Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur börjar man lära hästen bärighet/samling?

Det är helt uppenbart att du vet vad du ser! Frågan är bara vet du/ ser du vad andra ser? Svaret på den frågan kan bara bli nej!

Du, precis som alla andra har absolut rätt till dina åsikter oavsett vad de bygger på, men snälla sluta säg att de bygger på fakta och att andras inte gör det! Sluta hävda att den tyska utbildningsskalan är fakta - för det är den ej, utan gläd dig istället över att du funnit gralen :)

Jag håller med dig i mångt och mycket men den tydliga översittar-attityden som ibland lyser igenom är inte så himla kul.

Ser fram emot att fortsätta läsa trådarna, när den här "jag har rätt - du har fel" tävlingen lagt sig!

Trevlig helg

Håller med...

Jag håller inte själv på med AR vill jag påtala här...så mina synpunkter kanske inte är helt relevanta...men...Kan det vara så att det är något du/ni missat?

Jag tänker så här när jag läser dina/era inlägg "mot" AR....ni är väldigt fixerade vid teknik/mekanik....kan det vara så att man inom AR fokuserar på något annat?

*kl*
Jag gör i alla fall det själv...fokuserar på den mentala formen/balansen...och...kommunikationen....FÖRST..."hur" hästen rör sig prioriteras senare...."att" hästen rör sig...."att" hästen tänker i rätt banor....är prio 1...."hur"...kommer sen...när hästen förstår "vad" och känner sig väl till mods med det...jag utgår ifrån att hästen har förmågan att själv hitta "funktionalieteten" då när han till fullo förstår "vad" och känner sig väl till mods med det...

...böjning och huvupositon (lägre än manken) är två verktyg som kan användas till denna prio 1 (inte dom enda)...förutom att böjningen också medför att man har "kontroll" över hästens framfart utan att behöva "bromsa" den...med bibehållen framåtbjudning....=viktigt i den unga hästens utbildning...en metod som använts i hundratals (tusentals) år...och är verkligt sant beprövad (fakta!?)...och fungerar i praktiken på hästar i hårt arbete...som håller hela livet ut...

...kan det vara så att AR...som ju är en bruksinriktad metod....har samma fokus...vilket leder till förbistring när det diskuteras/fokuseras på "funktionalitet" istället för den mentala delen (=avslappning, acceptans, kommunkation) av hästens utbildning...?

Bara en fundering från en som brukar läsa här men som oftast undviker att lägga sig i diskutionerna...

Jag tänker så här när jag läser dina/era inlägg "mot" AR....ni är väldigt fixerade vid teknik/mekanik....kan det vara så att man inom AR fokuserar på något annat?

NEJ, så är det inte. Då har du grovt missförstått vad jag och andra menar.

Jag gör i alla fall det själv...fokuserar på den mentala formen/balansen...och...kommunikationen....FÖRST..."hur" hästen rör sig prioriteras senare...."att" hästen rör sig...."att" hästen tänker i rätt banor....är prio 1...."

Mental och fysisk balans hänger ihop! Det är där ni begår ett stort tankefel som tror att ni kan ha det ena utan det andra. Du sätter fingret på något viktigt tycker jag. Du kan inte skapa en "mental balans" av att mekaniskt sänka hästens hals för så fort hästen rör sig kommer den ur den ev uppnådda "mentala balansen" eftersom balansen inte finns i hästens kropp och rörelser.

Just därför är TAKTEN prio ett i utbildningsskalan (som inte är mitt eller någon annans påhitt utan framtaget genom generationers utbildning av hästar)
När du skapar balans kommer taktmässigheten och då kommer den mentala balansen som utgör grunden för nästa steg LÖSGJORDHETEN. Dessa är grunden för kommunikationen.

Det här handlar inte alls om teknik (även om praktiska övningar underlättar att nå dit) utan om mental och fysisk balans.
Ni väljer att bortse från fysiska fakta, och vill skapa det som behövs på konstgjord väg. Det är ett av felen i tänk, anser jag.

Känn efter på dej själv, om du går framåtlutad och snabbt, är du avspänd då? Vad händer om du sträcker upp dej i din hållning och hittar din egen balans? Då slappnar din kropp av.

TAKTEN är balansen. Därför nummer ett.

Jag ser en stabil sits, en obekväm sadel och en häst som rör sig på ett sätt som inte tilltalar mig.
Men det är för att jag vill att det ska se ut mer så här http://www.youtube.com/watch?v=t_5QknK1Zoc
Och hjälp vad många som hävdar att det är fruktansvärt och skadligt!

Och även om jag inte tycker om hur Bents hästar går hindrar det mig inte från att tycka att min ARtränare är bra och att det passar oss. Ni förstår, man kan välja vilka delar man vill ha varifrån. Alla köper inte alltid hela paketet rakt av.

Jag ser en stabil sits, en obekväm sadel och en häst som rör sig på ett sätt som inte tilltalar mig.
Men det är för att jag vill att det ska se ut mer så här http://www.youtube.com/watch?v=t_5QknK1Zoc

Och även om jag inte tycker om hur Bents hästar går hindrar det mig inte från att tycka att min ARtränare är bra och att det passar oss. Ni förstår, man kan välja vilka delar man vill ha varifrån. Alla köper inte alltid hela paketet rakt av.

Vad skönt att vara så skicklig att man kan välja och plocka, det är inte jag, jag föredrar att gå efter det som andra som är skickligare har tagit fram OCH som jag känner själv att det stämmer för hästen, rent fysiskt så stämmer det för hästen, och då menar jag inte bara min häst utan hästar öht. Det är ju som sagt svårt att säga emot det som man t o m själv kan känna, ang balans och avspändhet. Hur kan man ifrågasätt en sån sak och tro att böjande av halsen ska ge det:confused: Om vi nu pratar om den allra första grunden....

För det första förstår jag inte vad du opponerar dig mot, egentligen? :)

Ja jag förstår precis vad du menar, Jag väljer själv att endast använda delar som fungerar.

Med fungerar menar jag då alltså som är bevisligen funktionellt.

Vad menar du?

Ja herregud vilken diskussion det blivit här. Rena grekiskan för mig tyvärr. För mycket åsikter och diskussioner för att ens orka hänga med... :crazy:

Nä, jag ska testa lektioner för CD nästa vecka. (1-2 pass) Så får jag bedöma själv. Jag kan testa lektioner ytterligare (det har man ju gjort många ggr förr) för en traditionell "tävlingsdressyr"-tränare också så får jag se vilket JAG tycker känns bäst för oss.
Eller vad finns det mer för tränare att pröva? För jag kan inte själv, efter era instruktioner, hålla på då jag har så lite erfarenhet.

Ska också, istället för att gå på svaren här, läsa på om de olika utbildningsplanen, för att förstå det teoretiska bättre.

Hästen min kommer för övrigt tränas så varierat, med även körning, att dressyren för oss kommer mest vara lydnadsträning och förhoppningvis stärkande gymnastik. Inte ett showande... Vi kommer rida mest i skogen och ha kul ihop!

Vad jag menar?
Jag menar att jag inte rider som Bent, även om jag säger mig rida AR.
Min tränare ser till vad mitt personliga mål är och låter mig jobba mot det. Vad utbildningstrappor och gojs säger har vi inte tagit upp för fem öre, enda stället jag ser det diskuteras på är här.
Jag har till exempel ingen anledning att lära min ranch trail häst att piaffera, utan har mer nytta av att han kan rygga i alla möjliga vinklar. På precis samma sätt har jag ingen nytta av att han kan hoppa en meter, det räcker att han kliver över bommar utan att slå i.

Det är helt ot, jag vet egentligen inte varför jag bryr mig om att skriva alls.
Jag kan alltså inte försvara AR's syn på något i tråden, för jag känner inte igen det.

Som jag fått det förklarat för mig börjar man i den ände hästen behöver; min egen som saknar gaspedal och som jag skrivit tidigare har lite peanutrollertendenser plockar jag upp så motorn startar innan jag ens funderar på något annat.
På en ung häst har jag alltid börjat med lite lite lite samling ganska tidigt, inte någon dressyrform på något sätt, utan bara ett litet undertramp, några få steg. Sedan ökat succesivt och till slut haft en häst som bär sig själv i en bra form på hellång tygel. (Jag rider ju western som ni säkert förstått, så min "bra form" är rätt låg).

Men alltså.... oavsett vilken inriktning vi pratar om nu - känns det inte konstigt att rida för en tränare, vilken det nu vara må, utan att ha fått ett upplägg förklarat för sig, och en bild av syftet med det ni tränar på? Förrutom vad du själv liksom "har nytta av" så att säga?

Jag skulle aldrig kunna köpa det upplägget - av ngn tränare :confused:

en annan tanke också rent allmänt i diskussionen att "man plockar det som passar" ur olika ridstilar/skolor osv:
Gör man det, är det ju VERKLIGEN viktigt att veta hur och varför man plockar, och vad det gör med helhetsbilden när man sätter ihop det? Argumentet att man plockar det som känns bra, kan jag inte köpa ur vinkeln att det som alltid känns bra för ryttaren, för den skull är det optimala för hästen.

Fast det är ju här förbistringen uppstår...att man FOKUSERAR på och PRIORITERAR den mentala balansen FÖRST...betyder inte att man inte bryr sig om den fysiska biten alls...bara att man väntar med den och den "perfektionism" som ni uttryckligen beskriver att ni vill se vad gäller den "funktionella" biten....

Hästar är atleter...dom behöver egentligen inte tränas till att utföra "fysiska" moment ...MEN dom är flyktdjur...blir lätt rädda och osäkra...och dom förstår inte våran kommunikation....DÄRFÖR behöver dom tränas/förberedas/guidas till avslappning och acceptans och förståelse för kommunikationen FÖRST...resten kommer "av sig själv" för den som är skicklig på att tala om "vad" utan att lägga sig i "hur"......

....TAKTEN kommer då av sig själv...;)

...så självklart ber man inte hästen sänka sitt huvud för den fysiska formens skull ENBART....det är där du/ni missförstår....det är ETT verktyg (av många) som hjälper hästen att slappna av....

Så som jag tolkar AR...så är den mer fokuserad på just avslappning och kommunikation i GRUNDEN...något som man alltid återvänder till oavsett hur långt man kommit....mer likt min egen filosfi...som grundar sig på ren bruksridning och utbildning av hästar i VERKLIGT arbete...så detta med böjning och huvudposition kanske grundar sig på just detta, helt enkelt hästträning/dressyr ur ett bruskridningsperspektiv...så som det var i begynnelsen...ursprunget som den moderna dressyren tycks ha glömt bort....

Fast det är ju här förbistringen uppstår...att man FOKUSERAR på och PRIORITERAR den mentala balansen FÖRST...betyder inte att man inte bryr sig om den fysiska biten alls...bara att man väntar med den och den "perfektionism" som ni uttryckligen beskriver att ni vill se vad gäller den "funktionella" biten....

Hästar är atleter...dom behöver egentligen inte tränas till att utföra "fysiska" moment ...MEN dom är flyktdjur...blir lätt rädda och osäkra...och dom förstår inte våran kommunikation....DÄRFÖR behöver dom tränas/förberedas/guidas till avslappning och acceptans och förståelse för kommunikationen FÖRST...resten kommer "av sig själv" för den som är skicklig på att tala om "vad" utan att lägga sig i "hur"......

...så självklart ber man inte hästen sänka sitt huvud för den fysiska formens skull ENBART....det är där du/ni missförstår....det är ETT verktyg (av många) som hjälper hästen att slappna av....

Så som jag tolkar AR...så är den mer fokuserad på just avslappning och kommunikation i GRUNDEN...något som man alltid återvänder till oavsett hur långt man kommit....mer likt min egen filosfi...som grundar sig på ren bruksridning och utbildning av hästar i VERKLIGT arbete...så detta med böjning och huvudposition kanske grundar sig på just detta, helt enkelt hästträning/dressyr ur ett bruskridningsperspektiv...så som det var i begynnelsen...ursprunget som den moderna dressyren tycks ha glömt bort....

Oj, vad vi pratar olika språk!

:)

Ja det blir ju lättare att förstå kommunikationsproblemen mellan oss i alla fall;)
Du missförstår och verkar sakna (ta nu inte illa upp) förståelse för hur en häst fungerar och kopplingen mellan det mentala och fysiska. Inte konstigt att det hamnar snett.

Det du inte svarat på o totalt missat är det jag nu skriver för tredje gången....
Takten dvs balansen, jämvikten, leder till avspändhet - det fungerar så, oavsett flyktdjur ej. Det är FAKTA och därför är det helt logiskt att prioritera takten (ller om du så vill balansen allra först)
För det fungerar nämligen inte tvärtom! Hur mycket du än går och försöker sänka nacken så ger det möjligen avslappning men inte avspändhet och det är borta så fort du sätter dej upp och ska rida, så vad är syftet?
En häst som går som en myrslok är inte i balans. Därför blir den spänd. Och det blir tydligast i andra gångarter än skritt och jag antar att det är därför ryttare med dessa grundidéer måste skritta skritta skritta och när de äntligen vågar sej på trav, så blir det bromsad, kraftlös, vinglig och obalanserad trav, med sänkt rygg och man bromsar genom att böja halsen:cool:
Ja bekvämt för ryttaren kanske. Och med en ängslig ryttare kanske det känns skönt att tro att hästen är mentalt avslappnad när man sitter upp.. Men vad är bäst ur HÄSTENS perspektiv? Hur är det logiskt för en HÄST att arbeta?

I westernridning handlar det mycket om bekvämlighet för ryttaren också. Brksridning eller ej, hur uppnår en häst balans och får förutsättningar att röra sig symmetriskt och ihopsatt genom kroppen? Eller är det ointressant att ta reda på?:confused:

Så som jag tolkar AR...så är den mer fokuserad på just avslappning och kommunikation i GRUNDEN

Det kanske är detta som får många ryttare att söka sig till AR, att de känner sig stressade av den vanliga dressyren och att de i AR kan hitta en lugn kommunikation med hästen där utbildningen går långsamt framåt?

Tycker för övrigt att det blivit en mycket intressant diskussion och även om jag inte kan ta till mig allt som skrivits så börjar jag ifrågasätta AR allt mer. Det är verkligen jättebra att ni som har stor kunskap vill dela med er men ibland (ofta) så hamnar diskussionerna på det här forumet på en så hög nivå att jag tror det är fler än jag som har svårt att förstå, vilket är lite synd.

Det kanske är detta som får många ryttare att söka sig till AR, att de känner sig stressade av den vanliga dressyren och att de i AR kan hitta en lugn kommunikation med hästen där utbildningen går långsamt framåt?

Tycker för övrigt att det blivit en mycket intressant diskussion och även om jag inte kan ta till mig allt som skrivits så börjar jag ifrågasätta AR allt mer. Det är verkligen jättebra att ni som har stor kunskap vill dela med er men ibland (ofta) så hamnar diskussionerna på det här forumet på en så hög nivå att jag tror det är fler än jag som har svårt att förstå, vilket är lite synd.

I det går det alltid att specifikt ställa frågor för att klara ut sina funderingar :)
I alla fall jag välkomnar konstruktiva diskussioner :bow:

Vilket fint inlägg du gjorde!

QUOTE]

Vill man att utbildningen ska gå fort fram då?

Inte jag i alla fall, nu håller jag inte på med just AR, så jag kan inte svara för det, men i alla fall så vill jag att utbildningen ska gå i den takt som funkar på just den hästen...det är alltså hästen som bestämmer takten..inte vilken träningsmetod jag använder...

Som sagt förbistring råder...och jag tar inte åt mig av dina försök att intetgöra mig.....jag är helt trygg och säker i min egen metod/filosofi...och jag är helt säker på att det inte handlar om att jag "missförstått" någonting bara att jag börjar i en annan ända än dig...

Vill man att utbildningen ska gå fort fram då?

Inte jag i alla fall, nu håller jag inte på med just AR, så jag kan inte svara för det, men i alla fall så vill jag att utbildningen ska gå i den takt som funkar på just den hästen...det är alltså hästen som bestämmer takten..inte vilken träningsmetod jag använder...

Om du använder dig av den tyska utbildningsskalan på ett korrekt sätt så går det ganska fort , vare sig du vill eller inte eftersom den faktiskt då är funktionell för hästen.. utbildningsskalan är upplagd på ett sådant sätt att det ena ger det andra per automatik om man som ryttare inte pajar allt för mkt.

Men om du skall plocka här och där och inte ha en logisk ordning i utbildningssystemet så ja då går det extremt långsamt att komma framåt OM man överhuvudtaget kommer framåt.

Lite KL

Jag tänker att psykisk och fysisk avspänning går hand i hand. Jag vill att hästen ska vara mentalt avspänd- koncentrerad på mig och nöjd med vad vi gör. Och jag vill oxå ha en system som gör att jag kan få tillbaka aspänningen igen om jag jobbar med något som hästen tycker är svårt.

De flesta "vanliga" dressyrtränare som jag tränat för vill att man ska lära hästen att komma lång och låg- den kan det redan som Flash sagt- men om man gör på samma sätt varje gång man vill få hästen att sträcka sig så går det lättare och fortare. Det är inget som jag skulle börja med- för jag tycker inte att jag kan få hästen att sträcka sig så om den inte är "mellan hjälperna".
Men när den är det tror jag på att växla anspänning med avspänning. Jag vill ju ha en viss spänning i hästen när jag tränar- utan att den blir spänd.

Såg en duktig dansk tränare som visade hur han "lärde" nästan alla hästar att sträcka sig på en stor volt när man leder med innertygeln. Nästan alla- för de som redan var framtunga fick vackert gå kvar "uppe" till de var starka nog att bära sig i en lägre form. De fick "vila" långa och låga för att slappna av efter samlande jobb, några varv på volten bara- sen var det jobb igen.

Om jag ska spåna vidare så tänker jag att det är ett kvitto på att hästen spänner av när den söker sig framåt, den blir inte avspänd för att huvudet kommer lågt utan huvudet kommer ner när hästen spänner av.
Dressyrhästar som går på spänning söker sig inte framåt neråt, men en avspänd gör det direkt.

Jag tänker på lång och låg som ett kvitto på rätt jobb och en paus för hästen- både mentalt och fysiskt. Men jag ser ingen mening med att rida runt så hela tiden för jag tror inte egentligen att det är det som är muskelbyggande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 004
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar