Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Sv: Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Rakriktning missförstås ofta som att hästen ska gå rak i kroppen. men det handlar om att den ska vara liksidig och därmed arbeta jämnt åt båda håll..

Hoppsan såg nu att axel svarat det redan:o

Lite off topic kanske, men...

jacko skrev:
Nej, prenumererar inte, men funderar på det!

Jag funderar också! Verkar vara en bra tidning det!
MEn var får ni tag på den i Sverige? Jag har bara hittat den under mina besök hos pappa i Finland. Där kostar den runt 8 Euro!!! :eek:

Nån som har en aning om vad den kan tänkar kosta att prenumerera på från Sverige? (Så man slipper leta o komma ihåg när den kommer ut.)

För övrigt gillar jag den här tråden! Mycket bra diskussioner! :bow:

*väldigt mkt off*
Men vill rådfråga här bland många vuxna.

I söndags försvann en grimma med flyweil från hagen- räven kanske.

Lämnade ett träns som var trasigt tillsammmans med en flugmössa i förrgår em.

Igår morse när jag när jag släppte hästarna, var tränset borta:confused:
Tänkte att det var konstigt med en räv som släpar på dylikt.

När jag skulle hämta hästarna på em. så hittade jag grimman, längre bort o i en jordhög. Tar upp den o tittar. Haken o alla spännen är hela, men den är AVSKUREN. inkl. flyweilen på 3 ställen.
Det är en tjock dubbelsydd nylongrimma.

Blev oerhört upprörd. Inte för grimman utan för att det snart är betesdags 24h.
Vad kan inte en sådan människa göra mot hästarna. som dessutom är oerhört sociala.

Vi har bara en karl runt 50 som är tillräckligt sjuk (psykopat) för att göra ngt dylikt.
Då iförrgår kväll var jag o tränade o kom hem kl. 21. 15
Såg då att "snyggo" kom från skogen(där hagen är) o tänkte :- DEt var konstigt. Han går ALLTID vid 20-tiden o är borta en kvart.

Kan tro att tränset oxå är sönderskuret. Ska leta idag.

Vad ska jag göra?
För ett par år sen försvann en Old Mac- toffla som jag hade vid hagen utifall ngn hade en tappsko. Den försvann. Trodde att det var räven eller ett busstreck. Ungarna bor inte här längre.
Grannen i nästa by hittade den i sin hage förra sommaren.
Tror nu att det var han då oxå.

Senast ändrad:

Hästen ska vara formad så lång det är fysiskt möjligt, från nacke- svans efter det spår som hästen befinner sig på.
Att man sen korrigeringsrider för att få till detta är en annan 5.

Mitt sto är väldigt rörlig i sina bakben o vill gärna sladda istället för att stoppa in dem.Skulle behöva backspeglar;)
Medans val. gärna tänker lite Sluta o gärna vill ha dem bakom sig.

De är olika i nästan allt. Hon vill vara hög i nacken o han vill vara skottkärra. hon är på hugget o han står helst stilla o pratar.

Måste därför tänka helt olika när jag rider dem. men det börjar att bli lite mot det optimala.

Senast ändrad:

***off-topic***

- Jag tycker att du ska prata med polisen. Ibland verkar det inte som om de gör något, men det kan också vara så att de sitter inne med information, och då kan det du kommer med vara viktigt som komplement.

Sen är frågan om du kan informera på någon anslagstavla tex om att du har pratat med polisen. Det kan ha en avskräckande effekt. Men kan naturligtvis också göra att det blir mer spännande. Fråga polisen om vad de tycker. Är det en riktig psykopat, så finns det säkert domar etc på honom, och då blir de mer vaksamma.

- Kanske fråga "din polis" var det gjorts utredningar på djur som blivit skurna. Någon borde vara sakkunnig.

- Fruktansvärt obehagligt är det iallafall! Hoppas det löser sig!!!mvh/T_B

Har anmält till polisen.
Denna person är bara ute efter mig, då han tydligen hatar mig.

Skapa gärna en ny tråd om detta problem exempelvis på gnägg (där det kanske passar bäst).

axel skrev:
För mig låter det då konstigt att man kan rida hästen i uppförsbacke men inte kunna göra en skaplig galoppfattning.

Jag skulle inte kalla det uppförsbacke utan jag skulle kalla det självbärig.

Själv kan jag rida min häst självbärig i skritt och trav.
Jag kan göra mycket skapliga galoppfattningar, men måste koncentrera mig oerhört i höger då jag har sekundär scolios (har jag nyligen fått lära mig att det heter)
Just den där koncentratioenn är själva nyckeln till skapligheten, eftersom jag är tvungen att koncentrera mig så gör jag mycket mer rätt och höjjer kvalitetet på galoppen dramatiskt.

Jag är väldigt tacksam att jag har en tränare som kan ge lite bättre instruktioner än att bara slänga fram underskänkeln.

För mig är inte ridskicklighet identiskt med namnet på Klassen man tävlar.
För mig kan olika ryttare var olika bra på att locka fram olika kvaliteter / egenskaper.

Liksom olika tränare kan hjälpa en med olika saker.

Senast ändrad:

Jag har minsann primär scolios *snörp* :D

Red stundtals sk..bra igår.

Det är svårt det där att rida upp framdelen men rida huvud /hals i lägre form.
Alltså rida samlat men i en lägre form.
Man måste vara väldigt aktiv o observant.

Red dessutom på Kandar för första gången på ett halvår eftersom jag glömde tränset hemma. (hade som tur var kandaret liggandes i bilen- har mkt braoha saker där:angel: )

Senast ändrad:

Susan skrev:
Jag skulle inte kalla det uppförsbacke utan jag skulle kalla det självbärig.

Själv kan jag rida min häst självbärig i skritt och trav.
Jag kan göra mycket skapliga galoppfattningar, men måste koncentrera mig oerhört i höger då jag har sekundär scolios (har jag nyligen fått lära mig att det heter)
Just den där koncentratioenn är själva nyckeln till skapligheten, eftersom jag är tvungen att koncentrera mig så gör jag mycket mer rätt och höjjer kvalitetet på galoppen dramatiskt.

Jag är väldigt tacksam att jag har en tränare som kan ge lite bättre instruktioner än att bara slänga fram underskänkeln.

För mig är inte ridskicklighet identiskt med namnet på Klassen man tävlar.
För mig kan olika ryttare var olika bra på att locka fram olika kvaliteter / egenskaper.

Liksom olika tränare kan hjälpa en med olika saker.

Självbärig, i balans, mellan hand och skänkel.. mellan hjälperna.

Är det här samma sak?

Jag får ibland stunder av att hästen känns kortare bak.. jag känner hans bakdel bättre, han har en lätt kontakt på tygeln (ett sug) och han blir riktigt taktmässig. Det känns som att han blir högre fram, men jag ska inte säga säkert. Han har nacken låg och kroppen är välvd genom kroppen och hästen är avslappnad. I de lägena så lyssnar han väl, han behöver små hjälper bara, men det hela är väldigt skört och det är inte mycket för att jag/han ska tappa det hela.

Vad är han då?? Säkert svårt att säga utan att se, men utifrån min känsla, vad skulle du/ni säga att jag har nått med min häst?

Jag skulle säga att han är i balans och självbärig utifrån den beskrivningen. :)

Jag skule inte använda termen mellan hand och skänkel men det är bara för att den termen är så missbrukad. den används om alla hästar som finns typ, bara de inte går över tygeln :crazy:

Meredith Michaels Beerbaum pratar om att ha hästen farmför skänkeln
det känns bättre, men jag skulle hellre säga - framför rumpan :D Men det är ju jag det. :angel:

Tyskarna skulle säga PÅ hjälperna; 'an de hilfen stellen'.

Jag tycker att du och Jacko beskriver samma sak.

Grattis :bow: skule jag säga också :D

Lickety skrev:
Jag har minsann primär scolios *snörp* :D

jag gissar att detta påverkar dig i din ridning så att du ibland får tänka till lite, eller?
(visste väl att det fanns en anledning att du är en tänkande :D)

Hur högt upp sitter det?

Susan skrev:
Grattis :bow: skule jag säga också :D

höhö, tack!

Självbärig och i balans. Ja, så känns det också. På hjälperna? Ja, den beskrivningen köper jag.. det känns som att han är lyhörd "på hjälperna".

Ngt jag har blivit sorgligt varse är att han börjar använda sin styrka att sätta emot ordentligt och skiter gärna i mig. Han lallar runt och gör som han vill, om han kan, när han kan. Men det jobbar vi med ;)

Susan skrev:
jag gissar att detta påverkar dig i din ridning så att du ibland får tänka till lite, eller?
(visste väl att det fanns en anledning att du är en tänkande :D)

Hur högt upp sitter det?

Själva scoliosen gör att jag var sned och "svag" i ryggen, dvs lite slapp i ligament och muskler, när jag var yngre. Har alltid varit överrörlig i de mest otroliga leder, och är det delvis fortfarande. Ett mått på min överrörlighet: lade huvudet på baken när jag var arg i ca fyraårsåldern, dvs dubbelvikt rygg :eek: :p
Om man då tränar på detta utan att ha koll på rakheten blir man efter en sisådär 15 års ridning, utan strechning, sned och stark. Själva scoliosen kommer fortfarande fram när jag böjer mig framåt, ryggraden i länden flyttar sig åt vänster.
Detta har jag kompenserat med (för att sitta "rak" :crazy: till häst) genom att sänka vänster axel... Som sedan blev det nya sneda hållet.... Ryggen går som ett S, fast ett spegelvänt sådant.
Jag har svårt att känna när jag sitter rak. Dels är jag sned, och dessutom stark, men också samtidigt så överörlig att jag kan sitta hur som helst utan att känna av det i musklerna. Halkar alltid tillbaka.

Well, sedan kombinerar man detta med en sadel som kollades av två (!) olika sadelmakare, men som ändå var av i främre delen av bommen. På ena sidan = sned.
Sedan sätter mig och sadel på en från början sned häst (trauma?)
Då är vi var jag var för ett år sedan. :crazy:

Så det ena har lett till det andra, det var inte just scoliosen som utlöste tänkandet, men det är nog roten till det onda.
Det viktiga är ju att man är medveten om det.
Är man inte medveten om hur eller varför man gör saker i sin ridning så spelar det ingen roll om man är den rakaste furan.... :cool:

*knapplån*

Lägger in en liten fråga här eftersom jag inte fick starta ny tråd.

Jag har en 5åring som inte är riden så mkt, hon är egentligen bara inriden till treårstestet och sedan regelbundet riden sedan oktober förra året.

Jag har tränat för två olika tränare som har lite olika teorier angående detta med yttertygeln.

1) Den ena säger att jag på volt måste börja rida utifrån och ha henne inom ramen för att resten ska kunna bli rätt. Alltså att hon hellre får gå lite utåtställd bara jag får med yttersidan.

2) Den andra tränaren tycker att det är bättre att jag ger efter lite på ytter eftersom hästen enligt henne ännu inte är tillräckligt stark för att alltid gå inom ramen. Hon säger att just nu är det viktigast att hon följer innertygeln och sen kommer jag kunna hålla ihop henne på yttern när hästens styrka kommer.

Vilket metod skulle ni rida efter? Eller ni kanske har en helt annan lösning? :idea:

Det jag har funderat på angående metod 1 är att där "får" jag ju hellre tappa innersidan, är det bättre? Eller är det här egentligen samma metod bara att de vill släppa iväg olika sidor?? Lite rörigt men hoppas ni förstår... :o

Här får du då en 3:e input

Det här att få hästen att arbeta över ryggen (även på en unghäst, då i en mycket mindre utsträckning, egentligen bara att den 'sitter ihop') är en mycket mycket skör sak.

Jag har talat om SL leden ofta, den som förbinder bakben och rygg. Det är viktigt att den här leden är rätt ihopkopplad så att inte kraften smiter förbi åt nåt håll
I början orkar hästen bara 'sitta ihop' med tornutsott som står rakt upp och och en ganska rak kropp.
Som Mackans paddla kanot

Eller som jag har fått lära mig - köra buss i hörnpasseringarna.
När jag kör buss så går jag fram med ytter axel och vänder med vikthjälpen. Hästen lärs på detta sätt redan från början att balansera runt sitt yttre bakben.
När den hittat balsnens och koordinationen därifrån så kan man börja böja den i hörnpasseringen.
Försöker man böja för tidigt så kopplar man bara isär antingen halsen från ryggen eller ryggen från bakdelen. Hästen skall sitta rätt ihopkopplad från rumpan till örat :angel:

Den här balansen är mycket skör, det är väldig lätt att koppla isär de olika delarna ...:smirk:
Mycket svårare att få ihop dem

Problemet när man ställer utåt är att man tippar manken innåt :smirk:
Ryggraden får en konstig skruv och kopplingen mellan bakdel och framdel går förlorad.
Du föskjuter vikten mer till det inre frambenet och hindrar också hästen att vända med för kort tygel (det yttre måste ju gå runt det inre frambenet)

Jag håller med om att hästen efter din beskrivning inte är tillräckligt stark att gå i en ram, hon måste få gå buss först:D

Däremot skall hon inte följa innertygeln utan din vikt.:smirk:
Om innertygeln verkar bakåt, så kopplar man också isär hästen.....

Senast ändrad:

Ett tag kändes det som om för varje ny sak jag lärde mig så kom hästen bara med ett nytt sätt att udnvika mig.
Hang in there

så småningom komemr du att upptäcka att idag har jag 'ridit' hästen. Det var inte han som körde runt med mig :D

Susan skrev:
Här får du då en 3:e input

Eller som jag har fått lära mig - köra buss i hörnpasseringarna.
När jag kör buss så går jag fram med ytter axel och vänder med vikthjälpen. Hästen lärs på detta sätt redan från början att balansera runt sitt yttre bakben.
När den hittat balsnens och koordinationen därifrån så kan man börja böja den i hörnpasseringen.
Försöker man böja för tidigt så kopplar man bara isär antingen halsen från ryggen eller ryggen från bakdelen. Hästen skall sitta rätt ihopkopplad från rumpan till örat :angel:

Däremot skall hon inte följa innertygeln utan din vikt.:smirk:
Om innertygeln verkar bakåt, så kopplar man också isär hästen.....

Om jag skulle låta bli att försöka forma i en hörnpassering så känns det som att hon bara skulle lägga sig inåt genom hörnet och "tuffa på"..? Eller det är ju svårt för dig att svara på så här men det känns som att det skulle bli ännu mer okontrollerat...

Det är möjligt att tränare nummer 2 menar att hon ska följa mina vikthjälper när jag vänder, det är nog jag som är för dålig för att tolka rätt! :o Vid närmare eftertanke så säger hon nog att det är ok att hästen släpper yttersidan om hon bara följer mina vändande hjälper, fast jag tog det som innertygeln för att jag antagligen bara vänder med innertygeln :eek:

Tack för engagerade förklaringar! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA