Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Sv: Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Efterson jag är som jag är - så tycker jag att hästen är på yttertygeln när den balanserar från ytterbak.
Jag vet inte om en 4-benting håller balansen på ett ben, föutom i samlad galopp.
Å andra sidan vill man ha ett snabbare tempo, annars blir det väl arbetsamt att rida så i slowmotion a la Bent =4-takt.
Det måste den göra på böjda spår, i galopp och i viss mån i skänkelvikning också.
På böjda spår måste det yttre benparet ta lite längre steg än det inre.
För att hästen skall kunna balansera utifrån ytterbak så måste ryttaren kunna sitta på ytterbak.
Jag tror att man bara ska sträva efter att sitta mitt över hästen,.
Då kan hästen placera en där den vill ha en.
Att man är MED i rörelsen.
I alla ovanstående rörelser så måste man släppa farm inner bak och då kan man inte tynga ned det med sisn sits.
Återigen så är det viktigaste att få med yttre bak, som har längre väg att gå.
Om hästen sen är rätt formad i bålen så kommer inre bak att sättas in inunder kroppen.
Frågan; Om det räcker med ryttarens rakritkning?

Om ryttaren kan rakrikta sig utifrån rörelsen så kan hon ju överdriva den och på så vis extremt underlätta för hästen.
Teknik kan ersätta den bristen hos människan, eller hur?;)

Senast ändrad:

Jag vet inte Malinsky hur/om jag lyckas med det. (Jodå, vissa steg går det fint). Och jo, jag är jättenöjd med henne, men därmed inte sagt att jag själv är duktig. LÅNGT DÄRIFRÅN!!!

Vi är kanske som Nordman.. vandrare? :)

Vi kanske inte kommer fram, men förhoppningsvis går det framåt? :D

jag gör som dig, och det funkar. (ibland)

Sedan spinner mitt huvud vidare och jag bör kanske hitta andra vägar. Men just nu vill jag att det ska funka, sen så vill jag förfina och utveckla min ridning.

Ta lite mer i yttertygeln, knappt så att du känner det själv, och lägg till knäet (om din häst är känslig för sådana hjälper) Fråga en tränare, eller annan duktig ryttare!

malinsky skrev:
så för att ha hästen på yttertygeln så ska jag sitta på ytter sittben och med inner släppa iväg.. en fis?

Nej, men jag FATTAR INTE!!! :mad:

Orkar du förklara, eller har du (eller ngn annan) gjort det på en annan tråd?

Jag orkar allting - jag är jättestark:D

Busenkel förklaring....

Inner höft på hästen kommer längre fram, vilket kommer göra att ryggen bullar upp lite mer på insidan

Så du släpper inte iväg - utan in.

eller upp snarare.
Hästen kommer upp med ryggen när man tillåter den.:cool:

Rider du på fyrkante eller 20 meters volter elller likannde så har det inte så stor roll men när du kräver mer böjning så är det avgörande för om du kommer att kunna rakrikta

Det är också nödvändigt om du skall få hästen självbärig på böjda spår

Just det.
Du har ju hajjat allting. :)

:bow:

axel skrev:
Jag vet inte om en 4-benting håller balansen på ett ben, föutom i samlad galopp.
För att koma dit att hästen orkar gå i en samlad piruett galopp, så måste den tränas.
Steg 1 är att överhuvudtaget att hitta till balansen därifrån.:idea:
Gör man inte det så kan man inte träna upp styrkan till att så småningom orka hålla balansen i en samlad galopp.

Om du har som mål att lyfta 800 kilo i en sekund - så måste du börja att träna på att lyfta en del av de där kilorna under en kortare stund.

Om du aldrig hittar till rätt läge - så kan ju aldrig träningen ens påbörjas...

Galoppen går ju i tre takt ( skall göra i alla fall)
Kvaliteten på galoppen är avhängig hur hästen landar och balanserar i den första fasen = ytter bak
Om hästen är så fri i ryggen att den orkar balansera sig där så att framdelen hinner ned så blir takten ren.
Hästen måste orka - och ges förutsättning - att stå en tiondels sekund på det där benet för att takten skall bli ren = hästen blir självbärig.

axel skrev:
Å andra sidan vill man ha ett snabbare tempo, annars blir det väl arbetsamt att rida så i slowmotion a la Bent =4-takt.

Du pratar om både takt och tempo - själv pratar jag om balans.
Hästen måste först tillåtas hitat sin egen grundtakt och sitt eget grundtempo där takten är REN, Det har ingenting med Bent eller 4 -takt att göra.
Att det blir 4 - takt för en del barockryttare beror inte på att det går för långsamt utan för att hästen är för låst/sänkt i ryggen

Om hästen är spänd- låst - störd i ryggen så kan den inte balansera sig bakifrån med välvd rygg, den sänkta ryggen släpper inte ned framdelen i tid.

axel skrev:
På böjda spår måste det yttre benparet ta lite längre steg än det inre.
Ja men det påverkar inte ryggen på samma sätt som att inner höft går fram.

axel skrev:
Jag tror att man bara ska sträva efter att sitta mitt över hästen,.
Då kan hästen placera en där den vill ha en.
Att man är MED i rörelsen.
Det är lättare för hsäten om man sitter i samma rörelse som man ber den att utföra.
Den dagen/stunden jag råkar rida bra - kan jag hjälpa hästen till att hitta sin balans.
Den dag jag rider dåligt - hindrar jag den:smirk:
Det är väl det vi oftast gör...:angel:

axel skrev:
Återigen så är det viktigaste att få med yttre bak, som har längre väg att gå.
Om hästen sen är rätt formad i bålen så kommer inre bak att sättas in inunder kroppen.

Om det vore så lät att rida ändå.:D
En del av att forma bålen är rakriktiningen i sidled. Att släppa fram båda bakbenen lika mycket elelr det som behöver mest plats :idea:

Misslyckas man med det så blir hästen ojämn.....
referar därmed till tidigare diskussion startad av Lickety.

axel skrev:
Teknik kan ersätta den bristen hos människan, eller hur?;)
Nej

Senast ändrad:

bra ideer att stabilisera sin yttersida. :)

Om man sitter lite fel - vilka många gör - så får man inte igenom tygeltagen på yttersidan.
Tar man lite mer så brukar det bara bli så att man förskjuter sig ytterligare fel (inåt) och viker sig ännu mer åt fel håll :smirk:

MVH SUS

Susan[QUOTE skrev:
]För att koma dit att hästen orkar gå i en samlad piruett galopp, så måste den tränas.
Självklart
Gör man inte det så kan man inte träna upp styrkan till att så småningom orka hålla balansen i en samlad galopp.
QUOTE]
Vad menar du? Det handlar om styrka såvida att den har en ryttare som klarar av att hjälpa den. Det handlar mer om styrka än balans. Den bär mer vikt på yttre bak
Om du har som mål att lyfta 800 kilo i en sekund - så måste du börja att träna på att lyfta en del av de där kilorna under en kortare stund.
Ska jag lyfta hästen eller menar du hästens förmåga?

Om du aldrig hittar till rätt läge - så kan ju aldrig träningen ens påbörjas...
Va?

Hästen måste först tillåtas hitat sin egen grundtakt och sitt eget grundtempo där takten är REN
,
Takt o tempo är en förutsättning för balansen.

Att det blir 4 - takt för en del barockryttare beror inte på att det går för långsamt utan för att hästen är för låst/sänkt i ryggen
Det är synnerligen mkt svårare att få med ryggen om hästen inte arbetar. Vilket är nästan omöjligt i ett för långsamt tempo.

Ja men det påverkar inte ryggen på samma sätt som att inner höft går fram.
Om det vore så lät att rida ändå.:D
En del av att forma bålen är rakriktiningen i sidled. Att släppa fram båda bakbenen lika mycket elelr det som behöver mest plats :idea:

Misslyckas man med det så blir hästen ojämn.....
Detta är vad jag kallar teknik. Dra fram den axeln, sitt på det sittbenet osv. att använda all teori i praktiken.

Senast ändrad:

Ett tillägg:
En häst som ej har motor i galoppen eller som rids långsamt, får så oändligt mkt svårare att samla sig, än en som hela tiden vill framåt men som väntar på sin ryttare.

Om man gör en förhållning på en loj eller långsamt riden häst så blir det som regel trav.
Man vill inte göra uppgiften svårare än nödvändigt för hästen.

..jag tror ni pratar om egentligen samma saker, men med olika ord och sätt att uttrycka er!!!

Susan skrev:
För att koma dit att hästen orkar gå i en samlad piruett galopp, så måste den tränas.

Galoppen går ju i tre takt ( skall göra i alla fall)
Kvaliteten på galoppen är avhängig hur hästen landar och balanserar i den första fasen = ytter bak
Om hästen är så fri i ryggen att den orkar balansera sig där så att framdelen hinner ned så blir takten ren.
Hästen måste orka - och ges förutsättning - att stå en tiondels sekund på det där benet för att takten skall bli ren = hästen blir självbärig.

Hästen måste först tillåtas hitat sin egen grundtakt och sitt eget grundtempo där takten är REN, Det har ingenting med Bent eller 4 -takt att göra.

Om hästen är spänd- låst - störd i ryggen så kan den inte balansera sig bakifrån med välvd rygg, den sänkta ryggen släpper inte ned framdelen i tid.

Det är lättare för hsäten om man sitter i samma rörelse som man ber den att utföra.
Den dagen/stunden jag råkar rida bra - kan jag hjälpa hästen till att hitta sin balans.
Den dag jag rider dåligt - hindrar jag den:smirk:
Det är väl det vi oftast gör...:angel:

Absolut.
Men man kan göra det lättare för sig genom en mängd övningar, så att "krumelurerna" i sig inte blir så stora grejer, utan en del av allt all annan ridning, dvs en del av självklarheterna under passet.

piruett tex - lättare och mindre komplicerat om man är van att tänka "kanot" när man normalt rider, dvs man rider hästen för bakdelen, där framdelen svänger som konskevens, och: tex är van att rida galopp fattning ur en 5-7 meters volt i skritt - då får du lite av en piruett ansats i själva fattningen. Bra att bygga upp "känslan" för sig själv på också, samtidigt som man får med hästen.....

Jag håller nog med malinsky.
Jag ser inte oss som några motsatser

Det blir också mest hårklyverier när man inte har en levande häst framför sig när man diskuterar.

Vi vet ju inte vad den andra har på näthinnan när man skriver det man skriver.

Jag har ofta använt termen Klassisk dressyr som referens och då har jag använt den på samma sätt som tex Balkenhol, som en motpol till en viss sorts tävlingsridning,som sker med stark inverkan av handen.

Jag inser dock att ordet Klassisk Dressyr numera blivit synonymt med 'Bent ridning', så jag skall nog sluta använda den termen. :smirk:

Angående att hitta rätt läge.
Vad som rent allmänt pratas om idag är att olika ekipage lyckas olika bra med detta som kallas samling. Vissa får till det riktigt lysande, medan andra även på hög nivå faktiskt går på bogarna....:angel:

De som gör det - har aldrig hittat till det där grundläget - där det är möjligt att träna hästen för samling - och därför blir det ingen samling hur mycketde än tränar....

Tyskarna brukar också i Dressyrsammanhang tala om skillnaden mellan en 'Legmover' och en 'backmover'. Vi icketyskar brukar få lite kritik för att våra hästar bara är legmovers,och anledningen till det är att de inte hittat detta rätta läge - där hästen kan börja svikta i bakkärran.

När du skriver att det är mycket svårare att få med ryggen i ett för långsamt tempo så håller jag med dig. - om jag ser ett AR ekipage framför mig. Ffa allt så måste hästen vara aktiv för att få med sig ryggen.

Å andra sidan ser jag också ofta en sådan övertro på 'framåtbjuning' att man tippar hästen fram på bogarna och då blir den ju - före fram, och igen otaktmässig

Det gäller ju att hitta till mellanläget däremellan. = Jämvikt........

Senast ändrad:

Aktiverar ytter bakben genom lite ytterskänkel. Samma sak med inner bak. Vill ha hästenm jämn på båda tyglarna.

Det är ju det som är så roligt! Att fundera och reflektera över sin egen ridning, komma till insikter och förbättre och förfina. Testa nya saker, se om det fungerar, hela tiden öka sin egen medvetenhet om vad det är man sysslar med. Det tycker iaf jag är en del av tjusningen. :)

Tack! :o :)
Jag gör så gott jag kan...

idaAa skrev:
Det är ju det som är så roligt! Att fundera och reflektera över sin egen ridning, komma till insikter och förbättre och förfina. Testa nya saker, se om det fungerar, hela tiden öka sin egen medvetenhet om vad det är man sysslar med. Det tycker iaf jag är en del av tjusningen. :)

Håller med!!! :)

Att hela tiden ändra sin ridning är inte snällt.
Den röda tråden går förlorad om man ständigt byter språk med hästen.
Det har min stackars val. fått vara med om = kaos i hjärnan.
Vad vill du nudå:confused:

Det finns ju olika grader av förändring. För min egen del så handlar det om små små detaljer, som mestadels kommer av ökad medvetenhet/förståelse för hästen. Det borde snarare förbättra för hästen än att förvirra, om jag tex har hittat en bättre insikt om min egen viktfördelning så att jag kan placera mig rätt över hästen. Även om det är en förändring så borde det ju snarare göra det enklare för hästen än att förvirra den. Så resonerar jag. Allting går väl ut på att skapa ett så bra samspel som möjligt tillsammans med sin häst? Det gör det för mig iaf.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?