Hur definierar du håla (som i by-)?

Jag blir också väldigt provocerad av att den förorten kallas håla. Råkar också veta var det är och jag har vänner i området. Är själv uppvuxen i en ort som nog kan kallas håla, det är väl därför jag blir så provocerad.

Vilka då? Baggböle ligger utanför Umeå, googlar du är det första träffen.

Jag ska kanske inte outa mig för mycket men Baggböle finns som bynamn på flera platser. Böle är ju för övrigt en väldigt vanlig ändelse på bynamn.
Mitt Baggböle finns i närheten av där jag växte upp. En håla enligt hålindex som nämndes tidigare i tråden. Vi kallade byns centrum för Löta (gammalt ord för där man låter boskapen beta i närheten av huset)

Vilka då? Baggböle ligger utanför Umeå, googlar du är det första träffen.

Jag ska kanske inte outa mig för mycket men Baggböle finns som bynamn på flera platser. Böle är ju för övrigt en väldigt vanlig ändelse på bynamn.
Mitt Baggböle finns i närheten av där jag växte upp. En håla enligt hålindex som nämndes tidigare i tråden. Vi kallade byns centrum för Löta (gammalt ord för där man låter boskapen beta i närheten av huset)

Btw, enligt Google så kommer Baggböle Umeå, Sundsvall, Njurunda,Söråker upp på förstasidan för mig, så väldigt medelpadscentrerat..

Jag har pluggat i Umeå och älskade Röbäck även! Cyklade ofta från Centrala Umeå ut dit, gick supersnabbt och vips var man "på landet" :)

Vad olika det kan vara, trivdes inte alls där men då är jag väl inte tillräckligt mycket storstadsbo, de flesta i centrum verkar ju vara inflyttade. Och på landsbygden vill de ju inte prata med utbölingar jämt..

Månkarbo är en byhåla. Laxå är en håla. Vi har vårt sommarhus i en by-ish, ety vi ligger alla placerade längs en grusväg med minst 200 meter mellan varje hus. Vi ligger mellan två ödehus, inga grannar inom synhåll. 5 kilometer mer eller mindre glest befolkad väg som utgör vår pytteby. Vi har en busshållplats.

200 meter låter rätt nära ändå. Och busshållsplats är ju väldigt civiliserat! :D Byhåla tänker jag minst ett par, tre kilometer mellan gårdarna, absolut ingen bussförbindelse. En nedlagd konsumbutik, en mack där man kan tanka på som max.

Vad olika det kan vara, trivdes inte alls där men då är jag väl inte tillräckligt mycket storstadsbo, de flesta i centrum verkar ju vara inflyttade. Och på landsbygden vill de ju inte prata med utbölingar jämt..

Jag hängde i stall runt Röbäck när jag var student, plus extrajobbade där. Hade aldrig några problem med det sociala, alla pratade glatt med varandra. Iofs pratar jag rätt ofta spontant med folk i Sthlm :p

200 meter låter rätt nära ändå. Och busshållsplats är ju väldigt civiliserat! :D Byhåla tänker jag minst ett par, tre kilometer mellan gårdarna, absolut ingen bussförbindelse. En nedlagd konsumbutik, en mack där man kan tanka på som max.

Månkarbo är ju trevligt ändå tycker jag men kanske för att jag har vänner där. Nära till sthlm också ;-)

Jag hängde i stall runt Röbäck när jag var student, plus extrajobbade där. Hade aldrig några problem med det sociala, alla pratade glatt med varandra. Iofs pratar jag rätt ofta spontant med folk i Sthlm :p
Tja mitt problem är att jag inte håller tyst utan pratar med det mesta haha. Har känt att jag drabbats av lappsjuka tidigare och efter det blivit kanske för social haha.

Jag har kanske 50 meter till busshållplatsen. Problemet är att det bara går 2 bussar om dagen. 1 in till "stan" på morgonen (skolbussen) och en hem 16.20 (skolbussen) :meh:.
Men katten trivs här så .... :)

Tja mitt problem är att jag inte håller tyst utan pratar med det mesta haha. Har känt att jag drabbats av lappsjuka tidigare och efter det blivit kanske för social haha.

Vid närmare eftertanke så är det nog mest alkisar, psykiskt instabila och pensionärer som pratar spontant med mig. Iofs kan det ju vara så att det är just dessa kategorier som spontant känner sig hemma i mitt sällskap :p:D

Jag har aldrig bott någonstans där folk generellt inte vill prata med andra, enstaka enstöriga typer finns ju överallt. Folk är oftast trevliga och svarar på tilltal, oavsett om det är toakön på krogen, i kassakön på affären eller uppe på kalfjället om man råkar springa på någon.

Vet inte vart ts bor nu men för mej är förorter till Stockholm också Stockholm. Bara olika områden 😁

Håla är iaf inte en förort till Stockholm.

men nu när jag läser tråden har jag lite svårt att sätta en håla vid namn 😎

Nog att jag närmast skulle tänka mej att ett ställe som är på nedgång snarare än blomstrande kan vara en håla.
Jag bor väldigt på landet tex, ganska få invånare, Ica med post-apotek-systemetombud osv men inte ens det skulle jag kalla håla.
Det är ett oerhört driftigt ställe jag Bor på. Man satsar, man startar eget(som går runt) man tar tag i saker osv. Nä ingen håla.
Kanske för andra. Jag vet inte, jag trivs ju här också vilket säkert bidrar. För mej är håla mer negativt klingande än positivt iaf.

Men
En gammal bruksort, som bara s e r trist ut bara av att åka igenom den. När man ser hur den blomstrat en gång men nu är typ ödslig. DET är nog mer en håla för mej.

Sen får man kalla sin stad/ort/samhälle vad man vill är klart.

Är det Skogås du bor i? Hur vore det om du flyttade hemifrån, vidgade dina vyer och fördjupade dina kunskaper om övriga Sverige?
Avståndet mellan Skogås och Stockholm C motsvarar rätt exakt min dagliga cykeltur. Och sen hem igen.

En god vän bodde i Skogås förut. Inte en håla. En privilegierad närförort.

Och så är det ett tjat om Baggböle. Jag håller på Hjoggböle!

Avståndet mellan Skogås och Stockholm C motsvarar rätt exakt min dagliga cykeltur. Och sen hem igen.

En god vän bodde i Skogås förut. Inte en håla. En privilegierad närförort.

Och så är det ett tjat om Baggböle. Jag håller på Hjoggböle!

Wikipedia säger om "hålan" Dressyrtjejen bor i:

"XXX är en del av Stockholms tätort (...) i kommundelen bor över 19 000 invånare 2016"

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 531
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 424
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 926
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
972
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama