Alltså, jag bara...
Jag vet var du bor,
@Dressyrtjejen_97 . Din kommun är typ topp 20 i Sverige, och kommundelen du bor i har knappt 20.000 invånare, vilket är mer än nästan hälften av alla kommuner (om jag minns rätt). Ni har flera grundskolor och gymnasium i din DEL av kommunen, let alone hela kommunen (som för övrigt är någon km bort). In till centrala stockholm har du ett par mil, och utbudet det medför behöver jag väl inte gå in på? Du har stort sjukhus, högskola m.m. m.m. runt hörnet. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man får det till "håla"?
Försökte komma på en "håla" häromkring. Många kommuner är mindre än ditt område, har inga gymnasieskolor alls osv men det tycker jag inte gör dem till hålor. Funderar över en by där jag har släkt. De är ca 250 pers, ligger knappt 2 mil utanför kommunens centralort som i sin tur har 6000 invånare.
Byn har faktiskt en affär som är öppen varje dag (2-3 timmar på helgerna), men det är nog i stort sett all servicce som finns där. Eller nja, det finns en förskola också men från förskoleklass blir det till att åka in till centralorten. Gymnasiet får man gå i staden 5 mil från centralorten (dvs 7 mil från byn). Bussen går ett par gånger om dagen, helgfri vardag.
Det KANSKE jag skulle kalla "byhåla", fast nja, ändå inte. De har framåttänk i byn, är ambitiösa och jobbar bl.a. för att butiken ska få bli postombud (jobbigt att åka nästan 2 mil för att hämta paket), de har fått dit en hjärtstartare m.m. Och den ligger inte in the middle of nowhere utan lite drygt två timmar från stockholm.
Känns så verklighetsfrånvarande att kalla där du bor för "byhåla" liksom, jag fattar inte vad definitionen är?