Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag håller med dig om att det är svårt att hitta bra tränare oavsett vilken gren man väljer. Det som jag tyckte var bra med AR var att det ingick så mkt teori , något som saknas inom den traditionella ridningen. Inte helt , jag vet att utländska tränare (läs tyskar) har teori med på sina kurser men det är svårt för en normalryttare att komma in där och antingen måste man ha resultat eller känna någon. Det är ju ett högt tryck på de Tyska tränare som kommer hit. Men iallafall teorin gör ju att man börjar tänka på ett helt annat sätt, dvs hur och varför vilket leder till om man är lite nördig att vilja veta mer.. Det var länge sedan jag tränade för någon svensklärd dressyrmänniska och ännu mer längesedan jag var med på en kurs, så det kanske är så att kurserna idag innhåller teori?? Någon?



ja, jag vet inte. jag kan ju bara tala för mig själv. Om det nu är de som hållt på med vanlig ridning i 20-40 år så kanske det inte var så bra tränare dom hade innan? Jag tror säkert det finns alla sorter som går över till AR, det som jag kan tänka mig att de har gemensamt måste väl ändå vara att de tycker sig finna en bättre tränare?

Det jag tror tilltalar mest inom AR är "samlingen" och skolorna ovan mark. Vi alla är drillade att hästar mår bäst av att ridas "i form" och AR har ett sätt att förklara detta på. Förklaringarna är tydliga och pedagogiska. Sen tänker jag mig att elever inom AR i större utsträckning ges möjlighet att prata om, nosa på, känna och klämma på något som för många varit helt omöjligt innan (samling). Sen vilket typ av samling det är som känns och klämms på får var och en ta ansvar för att ta reda på om det är "rätt eller fel". Om det nu är första gången som det känns och klämms på samling så finns det inte så mycket att jämföra med, och det blir då svårt att hitta argument emot de pedagogiska förklaringarna. En vet bara det en vet. Jag tror att alla som har suget efter kunskap förr eller senare själva kommer att komma på och klura vidare på om det är rätt eller fel.

Jag har upptäckt att det är ganska svårt att hitta bra tränare, oavsett inriktning. När en tränare förklarar saker som eleven alltid undrat över, så upplever eleven att den fått en extra pusselbit lagd på sitt stora pussel. Aha!! Och så hände nåt med kroppen. Jag vet att det är oerhört viktigt att ifrågasätta varje pusselbit, för att själv med rent samvete kunna lägga den till pusslet. Ifrågasätta sin egen upplevelse och bolla den med någon. Det är dock svårt ibland att ifrågasätta tränare (fråga varför och hur och på vilket sätt), då de inte alltid är så villiga att man gör detta. Kanske de inte har förklaringsmodeller utarbetade? "Gör nu bara som jag säger och rid". Var finns kunskapsinhämtandet i detta? Det finns kanske för några, men jag tror majoriteten lär genom reflektion och diskussion kring den egna upplevelsen. Och förklaringsmodeller inom AR, som jag upplevt det, finns det gott om.

Sen vad de leder till är ju upp till var och en att utvärdera och ta ställning till.

Även den tyska utbildningsskalan behöver var och en utvärdera och ta ställning till. Den behöver även den ifrågasättas av varje elev, för att eleven skall kunna hitta till kunskapen. (Hur många gånger säger inte ungar: varför då?) Det som gör den tyska utb.skalan starkare är ju att den har så lång tid bakom sig, beprövad om och om igen. Men det skapar även problem. Den är så självklar, att förklaringsmodellerna för den lixom har runnit iväg till: "det är bara så. Gör så så blir det rätt." Med den typen av förklaringsmodeller spelar det ingen roll hur bra skalan är - eleven fattar inte ändå.

Så visst, det kan vara så att de som ridit i 20-40 år VD upplever att det nu går bättre för de har ord för det de gör. Något de saknat tidigare.

Så, jag tror visst att det spelar en stor roll att AR är en mindre inriktning. Men vi kanske tänker på det på olika sätt?
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag tittade på filmerna och vad jag tycker är intressant ur mekanisk synpunkt är att alltid när man går ur samlande arbete så söker sig hästen naturligt nedåt. När Bent går ur det så söker sig hästen framåt.... Intressant.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Ja, det är trist med spanska ridskolan, och det är kanske som du säger att man gör så för att överleva - men hur länge överlever man om man inte vårdar traditionerna?

Nej du, jag har inga bra filmer. Men jag lovar dig att det finns massor av duktiga människor därute, som kan sätta sina hästar i fantastiska levader utan att ha behov av att visa upp det för världen.

Ja naturligtvis
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Det var länge sedan jag tränade för någon svensklärd dressyrmänniska och ännu mer längesedan jag var med på en kurs, så det kanske är så att kurserna idag innhåller teori?? Någon?

Om inte så vore det kanske en bra idé att införa det? :idea:
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Axel:
Ryttarens roll anser jag är att ge hästen ett så drägligt liv som möjligt ur alla avseenden! Det allra viktigaste enligt min åsikt är att den får vara häst så mycket som möjligt. Dvs, gå ute i stora hagar hela dagarna tillsammans med andra hästar, ha tillgång till bra foder och vatten!

Sedan att de rids ändamålsenligt. Ridning är aldrig för hästens bästa, hästen klarar av att vara häst utan oss men ska vi rida på dem bör vi behandla dem med största respekt och träna dem så att de klarar av att utföra det arbete som vi begär av dem!

Har du någon erfarenhet av att träna stora gångartshalvblod till att bli pleasurehästar? Jag skulle vilja se det. Med den tyska utbildningsskalan till hjälp :rofl:

Vissa är beredda att köpa en markbundenhet om hästen rör sig mera taktmässigt :) Man utgår ju efter vilken häst man har. Kan man inte få allt, kanske man kan få något och det kan vara värt ett eller hundra eller tusen försök om man trivs med sin häst :)
Ryttaren behöver inte vara ägaren eller den som sköter om hästens vardag.

Jo jag anser att hästens ska på ngt sätt få motion. Motion som då är tillräcklig för en häst o då i alla gångarter. Om de inte används som avelsdjur o/ eller har enorma ytor att röra sig på o får i största mån ägna sig åt att leta föda
Oop nu blev det OT *sorry Immer*

Varför ska man kväva en hästs gångarter? Hela vitsen är väl att ta tillvara o utveckla den så som det går. att den blir ännu starkare i sitt sätt att röra sig.

Jag har studerat mina hästar i tidig ålder o sett vad de har extra talang för o kunnat plocka fram det under ridning.
Har senare studerat igen o sett hästen använda sig av det den lärt sig med mig o varit stolt för det. Bytte mer markerat o även på ett rakt spår i vartannat som ett ex.

Jag anser inte att man ska göra det svårt för hästarna o göra saker som de måste hitta på knep o knåp för att klara av- som att häva sig runt i piruetter eller gå i en förböjd skänkelvikning. De får omöjliga uppgifter att klara av o får väldigt lite support från sin ryttare eller t o m kontraorder.
Hästar är väldigt förlåtande o gör sitt bästa- om de förstår lite. Försöker förstå. Vad vill du?
Det här eller kanske det här:banana:

Därför är grunderna viktiga- som i allt. Hästens balans o takt rakt fram är grundläggande. Sen kan man börja med lösgörande o böjande övningar osv.

Kyra visste om att det brast i det o gjorde boken om ABC.

Hon skrev inte -Börja på M hoppa sen över till Q.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag tittade på filmerna och vad jag tycker är intressant ur mekanisk synpunkt är att alltid när man går ur samlande arbete så söker sig hästen naturligt nedåt. När Bent går ur det så söker sig hästen framåt.... Intressant.
Jag såg mer att ha försökte lyfta framdelen med bettet= mkt orolig mun o att hästen då passagerade med lätt rumpa-samlingen på framdelen på båda hästarna. Hästen är lite "av på mitten".

Jag saknar lite av en hals som rids framåt.

Jag tror att man missar ihopkopplingen då formen fram kommer sig.. bör komma från hur den arbetar bak. Det är då man kan rida hästen utan träns på en visning- inte under all grundridning i vardagen.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Om det nu är så kass kvalitet på rörelserna - hur förklarar du då att hästarna håller och blir så gamla som de blir?

Vi vänder på det. Om det INTE är kass kvalitet på detta, - Bentfilmen-
Vad ser DU då som är kvalitet? Jag ÄR uppriktigt intresserad, för själv ser jag bara osymmetri, bitvis irriterad häst, otaliga taktfel genomgående, den får ingen hjälp där alls av ryttaren. Jag ser oengagemang OCH rätt rejäl spänning emellanåt, men ingen spänst. Hästen är inte någonstans på hela filmen samlad, den häver sig och bär inte upp ryttaren med sina muskler. Det är inget flyt i övergångarna mellan rörelserna. Det bla ser jag, vad ser du som är kvalitet? I vad kan man se en kvalitet som är positiv för hästen?

På just denna film, ser du samma som jag? Tycker du i så fall att det är kvalitet? Det är möjligt att det finns en massa filmer som jag inte sett, men för att förstå vad vi ser, kan vi inte hålla oss till denna, please?



Bent har ju en gedigen ridutbildning själv vad jag har förstått så om HAN inte kan rida med grundkvalitet enligt sitt eget system, hur kan då andra:confused:

Men han har en bra tanke med att lära ut teori och jag håller med dej om att det saknas -hos de allra flesta vanliga tränare.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

ja, jag vet inte. jag kan ju bara tala för mig själv. Om det nu är de som hållt på med vanlig ridning i 20-40 år så kanske det inte var så bra tränare dom hade innan? Jag tror säkert det finns alla sorter som går över till AR, det som jag kan tänka mig att de har gemensamt måste väl ändå vara att de tycker sig finna en bättre tränare?

Det jag tror tilltalar mest inom AR är "samlingen" och skolorna ovan mark. Vi alla är drillade att hästar mår bäst av att ridas "i form" och AR har ett sätt att förklara detta på. Förklaringarna är tydliga och pedagogiska. Sen tänker jag mig att elever inom AR i större utsträckning ges möjlighet att prata om, nosa på, känna och klämma på något som för många varit helt omöjligt innan (samling). Sen vilket typ av samling det är som känns och klämms på får var och en ta ansvar för att ta reda på om det är "rätt eller fel". Om det nu är första gången som det känns och klämms på samling så finns det inte så mycket att jämföra med, och det blir då svårt att hitta argument emot de pedagogiska förklaringarna. En vet bara det en vet. Jag tror att alla som har suget efter kunskap förr eller senare själva kommer att komma på och klura vidare på om det är rätt eller fel.

Jag har upptäckt att det är ganska svårt att hitta bra tränare, oavsett inriktning. När en tränare förklarar saker som eleven alltid undrat över, så upplever eleven att den fått en extra pusselbit lagd på sitt stora pussel. Aha!! Och så hände nåt med kroppen. Jag vet att det är oerhört viktigt att ifrågasätta varje pusselbit, för att själv med rent samvete kunna lägga den till pusslet. Ifrågasätta sin egen upplevelse och bolla den med någon. Det är dock svårt ibland att ifrågasätta tränare (fråga varför och hur och på vilket sätt), då de inte alltid är så villiga att man gör detta. Kanske de inte har förklaringsmodeller utarbetade? "Gör nu bara som jag säger och rid". Var finns kunskapsinhämtandet i detta? Det finns kanske för några, men jag tror majoriteten lär genom reflektion och diskussion kring den egna upplevelsen. Och förklaringsmodeller inom AR, som jag upplevt det, finns det gott om.

Sen vad de leder till är ju upp till var och en att utvärdera och ta ställning till.

Även den tyska utbildningsskalan behöver var och en utvärdera och ta ställning till. Den behöver även den ifrågasättas av varje elev, för att eleven skall kunna hitta till kunskapen. (Hur många gånger säger inte ungar: varför då?) Det som gör den tyska utb.skalan starkare är ju att den har så lång tid bakom sig, beprövad om och om igen. Men det skapar även problem. Den är så självklar, att förklaringsmodellerna för den lixom har runnit iväg till: "det är bara så. Gör så så blir det rätt." Med den typen av förklaringsmodeller spelar det ingen roll hur bra skalan är - eleven fattar inte ändå.

Så visst, det kan vara så att de som ridit i 20-40 år VD upplever att det nu går bättre för de har ord för det de gör. Något de saknat tidigare.

Så, jag tror visst att det spelar en stor roll att AR är en mindre inriktning. Men vi kanske tänker på det på olika sätt?

:bow: Jag håller med dig!
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Kyra visste om att det brast i det o gjorde boken om ABC.

Hon skrev inte -Börja på M hoppa sen över till Q.

:rofl::rofl: Ja så sant.

Kookaburra: (tror det var du som skrev om att "prova på" hinner inte leta) Men man lurar ju folk att tro att de får prova på "samling" det är ju rent bedrägeri faktiskt, eftersom det inte är någon samling, hur trevligt det än må kännas för ryttaren:confused:

En arbetskamrat började med AR och kunde plötsligt "rida piaff":eek: Jag hade då inte hört talas om AR och fattade ingenting:cool: Men sen förstod jag....långt senare. Den hästen är gammal nu så det kan väl ha många skäl att den inte mår bra, men den är rätt slut i sina bakben:crazy:
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Återigen - jag diskuterar inte filmer här i forumet.
Men att det finns mycket dålig AR-film på nätet är jag den första att hålla med om.
Jag åker på kurs i princip varje månad, och jag ser mycket bra där.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

En arbetskamrat började med AR och kunde plötsligt "rida piaff":eek: Jag hade då inte hört talas om AR och fattade ingenting:cool: Men sen förstod jag....långt senare. Den hästen är gammal nu så det kan väl ha många skäl att den inte mår bra, men den är rätt slut i sina bakben:crazy:

Tämligen forcerad utbildning för den hästen, skulle jag vilja säga. Själv är jag nu, efter åtta års AR-ridning, och nosar på piaffen. Och jag är nog den som kommit längst i vår träningsgrupp....

Åtta år är säkert i överkant, men jag kan nog räkna bort ett par, tre år på grund av den ridrädsla som länge hindrade mig i utvecklingen.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Återigen - jag diskuterar inte filmer här i forumet.
Men att det finns mycket dålig AR-film på nätet är jag den första att hålla med om.
Jag åker på kurs i princip varje månad, och jag ser mycket bra där.

Ja du har skrivit det förrut, vore intressant om du kunde filma:idea:

Ja ang min arbetskamrat så tror jag också det gick för fort, men jag har hört flera som får börja med det mycket tidigt, så det kan nog variera.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Får jag fråga en sak som inte är illa menat överhuvudtaget. Jag är nyfiken och vill veta mer.
Varför är inte takten så väsentlig i AR som den är i "vanlig" dressyr?

Ett litet knapplån oxå, våra tränare måste vara ovanligt bra, vi käkar ofta lunch tillsammans och har då teoripass i samband med det. Dock inte så ofta med dressyrtränaren, men henne kan man alltid kontakta, prata efter lektionen, efter träningen osv. Hon är otroligt pedagogisk under ridpassen oxå, och hon ger bra träningstips och berättar varför man ska å inte ska göra saker.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

KL

http://www.youtube.com/watch?v=_b-PENR0r7A

Detta mina vänner. Säga vad Ni vill. Är INTE Levade som Levade ska se ut.

Sen får det vara nybörjare eller avancerat.

I en Levade Luuuutar sig hästen saaaaaakta och Sääääättter sig lugnt på sina staaaaarka bakben och som följd på det kommer framdelen upp. Funktionellt. Man har raderat ett rörelsemoment, Hävdandet fram.

Detta på filmen är ett försök som innebär att hästen lutar sig lite, sätter sig lite och sen Häver sig upp, vilket innebär att man ej kan kalla det funktionellt, för många delmoment helt enkelt.

Och.

Det är exakt så AR visas upp var man än tittar.

Och någon skrev att ordet funktionellt blivit modernt?

Nej. Ordet funktionellt är lika gammalt som från tiden då grottmännen drog sina fruar hem i håret.

För att det fungerade.

Funktionell träning är en stor gren och en framträdande sådan då fler och fler som tränar upptäcker att mindre ger mer, och att man ska träna stabiliteten för att få flexibiliteten.

INTE, tvärtom.


Tyska Utbildningsskalan är den enda som bjuder in till funktionellt arbete.

!
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag förstår inte heller det där med takten, för det är det Bent säger om och om igen under lektionen: takt, takt, takt.
Takten är visst viktig. Det är andra som fått för sig att den inte är det.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Jag tycker av det jag sett, har ej sett honom live att det är dålig takt... Men det är svårt att uttala sig alltför mycket om något jag inte vet så mkt om... Jag tror vi ser på saken oerhört olika!
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Nja, takt är takt och det vet jag vad det innebär.
Som jag skrivit här snart hundratals gånger, det filmmaterial som ligger ute på nätet är INTE bra reklam för AR.
Men, läs i Bents böcker så förstår du att takten är viktig. Eller åk på någon clinic och lyssna på honom och se vad det är han lär ut. Hur många gånger ordet takt nämns under en kurs vet jag inte, men det är åtskilliga.
 
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Alltså, Carola, nu måste jag faktiskt fråga dig: Du är ju helt rabiat i denna tråden, och de trådar du postat på hjälp dessa dagar.
VAD är det som gör att du nu så bissart driver just denna fråga som om det gällde livet? Är det ngn som man skulle kunna kalla mångsysslare i ordets lösa bemärkelse så är det väl du? dvs du har provat på de flesta branscher, allt från alternativa behandlingsmetoder på häst, till djurkommunikation, till nu, vad jag ser på din hemsida, försäljnings och utbildnings stall enligt den tyska skolan. Jag har även sett dig på forumet i många år där du varit framgångsrik gällande merförsäljning av dina egna varor. ;)

För att komma från dig som vare sig ridit i ngn grad alls personligen, inte har ngn som helst tränarutbildning officiellt, eller som, som sagt, provat på det mesta i business perspektiv och "skolor", så finner jag det minst sagt roande att du är den drivande i denna tråd och detta ämne, och så pass rabiat som du är just ang. nu denna skola. Du får ursäkta, men jag tycker nog att du är den som kanske borde vara minst rabiat, då du som sagt, växlar spår, inriktning och karriär lika ofta som många andra byter sockor.

vad hände med PRE:n du hade förresten - den trampades i piaff rätt flitigt kommer jag ihåg, av de bilder du postade, och den var knappast direkt grundriden i den tyska skolans bemärkelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

:rofl::rofl: Ja så sant.

Kookaburra: (tror det var du som skrev om att "prova på" hinner inte leta) Men man lurar ju folk att tro att de får prova på "samling" det är ju rent bedrägeri faktiskt, eftersom det inte är någon samling, hur trevligt det än må kännas för ryttaren:confused:

Såhär skrev jag...
Sen tänker jag mig att elever inom AR i större utsträckning ges möjlighet att prata om, nosa på, känna och klämma på något som för många varit helt omöjligt innan (samling). Sen vilket typ av samling det är som känns och klämms på får var och en ta ansvar för att ta reda på om det är "rätt eller fel". Om det nu är första gången som det känns och klämms på samling så finns det inte så mycket att jämföra med, och det blir då svårt att hitta argument emot de pedagogiska förklaringarna. En vet bara det en vet. Jag tror att alla som har suget efter kunskap förr eller senare själva kommer att komma på och klura vidare på om det är rätt eller fel.

Det kan tyckas vara bedrägeri. Men som vi alla vet så är varje människa salig på sin tro. Jag har ju svårt att tro att tränaren själv anser att det är "falsk samling", så är det då bedrägeri? Är inte bedrägeri att lura någon med uppsåt?

C_L
Det var jag som skrev att ordet funktionellt var "det nya inneordet", inte att det var modernt eller nytt i den bemärkelsen att det aldrig använts förr, utan att det helt plötsligt användes 40 gånger (obs, jag har inte räknat, tog i på en höft) på en sida. Det är ett bra ord, ett mycket bra ord! Men det är viktigt att tänka på vad vi alla själv menar med ordet funktionellt, och funktionellt för vem och utifrån vilka mål? Det som är funktionellt för dig är det kanske inte för mig.
Observera här att jag inte säger emot dig, utan bara reflekterar över orden som används.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp