Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Nä det är ju så jag tolkat det oxå, att man vill åt andra saker. Men jag förstår inte riktigt varför, eller vad det är man vill åt:confused: Men så är jag ju en dressyrnörd:p
Jag tycker att den akademiska har rätt många bra tankar när man arbetar från marken. DOCK INTE det jag såg när man spänner fast hästen och får den att trampa... Det blev jag lite lessen när jag såg.:(
Men det är några häromkring som jobbar sina ponnyer vid hand och dom blir betydligt mer skolade än många andra ponnyer. Jag tycker det är stor skillnad att arbeta i kortare tempo från marken är med ryttare på ryggen.

Jag tycker att den akademiska har rätt många bra tankar när man arbetar från marken. DOCK INTE det jag såg när man spänner fast hästen och får den att trampa...

Arbetet vid pilarerna är klassiskt, och det används ju även vid Spanska Ridskolan.

*kl*
Jag tror att jag ändå kan förstå vad man ser i AR. För egen del hade jag bara år av slit-och-sparka-på- eller bara allmän skumpa-runt-och-rida-ridvägar-ridning att jämföra med (det enda som verkar läras ut på svenska ridskolor), så ser man här en möjlighet att faktiskt ta sig vidare. Det ÄR inte gott om bra tränare som kan ge en alternativ. De få i landet som är duktiga ryttare verkar bara ta enskilda, exklusivt utvalda elever, eller så är de hemska pedagoger.
Så vad ska man göra? Bent och hans elever är där på gräsrötternas nivå och kan ta ryttare från att bara skvalpa omkring på sina hästar och nätt och jämt styra och byta gångart, till en pedagogisk och i alla fall till namnet en systematisk ridutbildning där det för ryttare som aldrig kunnat drömma om att samla sina hästar plötsligt blev möjligt inte bara att rida avancerade dressyrrörelser utan till och med bortom det. (Pratar inte kvalitéer nu.)
Så i jämförelse med vad som finns tillgängligt för oss vanliga dödliga med ett förhållandevis billigt och inte på något vis idealt riddjur så kan jag förstå att AR blir ett alternativ.
Innan jag träffade på min nuvarande tränare (och då har jag letat länge och väl) har jag inte haft en susning om hur man ska göra för att sitta som Hubertus och hans kompisar. Jag visste inte heller vad som var bra och mindre bra kvalité - det krävdes ÅR för att lära mig detta med en mycket envis tränare med ENORM pedagogik.
Andra har det säkert lättare för sig och förstår med en gång hur det ska se ut, jag gjorde det inte.
Vill med detta inlägg bara säga att det finns "grader i helvetet"; AR är enligt min mening fortfarande bättre för hästarna än mycket av det man ser folk hålla på med på ridskolorna runtom i landet. Och att vissa har haft tur att antingen ha talang eller ha hittat en bra pedagog som kan hjälpa en igenom utbildningsskalans olika steg, bortom teori och abstrakta ord. Att skälla på de som inte haft den turen tror jag inte ger annat än motstånd och frustration.

Ovan sagt med vetskapen att även jag "skällt" på AR-ryttare en å annan gång härinne... :/

Haha. Du får ursäkta mig, men detta tycker jag är lite orättvist. Att ta Christoffer D och jämföra med Hubbe. Till vilken nytta? Ta nån av Hubbes elever som ligger på liknande nivå istället.

Jag har inte ens tittat på filmerna, för jag tycker det är helt onödigt.

Eller har jag missat vilken poäng du hade?

Ja du missade verkligen poängen. Christoffer D är en av (enligt han själv)Europas främsta AR- ryttare och Hubbe är en av Europas främsta dressyrryttare, alltså representerar dom var för sig toppskiktet sin ridstil, vad är orättvist i detta menar du ? Poängen var de båda utbildningsvägarna och vart dom leder.

Sen tror jag inte ens Hubbe har elever som ligger på samma nivå.. det skulle i vart fall inte synas så tydligt då Hubbe aldrig skulle tillåta sina elever att slarva så med grunderna.

Varför inte titta på filmerna , varför är det onödigt menar du? Blir det för jobbigt?

Det är mkt möjligt. Jag tycker ändå det ser hemskt ut... Där skulle jag som hyllar framåtbjudningen tycka att man tar bort allt vad framåtbjudning heter...

Hej

Ja, nä. Det blir inte jobbigt alls att titta på filmerna. Tvärt om. Hubbe är en fantastisk ryttare och jag tittar gärna på hans ridning. Jag förstår din poäng om att jämföra ridning/grunder, och det är tydligt att Hubbe har en helt annan grund i sin ridning. Jag bara tyckte det kändes lite ojämnt fördelat att jämföra just dessa två, just för att det ju är så stort avstånd mellan dem. Det är som att jämföra Sveriges juniormästare i karate och sen ta och jämföra det med Bruce Lee - Kung Fu Master... typ. Jaja, kanske inte fantastisk jämförelse, men du fattar min poäng. Det är bättre att jämföra Bent med Hubbe (var det flash som gav som förslag?). Intressant skulle det vara att få reda på om Bent anser sig ligga på samma nivå som Hubbe.

Min poäng var denna...

Hur stort är AR i världen? pja, ganska litet.
Hur stort är den tyska dressyren? Pja, ganska stort.

Hur vanligt är det att ryttare inom den tyska dressyren tränar sina hästar i Levade och croupade och terre a terre osv? Förvånansvärt liten egentligen tycker jag, då deras utbildningsskala grundar sig på dressyr för hästen (när den rids rätt). Då kan vi ju fråga oss om det verkligen är "funktionellt" (det nya inneordet :D) att rida dessa rörelser alls?

Jag har förstått det så att det handlar om två helt olika filosofier bakom ridning, och olika mål med den. För 17, det är ju två helt olika utbildningsskalor! Vill man ha det ena eller det andra? Ja, vad VILL vi med vår ridning egentligen? Kan man ta sig till det ena, om man väljer den andra vägen? Detta tror jag är upp till var och en att utforska för det verkar vara svårt att hitta svaren utan att själv finna kunskaperna.

Tillägg:
Jag kände att det var onödigt att titta på filmerna för jag visste vad jag skulle få se. enkelt.

Senast ändrad:

Min poäng var denna...

Hur stort är AR i världen? pja, ganska litet.
Hur stort är den tyska dressyren? Pja, ganska stort.

Ja än sen :confused: Hur många ggr har vi inte fått höra att det inte alls är nybörjare som rider AR utan de som gått över till AR är de som har 20-40 års erfarenhet av vanlig ridning i grunden och att det nu går mkt bättre med AR.

Så då borde det väl inte spela någon roll att AR är en mindre inriktning, eller hur?

Hur vanligt är det att ryttare inom den tyska dressyren tränar sina hästar i Levade och croupade och terre a terre osv? Förvånansvärt liten egentligen tycker jag, då deras utbildningsskala grundar sig på dressyr för hästen (när den rids rätt). Då kan vi ju fråga oss om det verkligen är "funktionellt" (det nya inneordet :D) att rida dessa rörelser alls?

Såvitt jag vet används inte hästar i krig längre.. så hur funktionellt man kan anse rörelserna vara på dagens hästar är nog ganska så diskutabelt. Det är ju inga enkla rörelser som kommer efter piaff och det kräver ju sin häst och att den har talang och kapacitet för detta. Jag kan tänka mig att utbildningsskalan som dagens dressyrryttare följer stannar vid piaff för det är helt enkelt inte något som ligger för halvblodet att gå vidare uppåt efter piaffen. Så man arbetar mot piaffen istället för skolor över mark.

Spanska ridskolan vill ju hålla traditionerna levande och de har ju en helt annan utbildningsgrund än AR, så frågan är varför man inom AR väljer att utöva halvdåliga levader, terre a terre och croupader med kass kvalite där övningarna bara sliter mer på hästkropparna än vad dom är funktionella?

Senast ändrad:

Om du tittar ordentligt så kan du se riktigt fina levader och terre a terre inom den akademiska ridningen.

Vad gäller Spanska Ridskolan så ryktas det om att den nuvarande chefen håller på att ändra skolans inriktning: nu ska det bara visas upp och showas och inte läggas någon större vikt vid träning och utbildningssättet. Det sägs att flera beridare slutat i protest.

frågan är varför man inom AR väljer att utöva halvdåliga levader, terre a terre och croupader med kass kvalite där övningarna bara sliter mer på hästkropparna än vad dom är funktionella?

Om det nu är så kass kvalitet på rörelserna - hur förklarar du då att hästarna håller och blir så gamla som de blir?

Jag hittade bara de här och det säger ju inget eftersom det är i början

http://www.youtube.com/watch?v=_b-PENR0r7A

http://www.youtube.com/watch?v=BBbq1dYHu3c&feature=channel

Och det här på Bent, men det är ju oxå bara förarbete, eller?

http://www.youtube.com/watch?v=NDJPDfwidVc&feature=related

Jag har jättesvårt att hitta för jag vet inte vad jag skall söka på riktigt? Hamnar bara bland massa rockgrupper :D Men du kan väl lägga ut filmer istället, det är väl enklare och så kan man oftast ta sig vidare genom relaterade.

Angående spanska ridskolan så , ja det har jag oxå hört! jättetråkigt men dom måste väl oxå följa med i tiden för att överleva antar jag :(

Om det nu är så kass kvalitet på rörelserna - hur förklarar du då att hästarna håller och blir så gamla som de blir?

Vad säger det menar du? Ankys gamle rollkurhäst lever ju oxå och mår bra och kommer väl bli hur gammal som helst och den är ju ändå hårt tränad i hela sitt liv.
Klart att hästar som skrittas och joggas runt den mesta tiden och sedan gör en halvkass levad då och då har tid till återhämtning. Det är väl ingen indikation på att det man gör är hälsosamt :confused:

ja, jag vet inte. jag kan ju bara tala för mig själv. Om det nu är de som hållt på med vanlig ridning i 20-40 år så kanske det inte var så bra tränare dom hade innan? Jag tror säkert det finns alla sorter som går över till AR, det som jag kan tänka mig att de har gemensamt måste väl ändå vara att de tycker sig finna en bättre tränare?

Det jag tror tilltalar mest inom AR är "samlingen" och skolorna ovan mark. Vi alla är drillade att hästar mår bäst av att ridas "i form" och AR har ett sätt att förklara detta på. Förklaringarna är tydliga och pedagogiska. Sen tänker jag mig att elever inom AR i större utsträckning ges möjlighet att prata om, nosa på, känna och klämma på något som för många varit helt omöjligt innan (samling). Sen vilket typ av samling det är som känns och klämms på får var och en ta ansvar för att ta reda på om det är "rätt eller fel". Om det nu är första gången som det känns och klämms på samling så finns det inte så mycket att jämföra med, och det blir då svårt att hitta argument emot de pedagogiska förklaringarna. En vet bara det en vet. Jag tror att alla som har suget efter kunskap förr eller senare själva kommer att komma på och klura vidare på om det är rätt eller fel.

Jag har upptäckt att det är ganska svårt att hitta bra tränare, oavsett inriktning. När en tränare förklarar saker som eleven alltid undrat över, så upplever eleven att den fått en extra pusselbit lagd på sitt stora pussel. Aha!! Och så hände nåt med kroppen. Jag vet att det är oerhört viktigt att ifrågasätta varje pusselbit, för att själv med rent samvete kunna lägga den till pusslet. Ifrågasätta sin egen upplevelse och bolla den med någon. Det är dock svårt ibland att ifrågasätta tränare (fråga varför och hur och på vilket sätt), då de inte alltid är så villiga att man gör detta. Kanske de inte har förklaringsmodeller utarbetade? "Gör nu bara som jag säger och rid". Var finns kunskapsinhämtandet i detta? Det finns kanske för några, men jag tror majoriteten lär genom reflektion och diskussion kring den egna upplevelsen. Och förklaringsmodeller inom AR, som jag upplevt det, finns det gott om.

Sen vad de leder till är ju upp till var och en att utvärdera och ta ställning till.

Även den tyska utbildningsskalan behöver var och en utvärdera och ta ställning till. Den behöver även den ifrågasättas av varje elev, för att eleven skall kunna hitta till kunskapen. (Hur många gånger säger inte ungar: varför då?) Det som gör den tyska utb.skalan starkare är ju att den har så lång tid bakom sig, beprövad om och om igen. Men det skapar även problem. Den är så självklar, att förklaringsmodellerna för den lixom har runnit iväg till: "det är bara så. Gör så så blir det rätt." Med den typen av förklaringsmodeller spelar det ingen roll hur bra skalan är - eleven fattar inte ändå.

Så visst, det kan vara så att de som ridit i 20-40 år VD upplever att det nu går bättre för de har ord för det de gör. Något de saknat tidigare.

Så, jag tror visst att det spelar en stor roll att AR är en mindre inriktning. Men vi kanske tänker på det på olika sätt?

Arbetet vid pilarerna är klassiskt, och det används ju även vid Spanska Ridskolan.

Hahaha, det är en VISS "host, harkel" skillnad på hur grundarnetet i hästarne ser ut på spanska ridskolan jämfört med branderuptränade hästar :rofl:.
Besökt båda ett flertal gånger och det är som.....Som...skillnaden kan inte ens låta sig göras...

Ja, det är trist med spanska ridskolan, och det är kanske som du säger att man gör så för att överleva - men hur länge överlever man om man inte vårdar traditionerna?

Nej du, jag har inga bra filmer. Men jag lovar dig att det finns massor av duktiga människor därute, som kan sätta sina hästar i fantastiska levader utan att ha behov av att visa upp det för världen.

Om du tittar ordentligt så kan du se riktigt fina levader och terre a terre inom den akademiska ridningen.

Visa gärna!!! På Cristoffer filmerna så visades det bara framifrån och där ser man inte kvalutetsbristerna så tydligt. visa nått bar filmat från sidan!

Klart att hästar som skrittas och joggas runt den mesta tiden och sedan gör en halvkass levad då och då har tid till återhämtning. Det är väl ingen indikation på att det man gör är hälsosamt :confused:

Det är heller ingen indikation på att det är skadligt.
Sen - vilket jag har skrivit så många gånger tidigare - de AR-utövare som enbart är på ridbanan och skrittar och/eller joggar runt är sällsynta. Vi gör så mycket andra med våra hästar, som t ex rider i skogen, hoppar, kör eller varför inte tävlar dem i trav.

Hahaha, det är en VISS "host, harkel" skillnad på hur grundarnetet i hästarne ser ut på spanska ridskolan jämfört med branderuptränade hästar :rofl:.

Jag har inte gjort någon som helst jämförelse vad gäller kvaliteten. Jag svarade en annan användare som tyckte det var synd om hästen när den arbetade vid pilarerna.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar