag tyckte att en på lc- nivå krånglade till det, med att göra hela den långa proceduren som du skrev.
det var bara min åsikt.
Kanske hade en dålig dag:crazy:
Ber om ursäkt.

Naturligtvis är det så. Hur definierar du spåra? Är hästen rakriktad när den spårar var ursprungsfrågan.

Att den klarar att spåra är inte lika med rakriktning., det är basics.
Det är när den klarar att göra saker åt bägge hållen, lika bra.
Vig, stark o spänstig=baletthoppa

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar