Sv: Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*
Här får du då en 3:e input
Det här att få hästen att arbeta över ryggen (även på en unghäst, då i en mycket mindre utsträckning, egentligen bara att den 'sitter ihop') är en mycket mycket skör sak.
Jag har talat om SL leden ofta, den som förbinder bakben och rygg. Det är viktigt att den här leden är rätt ihopkopplad så att inte kraften smiter förbi åt nåt håll
I början orkar hästen bara 'sitta ihop' med tornutsott som står rakt upp och och en ganska rak kropp.
Som Mackans paddla kanot
Eller som jag har fått lära mig - köra buss i hörnpasseringarna.
När jag kör buss så går jag fram med ytter axel och vänder med vikthjälpen. Hästen lärs på detta sätt redan från början att balansera runt sitt yttre bakben.
När den hittat balsnens och koordinationen därifrån så kan man börja böja den i hörnpasseringen.
Försöker man böja för tidigt så kopplar man bara isär antingen halsen från ryggen eller ryggen från bakdelen. Hästen skall sitta rätt ihopkopplad från rumpan till örat
Den här balansen är mycket skör, det är väldig lätt att koppla isär de olika delarna ...:smirk:
Mycket svårare att få ihop dem
Problemet när man ställer utåt är att man tippar manken innåt :smirk:
Ryggraden får en konstig skruv och kopplingen mellan bakdel och framdel går förlorad.
Du föskjuter vikten mer till det inre frambenet och hindrar också hästen att vända med för kort tygel (det yttre måste ju gå runt det inre frambenet)
Jag håller med om att hästen efter din beskrivning inte är tillräckligt stark att gå i en ram, hon måste få gå buss först
Däremot skall hon inte följa innertygeln utan din vikt.:smirk:
Om innertygeln verkar bakåt, så kopplar man också isär hästen.....