Tycker att man definitivt ska ha "bra pli" på sin hund om man ska ha den lös. Själv är det väldigt olika hur jag gör med mina fyra beauceroner, det är helt beroende på individ. Vi bor så att vi mest går på grusvägar och man har oftast god sikt rätt långt åt alla håll, speciellt vintertid. Det är också ganska få fastboende som har hund, medan sommartid är det en hel del fler hundar här omkring eftersom många sommarboende och tillfälliga gäster har hundar.
Garibaldi, 11.5 år - kan vara lös nästan var som helst, helt ointresserad av vilt och bilar, men jag kopplar ändå alltid vid hund- och människomöten - han är vänligt inställd, om än lite försiktig med främmande hundar, men jag vill verkligen inte riskera något.
Sigge - Garibaldis bror, så gott som aldrig lös pga att han dels har rejäl jaktlust (även om han numera förmodligen inte skulle hinna ifatt något djur så chansar jag ändå inte ) plus att han är socialt osäker med både människor och hundar. Han får bara vara lös på vår träningsplan samt ibland på promenader vintertid (eftersom åkrarna oftast är bar jord då och inga djur ligger där och trycker).
Indigo - 5,5 år, har pga skador, operationer och konvalescens mest gått kopplad senaste 3,5 åren så jag är inte helt säker på honom. Han ÄLSKAR andra hundar, speciellt små, men jag tror inte han skulle sticka till en annan hund, tror heller inte han drar på vilt men eftersom jag liksom inte vet säkert så är jag någorlunda försiktig ändå.
River - 7,5 månader, än så länge väldigt hörsam. Galet nyfiken på fåglar och eftersom vi haft stora flockar med måsar och råkor häromkring under hösten så har jag passat på att ha henne lös mycket för att se hur hon lyssnar - hon kan ju liksom inte få tag i nån fågel ändå så det kändes vettigt att testa. Men hon har visat sig vara väldigt lydig, tvärvänder när jag kallar, så pass att hon gör märken i grusvägen när hon tvärnitar.
Hon är galet godisdriven vilket hjälper till. Har inte haft några hundmöten när hon är lös men tänkte att vi skulle försöka arrangera något när min man tar en av de andra hundarna och "dyker upp" nånstans där vi kan se till att vinden ligger så hon inte får vittring på vem det är, eller om jag ber en kompis med trevlig hund om hjälp. Känns smartare att arrangera något och se istället för att vänta och upptäcka att hon inte lyssnar en dag när vi möter nån som kanske ha en hund som inte är snäll.
Jag har rätt stor tolerans för hundar som springer fram, bara de är vänliga - förutom när jag är ute med Sigge. Eftersom jag vet att han är så socialt osäker så vill jag INTE ha fram en annan hund - okej, en liten hund tror jag inte ha tycker är så hotfull om den är vänlig men ändå... varför riskera något liksom. Han är 11.5 år och vi har haft honom i 10.5 år och det har aldrig hänt något med andra hundar, eftersom jag är så jäkla försiktig med honom, så jag vill verkligen inte att det händer något nu när han är gammal och börjar bli lite fysiskt svag.
I och med att vi driver ett hundcenter här hemma så är det mycket hundar som rör sig här på gården och i närområdet, men de flesta som tränar här har god styr på sina hundar och har dem inte lösa hur som helst. Värre är det väl med vårt gästboende, här får vi en hel del gäster med hund men som inte är "hundfolk" och som inte alltid har så bra styr på sina fyrbenta familjemedlemmar....
Men som sagt, jag har hyfsat stor tolerans för framspringande snälla hundar, speciellt unghundar och valpar, däremot har jag betydligt lägre tolerans för de som har sin hund lös trots att de vet att den sticker om det kommer något vilt, eller om de har en hund som är otrevlig mot/farlig för andra hundar.
Dock hjälper det ju inte om man som förare har tolerans för framspringande hundar om ens egen hund inte klarar det... så man ska nog, om man har en hund som man inte är säker på, försöka att ha den kopplad när man inte är säker på att inget/ingen dyker upp, samt kanske försöka arrangera situationer där man kan testa vad som händer. Relativt enkelt med hundmöten, lite svårare med vilt, men man kan ju alltid fuska och testa med att ha en pälsliknande leksak i en lina och dra i den, går ju att arrangera så att man själv kan dra i linan. Man kan ju åtminstone få en indikation om vad som händer och hur bra impulskontroll och lydnad ens hund har.