Jag har en unghund (9 mån) som jag åker med till skogen för att ha honom lös. Jag åker ofta till såna skogar där jag vet att ingen annan går men tanken slog mig idag när jag mötte en annan person med hund, hur pass bra pli bör man ha på sin hund för att ha den lös?
Nu gav jag kommando ”stanna” innan min hund såg den andra och det vet jag att han lyssnar på. Men om vi skulle komma runt ett hörn och möta en annan hund är jag inte 100% säker att han skulle lyssna om han såg hunden före mig.
Jag är såklart vaksam och ber honom vänta på mig för att jag vill ha fri sikt när han springer lös.
Men hur förlåteligt är det om en hund kommer fram lös när man går?
Jag ser alltid att mina måste komma på inkallning. Jag har en ras där hundarna är 2,5-4 kg ca. Och tyvärr litar jag inte på att andra har koll. Är de så små kan de dö alldeles för lätt om något större djur ger sig på dem.
Nuvarande är lite bjäbbig också. Se hon skulle om hon gick fram till någon kunna provocera den till försvar. Där en ev stor hund skulle kunna skada henne rejält el tom döda pga storleksskillnad.