Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?
Jag håller med dig om att det är svårt att hitta bra tränare oavsett vilken gren man väljer. Det som jag tyckte var bra med AR var att det ingick så mkt teori , något som saknas inom den traditionella ridningen. Inte helt , jag vet att utländska tränare (läs tyskar) har teori med på sina kurser men det är svårt för en normalryttare att komma in där och antingen måste man ha resultat eller känna någon. Det är ju ett högt tryck på de Tyska tränare som kommer hit. Men iallafall teorin gör ju att man börjar tänka på ett helt annat sätt, dvs hur och varför vilket leder till om man är lite nördig att vilja veta mer.. Det var länge sedan jag tränade för någon svensklärd dressyrmänniska och ännu mer längesedan jag var med på en kurs, så det kanske är så att kurserna idag innhåller teori?? Någon?
Jag håller med dig om att det är svårt att hitta bra tränare oavsett vilken gren man väljer. Det som jag tyckte var bra med AR var att det ingick så mkt teori , något som saknas inom den traditionella ridningen. Inte helt , jag vet att utländska tränare (läs tyskar) har teori med på sina kurser men det är svårt för en normalryttare att komma in där och antingen måste man ha resultat eller känna någon. Det är ju ett högt tryck på de Tyska tränare som kommer hit. Men iallafall teorin gör ju att man börjar tänka på ett helt annat sätt, dvs hur och varför vilket leder till om man är lite nördig att vilja veta mer.. Det var länge sedan jag tränade för någon svensklärd dressyrmänniska och ännu mer längesedan jag var med på en kurs, så det kanske är så att kurserna idag innhåller teori?? Någon?
ja, jag vet inte. jag kan ju bara tala för mig själv. Om det nu är de som hållt på med vanlig ridning i 20-40 år så kanske det inte var så bra tränare dom hade innan? Jag tror säkert det finns alla sorter som går över till AR, det som jag kan tänka mig att de har gemensamt måste väl ändå vara att de tycker sig finna en bättre tränare?
Det jag tror tilltalar mest inom AR är "samlingen" och skolorna ovan mark. Vi alla är drillade att hästar mår bäst av att ridas "i form" och AR har ett sätt att förklara detta på. Förklaringarna är tydliga och pedagogiska. Sen tänker jag mig att elever inom AR i större utsträckning ges möjlighet att prata om, nosa på, känna och klämma på något som för många varit helt omöjligt innan (samling). Sen vilket typ av samling det är som känns och klämms på får var och en ta ansvar för att ta reda på om det är "rätt eller fel". Om det nu är första gången som det känns och klämms på samling så finns det inte så mycket att jämföra med, och det blir då svårt att hitta argument emot de pedagogiska förklaringarna. En vet bara det en vet. Jag tror att alla som har suget efter kunskap förr eller senare själva kommer att komma på och klura vidare på om det är rätt eller fel.
Jag har upptäckt att det är ganska svårt att hitta bra tränare, oavsett inriktning. När en tränare förklarar saker som eleven alltid undrat över, så upplever eleven att den fått en extra pusselbit lagd på sitt stora pussel. Aha!! Och så hände nåt med kroppen. Jag vet att det är oerhört viktigt att ifrågasätta varje pusselbit, för att själv med rent samvete kunna lägga den till pusslet. Ifrågasätta sin egen upplevelse och bolla den med någon. Det är dock svårt ibland att ifrågasätta tränare (fråga varför och hur och på vilket sätt), då de inte alltid är så villiga att man gör detta. Kanske de inte har förklaringsmodeller utarbetade? "Gör nu bara som jag säger och rid". Var finns kunskapsinhämtandet i detta? Det finns kanske för några, men jag tror majoriteten lär genom reflektion och diskussion kring den egna upplevelsen. Och förklaringsmodeller inom AR, som jag upplevt det, finns det gott om.
Sen vad de leder till är ju upp till var och en att utvärdera och ta ställning till.
Även den tyska utbildningsskalan behöver var och en utvärdera och ta ställning till. Den behöver även den ifrågasättas av varje elev, för att eleven skall kunna hitta till kunskapen. (Hur många gånger säger inte ungar: varför då?) Det som gör den tyska utb.skalan starkare är ju att den har så lång tid bakom sig, beprövad om och om igen. Men det skapar även problem. Den är så självklar, att förklaringsmodellerna för den lixom har runnit iväg till: "det är bara så. Gör så så blir det rätt." Med den typen av förklaringsmodeller spelar det ingen roll hur bra skalan är - eleven fattar inte ändå.
Så visst, det kan vara så att de som ridit i 20-40 år VD upplever att det nu går bättre för de har ord för det de gör. Något de saknat tidigare.
Så, jag tror visst att det spelar en stor roll att AR är en mindre inriktning. Men vi kanske tänker på det på olika sätt?