Hur dela en kakbit på bästa sett i tre delar?

Syskonfråga.
Oftast är kakbitarna fyrkantiga, givet är att den som delar får välja sist (vilket kan bli något av ett moment 22).
Hur delar ni på kakbitar i er familj?
(I det här fallet var det bl.a. en kärleksmums som skulle delas rättvist. Ena syskonet var utbytt till en mamma, men inte en mindre viktig fråga för det.)

Nu har jag inga syskon men här skulle det vara ett icke-problem. Minsta biten är min, jag äter typ halva och så får övriga slåss om det jag inte ätit upp :up:

8DE3DDA9-B39A-411E-9C3C-3FA0480A9B32.webp

Vi köper två om vi är tre, är vi två så köper vi en. Något om att inte överäta.
ok, är det inte någon av er tre som då kan offra sig och ta den minsta biten istället? Brukar ju alltid vara någon som är mindre gottegris än dom andra ;) Själv är jag den största gottegrisen, men tom jag skulle kunna offra min kaka för en annan ;)

Annars får ni väl turas om med att dela kakan och välja bit först. Rullande schema.

Ni kanske kan hitta nån variant på hur vi delade när jag var liten? När vi fick vindruvor klöv alltid mamma mina så att jag inte skulle sätta dem i halsen.

Jag var rätt stor innan jag insåg att jag inte fick dubbelt så många som storasyster.
Haha!
Det hade varit toppen!
Jag har ju ingen direkt vinnarskalle, skulle tro att det är bl.a. det som dyker upp hos min syster. Däremot så är jag äldre och borde av principiella skäl ha mer. Min syster påstår att det är något som följt henne hela livet.
Sen är det igång. :angel:

Berättade för mamma att jag startat en tråd om det här. Hon undrade om jag att fått några bra tips. Njaee, inte direkt svarade jag, bästa jag fick var att väga det.
"Förklarade du att det är en kvadratiskt bit som ska delas på tre??"
"Jaaa, givetvis så gjorde jag det."

Det är uppenbarligen ni här som inte riktigt förstår problemet. :angel:;):p

Mitt förslag är att dela kakrutan inte i 3, utan 9 bitar, först jäms med ena kanten så det blir 3 avlånga, sen dela de ytterligare i 3 bitar var. Sen parar man den största, med den minsta, sen det näst största, med den näst minsta, osv.

I slutet så blir det så mycket smulor, glasyrsmet och små kakbitar överallt, att ingen kan jämföra vad de fick och inte fick. Problemet löst.

Alternativt, kör kakan i mixer, sedan väg fram exakt lika stora portioner.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 631
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 928
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 656
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka