Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Formatet var lite dumt, men hästen o inte heller ryttaren gick av för hackor *hostar*

Vill med det inte säga att jag dissar Westernridning, nyttjar själv en westernkille som omväxlande arbete för unghästarna och jag har då aldrig sett honom arbeta på annat sätt än från baken först och han är sjukt bra på det han gör.

Har ett par ggr frågat inne på westernforumet varför det rollas nacke så frekvent som det faktiskt gör, men det finns alltid vaga försvar som aldrig, grundar sig i ett riktigt system.

Vad Patricia håller på med på filmen vet jag inte...inte är det bruksridning/träning så som jag har lärt mig i alla fall...men precis som inom dressyren finns det inom westernridningen olika sätt/system...

Om jag lägger in den här filmen och frågar..."varför rollas det nacke så frekvent så att tungan blir blå....kan det grunda sig på ett riktigt system?

http://www.youtube.com/watch?v=Zo8W2fUjdM4

Vad Patricia håller på med på filmen vet jag inte...inte är det bruksridning/träning så som jag har lärt mig i alla fall...men precis som inom dressyren finns det inom westernridningen olika sätt/system...

Om jag lägger in den här filmen och frågar..."varför rollas det nacke så frekvent så att tungan blir blå....kan det grunda sig på ett riktigt system?

Detta har inget med den Tyska utbildningsskalan att göra :)

När ska du svara på frågorna?

;)

...here we go again:devil:

Filmerna tidigare i tråden har lagts upp för att folk har använt de teknikerna som filmerna visar för att exemplifiera vad de anser vara "god" ridning, och då har det ställts en rad följdfrågor, som förvånansvärt frekvent ignoreras av det ena "lägret".

Det du där tar upp är taget rätt ur det blå, ingen har öht försökt påskina att detta är något som är vare sig eftersträvansvärt eller ens att det ingår i en hästs utbildning.

Det är en debatteknik som är osund, för du försöker kleta på folk som inte har samma åsikt som du en typ av ridning som inte är försvarbar.

Guilt by association :angel:

Filmerna tidigare i tråden har lagts upp för att folk har använt de teknikerna som filmerna visar för att exemplifiera vad de anser vara "god" ridning, och då har det ställts en rad följdfrågor, som förvånansvärt frekvent ignoreras av det ena "lägret".

Det du där tar upp är taget rätt ur det blå, ingen har öht försökt påskina att detta är något som är vare sig eftersträvansvärt eller ens att det ingår i en hästs utbildning.

Det är en debatteknik som är osund, för du försöker kleta på folk som inte har samma åsikt som du en typ av ridning som inte är försvarbar.

Guilt by association :angel:

Tack Trix, ledsamt blir det.

:

Som vanligt ja. Så himla tråkigt och oseriöst att inte ens kunna kommentera filmer som läggs in och de sin synpunkt.

Nåja, svårt att hinna hitta bra filmer att lägga in, när man inte hinner sitta och söka. Men här en film som tyvärr är på tyska men som visar ridning när hästen sänker nacken som en följd av ridningen, inte genom att "läras" det helt fristående från allt annat:confused:

Den förklarar också varför man inte rider på lång tygel, inte för lågt, utan där hästen söker kontakten, som i sin tur kommer av att bakbenen arbetar korrekt och rörelserna kan gå igenom överlinjen. DÅ kan man gå vidare!

Det här är förklaringar utifrån hur hästen arbetar, hur det ena leder till det andra, varför övergångar mellan trav och galopp (två och tretakt) är så bra osv. Det är ridning som stärker hästens kropp och rygg så att den ska kunna bära en ryttare.

Vad ser du Fiador? Vad anser du vara bättre som grund? Och med skäl som utgår från hästen, tack.

http://www.youtube.com/watch?v=0XTXlwWWHY8&feature=related

Senast ändrad av en moderator:

Älskar hans dialekt :D

Förutom det var det en vettig och enkelt förklaring och jag hoppas att även Icke-Tysktalande kan se och förstå. Jag översätter gärna om det är ngt specifikt som undras över.

Ja du översätter nog bättre än jag:D Jag hänger med men inte mycket mer....

Det är synd att det inte finns filmer på svenska eller i alla fall med text för jag skulle gärna vilja vara säker på att det han säger går fram i denna tråd:bow:

Det här är förklaringar utifrån hästen, dressyr för hästen:bow:

Fast nu var det ju C_L som la in en film med Patricia Khun och mer eller mindre beskyllde hela westernvärlden för det "hon" representerar....det var "det" jag ville belysa med filmen om rollkur...hur fel det blir när man drar förhastade slutsatser...

*kl*
angående dom övriga filmerna...så ser jag inte vad jag skulle kunna tillföra diskussionen genom att uttala mig om min uppfattning om dom...jag håller ju inte på med varken AR eller VD....

...så min tolkning blir i så fall rätt ointressant för er...

...såvida ni inte är ute efter att "totalsåga" min tolkning som totalt okunnig....och därmed ge er lite mer "skinn på fötterna"...

Jag lägger ner.

Du läser uppenbart ej.

Hej hopp.

Men det kan man ju lätt ta reda på eller hur :)

Skulle vara intressant att höra vad du/ni ser på denna träningsfilmen?

http://www.youtube.com/watch?v=C6uKeWJGjf0&feature=related

Kontra denna träningsfilmen?

http://www.youtube.com/watch?v=LSLzVt5fT6I

Haha. Du får ursäkta mig, men detta tycker jag är lite orättvist. Att ta Christoffer D och jämföra med Hubbe. Till vilken nytta? Ta nån av Hubbes elever som ligger på liknande nivå istället.

Jag har inte ens tittat på filmerna, för jag tycker det är helt onödigt.

Eller har jag missat vilken poäng du hade?

Det är precis det här jag menar!
Det är ju helt oväsentligt vad jag ser när jag jämför de olika filmerna med varann, varför ska man jämföra dem? Vad är liksom syftet?
För mig är det samma sak som att ställa en welsh ponny bredvid en travare och fråga vilken är finast?
Om man ska jämföra något så är det hästen utan ryttare på ryggen med hästen riden och då samma häst jämförs så klart enbart med sig själv!

För det mesta håller jag med er i era sågningar men finner dem ändå helt oväsentliga samt irrelevanta! Därför att vi inte har någon aning om hur det såg ut innan och vad man vill åstadkomma.

Och att säga att alla hästar i grunden är lika och därför bör tränas på samma sätt tycker inte jag stämmer alls! Det är som att säga att alla människor mår bra av att springa en mil varje dag! Eller att alla människor borde träna redskapsgymnastik 3 gånger i veckan.
Att säga att alla hästar är atleter av naturen tycker inte jag stämmer heller!
Det finns hästar precis som människor som har 0 koll och tycker att det är rätt obehagligt att röra sig på grund av detta.

Jag undrar hur man enligt er som blint följer den tyska utbildningsskalan hur man sätter takten i en taktlös häst? Eller människa för den delen?
Hur gör man för att hitta takten? Och vad gör man när man inte får det resultat man vill ha?

Till CL: Du har precis redogjort för din agenda! När den nu är ute kan du fortsätta din missionärsstils predikan! Helt okej för min del! Det jag ogillar är när man utger sig för att vara ett objektivt proffs men har en egen väldigt tydlig agenda!
Det är många som tycker att det är dax för massor av olika saker men det är absolut inte samma sak som att sprida fakta!

Mogna, utvecklade människor är enligt min mening, accepterande, förlåtande samt har förståelse för och respekterar människors olika val/vägar. De har inget behov av att stoltsera med att de funnit gralen och att deras väg är den enda sanna och riktiga! Det kanske är dax för dig att börja leva upp till den människa du utger dig för att vara!
Obs! Detta är mina högst personliga åsikter!

Till CL: Du har precis redogjort för din agenda! När den nu är ute kan du fortsätta din missionärsstils predikan! Helt okej för min del! Det jag ogillar är när man utger sig för att vara ett objektivt proffs men har en egen väldigt tydlig agenda!
Det är många som tycker att det är dax för massor av olika saker men det är absolut inte samma sak som att sprida fakta!

Mogna, utvecklade människor är enligt min mening, accepterande, förlåtande samt har förståelse för och respekterar människors olika val/vägar. De har inget behov av att stoltsera med att de funnit gralen och att deras väg är den enda sanna och riktiga! Det kanske är dax för dig att börja leva upp till den människa du utger dig för att vara!
Obs! Detta är mina högst personliga åsikter!

Jag skriver under för den jag med! :bow:

Jag lägger ner.

Du läser uppenbart ej.

Hej hopp.

Jodå, jag läste att du brukar nyttja en westernkille och inte dissar western egentligen...men det var rätt många som hakade på ditt ursprungsinlägg i frågan och valde att missförstå mitt...därav mitt förtydligande..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?