Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Sv: Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

jag har en helt egen fingersättning.:)

Då blir det sådär (ofta :o )

Därför äger jag också en pordsvensk :D

Jag är med :D

Lickety skrev:
Man ska ju kunna gå över i förvänd sluta bara genom att ändra sitsens riktning, utan att håva runt en massa och ändra tvärningen eller ta i tygeln. När man kan göra detta på medellinjen börjar man ha koll på ytter och innersida. :D Vi har en bit kvar... :D

I skritt går det väl an, men i trav :angel:
Bra övning för att hålla reda på att hästen inte belastar inner fram för mycket och skjuter ut lilla bogen - eller rättare :o :o :o

Bra övning för susan(ne) att hänga med och bli kvar ovanpå hästen och inte bli en halv meter efter i rörelsen :angel:

Genom att få in ytterbog mer framför de där två bakbenen, blir hästen mera jämn på bägge tyglar. Istället för att gå som ett sådant här tecken: > där spetsen symboliserar ytterbog och trycket är ojämnt i tyglarna får jag en viss grad rakriktning. Så förutom att jag försöker tilta om manken, hämta in ytterbog, be bakbenen röra sig lite mer symmetriskt (broms på ena sittbenet, stimulera med andra), så tar jag också halvhalter på yttertygel.

Längre än så har jag inte kommit på Elephanten, då det tar tid att bygga om en häst när det är en orutinerad ryttare som försöker sig på det. Vi har nu kommit dit att det går bra i skritt och ca 5 steg i trav. Olympiaden 2098 är mitt mål. Då är iofs Elephanten uppstoppad vid det laget, men å andra sidan kan jag ju rakrikta honom precis som jag vill ha honom när jag stoppar upp honom!

Vad är tröstpriset? Jag skulle kunna tänka mig en rem att hålla fast sig i! (Idag ska jag göra longeringsövningar för att öva balansen i lättridningen - hinner remmen komma fram till kl fem i em?)

Jacko du har en underbart ödmjuk inställning till detta med ridning. :bow:

Själv vågar jag inte ens uttala mig, jag som blir lycklig om jag kan ha hästen rakriktad genom en hel övergång. :o

Ja en förutsättning för att få hästen på yttertygeln är väl att den är rak.

SUS

Vad menar du med rak? En böjd häst/häst på böjt spår har man väl också på yttertygeln!?

I senaste Horse&Rider uttalar sig ett antal proffs om rakriktning, där fanns många guldkorn att citera om man vill.

En häst kan ju vara rak i böjning? Hur är det man brukar uttrycka det - rak i förhållande till spåret. Om spåret är böjt så blir ju hästen också böjd. Men rak.

Hu, nu ska jag nog inte villa in mig mer i detta, det är en grad över min fattningsförmåga.

Jag menar rak utifrån rörelsen man rider i.

Om du tänker dig på långsidan av ett ridhus så går hästen ofta med bogarna tryckta mot ytterväggen och bakdelen något innanför.

Man rättar ju in framdelen på bakdelen och tänker därför lite öppna för att få hästen rak.

Rak = spåra - belasta frambenen liksidigt - och att bogarna är lika långt fram - att hästens höfter är parallella och på samma nivå över havet.

Vi har samma mål jacko och jag. Jag löser det genom att rakrikta mig själv.

nu skojjar jag och sjunger;

FREE YOUR BODY - 'N YOUR HORSE WILL FOLLOW :angel:

Samma sak är det ju på böjt spår att bogen går lite utåt och bakdelen lite innanför även här måste man få in bogen framför framdelen.

Jag tycker man har hästen på yttertygeln när..

ytterbog är rakt ( beroende på rörelse) framför ytterbak = sitter ihop på utsidan.
Och ryttaren gett efter på insidan

jacko skrev:
I senaste Horse&Rider uttalar sig ett antal proffs om rakriktning, där fanns många guldkorn att citera om man vill.

En häst kan ju vara rak i böjning? Hur är det man brukar uttrycka det - rak i förhållande till spåret. Om spåret är böjt så blir ju hästen också böjd. Men rak.

Hu, nu ska jag nog inte villa in mig mer i detta, det är en grad över min fattningsförmåga.

Engelsk tidning?

Hu, så jobbigt :angel: Men då är jag med på resonemanget. Trodde jag hade missat ngt väsentligt.

Jag lever i den tron att om jag rakriktar mig själv - så rakriktas hästen.

Eller så försöker jag rakrikta hästen och lyckas jag med det så har jag även rakriktat mig själv! :idea:

Så det du kallar rakrikta, är e.g "spåra"? (i mitt vokabulär) öhh.. hur ska du veta :angel:

Senast ändrad:

Jag försöker också att rakrikta mig, precis som Susan. Men jag funderar mkt på om det räcker för hästen eller inte. Fick liknelsen på träning igår att jag skulle tänka mig att bäckenet var en skål fylld med jelly som inte skulle skvilpa ut (inte ens i traven?!? :crazy: ) och det är ju i sak att göra mitt eget bäcken rakt och stabilt. Samtidigt så måste jag aktivt placera hans framben där jag vill ha dem. Hästen lever ju sitt liv på längden och jag mitt på höjden - jag är övertygad om att en rakriktad ryttare är en förutsättning, men jag funderar på om det räcker. Tja, vad vet jag. Och vad gör det om hundra år?

Jag upplever det som att det är en ömsesidig process. Jag rakriktar mig och tillåter då hästen att rakrikta sig, samtidigt som hästen genom att rakrikta sig underlättar för mig att att sitta i balans, rakt över hästen. Jag är inte säker på att det alltid är hönan som kommer före ägget eller tvärt om... ;)

jacko skrev:
Jag försöker också att rakrikta mig, precis som Susan. Men jag funderar mkt på om det räcker för hästen eller inte. Fick liknelsen på träning igår att jag skulle tänka mig att bäckenet var en skål fylld med jelly som inte skulle skvilpa ut (inte ens i traven?!? :crazy: ) och det är ju i sak att göra mitt eget bäcken rakt och stabilt. Samtidigt så måste jag aktivt placera hans framben där jag vill ha dem. Hästen lever ju sitt liv på längden och jag mitt på höjden - jag är övertygad om att en rakriktad ryttare är en förutsättning, men jag funderar på om det räcker. Tja, vad vet jag. Och vad gör det om hundra år?

Hur katten gör du för att visualisera denna jelly som inte ska skvimpa och SAMTIDIGT aktivt placera frambenen där du vill ha dem? :confused:

Imponerad!! :bow:

Det verkar som att du har en bra tränare!! *avis*

Jag började fundera lite över detta medan jag satt och läste lite olika svar i tråden utan att riktigt få någon klarhet i det hela (har heller inte läst tråden den är en spinoff på). Tillsist kom jag fram till vad det var som förvirrade mig - själva frågan i sig.
"Hur får man över hästen på yttertygeln" innebär ju att hästen måste "fås över" från något annat = innertygeln. Jag är av den skolan att ytterstödet är a och o, och rider alltid med hästen på yttertygeln. Dvs. att ha hästen på innertygeln existerar liksom inte och jag blir galen på de som sitter och drar i innertygeln och låter yttersidan fara vind för våg.

Så hur gör jag då? Alltid stöd/kontakt på yttersidan, gärna låg hand som ger stöd och ramar in. Mkt innerskänkel som driver hästen mot ytterhanden. Noga med att inte vrida mig inåt utan ytteraxeln ska vara i position. Vikten mitt över hästen.

Inser att detta kanske låter lite flummigt, men jag hoppas att det är begripligt för den som orkat läsa allt. :crazy:

/ Ida

Det är ju förstås huvudet på spiken. Men det är lite samma som med halvhalter. De behövs ju inte om hästen alltid är "där". Problemet är att det inte finns någon som har "det" hela tiden. Vi är inte perfekta, varken hästar eller ryttare... Ibland tappar man utsidan och då måste man veta hur man gör för att komma tillbaka dit. Jag tycker ridning till störst del går ut på att fånga upp något som inte blev som det skulle :crazy: - det är inte sådär jättelånga stunder åt gången som man verkligen känner att man är "där". (kraven blir ju också högre och högre ju mer utbildad man själv och hästen är, eller tja - utifrån vilken inställning man har just den dagen ;) )

Din metod med att alltid ha ett stöd i yttertygel tycker jag är lite som att "ta tygeln till hästen" (och inte hästen till tygeln). Det blir lätt tvärtom-effekt - dvs hästen undandrar sej yttertygeln istället för att söka fram till den. Självklart finns där kontakt hela tiden när hästen väl ÄR på yttertygeln - men det är skillnad på att ha en påtvingad kontakt hela tiden eller att själv söka den! :idea:
Men det är bara min reflektion, och jag är inte så himla begåvad eller duktig på att rida :)

Frågan är kopierad från ett annat ställe , och fick ett helt annat svar. Så jag tyckte det kunde vara intressant med fler synvinklar.

KL

Efterson jag är som jag är - så tycker jag att hästen är på yttertygeln när den balanserar från ytterbak.

Det måste den göra på böjda spår, i galopp och i viss mån i skänkelvikning också.

För att hästen skall kunna balansera utifrån ytterbak så måste ryttaren kunna sitta på ytterbak.
I alla ovanstående rörelser så måste man släppa farm inner bak och då kan man inte tynga ned det med sisn sits.

Frågan; Om det räcker med ryttarens rakritkning?

Om ryttaren kan rakrikta sig utifrån rörelsen så kan hon ju överdriva den och på så vis extremt underlätta för hästen.

Det som är det riktigt svåra är att få ryttaren att göra tvärtom. Skriva med fel hand är svårt, balansera på fel ben med tvärtom 'riktning' är svårt.

Mitt eget naturliga sätt att balansera är - på höger ben med bålen vriden åt vänster. Att överhuvudtaget stå på vänster ben lyfta höger och vrida mig åt höger har varit en enorm utmaning för mig.

Att få över hästen på vänster tygel i ovanstående rörelser har därför varit väldigt svårt för mig.

En del har svårt åt ena hållet.

Andra som den ursprungliga frågeställaren har svårt åt båda hållen

Som Evis skrev ( jag tjuvkikade lite) - det handlar om att rätta till det som inte är där - i fråga om balans, och det är ju också något som sker i varje steg.

Senast ändrad:

så för att ha hästen på yttertygeln så ska jag sitta på ytter sittben och med inner släppa iväg.. en fis?

Nej, men jag FATTAR INTE!!! :mad:

Orkar du förklara, eller har du (eller ngn annan) gjort det på en annan tråd?

Intressant och tänkvärd reflektion!
Jag är långt ifrån fullärd och söker ständigt ny kunskap och förståelse för ridningens fantastiska konst. Så därför har jag just nu inget bra svar på det om ett påtvingat ytterstöd eller att själv söka ett ytterstöd. Men att stödet finns där är ju iaf bättre än inget stöd alls, eller? :confused:

Men grunden till det mesta av detta handlar väl om kroppskontroll, medvetenhet om kroppsdelarnas position och balans?
Om jag är medveten om hur jag sitter, vad jag gör och är balanserad tillsammans med hästen så borde ju rakrikning och ställning fungera - åtminstone så motverkar inte ryttaren hästens möjligheter att göra ovanstående. Jag upplever själv att mkt går att göra bara genom att flytta höfternas position (alternativt, jag upplever hur mkt jag motverkar hästen genom att höfterna är fel :angel: ). Jag har tex. jätteproblem att vrida fram min högra höft när jag galopperar och får ständigt tänka på min position i sadeln så att jag inte vrider mig fel och tappar yttersidan. I vänster varv däremot är det busenkelt och jag sitter rätt utan att behöva anstränga mig. När jag sitter rätt - så kommer hästen i rätt balans och då har hästen ett bra ytterstöd.

Blev kanske inte så mkt svar på det du skrev utan mera lite fria reflektioner...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"