Hur dela en kakbit på bästa sett i tre delar?

Berättade för mamma att jag startat en tråd om det här. Hon undrade om jag att fått några bra tips. Njaee, inte direkt svarade jag, bästa jag fick var att väga det.
"Förklarade du att det är en kvadratiskt bit som ska delas på tre??"
"Jaaa, givetvis så gjorde jag det."

Det är uppenbarligen ni här som inte riktigt förstår problemet. :angel:;):p
Här är en snabb och enkel lösning för kvadraten:

DF7F48CF-E82A-4B09-9C86-70FA812B2E94.webp

Berättade för mamma att jag startat en tråd om det här. Hon undrade om jag att fått några bra tips. Njaee, inte direkt svarade jag, bästa jag fick var att väga det.
"Förklarade du att det är en kvadratiskt bit som ska delas på tre??"
"Jaaa, givetvis så gjorde jag det."

Det är uppenbarligen ni här som inte riktigt förstår problemet. :angel:;):p

1.Köp praliner eller macaroner istället, ta en var.

Eller 2; byt till glass. Tina upp den, mät i mätglas (eller hellre autopipett, så att ingen kan vara jävig), frys om. Garanterat lika stora portioner!

3; lägg pengarna för en autopipett på ett par tillfällen acceptansterapi?

4: var den "vuxne i rummet", dela kakan i två. Låt de andra välja, avstå själv med någon förnumstig kommentar, och ni har inte längre en konflikt om storleken på kaka :devil:

Jag är expert på att dela fyrkantiga glasspaket i tre delar sedan barndomen. :D

Markera mitten. Markera mitten på en av halvorna. Markera mitten på den mittersta av dessa delar osv. tills det blir så tunnt att det inte längre blir meningsfullt. Då skär du. Sedan delar du den kvarvarande biten på mitten. =tre lika stora bitar av en fyrkantig. :)
Men allt förutsätter att kakan är rakt skuren från början och jämntjockt med gottet ovanpå. Har den som bakat gjort lika perfekta fyrkanter som finns i de köpta glasspaketen? :p

Pga våra personliga egenskaper så var det alltid jag som fick dela och min syster som fick välja.
Hon måste vara säker på att ingen annan har fått mer än henne. Jag kan dela tillräckligt nogrannt för att veta att det inte spelar någon roll vilken hon väljer. När min syster delade så var hon för slarvig så det blev skillnad på bitarna och sen bråkade hon om att det var orättvist att jag fick mer. (Vi blev snabbt eniga om att avskaffa det "rättvisa" att dela varannan gång, men jag antar det kan fylla funktion i andra familjer)
Hela konceptet förutsätter en mamma som accepterar att ta sista biten utan val. Men eftersom jag delar så noga för att ingen bit ska bli större åt min syster, så blir det inte heller någon bit som blir mindre.

Syskonfråga.
Oftast är kakbitarna fyrkantiga, givet är att den som delar får välja sist (vilket kan bli något av ett moment 22).
Hur delar ni på kakbitar i er familj?
(I det här fallet var det bl.a. en kärleksmums som skulle delas rättvist. Ena syskonet var utbytt till en mamma, men inte en mindre viktig fråga för det.)
Några år sen nu men en delade och fick välja sist och de två andra typ turades om att välja först.

Min mor och hennes syster bråkade om bitarna när de var små (bara två personer) morfar vägde då bitarna och de vägde på grammet samma. Efter det behövde han bara fråga om de skulle väga för att få slut på bråk om bitarna.

I min familj finns berättels om hur det delades i olika stora bitar och den vuxne som delade tog största biten med kommentaren att livet är orättvist och ju fortare ni barn lär er att acceptera det desto bättre kommer det gå för er.
Det har gått rätt bra för hela den generationen så de lärde väl sig fort nog då!

I min familj finns berättels om hur det delades i olika stora bitar och den vuxne som delade tog största biten med kommentaren att livet är orättvist och ju fortare ni barn lär er att acceptera det desto bättre kommer det gå för er.
Det har gått rätt bra för hela den generationen så de lärde väl sig fort nog då!
Nja. De lyckades förstöra planeten. Inte så jättebra :p

Jag är expert på att dela fyrkantiga glasspaket i tre delar sedan barndomen. :D

Markera mitten. Markera mitten på en av halvorna. Markera mitten på den mittersta av dessa delar osv. tills det blir så tunnt att det inte längre blir meningsfullt. Då skär du. Sedan delar du den kvarvarande biten på mitten. =tre lika stora bitar av en fyrkantig. :)
Men allt förutsätter att kakan är rakt skuren från början och jämntjockt med gottet ovanpå. Har den som bakat gjort lika perfekta fyrkanter som finns i de köpta glasspaketen? :p

Pga våra personliga egenskaper så var det alltid jag som fick dela och min syster som fick välja.
Hon måste vara säker på att ingen annan har fått mer än henne. Jag kan dela tillräckligt nogrannt för att veta att det inte spelar någon roll vilken hon väljer. När min syster delade så var hon för slarvig så det blev skillnad på bitarna och sen bråkade hon om att det var orättvist att jag fick mer. (Vi blev snabbt eniga om att avskaffa det "rättvisa" att dela varannan gång, men jag antar det kan fylla funktion i andra familjer)
Hela konceptet förutsätter en mamma som accepterar att ta sista biten utan val. Men eftersom jag delar så noga för att ingen bit ska bli större åt min syster, så blir det inte heller någon bit som blir mindre.
Åhhh vilken praktisk egenskap! Du menar alltså att det bara att öva ett par år till?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 630
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 928
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 656
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka