Hur definierar du håla (som i by-)?

Spelar det någon roll för dig om andra kallar din by för håla? Jag menar, påverkar det dig hur andra upplever det? Vissa ställen är ju ökända hålor (många som tycker att det är en håla) medans andra ställen är en håla för X men kanske inte för Z.
Det handlar nog inte så mycket om bara ordet byhåla utan kanske hela den väldigt nefsättande men också lite verklighetsfrånvarande beskrivningen?
Och då såklart inte bara i den här tråden utan många upprepade inslag.

Seriöst, någon som bott hela sitt liv i en närförort till Stockholm har absolut ingen som helst koll på hur det är att bo i en by, än mindre en byhåla.

Kom igen, jag har flyttat hela min uppväxt och fortsatte flytta runt efter jag flyttade hemifrån när jag var 16. Jag är definitivt inte unik, det är väldigt många som flyttar hemifrån vid den åldern pga studier på annan ort, min familj bodde dock drygt 100 mil bort vilket gjorde att jag träffade dem bara på loven. Jag har bott i allt från byar, bruk till städer, lägenheter och hus på landet.

Du har ingen som helst erfarenhet av att stå på egna ben, att klara dig själv ekonomiskt eller ett eget boende. Jag föreslår att du skaffar dig lite egna erfarenheter innan du börjar tala om för andra hur det är. Jösses, jag satte en ära i att vara haelt självförsörjande redan när jag var 17 och när jag till slut flyttade till Sthlm hade jag redan bott på 10 orter från norr till söder.

I Sthlm har jag bott i Hässelby, Södermalm, Saltsjö-Bo, Östermalm, Kungsholmen och Vasastan innan jag köpte hus i en "byhåla" norr om Sthlm.

Klipp navelsträngen, kliv ut i världen och ta för dig, skaffa lite egna intryck.
Det finns EN ort av alla jag bott i genom åren som jag kan kalla för håla, men vilken tänker jag inte säga. Den har dock figurerat i media några ggr. :angel:

Nja. Jag förstår hur du resonerar, men håller inte riktigt med. Hade man kallat typ Stockholm, eller t.om. hela min kommun (ca. 95 000 invånare) för "håla" hade det absolut varit fel. Min "håla" har dock "bara" 18-20 000 invånare - vilket för det första är relativt litet ur ett förortsperspektiv, och när denna *kalla-det-vad-du-vill* dessutom har många drag av en mindre by, så ser jag faktiskt inte problemet. Jag menar som sagt verkligen ingenting illa med att uttrycka mig så, utan konstaterar bara att min ort helt enkelt är en håla, om än i större format.

Alltså.
Din så kallade håla är inte ens en egen tätort utan en del av Stockholms tätort och har så varit sen typ 60-talet. Det tar 20 minuter med tåg till Sthlm city. Du har cykelavstånd till ett av Stockholms storsjukhus, flertalet högskolor och typ allt vad man behöver vad gäller service.

Det spelar liksom ingen roll hur inskränkta folk är, det är ingen håla för det. Sen kan det vara världens tristaste sovstad med konstiga invånare (obs ej enligt mig), det påverkar inte hålestatusen.

Hade man kallat typ Stockholm, eller t.om. hela min kommun (ca. 95 000 invånare) för "håla" hade det absolut varit fel. Min "håla" har dock "bara" 18-20 000 invånare - vilket för det första är relativt litet ur ett förortsperspektiv, och när denna *kalla-det-vad-du-vill* dessutom har många drag av en mindre by, så ser jag faktiskt inte problemet. Jag menar som sagt verkligen ingenting illa med att uttrycka mig så, utan konstaterar bara att min ort helt enkelt är en håla, om än i större format.
Så en förort till Stockholm med 20000 invånare är en håla. Är du medveten om att ungefär hälften av Sveriges kommuner har färre än 20000 invånare. Jag tror du skulle testa på att bo i en riktig håla någon gång och se skillnaden.

@Dressyrtjejen_97

Jag råkar veta vilken förort du bor i och jag råkar även vara uppvuxen där.

Aldrig har jag hört det ställer benämnas som håla eller liknande. Eller jo! Köldhålet, för att det brukar vara någon grad kallare där på vintrarna :D

Men annars, bara en av pendeltågsstationerna längs Märsta-Södertäljelinjen.

Jag gick upp till mellanstadiet där men tog tåget till stallet i Södertälje varje dag efter skolan från 11 års ålder. Därefter tog jag tåget till högstadiet, även det i Södertälje. I tonåren tog man tåget in till stan på ca 20-25 minuter för att roa sig.

Mina vänner bodde på olika pendelstationer, allt mellan Södertälje och Kungsängen. Alla benämnde vi oss som Stockholmare eftersom det var det län vi bodde i.

En helt vanlig Stockholmsuppväxt i en Stockholmsförort som nästan vilken annan. Undantaget snobbstämpeln då vissa lokala kommunpolitiker ville frigöra sig från att tillhöra det ”farliga” Botkyrka :meh:

Så jag håller med flertalet övriga: det är ganska obegripligt hur du envisas med att kalla det för inskränkt byhåla och att det är så långt in till stan. Kan du inte någonstans hålla med om att det blir ett väldigt märkligt perspektiv?

Spelar det någon roll för dig om andra kallar din by för håla? Jag menar, påverkar det dig hur andra upplever det? Vissa ställen är ju ökända hålor (många som tycker att det är en håla) medans andra ställen är en håla för X men kanske inte för Z.

Har jag någonstans nämnt att jag har problem med vad någon kallar min by?

Däremot har jag påvisat det felaktiga i att säga att håla om en ort är en neutral benämning för det är det inte.

Att kalla en förort till Stockholm håla är absurt när man sett riktiga hålor i tex Norrland...

Det handlar nog inte så mycket om bara ordet byhåla utan kanske hela den väldigt nefsättande men också lite verklighetsfrånvarande beskrivningen?
Och då såklart inte bara i den här tråden utan många upprepade inslag.

Exakt så!

Min postort är samnabyggd med Göteborg sedan 2015 och har över 12000 invånare.
Saknar gymnasium finns mataffär, gym, pizzeria, thaimat, korva och godis&snus affär, kyrka och en tågstation med tät trafik (varje kvart under rusning) till både Göteborg och Kungsbacka.

Nä jag kallar inte det by eller håla då det skulle bli för missvisande.
Det finns även lantliga mijö då postorten ligger på 729hektar.

Månkarbo är en byhåla. Laxå är en håla. Vi har vårt sommarhus i en by-ish, ety vi ligger alla placerade längs en grusväg med minst 200 meter mellan varje hus. Vi ligger mellan två ödehus, inga grannar inom synhåll. 5 kilometer mer eller mindre glest befolkad väg som utgör vår pytteby. Vi har en busshållplats.

Jag som bor i vad som verkligen kan klassas som en äkta byhåla (mindre än 500 pers där jag bor, under 20 000 i hela kommunen) baxnar åt bara tanken att kalla någon förort till huvudstaden för detsamma. Det är inte verklighetsförankrat för fem öre. Att kalla stället för en inskränkt håla tycker jag säger mer om personen som gör uttalandet och hur privilegierad hen måste vara, än vad det säger om orten. Väldigt tråkigt att se beteendet återkomma gång på gång.

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 531
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 424
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 926
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
972
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Brukshunds- och kelpiefunderingar
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna